یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مجله ویستا
دستاوردهای شرکت دخانیات ایران در دولت نهم
زمانی برای ما خوشایند است که به جای تامین مصرف داخلی تمام محصولات تولیدی خود را صادر نماییم.
شرکت دخانیات ایران با قدمتی بیش از ۷۰ سال به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای کشت و صنعت کشور نسبت به توسعه و ساماندهی این صنعت اهتمام ورزیده و به عنوان یکی از گروههای دخانی خاور میانه در طول سالهای اخیر توانسته است تا ضمن تولید و عرضه انواع محصولات و فرآوردههای دخانی در رشد و توسعه اقتصادی کشور نقش مهمیرا ایفا کند. این شرکت با تکنولوژی روز دنیا و گام برداشتن در جهت ارتقای کمیو کیفی محصولات خود تلاش مینماید نیاز مشتریان خود را تامین و بیش از هر چیز دیگر به سلامت بهداشت آنها نگاه ویژه داشته باشد. در این راستا شرکت دخانیات ایران تمام توان خود را جهت تولیداتی مطلوب، کم ضرر و اعمال نظارت کنترل مستمر به منظور کنترل و جلوگیری از محصولات تقلبی و قاچاق با همکاری نهادهای مرتبط به کار گیرد.
امروز این شرکت با استفاده از فناوری پیشرفته و تکیه بر تجربیات نوین علمیبر اساس یک مدیریت پویا توانسته است سهم شایستهای از بازار مصرف داخلی را از آن خود نماید. این شرکت با ارج نهادن به نگرانی عمومیگسترش محصولات دخانی و حمایت از فعالیت فرهنگی و ورزشی خود را در ارتقای سلامت فرهنگ جامعه سهیم دانسته و نگرش اقتصادی مبتنی بر نظام انصاف را مد نظر داده است.
● حوزه مدیریت
- شفافسازی تجارت دخانیات در کشور و ایجاد تسهیلات آسان و شفاف برای کلیه مراجعین جهت ارتباط با مسوولین عالی شرکت
- تدوین برنامه چهار ساله استراتژیک شرکت دخانیات و تصویب آن در مجمع عمومیدخانیات در سال ۱۳۸۶ اجرای پروژه مدیریت تعالی سازمانی (EFQM) و برای مدیران شرکت
- پیگیری در خصوص تدوین، تصویب و اجرای آییننامه قانون جامع مبارزه با دخانیات با مشارکت وزارت بهداشت
- تنظیم و تدوین دستورالعمل اجرایی تجلیل و تکریم ایثارگران در راستای اجرای قوانین و مصوبات دولت محترم
- تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی مبارزه با قاچاق کالای دخانی و ارائه به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز جهت تصویب و ابلاغ به دستگاههای ذیربط
- پیگیری حقوقی در خصوص مستندسازی اسناد داراییهای شرکت
- پیگیری و توسعه ثبت علائم تجاری و برندهای ملی در داخل و خارج کشور
- بررسی گزارشات بازرسی دورهای از واحدهای مختلف شرکت
- ایجاد رضایتمندی و اعتمادسازی در واردکنندگان، عاملین تولید و بازرگانی و مصرفکنندگان
- اجرای برنامههای فرهنگی، آموزشی و تبلیغی در جهت کاهش مصرف سیگارت و جلوگیری از مصرف در سنین پایین و بانوان و تشکیل کمیته کاهش مصرف محصولات دخانی
بخش کشاورزی
- تبدیل بیش از ۲۰۰ دستگاه گرمخانه سنتی به گرمخانههای مدرن، اشاعه و ترویج کاربری آن که موجب افزایش کیفیت توتون و به تبع آن ارزش افزوده بیشتر برای کشاورزان گردد.
- تولید نشاء سالم، قوی، عاری از آفات و بیماریها با استفاده از خزانههای شناور در آب که بیش از ۵۰درصد نشاءهای مورد نیاز کشت توتون به این روش مدرن و روز دنیا تولید میشود که با توجه به رضایتمندی و استقبال کشاورزان و پیگیریها و فعالیتهای مستمر کادر مهندسی و ترویجی شرکت تا تولید نشاء مورد نیاز کل سطح کشت کشور ادامه خواهد یافت.
- آموزش مداوم کادر مهندسی و ترویجی و زارعین طرف قرارداد جهت رعایت کلیه اصول زراعی مطابق با استانداردهای جهانی
- استفاده از واریتههای جدید با عملکرد بالاتر و مقاوم به انواع بیماریها
- سرکشی و انجام بازدیدهای مداوم کادر مهندسی و ترویجی از مزارع کشتکاران در جهت رفع مشکلات کشاورزان و انتقال دانش فنی بهصورت ویژه
- گلزنی و استفاده از محلولهای کنترلکننده جوانههای جانبی در جهت ارتقای کمیو کیفی محصولات دخانی
- با توجه به اهمیت بحث عملآوری در تولید محصول با کیفیت جهت رقابت با محصولات خارجی، در سالهای اخیر با استفاده از دانش فنی تولیدکنندگان داخلی و با قیمت مناسب و پایینتر از مشابه خارجی نسبت به همهگیر نمودن واحدهای عملآوری با ارائه تسهیلات ویژه به کشاورزان اقدام شده و در حال پیگیری میباشد. یادآور میشود با احداث واحدهای مذکور علاوه بر کاهش میزان مصرف انرژی به میزان قابل توجه و هزینههای کشاورزان، سهولت کار و ارتقای قابل ملاحظه کیفیت را به دنبال داشته است.
- ارائه تسهیلات خاص از قبیل پرداخت انواع وامهای کشاورزی – مساعده کشت – خرید تضمینی و پرداخت به روز بهای محصولات خریداری شده – ارائه انواع نهادههای
کشاورزی و ...
- نظر به کثرت و تعدد کشاورزان طرف قرار داد با شرکت دخانیات ایران و لزوم توجه بیش از پیش به ایشان و تاکید دولت عدالت محور بر حمایت از اقشار محروم و زحمتکش، شرکت دخانیات طرح بیمه کشاورزان و محصول آنها را با کمک صندوق بیمه محصولات کشاورزی و صندوق بیمه روستائیان و عشایر در دست بررسی دارد.
● حوزه تولید و پژوهشی
- افزایش ۳۹درصدی تولیدات ملی در برنامه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته و تحقق ۹۷درصدی تولید ملی در برنامه استراتژیک در سال نخست اجرای این برنامه
- اعطای عاملیتهای صنعتی و بخش خصوصی و مشارکت تولید سیگار در داخل کشور به منظور افزایش سهم بازار محصولات داخلی و صادرات
- احیا و بازسازی مجتمعهای صنعتی در تهران، گیلان، ارومیه، اصفهان و سقز به منظور استفاده بهینه از ظرفیتهای تولید و افزایش تولید مجتمع ارومیه به منظور خروج از حاشیه زیاندهی
- طراحی و ساخت محصولات مرغوب در سطوح برتر کیفیت (گرید A و B) نظیر بهمنهاردهارد (H.H)، تیر سه ستاره، زیکا، فروردین متوسط، بهمن لایت و بهمن قرمز سافت بزرگ
- ایجاد ظرفیت تولید تنباکوی معسل مجتمعهای اصفهان و کردستان و خوی هر یک به میزان ۱۰۰ تن در سال و برنامهریزی برای صادرات محصول تنباکوی معسل بهمن، کاسپین و الشمس
- اخذ ایزو ۱۴۰۰۱ زیست محیطی برای مجتمع دخانیات گیلان
- اجرای سیستم مدیریت یکپارچه IMS در مجتمع دخانیات مازندران – تهران و کردستان و پیگیری اجرای آن در مجتمعها و تولیدی دیگر
- تهیه ۷ نوع خرمن به منظور افزایش سهم توتونهای ایرانی و تولید برندهای جدید
- پیگیری آغاز به کار پروژههای مشترک با شرکتهای خارجی به منظور تولید در داخل کشور و کاهش حجم واردات سیگار خارجی که توسط بخش خصوصی انجام میگرفت
- برنامهریزی جهت تولید محصولات ضد دخانی
- بسترسازی اولیه جهت تولید سیگارتهای با بیوفیلتر پروتئینی و جاذبهای ژئولیتی و نانوکربنها به منظور کاهش اثرات زیانبار سیگار
- صرفهجویی در زمینه مصرف انرژی.
● حوزه بازرگانی
- ایجاد استانداردهای سختگیرانه برای واردات سیگارت و تولیدات داخلی
- ساماندهی شبکه توزیع، واردات و صادرات
- عقد قرارداد و نظارت بر پیشبرد پروژه تولید هالوگرام با استفاده از منابع داخل کشور (پروژه ملی به لحاظ انتقال تکنولوژی بالا Hi-tech به داخل کشور و جلوگیری از انتقال ارز سالانه بیش از ۷میلیون دلار صرفهجویی و ایجاد اشتغال برای متخصصین در داخل کشور)
- ایجاد بستر لازم جهت بازاریابی (آسیبشناسی، بازارشناسی، بازارسازی)
- توزیع هدفمند کالا بر اساس نیازمندیهای منطقهای بازار.
بازرگانی خارجی و داخلی
- تامین به موقع مواد اولیه توتونی و غیرتوتونی و قطعات یدکی و ماشینآلات با وجود شرایط جدید در بازرگانی خارجی.
● صادرات و واردات
- سهم ملی محصولات دخانیات از کل مصرف در ده ماهه سال جاری به حدود ۳۰درصد رسیده است که این رقم نسبت به سال گذشته ۶درصد افزایش را نشان میدهد.
- برای اولین بار در کشور پس از انقلاب شکوهمند اسلامیسهم تولید در داخل کشور از کل مصرف به رقم ۵۰درصد در ده ماهه سال جاری بالغ شده است که این رقم در سال گذشته ۴۶درصد بوده است
- کاهش واردات سیگارت در سال ۸۶ تبدیل این کاهش به تولید داخل و تولیدات ملی
- افزایش صادرات توتون و تنباکو با افزایش کیفیت توتون و تنباکوهای صادراتی
- تنظیم و ساماندهی مجدد کلیه قراردادهای بازرگانی تولید سیگار و واردات با شرکتهای خارجی
- تولید و عرضه هالوگرام جهت تولیدات داخلی تنباکو معسل با استفاده از منابع داخل کشور.
پخش و فروش
- افزایش سهم بازار محصولات ملی
- ساماندهی وضعیت عاملین توزیع کل و جزء
- چاپ تصاویر بهداشتی برروی پاکتهای سیگار
● مبارزه با قاچاق
- افزایش پرداخت حقالکشف مربوط به سازمانهای کاشف و پرداخت کلیه معوقات نیروی انتظامی
- نظارت بر واردات انواع سیگار خارجی متعلق به بخش خصوصی در گمرکات کشور
- نظارت بر امحای سیگارتهای بیکیفیت و تاریخ مصرف گذشته شرکتهای خارجی
- طرح و اجرای ساماندهی بازارهای عمده فروشی ( مولوی، کرمانشاه، مهاباد و ...)
- افزایش میزان گشت مشترک با همکاری نیروی انتظامی
- افزایش تعاملات کاری و آموزشی با شرکتهای رقیب، نهادهای داخلی و کشورهای همسایه از طریق ایجاد کارگاههای آموزشی، عقد موافقتنامههای اطلاعاتی و امنیتی
- شناسایی شگردهای نوین قاچاقچیان و برخورد با شبکههای جعل و قاچاق سیگارت و تنباکو
- برقراری مجدد پاداش آنی به یگانهای کاشف به منظور ایجاد انگیزه بیشتر در امر مبارزه با قاچاق
- الصاق هالوگرام بر روی محصولات ملی دخانی به منظور مبارزه با قاچاق
- تشکیل جلسات منطقهای در راستای هماهنگی مبارزه با کالای قاچاق دخانی مطابق با شرایط اجتماعی و جغرافیایی استانها
- مبارزه اقتصادی و الکترونیک با قاچاق محصولات دخانی بیکیفیت
- چاپ و تولید هالوگرام در داخل کشور و جلوگیری از خروج ارز.
حوزه اداری و مالی
- پرداخت به موقع عوارض و مالیات متعلقه محصولات ملی به خزانه
- ارائه تسهیلات مالی به کارکنان از منابع بانکی
- اجرایی نمودن پروژههای مهم در فنآوری اطلاعات در راستای برنامه استراتژیک شرکت با برگزاری مناقصات، تهیه درخواست پیشنهاد (RFP) و نظارت بر روند پیادهسازی پروژههای مذکور
- راهاندازی سرور اختصاصی در داخل کشور به منظور جلوگیری از خروج اطلاعات به خارج کشور
- تجهیز مراکز پژوهشی و آموزشی
- تدوین آییننامه یکپارچهسازی روند جذب و نگهداشت کارکنان
- تبدیل وضعیت نیروهای از قرار دادی به رسمی
- توجه به وضعیت معیشتی کارکنان
- تداوم تعدیل نیروی انسانی غیرمتخصص
- حمایت از تشکیل تعاونیهای کارکنان و تقویت بنیه مالی تعاونیهای مصرف و مسکن کارکنان
- تنظیم و تدوین دستورالعمل اجرای تجلیل و تکریم ایثارگران در راستای اجرای قوانین و مصوبات دولت محترم
- پیگیری تغییر ساختار در شرکت
- انحلال واحدهای غیرضرور و خدماتی و واگذاری به بخش خصوصی به منظور استفاده بهینه از منابع از قبیل (ترابری، آتش نشانی و مهد کودک)
- اجرای دورهای جامهای ورزشی در کشور و گسترش ورزش همگانی در شرکت
- اجرای برنامههای رشد و توسعه منابع انسانی (آموزشی، فرهنگی، ورزشی)
- اجرای برنامههای آموزشی برای کارکنان شرکت.
مهندس ابطحی
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست