سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
سیمای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در آیینه وحی
تولد پربركت حضرت خاتم الانبیا صلی الله علیه وآله كه بنا به اعتقاد علمای امامیه در ۱۷ ربیع الاول سال ۵۷۰ میلادی و مطابق با سال عام الفیل به وقوع پیوست، آغاز تولدی نوین و روز اعطای مدال سعادت و رستگاری از سوی حضرت حق برای جامعه بشریت میباشد. در آن روز نوزادی به این عالم خاكی قدم نهاد كه بعد از چهل سال از سوی خداوند به عنوان آموزگار وحی و مربی برترین فرهنگ زیستن به اهل جهان معرفی گردید. مقارن این ولادت پر بركت در صحنه گیتی آثار شگفتانگیز و اسرارآمیزی رخ داد كه هشداری برای حاكمان و زور مداران تاریخ به حساب آمد.
فرو ریختن چهارده كنگره در ایوان كسری، خاموش شدن آتشكده فارس، جاری شدن آب در وادی سماوه بعد از سال های طولانی خشكی، سرنگون شدن بتها در مكه و سایر نقاط عالم، خشك شدن دریاچه ساوه، پرتوافشانی نوری از وجود آن گرامی در آفاق آسمان ها و خواب های وحشتناك انوشیروان و موبدان، از جمله علائم خارق العاده و از نشانههای هشدار دهندهای بود كه مقارن تولد پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله در جهان حادث شد كه در منابع معتبر تاریخی و جوامع مورد اعتماد حدیثی از آنها یاد شده است.
در مورد زندگی، سیره و سخن و خُلق و خوی آن وجود گرامی آثار و مجموعههای ارزشمندی از سوی دانشمندان و محققین پدید آمده كه هر یك به نوبه خود قابل تحسین و تقدیر است. السیرهٔ النبویه: ابن هشام، السیرهٔ النبویه: ابن كثیر، حیاهٔ النبی و سیرته، سیرهٔ المصطفی: عبدالزهرا عثمان محمد، سیرهٔ المصطفی: هاشم معروف الحسنی، الصحیح من سیرهٔ النبی الاعظم، نهایهٔ المسئول فی روایهٔ الرسول، سیری در سیره نبوی، فروغ ابدیت، شرف النبی و حیاهٔ القلوب، ج۲، برخی از این مجموعههای نبوی میباشند كه هر كدام با سلیقه خاص مؤلف و از زوایای مختلفی به بررسی ابعاد زندگی و سیره آن حضرت پرداختهاند.
در این نوشتار سعی شده در حد وسع، خلق و خوی حضرتش در پرتو آیات وحیانی قرآن بررسی شود، تا به این وسیله جان و دل خود را با آیات نور روشنایی بخشیده و از صفات ستوده محمدی صلی الله علیه وآله بهره ور شویم، چرا كه بر این باوریم: زیباترین و كامل ترین سیمای آن گرامی را باید در آیینه كلام وحیانی پروردگار به نظاره نشست و خصلت های زیبای نبوت را از سرچشمه نور جستجو كرد و اگر قرار است انسان برای بهتر زیستن و به سوی سعادت ابدی رفتن به دنبال الگو و سرمشق باشد، آن را در كامل ترین و مطمئن ترین منابع میتوان یافت كه صفحات درخشان و زرین آن در بلندای تاریخ و در تاریكترین لحظات آن، شاهراه انسانیت را روشن نموده است . خداوند متعال فرمود: « لقد كان لكم فی رسول الله اسوهٔ حسنهٔ...»( احزاب/۲۱) ؛ مطمئنا برای شما در[رفتار و گفتار] رسول خدا صلی الله علیه و آله سرمشق نیكو [و كاملی] میباشد.»
●نرمخویی و مهربانی
از منظر قرآن كریم یكی از شاخص ترین ویژگی های حضرت رسول صلی الله علیه وآله، اخلاق زیبا و برخورد شفقتآمیز با دیگران بود. آن بزرگوار با داشتن این خصلت ستودنی توانست در طول ۲۳ سال، دل های بسیاری را به خود شیفته كرده و به صراط مستقیم هدایت نماید، در حالی كه هیچ قدرتی توان چنین كار شگفتی را نداشت . خداوند متعال این عامل اساسی را چنین شرح میدهد:« فبما رحمهٔ من الله لنت لهم ولو كنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولك»(آل عمران/۱۵۹) ؛ به بركت رحمت الهی در برخورد با مردم، نرم و مهربان شدی و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو پراكنده میشدند.
اساساً آن حضرت بر این باور بود كه فلسفه بعثت برای تكمیل مكارم اخلاق است و میفرمود:"انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق" (۲)؛ همانا من برای به سامان رساندن فضائل اخلاقی مبعوث شدهام .
ابراز محبت و مهرورزی آن حضرت نه تنها شامل دوستان و اهل ایمان میشد، بلكه مخالفین آن بزرگوار نیز از اخلاق نرم و شفقتآمیز آن گرامی بهره مند بودند و این سبب جذب آنان به سوی اسلام میگردید . به همین جهت خداوند متعال رسول گرامیاش را تحسین كرده و فرمود: « و انك لعلی خلق عظیم»( قلم/۴) ؛ و یقیناً تو دارای اخلاق عظیم و برجستهای هستی .
●دلسوزی برای اهل ایمان
كسانی كه خود را وقف اصلاح جامعه كرده و برای سعادت افراد آن از هیچ كوششی فروگذار نمیكنند و با دلسوزی و عشق و علاقه به انجام وظایف محوله میپردازند، بدون تردید جایگاه خود را در جامعه و دل های مردم تحكیم می بخشند و ارتباط نزدیكتری با مخاطبان خود پیدا میكنند، در نتیجه مردم به آنان به دیده احترام نگریسته و به ایشان اعتماد كرده و به آسانی گفتهها و خواسته هایشان را میپذیرند. مردم عاشق كسانی هستند كه بدون هیاهو به دنبال اصلاح جامعه و رفع گرفتاری های آنان باشند . اگر این دلسوزی و خدمات بیریا، مخلصانه و فقط برای رضای خداوند عالم باشد، نتیجه آن مضاعف و توفیق در كار حتمی و قطعی خواهد بود .
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مكن كه خواجه خود روش بنده پروری داند
این ویژگی در رهبران الهی و پیشوایان جامعه از اهمیت ویژهای برخوردار است . قرآن مجید، پیامبر گرامی اسلام را با این خصلت پسندیده معرفی كرده و میفرماید: « لقد جائكم رسول من انفسكم عزیز علیه ما عنتم حریص علیكم بالمؤمنین رئوف رحیم» (توبه/ ۱۲۸) ؛ همانا فرستادهای از خود شما به سویتان آمد كه رنج های شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت و راهنمایی شما دارد و نسبت به مؤمنان دلسوز و مهربان است.
خداوند متعال به كسانی كه دلسوزی و مهربانی رسول اكرم صلی الله علیه وآله را نوعی ساده لوحی قلمداد میكردند و اغماض و چشم پوشی های آن وجود گرامی را در مورد افراد خطاكار، سطحی نگری انگاشته و سخنانی ناروا در مورد پیامبر به زبان میآوردند چنین میفرماید: « و منهم الذین یؤذون النبی و یقولون هو اذن قل اذن خیر لكم یؤمن بالله و یؤمن للمؤمنین و رحمهٔ للذین آمنوا منكم والذین یؤذون رسول الله لهم عذاب الیم»( توبه/۶۱) ؛ از آنها كسانی هستند كه پیامبر را آزار میدهند و می گویند: او گوشیاست . ( آدم خوش باوری است!) بگو: خوش باور بودن او به سود شماست، او به خدا ایمان دارد و [تنها] مؤمنان را تصدیق میكند و برای مؤمنان شما رحمت است، اما كسانی كه رسول خدا صلی الله علیه وآله را میآزارند عذاب دردناكی در پیش دارند.دلسوزی حضرت خاتم الانبیاء به حدی بود كه گاهی از شدت غصه و ناراحتی در آستانه هلاكت قرار میگرفت . رسول مكرم اسلام نه تنها از انحراف و كجروی های برخی از مسلمانان آزرده خاطر میشد، بلكه از گمراهی و نادانی نامسلمانان نیز در رنج و عذاب بود. تا این كه خداوند متعال از دلسوزی رسول خویش چنین یاد میكند: « فلعلك باخع نفسك علی آثارهم ان لم یؤمنوا بهذا الحدیث اسفا»( كهف/۶ )؛ گویی میخواهی به خاطر اعمال [ ناروای] آنان، اگر به این گفتار ایمان نیاوردند، خود را هلاك كنی.
●آشنایی با درد مردم
توفیق در مدیریت جامعه به عوامل مختلفی بستگی دارد كه یكی از مهمترین آنها آشنایی با مشكلات و گرفتاری های طبقات محروم اجتماع است . پیامبران الهی عموما و پیامبراسلام خصوصاً از چنین خصلت والایی برخوردار بودند . آنان خود را از مردم میدانستند و هیچگونه امتیاز و تفوقی بر خویشتن نسبت به سایر اقشار جامعه قائل نبودند . پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله میفرمود: «انما انا بشر مثلكم»( فصلت/۶ - كهف/۱۱۰ ) ؛ همانا من هم همانند شما بشر هستم . در آیه دیگری خداوند متعال میفرماید: « لقد جائكم رسول من انفسكم ...»( توبه/ ۱۲۸) ؛ پیامبری از خود شما برایتان آمده است.افزون بر مردمی بودن، آشنایی و آگاهی و لمس واقعیت های پنهان جامعه از خصلت های بارز آن حضرت بود.
البته میان امثال پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله و كسانی كه با شعار محرومیت زدایی به عرصههای رهبری و هدایت جوامع وارد میشوند اما خود طعم تلخ محرومیت و گرفتاری را نچشیدهاند و درك این واقعیت ها برایشان سخت و غیر ملموس است فرق زیادی وجود دارد. آنان اگر هم بخواهند در این رابطه درست عمل كنند موفق نخواهند شد، اما كسانی كه این مشكلات و محرومیت ها را از نزدیك لمس كردهاند، درد و رنج طبقات محروم جامعه را بهتر و راحت تر درك میكنند . قرآن كریم میفرماید: «الم یجدك یتیما فآوی و وجدك ضالا فهدی و وجدك عائلا فاغنی»( ضحی/۶، ۷، ۸ ) ؛ آیا تو را یتیم نیافت و پناه داد؟! و تو را گمشده یافت و هدایت كرد و تو را فقیر یافت و بی نیاز نمود.
حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله در مقابل مرفهین بی دردی كه از او میخواستند از طبقات محروم فاصله بگیرد، این آیه را تلاوت میكرد: « و ما انا بطارد الذین آمنوا»(هود/ ۲۹) ؛ من هرگز مردم با ایمان را [گر چه در ظاهر محروم و بیچیز و نیازمند باشند] از خود دور نخواهم كرد .
آری رسیدن به مقام نبوت اوصاف برجستهای میطلبد كه یكی از آنها مردمی بودن و آشنایی با حقوق محرومان است . كسی كه میخواهد دین آسمانی او جاودانه بماند و برای هر قوم و ملتی و در هر عصر و زمانی به كار آید لازم است كه خود با ریشههای ناعدالتی و فقر و محرومیت از نزدیك تماس داشته باشد تا در بلندای تاریخ بتواند ندای عدالت خواهی و محرومیت زدایی را به گوش جهانیان برساند . قرآن با یادآوری دوران مشقت بار و سخت زندگی پیامبرصلی الله علیه و آله به آن حضرت سفارش میكند كه: « فاما الیتیم فلا تقهر. واما السائل فلا تنهر» ( ضحی/۹، ۱۰) ؛ یتیم را از خود دور نكن و درخواست كننده را از خود مران .
رسول خدا صلی الله علیه وآله در هنگام هجرت به مدینه نیز در مقابل فریادهای دعوت دهها نفر از اهالی مدینه، در زمینی كه به یتیمان تعلق داشت فرود آمد و كانون اسلام را در همانجا متمركز نمود كه بعدها به مسجدالنبی و مركز حكومت اسلامی تبدیل شد و تصمیمات مهم جهان اسلام در همانجا اتخاذ گردید.●صبر و بردباری
گذری كوتاه به تاریخ پیامبران الهی نشان میدهد كه آنان در راه اعتلای كلمه توحید و انجام رسالت خویش با سخت ترین موانع روبرو بودهاند، همچنان كه امام صادقعلیه السلام فرمود: «ان اشد الناس بلاء الانبیاء (۳)؛ همانا كه انبیاء الهی سخت ترین گرفتاریها را داشتهاند .» اما در این میان حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه وآله بیش از سایر انبیاء در معرض بلاها و آزمایشات سخت قرار گرفت . آن حضرت در این مورد میفرماید: « ما اوذی نبی مثل ما اوذیت(۴) ؛ هیچ پیامبری همانند من مورد آزار و اذیت قرار نگرفت .»
اما تحمل و بردباری پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در برابر كوه مشكلات كه از هر سو به آن حضرت روی میآورد و موانع گوناگونی كه هر یك میتوانست سد راه اهداف بلند حضرتش باشد، تمام دشمنان و مخالفین سرسخت آن حضرت را به زانو در آورد.
استاد شهید مطهری رحمهٔ الله در این زمینه مینویسد: « اراده و استقامتش بینظیر بود. از او به یارانش نیز سرایت كرده بود . دوره ۲۳ ساله بعثتش یكسره درس اراده و استقامت است . او در تاریخ زندگیاش مكرر در شرایطی قرار گرفت كه امیدها از هرجا قطع میشد، ولی او یك لحظه تصور شكست را در مخیلهاش راه نداد . ایمان نیرومندش به موفقیت، یك لحظه متزلزل نشد .» (۵)
گاهی خداوند متعال برای تقویت روحیه صبر و مقاومت رسول گرامیش میفرمود:« فاصبر كما صبر اولوا العزم من الرسل...» ( احقاف/۳۵) ؛ پس صبر و بردباری پیشه كن، آن گونه كه پیامبران اولوالعزم صبر كردند.
رسول اكرم صلی الله علیه وآله در سخن ارزشمندی پایداری و مقاومت و اراده آهنین خود را در راه هدف به نمایش گذاشت و هنگامی كه حضرت ابوطالب پیشنهاد مشركین را مبنی بر خودداری آن حضرت از ابلاغ پیام آسمانی خویش به وی بیان كرد، به عمویش ابوطالب چنین فرمود: « یاعم! والله لو وضعوا الشمس فی یمینی والقمر فی یساری علی ان اترك هذا الامر حتی یظهره الله او اهلك فیه، ماتركته (۶) ؛ ای عمو! به خدا سوگند اگر آنان خورشید را در دست راستم و ماه را در دست چپم قرار دهند كه از دعوت آسمانی خود دست بردارم هرگز نخواهم پذیرفت تا این كه یا خداوند دین مرا پیروز كند و یا این كه جانم را در راه آن از دست بدهم .»
و این چنین بود كه حضرت محمد صلی الله علیه وآله با تحمل مشكلات و صبر و پایداری توانست دین مبین اسلام را به جهانیان اعلام كند . انواع گرفتاریها و ناملایمات، صدمات جسمی و روحی، قرار گرفتن در معرض انواع اتهامات از قبیل: ساحر، مجنون، آشوبگر و سایر موانع راه پیامبر، با دو عامل ایمان به هدف و استقامت و پشتكار در راه رسیدن به آن، قابل تحمل بود.
امیرمؤمنان علیعلیه السلام در این مورد میفرماید: « اشهد ان محمدا عبده و رسوله دعا الی طاعته و قاهر اعداءه جهادا عن دینه، لایثنیه عن ذلك اجتماع علی تكذیبه و التماس لاطفاء نوره (۷) ؛ گواهی میدهم كه محمد صلی الله علیه وآله بنده و پیامبر اوست، انسان ها را به عبادت خداوند دعوت نمود و با دشمنان خدا در راه دین او پیكار نمود و مغلوبشان كرد . هرگز همداستانی دشمنان كه او را دروغگو خواندند، او را (از آن دعوت به حق و كوشش در راه استقرار دین اسلام) باز نداشت و تلاش آنان برای خاموشی نور رسالت نتیجه نداد .»
●عبودیت
بندگی و خضوع در مقابل حق، فضیلتی ستودنی است كه قرآن بارها بر این صفت زیبای محمدی صلی الله علیه و آله اشاره دارد . خداوند متعال پیامبر گرامیاش را با وصف بندگی - كه تمام اوصاف والای حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله را تحت الشعاع قرار داده - یاد میكند و رسول گرامی اسلام نیز به عبودیت خود در پیشگاه حق همیشه افتخار میكرد.
به چند نمونه از آیاتی كه حضرت رسول صلی الله علیه وآله را با صفت والای عبودیت توصیف میكند اشاره میكنیم:
▪« وان كنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فاتوا بسورهٔ من مثله... »( بقره/ ۲۳) ؛ و اگر در آنچه كه به بنده خودمان نازل كردهایم شك دارید، یك سوره همانند آن را بیاورید .
▪« ... ان كنتم آمنتم بالله و ما انزلنا علی عبدنا یوم الفرقان ...» ( انفال/ ۴۱) ؛ اگر به خدا و به آنچه كه بر بنده خود در روز جدایی [حق از باطل] نازل كردهایم ایمان آوردهاید ... .
▪« تبارك الذی نزل الفرقان علی عبده لیكون للعالمین نذیرا» ( فرقان/۱) ؛ بزرگوار و پر بركت است آن خداوندی كه قرآن را بر بنده [خاص] خود نازل كرد تا بیم دهنده جهانیان باشد .
▪« فاوحی الی عبده ما اوحی»( النجم/۱۰) ؛ [در شب معراج] آنچه را كه وحی كردنی بود به بندهاش وحی نمود.
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله آنچنان شیفته عبادت و بندگی در بارگاه ربوبی بود كه گاهی خود را فراموش میكرد و از خود بی خود میشد، تا این كه آیه نازل شد: « طه! ما انزلنا علیك القرآن لتشقی»؛ طه! ما قرآن را بر تو نازل نكردیم كه این قدر به زحمت و مشقت بیافتی .
مرحوم فیض كاشانی در ذیل این آیه مینویسد: پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله آنچنان در عبادت الهی حریص بود كه از كثرت عبادت پاهای مباركش متورم شده بود، تا این كه خداوند متعال این آیه را فرستاد.
امام باقرعلیه السلام میفرماید: روزی یكی از همسران آن حضرت به وی گفت: یا رسولالله! چرا به خود اینقدر زحمت میدهی، در حالی كه یك بنده آمرزیده هستی .
پیامبرصلی الله علیه وآله پاسخ داد: «اولا اكون عبدا شكورا (۸) ؛ آیا بنده شكرگزاری نباشم .»
خداوند متعال در برخی از آیات برای عبادت و بندگی پیامبر گرامیاش چنین رهنمود میدهد: « اقم الصلوهٔ لدلوك الشمس الی غسق اللیل و قرآن الفجر ان قرآن الفجر كان مشهودا. و من اللیل فتهجد به نافلهٔ لك عسی ان یبعثك ربك مقاما محمودا» ( اسراء/۷۸ و۷۹ )؛ نماز را از زوال خورشید (هنگام اذان ظهر) تا نهایت تاریكی شب (نیمه شب) به پای دار؛ و همچنین قرآن فجر( نماز صبح) را؛ زیرا قرآن فجر مورد شهادت [فرشتگان شب و روز] است . و پاسی از شب را [از خواب برخیز و قرآن و نماز بخوان و] عبادت كن . این یك عمل نافله برای توست . امید است كه خداوند متعال تو را به این وسیله به مقامی محمود ( و در خور ستایش) برانگیزد .»
●عدالت خواهی
عدالت خواهی یكی از مهمترین اهداف بعثت پیامبران الهی است . خداوند متعال در سوره حدید میفرماید: « لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الكتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط ...»(حدید/ ۲۵) ؛ ما فرستادگان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان كتاب آسمانی و میزان نازل كردیم تا مردم به عدالت قیام كنند.
همچنین خداوند متعال از زبان پیامبر گرامی اسلام در سوره شوری میفرماید: « ... وامرت لاعدل بینكم ...»( شوری/۱۵) ؛ من برای اجرای عدالت در میان شما مامور شدهام .
و در آیات متعددی قرآن از عدالت خواهی پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله كه یكی از اهداف بعثت آن حضرت نیز میباشد سخن گفته و مردم را به تبعیت از آن بزرگوار ترغیب و تشویق میكند.
عدالت طلبی در تمام زوایای زندگی انسان نقش دارد و گستره آن به گفتار و رفتار و روابط انسان، معاملات، خانواده، دوستان، فرزندان، همكاران و حتی سایر ملل نیز كشیده میشود . قرآن كریم میفرماید: « واذا قلتم فاعدلوا» ( انعام/۱۵۲) ؛ و هنگامی كه سخنی میگویید، عدالت را رعایت نمایید . پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله آنچنان به این مسئله حیاتی اهمیت میداد كه حتی در نگاه كردن به دیگران عدالت را رعایت مینمود . امام صادقعلیه السلام میفرماید: «كان رسول الله یقسم لحظاته بین اصحابه فینظر الی ذا و ینظر الی ذا بالسویهٔ (۹) ؛ رسول خدا صلی الله علیه وآله نگاه خود را در میان اصحاب به طور مساوی تقسیم میكرد، گاهی به این و گاهی به آن دیگری به طور مساوی نگاه میكرد.
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در یك منشور جهانی، عدالت خواهی و تساوی حقوق انسان ها را در جوامع اعلام كرد و ملاك احترام به حقوق بشر را معین نمود . آن منادی راستین عدالت و آزادی هنگامی كه مشاهده كرد یكی از اصحاب عرب وی، سلمان فارسی را به خاطر غیر عرب بودن تحقیر میكند، در كلمات حكیمانه و معروفی فرمود: « ان الناس من عهد آدم الی یومنا هذا مثل اسنان المشط، لا فضل للعربی علی العجمی ولا للاحمر علی الاسود الا بالتقوی (۱۰) ؛ همه مردم از زمان حضرت آدم تا به امروز همانند دانههای شانه [مساوی و برابر] هستند . عرب بر عجم و سرخ بر سیاه برتری ندارد مگر به تقوی.
پیامبر اسلام در اجرای قانون عادلانه الهی اهتمام خاصی داشت و اگر كسی از آن حضرت تقاضای غیرقانونی و غیراصولی میكرد، شدیدا ناراحت میشد . هنگامی كه بعضی از همسران آن حضرت بعد از جنگ احزاب در مورد تقسیم غنایم جنگی از آن بزرگوار تقاضای غیرمعقول و خلاف عادت كردند، آن بزرگوار ناراحت شد و ۲۹ روز تمام از آنان فاصله گرفت . خداوند متعال نیز به این مناسبت آیاتی را بر آن حضرت نازل كرد و خطاب به پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: « یا ایها النبی قل لازواجك ان كنتن تردن الحیوهٔ الدنیا و زینتها فتعالین امتعكن واسرحكن سراحا جمیلا»( احزاب/ ۲۸) ؛ ای پیامبر! به همسرانت بگو: اگر شما زندگی دنیا و زرق و برق آن را میخواهید، بیایید [با هدیهای] شما را بهره مند سازم و شما را به طرز نیكویی رها سازم . (۱۱)
و به این ترتیب پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله حتی به نزدیكترین افراد خانوادهاش نیز اجازه نداد از قانون الهی تخطی كنند و عدالت اجتماعی را در حكومت اسلامی آن حضرت خدشه دار سازند .●راستی و امانتداری
امانتداری و صداقت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله نه تنها یاران و پیروان آن حضرت را شیفته ایشان نموده بود بلكه دشمنان نیز به این حقیقت اذعان داشته و صداقت آن بزرگوار را میستودند . سه سال از بعثت میگذشت كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله روزی در كنار كوه «صفا» روی سنگ بلندی قرار گرفت و با صدای رسایی قشرهای مختلف مردم مكه را به سوی خویش فرا خواند، آنگاه خطاب به مشركین و سایر مردم فرمود: ای مردم! هر گاه من به شما گزارش دهم كه پشت این كوه دشمنان موضع گرفتهاند و قصد جان و مال شما را دارند، آیا مرا تصدیق میكنید؟ همگی گفتند: آری، زیرا ما در طول زندگی از تو دروغی نشنیدهایم. (۱۲)
حضرت خدیجه نیز هنگامی كه پیشنهاد ازدواج به آن حضرت میداد و شیفتگی خود را به آن وجود گرامی اعلام مینمود با تأكید بر امانت و صداقت آن بزرگوار، چنین گفت: « انی قد رغبت فیك لقرابتك وسطتك فی قومك و امانتك و حسن خلقك و صدق حدیثك (۱۳) ؛ به خاطر خویشاوندیت و بزرگواریت در میان قوم خودت و امانتداری تو و اخلاق نیك و راستگوئیت، مایلم با تو ازدواج كنم .»
در این میان تصریح آیات الهی و تاكید كلام وحیانی قرآن بر صداقت و راستی و امانتداری آن حضرت حلاوتی دیگر دارد . برخی از آیاتی كه به امانتداری و راستی پیامبر عظیم الشان اسلام اشاره دارند عبارتند از:
۱- « قل لا اقول لكم عندی خزائن الله ولا اعلم الغیب ولا اقول لكم انی ملك...» ( انعام/۵۰ ) ؛ بگو: من نمیگویم خزائن خدا نزد من است و من [جز آن كه خدا به من بیاموزد] از غیب آگاه نیستم و به شما نمیگویم من فرشتهام .»
۲- « و ما ینطق عن الهوی. ان هو الا وحی یوحی» ( النجم/۳ و۴) ؛ و هرگز از روی هوای نفس سخن نمیگوید و آنچه میگوید چیزی جز وحی الهی كه [بر او] نازل میشود نیست .
۳- « ما كذب الفؤاد ما رای» (۱۴) ؛ قلب [ پاك حضرت محمد صلی الله علیه وآله] در آنچه دید هرگز دروغ نگفت.
حضرت محمد صلی الله علیه و آله در امانتداری آنچنان شهره بود كه حتی دشمنانش بعد از بعثت آن حضرت، با این كه نقشه قتلش را طراحی میكردند، همچنان او را با لقب «امین» میشناختند و در امانتداریاش لحظهای تردید نكردند و در شب هجرت امانت هایی نزد آن گرامی داشتند . رسولالله صلی الله علیه وآله در غار ثور در عین حالی كه از ترس مشركین مكه مخفی شده بود، به امام علیعلیه السلام سفارش نمود كه یا علی! فردا در اجتماعات مردم مكه، صبح و شام با آوای بلند بگو: « من كان له قبل محمد امانهٔ او ودیعهٔ فلیات فلنؤد الیه امانته (۱۵) ؛ هر كس نزد محمد امانتی دارد بیاید امانتش را بازستاند.
خداوند متعال در مورد ویژگی های انسان های وارسته و با ایمان میفرماید: « والذین هم لاماناتهم وعهدهم راعون» ( مؤمنون/ ۸ ) ؛ و آنان كه به امانت ها و عهد و پیمان های خود وفا میكنند.
و پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله اسوه كامل و نمونه بارز انسان های وارسته و دارای تمام كمالات ویژه اخلاقی بود.
صداقت و امانتداری از منظر رسول گرامی اسلام آنچنان مهم بود كه به عنوان معیار برای برتری یارانش محسوب می گردید . امام صادقعلیه السلام در این مورد فرمودند:«ان علیاعلیه السلام انما بلغ ما بلغ به عند رسول الله صلی الله علیه و آله بصدق الحدیث و اداء الامانهٔ» (۱۶) ؛ یقیناً علیعلیه السلام با راستگویی و امانتداری به آن درجه و عظمت در نزد پیامبرصلی الله علیه وآله رسید.
●قاطعیت و شهامت
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در مورد اجرای حدود الهی و قاطعیت در برابر قانون شكنان اهتمام خاصی داشت. آن حضرت در عین حالی كه به اهل ایمان و مظلومان و ستمدیدگان رئوف و مهربان بود، در مقابل كفار و اشرار، با شجاعت و شهامت تمام ایستادگی مینمود. خداوند متعال در این مورد میفرماید: « محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الكفار رحماء بینهم»( فتح/ ۲۹) ؛« محمد صلی الله علیه وآله فرستاده خداست و كسانی كه با او هستند در برابر كفار سرسخت و شدید و در میان خود مهربان هستند. » داستان زیر نشانگر قاطعیت آن حضرت در مقابل متجاوزان و قانون شكنان است.
گروهی از طایفه بنی ضبه به حضور پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله آمده و ضمن شكایت از بیماری خود، از آن بزرگوار استمداد كردند. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله به آنان فرمود: چند روز در مدینه بمانید تا با مراقبت مسلمانان بهبودی یافته و به منطقه خود برگردید . آنان گفتند: یا رسولالله! اگر ما را در خارج از شهر مدینه اسكان دهید برایمان بهتر است . پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله ضمن پذیرش تقاضای آنان به تنی چند از مسلمانان ماموریت داد تا تعدادی از شتران بیت المال را در چراگاههای اطراف مدینه نگهدارند و از شیر آنها افراد بیمار بنی ضبه را پذیرایی و پرستاری كنند و از آنان مراقبت نمایند.
این افراد با حمایت پیامبر صلی الله علیه وآله در مدت كوتاهی سلامتی خود را باز یافتند، اما به جای قدردانی از آن حضرت و یارانش - از آنجایی كه باطنی خبیث و دلی مریض داشتند - سه تن از نگهبانان شترها را كشته و به همراه شتران فرار كردند . هنگامی كه این خبر ناگوار به پیامبر گرامی رسید، علیعلیه السلام را مامور دستگیری آنان نمود . امیرمؤمنان علیعلیه السلام این خطاكاران متجاوز را در نزدیكی های مرز یمن بازداشت كرده و به حضور پیامبرصلی الله علیه وآله آورد . در این لحظه پیك وحی نازل شده و احكام آنان را به رسول خدا ابلاغ نموده و فرمود: «انما جزاوا الذین یحاربون الله و رسوله و یسعون فی الارض فسادا ان یقتلوا او یصلبوا او تقطع ایدیهم و ارجلهم من خلاف او ینفوا من الارض...» (مائده/۳۳) ؛ كیفر آنان كه با خدا و پیامبرش به جنگ برمیخیزند و در روی زمین اقدام به فساد میكنند این است كه اعدام شوند یا به دار آویخته گردند یا دست و پای آنها به عكس یكدیگر بریده شود و یا از سرزمین [خود] تبعید گردند .»
حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه وآله از میان این چهار حكم، قطع دست و پا را انتخاب كرد و دستور داد دست و پای آنها را بر خلاف یكدیگر ( دست راست و پای چپ یا بالعكس) قطع كنند. (۱۷) .
اصرار بر اجرای قوانین الهی، حیاء و ادب، جوانمردی، سرمشق و الگو بودن برای انسان های سعادتجو و حقیقت طلب، امی بودن، تواضع، گذشت، ساده زیستی، سخاوت و نیكی به دیگران، كرامت نفس و بشیر و نذیر بودن، از جمله سایر صفات ستوده حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه وآله است كه در آیات الهی به آنها اشاره شده است.
●در حدیث دیگران
این مقال را با نقل ابیاتی از سروده معروف شبلی شمیل از دانشمندان برجسته جهان مسیحیت، كه در ستایش عظمت حضرت رسول صلی الله علیه وآله سروده است به پایان میبریم:
انی و ان اك قد كفرت بدینه
هل اكفرن بمحكم الآیات
« من گرچه مسلمان نیستم اما آیا میتوانم به آیات محكم قرآن كفر ورزم؟!»
او ما حوت فی ناصح الالفاظ من
حكم روادع للهوی وعظات
« یا به پندها و اندرزهایی كه در آن آیات آمده است و همه بازدارنده نفس از هوا و هوس، و در لباس شكوهمندترین واژهها میباشند منكر شوم؟!»
و شرایع لو انهم عقلوا بها
ما قید العمران بالعادات
« یا به قوانینی كه اگر مردمان آنها را درك میكردند برای تحقق بخشیدن به عمران [و تمدن جهان]، همه آیین ها و سنت ها را جز تعالیم اسلام كنار میگذاشتند، میتوانم بیتفاوت باشم؟!»
نعم المدبر والحكیم وانه
رب الفصاحهٔ مصطفی الكلمات
«[محمد] بهترین تدبیر كننده و بهترین حكیم بود. او خدای فصاحت و [گوینده] گزیده ترین سخنان است.»
رجل الحجا رجل السیاسهٔ والدها
بطل حلیف النصر والغارات
«[محمد] یگانه مرد خردورزی، كشورداری و هوشمندی بود و قهرمان هم پیمان با پیروزی بر سپاه كفر است.»
ببلاغهٔ القرآن قد غلب النهی
و بسیفه انحی علی الهامات
«[محمد] با بلاغت قرآن، بر همه خردها و اندیشهها چیره گشت و سرها [ی دشمنان ارزش های انسانی] را زیر سایه شمشیر گرفت .»
من دونه الابطال من كل الوری
من غائب او حاضر او آت (۱۸)
« قهرمانان تاریخ بشر چه گذشتگان، چه آنان كه اكنون حاضرند و چه آیندگان، [همه و همه] در پایهای فروتر و پایینتر از مرتبت او جای دارند.»
پینوشتها:
۱- بخشی از مسمط مسدس شیوای ادیب الممالك فراهانی در مولود مسعود پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله .
۲- مكارم الاخلاق، ص ۸/ فتح الباری، ج ۶، ص۴۱۹ .
۳- الكافی، ج۲، ص۲۵۲ .
۴- كشف الغمه، ج۲، ص۵۳۷ .
۵- مقدمهای بر جهان بینی اسلامی، ج ۳، ص۱۳۷ .
۶- السیرهٔ النبویه، ابن هشام، ج ۱، ص۲۸۴ .
۷- نهج البلاغه، خطبه ۱۹۰ .
۸- تفسیر صافی، ج۳، ص۲۹۹ .
۹- بحارالانوار، ج۱۶، ص۲۶۰/ الكافی، ج۲، ص۶۷۱ .
۱۰- مستدرك الوسائل، ج۱۲، ص۸۹ .
۱۱- تفسیر صافی، ذیل همین آیه .
۱۲- فروغ ابدیت، ج۱، ص۲۶۳ .
۱۳- السیرهٔ النبویه، ابن هشام، ج۱، ص۲۰۰ و ۲۰۱ .
۱۴- همان/۱۱ .
۱۵- بحارالانوار، ج۱۹، ص۶۲ .
۱۶- الكافی، كتاب الایمان والكفر، باب الصدق و اداء الامانهٔ، حدیث ۵ .
۱۷- الكافی، ج۷، ص۲۴۵ .
۱۸- ادبیات و تعهد در اسلام، صص۲۵۱ و ۲۵۲ .
منبع : مجله كوثر، عبدالكریم تبریزی
۱- بخشی از مسمط مسدس شیوای ادیب الممالك فراهانی در مولود مسعود پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله .
۲- مكارم الاخلاق، ص ۸/ فتح الباری، ج ۶، ص۴۱۹ .
۳- الكافی، ج۲، ص۲۵۲ .
۴- كشف الغمه، ج۲، ص۵۳۷ .
۵- مقدمهای بر جهان بینی اسلامی، ج ۳، ص۱۳۷ .
۶- السیرهٔ النبویه، ابن هشام، ج ۱، ص۲۸۴ .
۷- نهج البلاغه، خطبه ۱۹۰ .
۸- تفسیر صافی، ج۳، ص۲۹۹ .
۹- بحارالانوار، ج۱۶، ص۲۶۰/ الكافی، ج۲، ص۶۷۱ .
۱۰- مستدرك الوسائل، ج۱۲، ص۸۹ .
۱۱- تفسیر صافی، ذیل همین آیه .
۱۲- فروغ ابدیت، ج۱، ص۲۶۳ .
۱۳- السیرهٔ النبویه، ابن هشام، ج۱، ص۲۰۰ و ۲۰۱ .
۱۴- همان/۱۱ .
۱۵- بحارالانوار، ج۱۹، ص۶۲ .
۱۶- الكافی، كتاب الایمان والكفر، باب الصدق و اداء الامانهٔ، حدیث ۵ .
۱۷- الكافی، ج۷، ص۲۴۵ .
۱۸- ادبیات و تعهد در اسلام، صص۲۵۱ و ۲۵۲ .
منبع : مجله كوثر، عبدالكریم تبریزی
منبع : تبیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست