سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

تهیه مطلب برای وب سایت


تهیه مطلب برای وب سایت
شما چگونه مطالبی را برای سایت خود تهیه میکنید؟
وجود وب سایت شما، به مطالب و مواد گرافیکی مانند کلمات، نمادهای بصری و گرافیکی، فایلهای صوتی و تصویری که برای آن انتخاب می کنید وابسته است. در واقع این وب سایت نمادی از شرکت یا تشکیلات شما است که در سطح جهانی عرضه میشود، پس مهمترین مساله این است که محتوای آن جالب و آموزنده باشد و درباره خودتان، نوع فعالیت شرکت و یا حرفه شما اطلاعات واضح و به روز شده ای در اختیار کاربران بگذارد.
پیامی که شما سعی در انتقال آن دارید یک عامل بسیار مهم در چگونگی ترکیب محتوا با عناصر گرافیکی- مانند عکس، نقاشی، علائم و لوگوی شرکت یا وب سایت – است. محتوای یک وب سایت باید از چشم بازدید کنندگان آن مورد بررسی قرار گیرد. آنها باید سریع و آسان به اطلاعات مورد نظر خود دست یابند. این اطلاعات باید از نظر شکل و فرمت format به شیوه ای جالب و جذاب عرضه شوند تا به آنها توجه شود و به یاد بمانند.
به یاد داشته باشید که پس از انتخاب مطلب مورد نظر خود حتما آنرا از نظر صحت اطلاعات، به روز بودن مطالب، دستور زبان، املا کلمات و یک دست بودن جملات چک کنید.
● انتخاب، شکل دهی و آماده کردن مطالب
کلمات، تصاویر، جدولها، نمودارها، فایلهای صوتی و تصویری همه با هم محتوای یک وب سایت را تشکیل میدهند. تصمیم درباره اینکه چه مطالبی قابل استفاده هستند با توجه به موارد زیر انجام میشود:
▪ هدف و مقصود وب سایت
▪ مخاطبینی که برای این وب سایت در نظر گرفته شده اند
▪ منابع موجود برای تهیه و تقویت محتوا
▪ نوع فرمت format محتوا- برای مثال، تعدد فایلهای تصویری سنگین موجب کند شدن وب سایت خواهد شد
▪ قابل دسترسی بودن محتوا در یک فرمت web-ready، مانند مطالبی که با word processor تهیه شده یا تصاویری که از قبل اسکن شده باشند
▪ اهمیت این وب سایت در پیشبرد اهداف شرکت
▪ موارد حقوقی مانند کپی رایت
سردبیر یا مسئول وب سایت، هنگام تهیه مطلب باید به سوالات زیر پاسخ دهد:
▪ میخواهید در هر بخش وب سایت چه پیامی را منتقل کنید؟
▪ مخاطبین شما چه کسانی هستند؟ داخلی هستند یا خارجی؟ یا هردو؟
▪ چه محلی برای متن و تصویر در نظر گرفته اید؟
▪ نوع متن شما چیست؟( معارفه ای، تشریحی، داستانی، زیرنویس، دستور العمل یا تبلیغات)
▪ چه سبکی برای هر بخش سایت در نظر میگیرید؟(رسمی، دوستانه)
▪ متن شما برای چه محدوده سنی تنظیم میشود؟
▪ در حال حاضر چه مقدار مواد خام از متن و تصویر و... در اختیار دارید؟ چه مقدار از آن قابل استفاده است و چه مقدار باید تهیه شود؟
▪ چه کسی متن جدید را مینویسد، عکس میگیرد یا نمودارها را طراحی میکند؟
• چه کسی محتوا را قبل از ورود به شبکه ویراستاری میکند؟ ( صحت مطلب ، دستور زبان، دیکته، مفهوم کلی، استفاده از کلمات مناسب، حساسیتهای اجتماعی و...)
● چه کاری باید انجام دهیم
انتخاب و تصمیم گیری درباره محتوای یک وب سایت امری ضروری است. فهرست زیر میتواند در تصمیم گیری صحیح به شما کمک کند. برای هر مورد این سوالها را از خود بپرسید، هرچه تعداد پاسخهای مثبت شما بیشتر باشد، مطلب مورد نظر برای قرار گرفتن در سایت مناسب تر است:
▪ آیا این مطلب مربوط به اهداف و انتظارات شرکت شما هست؟
▪ آیا ارزش سایت شما بالا میبرد؟
▪ آیا موافقت صاحب مطلب اصلی را جلب کرده اید؟
▪ آیا مطلب مورد نظر شما به صورت دیجیتال موجود هست یا خیر؟
▪ اگر پاسخ منفی است، انتقال آن به کامپیوتر به صرف وقت و هزینه آن می ارزد؟
▪ آیا به صحت مطلب اطمینان دارید؟
▪ آیا از به روز بودن مطلب مطمئن هستید؟
▪ آیا این مطلب برای اکثر مخاطبین شما جالب خواهد بود؟
▪ آیا قرار دادن مطلب در سایت موجب صرفه جویی در وقت کارکنان یا تشویق آنان خواهد شد؟
▪ آیا بازدیدکنندگان را به دیدار مجدد از سایت ترغیب خواهد کرد؟
▪ آیا مطلب از نظر حساسیتهای اجتماعی بررسی شده است؟( توهین آمیز نبودن برای فرقه یا اشخاص خاص و موارد مشابه آن)
▪ آیا محتوای آن مطابق قانون است؟
به عنوان یک قانون کلی، اگر در مورد بعضی متون همچنان در شک هستید، آنرا بایگانی کنید تا نسبت به آن اطمینان پیدا کنید. در ضمن به خاطر داشته باشید که وب سایت یک محیط فعال است و میتوان آنرا در هر زمان ویرایش کرد.
● جلب نظر کاربران
یکی از موثرترین کارهایی که میتوانید در وب سایت خود انجام دهید، قدرت دادن به کاربران است. به آنها قدرت انتخاب بدهید. ابزارها و ویژیگهایی در سایت خود قرار دهید تا کاربر بتواند وب سایت را کنترل کند. در اینجا به چند نمونه اشاره میکنیم:
۱) جستجو یا Search، به کاربر امکان میدهد تا به دنبال کلمه یا عبارتی بگردد و یا با وارد کردن کلمه کلیدی، به مطالب مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.
۲) فرمهای Online با انواع موضوعات و تعداد پرسشهای مختلف، فقط به یاد داشته یاشید که صحت بعضی موارد باید قبل از ثبت یا submit فرم، باید چک شوند.مانند آدرس e-mail.
۳) راه اندازی بخش مخصوص اعضا یا Members only. آیا در وب سایت شما بخشی وجود دارد که ورود به آن تنها با وارد کردن نام و کلمه عبور امکان پذیر است؟ این رمزهای عبور در کجا نگهداری میشوند؟ اگر کاربری رمز عبور خود را فراموش کند چه باید بکند؟
۴) تهیه پرسشنامه / رای گیری و ... فقط تعداد، مقدار و چگونگی ارائه آنها را مشخص کنید. در ضمن، میخواهید با این اطلاعات چه کنید؟
۵) استفاده از انیمیشن. چگونه میتوانید و چگونه باید از برنامه هایی مانند فلش Flash استفاده کنید تا به سایت خود تحرک و زندگی ببخشید و محصولات و خدمات خود را بهتر نمایش دهید؟
۶) پذیرش مشترکین. با پر کردن فرم اشتراک چه خدماتی به مخاطبین خود ارائه میدهید؟ خبرنامه، محصولات مجانی یا ...؟
۷) لینک به سایتهای دیگر. در این مورد باید وسایلی در اختیار داشته باشید تا به طور خودکار صحت لینکها را تایید کند.
۸) فایلهای قابل download شدن. نوع فایلها را مشخص کنید، PDF، تصویر یا صوت، در هر صورت فرمت فایلها و شرایط استفاده از آن باید مشخص شود.
۹) بخشی برای تماس با شما یا Contact Us- چه وسایلی برای تماس با شما در سایت ارائه میکنید؟ E-MAIL، شماره تلفن یا نشانی دفتر کار؟
۱۰) نقشه سایت. نقشه سایت شما چگونه باید باشد؟ فقط از لینکهای نوشتاری استفاده میکنید یا تصاویر را ترجیح میدهید؟
۱۱) نسخه بدون تصویر یا Text-onlyسایت. آیا برای کاربرانی که مشکل بینایی داشته یا از شبکه های کند یا گران قیمت استفاده میکنند، یک نسخه بدون تصویر از سایت تهیه میکنید؟
۱۲) متن چند زبانه. آیا چنین الزامی هست؟ اگر جواب مثبت است،متن به چند زبان باید باشد؟ چه بخشهایی از سایت باید چند زبانه باشد؟ در کدام صفحه از سایت کاربر میتواند زبان را تغییر دهد؟ صفحه اصلی؟ صفحه فرعی؟
۱۳) پیش بینی امکانات چاپ و bookmaking (امکان حفظ آدرس سایت در بخش favorites) آیا کاربران میتوانند صفحه هایی را حفظ کنند یا آنها را صفحه اصلی یا home page خود قرار دهند؟
چه کاری باید انجام دهیم
زمان و بودجه عوامل تعیین کننده ای در برقرار کردن چنین امکاناتی در سایت هستند، پس مهمترین کار، فهرست بندی بر اساس اهمیت این امکانات است. مجموعه سوالات زیر در این باره به شما کمک میکند:
۱) آیا وجود این امکان یا function ارزش اهداف و دیدگاههای سایت را افزایش میدهد؟
۲) آیا سیستم کامپیوتری فعلی شما، مدیران تولید و database ها این مشخصه یا featureرا پشتیبانی میکنند؟ اگر اینطور نیست، چه مقدار کار و هزینه برای رسیدن به آن مورد نیاز است؟
۳) آیا این مشخصه، موجب صرفه جویی در وقت و هزینه برای شرکت- مانند کاهش هزینه پرینت، تلفن یا ..- خواهد شد؟
۴) آیا این function یک جریان سودآور- مانند فروشگاه online- به وجود خواهد آورد؟
۵) آیا برای به دست آوردن این function باید هزینه هایی- از قبیل هزینه دریافت مجوز- را تقبل کرد؟
۶) آیا کارکنان شرکت برای استفاده از این امکانات نیاز به تعلیم خاصی دارند؟
۷) با اضافه کردن این function، سرعت سایت تغییر خواهد کرد؟
۸) آیا وجود این function ، کاربران را به نوع خاصی از نرم افزارها یا سرعت بالای دستگاه نیازمند خواهد کرد؟
۹) پاسخهایی که به سوالات بالا داده اید را بررسی کنید، زمان و هزینه آن را هم در نظر بگیرید و روش صحیح را انتخاب نمایید.
● کسب و کار در وب
قبل از اینکه یک وب سایت ساخته شود و امکانات آن برنامه ریزی شوند، باید وجود آن از این نظر بررسی شود که آیا این وب سایت میتواند به عنوان یک وسیله بازاریابی مورد استفاده قرار بگیرد؟
▪ چه کاری باید انجام دهیم
برای هر یک از جنبه های مهم بازاریابی که در پایین ذکر شده اند، به راه کار پیشنهادی توجه کنید و تصمیم بگیرید که آیا به این feature احتیاج دارید و اینکه چگونه میتوانید از آن برای پیشبرد مقاصد خود استفاده کنید. موفق ترین روش، پرسش مستقیم از مخاطبین است- مشتریان، فروشندگان و...
● خدمات مشتریان
▪ شما وب سایت را برای مخاطبینتان به وجود آورده اید، نه برای خودتان، پس توجه کنید که همه چیز برای آنها باشد.
▪ اطلاعاتی را که از شما خواسته میشود، در اختیار کاربران قرار دهید و در کار خود وقفه ایجاد نکنید.
▪ خدماتی که مورد نیاز کاربران است، در اختیارشان بگذارید.
▪ به طور واضح بایدها و نبایدها را برای خود و کاربران سایت مشخص کنید و نکته ای را مبهم باقی نگذارید.
▪ یک بخش help در سایت داشته باشید و در صورت امکان با e-mail فوری یا تلفن مشکلات کاربران را در رابطه با استفاده از سایت حل کنید.
▪ همواره از یک یا چند تن از کارکنان بخواهید که به طور دائم و به نوبت online باشند تا در صورت لزوم کاربران را راهنمایی کنند.
▪ یک بخش خدمات مشتریان در سایت قرار دهید تا کاربران را برای پرسش و تحقیق تشویق کند.
▪ بخشی را به "پاسخ به سوالات مکرر" یا frequently asked questions اختصاص دهید- ده تای اول را در سایت بگذارید و آنها را هر از گاهی تغییر دهید. در صورت لزوم از نمودار و تصویر استفاده نمایید.
● کاری کنید که مردم برای کار و تجارت با شما تشویق شوند
▪ اولویتهای مشتریان خود را بشناسید و آنها را اولویت خود بدانید.
▪ محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی کنید.
▪ مهمترین عناصر کار خود را در بالای صفحه قرار دهید تا کاربران بتوانند قبل از باز شدن تمام صفحه، آنرا ببیند.
▪ جزئیات شیوه های تماس با وب سایت را یا در صفحه اول قرار دهید یا در جایی که با یک "کلیک" بتوان به آن رسید، آنرا در ته سایت دفن نکنید.
▪ برقرار کردن امکان جستجو را در وب سایت فراموش نکنید.
▪ با طراحی شیوه واضح و روشنی برای گشت و گذار در سایت، کاربران را به بخشهای مختلف سایت راهنمایی کنید.
▪ امکان استفاده از سایت خود را برای افرادی که امکان اتصال سریع ندارند یا دارای نارساییهای جسمی هستند فراهم کنید.
▪ با طراحیuser-friendly سایت خود را برای کاربران خارج از کشور هم قابل استفاده کنید.
● نظم بخشیدن به محتوا
هنر نظم بخشیدن و چیدمان محتوای یک سایت، طراحی اطلاعات information design نام دارد. این کار شامل دسته بندی، جدا کردن و مشخص کردن مطالب بوده و به کاربر کمک میکند تا بلافاصله محتویات وب سایت را ببیند و جای هر کدام را تشخیص دهد. طراحی سایت و استفاده از علائم و عوامل تصویری باید طوری باشد که کاربر به گشت و گذار در آن علاقمند شود.
چه کاری باید انجام دهیم
● زمانی که مشغول طراحی اطلاعات وب سایت خود هستید:
▪ همواره نظر کاربران را درباره سایت به خاطر داشته باشید، اینکه آنها از تشکیلات شما، محصولات و خدمات آن چه انتظاری دارند بسیار مهم است.
▪ مطالب و عناصری که بیشتر کاربران به آن علاقمندند و دسترسی به آنها برایشان اهمیت دارد را بشناسید و یا آنها را در صفحه اصلی قرار دهید یا در جایی که با یک "کلیک" بتوان به آن رسید.
▪ تعداد "کلیک"هایی که برای رسیدن به یک مطلب لازم است را به سه تا و کمتر کاهش دهید. برای مثال سایت خود را با ساختار flat طراحی کنید.
▪ عنوان بخشهای مختلف سایت را واضح و کوتاه انتخاب کنید.
▪ برای نام گذاری بخشهای سایت مراقب ملاحظات فرهنگی باشید.
▪ توجه کنید که بخشهای اطلاعات، محصولات، خدمات، جنبه های فنی وب سایت، روابط عمومی و بازاریابی کاملا مشخص و مجزا باشند.
● طراحی گشت و گذار یا Navigation design
طراحی برای گشت و گذار در سایت، هنر در اختیار قرار دادن ابزار مناسب برای یافتن مطالب به کاربر است. هنر این کار در به وجود آوردن عوامل بصری است که به کاربر اطلاع میدهد در کجا قرار دارد، از کدام قسمت به اینجا رسیده و از اینجا به کدام بخش میتواند حرکت کند. او باید بتواند ببیند و درک کند. ساده ترین مثالها، فلشها و دگمه هایی هستند که امکان دسترسی به تمام بخشها را امکان پذیر میکنند.
چه کاری باید انجام دهیم
به پیشنهادات زیر برای navigation design توجه کنید:
▪ طراحی را ساده و بسیار مشخص انجام دهید.
▪ مسیرها و ابزارهای متعددی را برای کاربر در نظر بگیرید تا بتواند ابزارهای جستجو، نقشه سایت و منوها menuرا پیدا کند.
▪ به خاطر داشته باشید که کاربران لزوما از صفحه اصلی وارد سایت شما نمیشوند، پس در تمام صفحات ابزارهایی برای جستجو در سایت و بازگشت به صفحه اصلی قرار دهید.
▪ کاربران غیبگو نیستند، پس از آنها انتظار نداشته باشید محتویات یک منو را حدس بزنند یا به خاطر بسپارند.
▪ اگر از علائم تصویری برای راهنمایی کاربران استفاده میکنید، از گویا بودن تصویر مطمئن شوید و اندازه آنرا به قدر کافی بزرگ و قابل رویت انتخاب کنید.
▪ علائم یا توضیحاتی برای مشخص کردن محل قرار گرفتن کاربر در سایت در نظر بگیرید.
▪ از علائم و ابزارهای همسان و یک نواخت استفاده کنید.
▪ اگر کاربر برای خواندن یا دیدن محتوای یک صفحه باید به سمت پایین حرکت کند scroll down ، در پایین صفحه ابزاری برای به بالا برگشتن با یک "کلیک" قرار دهید.
http://poroge.parsiblog.com/-۲۳۲۱۶۴.htm