چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
رها از تماشا
اعتكاف مخصوص اسلام نیست بلكه در ادیان الهی دیگر نیز وجود داشته و در اسلام استمرار یافته است، اگر چه ممكن است اسلام پارهای از خصوصیات و احكام و شرایط ویژه خود را به آن افزوده باشد.
درباره حدود و شرایط این عبادت در دیگر ادیان، اطلاعات قابل توجهی در اختیار ما نیست. مرحوم علامه مجلسی در «بحارالانوار» به نقل از طبرسی آورده است : «حضرت سلیمان(ع) در مسجد بیتالمقدس به مدت یك سال و دو سال، یك ماه و دو ماه و كمتر و بیشتر اعتكاف میكرد و آب و غذا برای آن حضرت فراهم میشد و او در همان جا به عبادت میپرداخت.» (۱)
برخی از آیات قرآن نیز دال بر این است كه اعتكاف در ادیان الهی گذشته وجود داشته است. خداوند متعال میفرماید:« و عهدنا الی ابراهیم و اسماعیل ان طهرا بیتی للطائفین والعاكفین والركع السجود(۲)؛ به حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) سفارش نمودیم تا خانهام را برای طواف كنندگان، معتكفان و نمازگزاران تطهیر كنند.»
از این آیه استفاده میشود كه در زمان حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) عبادتی به نام اعتكاف وجود داشته و پیروان دین حنیف گرداگرد كعبه معتكف میشدهاند. حضرت مریم (س) آن گاه كه به افتخار ملاقات با فرشته الهی نایل آمد، از مردم فاصله گرفت و در خلوت به سر برد تا در مكانی خالی و فارغ از هر گونه دغدغه به راز و نیاز با خدای خود بپردازد و چیزی او را از یاد محبوب غافل نكند. به همین جهت طرف شرق بیت المقدس را كه شاید محلی آرام تر و یا از نظر تابش آفتاب پاكتر و مناسب تر بود برگزید. (۳)
یكی از سنتهای حسنه و مستحبات اسلامی كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی احیا شد، سنت مبارك اعتكاف است. این سنت، در طول تاریخ اسلام و ادیان آسمانی طرفداران و عاملانی داشته و در بلاد اسلامی به طور عموم و شهرهای شیعه و مراكز حوزوی به طور خاص مورد توجه بوده است.
مساجد شهرهای مقدس نجف و كربلا و كاظمین و سامرا و مشهد و قم و اصفهان و شیراز و بسیاری دیگر از شهرهای شیعه، خاطره حضور پر نور نیایشگران و معتكفان «ایامالبیض» ماه رجب و احیانا دهه آخر ماه رمضان را در سینه دارد. این عبادت كه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حالت فراگیر و عمومی نداشت، در چند ساله اخیر در میان جمع كثیری از صالحان و نیكان از اقشار گوناگون اجتماعی به ویژه دانشجویان و طلاب، متداول شده است و مساجد بسیاری از شهرهای ایران و جهان اسلام پذیرای مهمانان خدا در ایامالبیض ماه پر بركت رجب است.
اشتغال انسان به كار و زندگی و مسئولیتهای اجتماعی، گاهی موجب غفلت میشود، و باتوجه به كار، گاه از توجه به هدف باز می ماند و سبب میشود وظیفه بزرگ یاد خدا و توجه به خود سازی و مبدا و منتهای هستی فراموش شود. اعتكاف، آب حیات بخش در كویر غفلتهاست.
غفلت از «خود» و «خدای خود»، بستر مرگ ارزشهای انسانی و نقطه سقوط از پایگاه بلند خردورزی و عشق عرفانی و عامل پیوستن به زندگی پست و حیوانی است: اولئك كالانعام بل هم اضل اولئك هم الغافلون.(۴)
اعتكاف، بستر مناسب اندیشه و تفكر و خردورزی است. اعتكاف، تلاشی است برای اینكه انسانهای فرو رفته در غرقاب روزمرهگیها از فضای پر التهاب روزانه به سوی «خویش» و «خدای خویش» باز گردند. اعتكاف زمینه بازگشت است. بازگشت به قرآن و معنویت، بازگشت به دعا و استمداد از عالم غیب، بازگشت از «خودمداری» به «خداگرایی» .
آنها كه مسئولیتهای حساستر و بزرگتری دارند، بیش از دیگران به اعتكاف و خودسازی نیاز دارند. بیجهت نیست كه شخص رسول الله (ص) پس از هجرت، همه ساله دهه اول یا دوم و گاه هر دو دهه و در سالهای آخر زندگی به طور منظم دهه سوم ماه مبارك رمضان را به «اعتكاف» میپرداختند و به همه دستاندركاران و كارگزاران و رجال سیاسی، اجتماعی درس معنویت گرایی و ذكر و نیاش و روزه و تلاوت قرآن میدادند.
اعتكاف، توقفی ناآگاهانه در مسجد نیست. صرف درنگ و مكث و «حبس خویشتن» در مسجد، بدون عشق به عبادت و قصد قربت نیست. اعتكاف، لمیدن خوابیدن و چرت زدن و احیاناً وقتگذرانی بیكاران و گردهمایی تفریحی- سیاحتی در مساجد بزرگ شهر نیست. در اعتكاف كسانی كه كار دارند و زیاد هم كار دارند، و غرق دنیای اقتصاد و سیاست و هنر و مطبوعات و غیره هستند، باید به هماهنگی كار و تلاش و فعالیتها، با رضای خدا و وظیفه مكتبی بیندیشند. تنظیم فكر و اندیشه و عمل، با معیارهای الهی را تمرین كنند. كار برای امت و تامین حوائج نیازمندان، عیادت بیماران و هر كاری كه در آن، خود مطرح نیست و انگیزه الهی دارد، با اعتكاف سازگار است و حتی در برخی احادیث قضای حوائج مومنان از اعتكاف برتر شناخته شده است.
مجید رفیعی
پینوشتها:
۱.علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۱۴، ص۱۴۱.
۲. بقره/ ۱۲۵
۳. تفسیر نمونه، ج۱۳، ص۳۳.
۴. اعراف۱۷۹.
پینوشتها:
۱.علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۱۴، ص۱۴۱.
۲. بقره/ ۱۲۵
۳. تفسیر نمونه، ج۱۳، ص۳۳.
۴. اعراف۱۷۹.
منبع : روزنامه اعتماد ملی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست