جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
مجله ویستا
آشنایی با شرکت Huawei و ابعاد کسبوکار آن
![آشنایی با شرکت Huawei و ابعاد کسبوکار آن](/mag/i/2/23pgz.jpg)
● سارس، سیسكو و سهتا كام
احتمال میدهم كه در سال ۲۰۰۳ مدیران شركت سیسكو دست كم سه بار به شدت نگران شده باشند.دفعه اول وقتی بود كه مدیران سیسكو دیگر طاقت نیاوردند و از شركت چینی Huawei به دادگاه شكایت كردند. آن هم به جرم دزدی! دفعه دوم زمانی بود كه سیسكو به فاصله كوتاهی از این ماجرا نسبت به اعلام رسمی متحدشدن دو شركت ۳Com- یك رقیب نام آشنا برای سیسكو - و هواوی، همان كه متهمش كرده بودند، ابراز دلخوری و نگرانی كرد. البته این اتحاد فوراً محقق نشد، زیرا گرچه تریكام و هواوی از سه سال پیش مذاكرات مربوط به این اتحاد را آغاز كرده بودند ولی دولت چین پذیرش رسمی این اتحاد را تا انتهای سال در لیست انتظار گذاشت. دفعه سوم هم زمانی بود كه گویا <آهِ> مدیران سیسكو، در شاكله كسبوكار این چشم بادامیهای زیرك درگرفت و آن را برای مدتی تكان داد! معلوم نشد این ویروس شرور سارس از كجا نازل شد كه ناگهان همه دنیا را ترساند. ترسی كه یكباره همچون آوار بر سروروی كسبوكار <هواوی> و بسیاری از دیگر كسبوكارهای چینی فروریخت. بازرگانان خارجی از وحشت ابتلا به سارس، سفرهای خود را به چین شدیدا كاهش داده بودند. گرچه این رویداد به صورت مقطعی بر مدیران هواوی بسیار گران آمد ولی اینها از آن بیدها نبودند كه با این بادها بلرزند. هرچه باشد مدیرعامل هواوی، آقای Ren Zhengfei از مقامات سابق ارتش آزادی بخش چین است! سارس كه مهم نبود! سرانجام وقتی كه در پایان سال ۲۰۰۳ دولت چین اجازه رسمی این ادغام اقتصادی را صادر كرد، این تریكام بود كه كام هواوی را شیرین و كام سیسكو را تلخ كرد و سیسكو برای سومین بار دلخور شد.
● هواوی چگونه شركتی است؟
داستانی كه در پاراگراف قبل خواندید، تنها یك سكانس كوتاه از داستان زندگی تجاری شركت هواوی بود. توجه به همین یك سكانس فوراً ما را هوشیار میكند كه این شركت معظم چینی كه دستی در صنعت فناوری اطلاعات دارد، چگونه شركتی است: یارش تریكام و دشمنش سیسكو. باقی داستان را خودتان شاید بتوانید حدس بزنید. اما برای اینكه بتوانید تصویر مناسبی از ابعاد كسبوكار این شركت و میزان تأثیرگذاری آن بر صنعت آیتی بهدست آورید، جالب خواهد بود كه نگاهی به فهرست مشتریان هواوی و دامنه حضور او در كشورهای مختلف دنیا داشته باشیم. از منظر اقتصادی، هواوی شركتی جهان وطن است.عجیب است كه از دل اقتصاد چین كه تا همین چند سال پیش واقعاً كمونیستی بود، موجودی تا به این حد جاه طلب متولد شود. برای من كه مدتی است اندر احوالات كسب و كار شركتهای صاحبنام آیتی مشغول تحقیق و مطالعه هستم، جای هیچ تردیدی نیست كه خصیصههایی كه هواوی از خود بروز میدهد تطابق كاملی با مختصات بازرگانی یك شركت غربی تمام عیار دارد. اینها تیترهای برخی از آخرین اخبار فعالیتهای تجاری این شركت است: هواوی و زیمنس در زمینه فناوری شبكه قرارداد همكاری امضا كردند، بانك مركزی الجزایر قرارداد هواوی با شركت مخابرات این كشور را تضمین كرد، هواوی به كشور تونس برای برقراری اولین ارتباط مبتنی بر فناوری WCDMA كمك میكند، روترهای جدید هواوی توسط بریتیش تلهكوم با موفقیت آزمایش شد، هواوی در ماه مارس ۲۰۰۳ اعلام كرد كه موفق به كابل كشی ۳۰۰۰ كیلومتری فیبر نوری برای یك شركت مخابراتی فرانسوی به نام LDCom كه در زمینه خطوط تلفن ثابت فعالیت میكند، شدهاست. پیش از این نیز هواوی طی قراردادی، بین ۲۰ شهر آلمان خطوط فیبر نوری را برپا كرده بود. شركتهای مخابراتی چینی به همراه هواوی نمایشگاه ارائه توانمندیهای خود را در صوفیه (بلغارستان) برپا كردند و ...مشتریان بزرگ هواوی كدام شركتها هستند؟ شركت مخابرات كشور امارات متحده عربی (اتصالات)، شركت اتصالات سعودی (عربستان)، مخابرات مصر، چاینا موبایل، چاینا تلهكوم و چاینا یونیكام (سه شركت بزرگ مخابراتی در چین)، شركت مخابرات تایوان (ساندی)، تلهكوم برزیل و حتی اوراسكام كه یكی از غولهای مخابراتی در خاورمیانه است و اخیرا در تبلیغات تلویزیونیاش در شبكه سیانان میگوید : و اینك موبایل در عراق! گویا دامنه امپراتوری چینی هواوی تا زیرساختهای كشور جنگزده عراق هم كشیده شده است. از سال ۱۹۸۸ كه هواوی تأسیس شد، این شركت یكی از موفقترین كسبوكارهای چینی بوده كه توانسته دوباره رویای امپراتوری پهناور چین را، البته این بار در بطن ارتباطات و فناوری اطلاعات در منطقه آسیا زنده كند.
سال میلادی/ ۲۰۰۰ / ۲۰۰۱ ۲۰۰۲ / ۲۰۰۳
میزان سفارها/ ۲۶۵۸ / ۳۰۸۳/ ۲۷۰۰ / ۳۸۳۰
درآمد خالص / ۳۴۵ / ۲۵۸ / ۱۰۸/ ۳۷۰
گردش مالی حاصل از اموراجرایی / ۲۵۵ / ۲۰۴/ ۳۱۱/ ۳۶۵
هزینه تحقیق و توسعه/ ۱۷۹ / ۳۴۲/ ۳۶۳/ ۳۸۵
بازگشت حاصل از سرمایه خالص/ ۴۲درصد/ ۲۰درصد/ ۹درصد/ ۲۳درصد
آنطور كه هواوی در سایتش ادعا میكند، سال ۲۰۰۳ (همان سالِ مثلاً بد، كه ویروس سارس ظهوركرد) حجم قراردادهای این شركت به رقم قابلتامل ۸/۳ میلیارد دلار رسیده بود كه نسبت به سال پیش از آن ۴۲ درصد رشد داشته و بالغ بر یك میلیارد دلار از این رقم، یعنی حدود ۲۷ درصد از این قراردادها مربوط به كشورهای خارجی بوده است. نكته جالب اینكه اگر میزان قراردادهای خارجی هواوی را در همین سال با سال پیش از آن مقایسه كنیم، معلوم میشود كه درآمدهای برونمرزی هواوی حدود ۹۰ درصد رشد داشته است و این به معنی آن است كه هواوی در سال ۲۰۰۳ به عنوان یك چهره خوشنام در سطح بینالمللی ظاهر شده است. پیشبینی مدیران هواوی این است كه فروش برونمرزی این شركت در سال میلادی جاری، همین میزان از رشد را از آن خود كرده و نزدیك به ۲ میلیارد دلار خواهد رسید. تكرار جهش تقریباً صددرصدی فروش خارجی هواوی پیام معنیداری برای كارشناسان اقتصادی دارد و آن اینكه هواوی همچون یك شركت مهاجم قصد تسخیر سریع بازارهای منطقه را دارد. حضور ۸ دفتر مركزی بینالمللی و ۵۰ دفتر نمایندگی هواوی در كشورهای مختلف جهان موید این فرضیه است.یك نكته جالب دیگر در كسب وكار هواوی، نحوه مهرهچینی مراكزR&D این شركت در سراسر دنیاست كه خبر از استراتژی بلندمدت این شركت برای رویارویی با غولهای صنعت فناوری اطلاعات در كشورهای صنعتی میدهد. علاوه بر شانگهای، پكن و چند شهر مهم چین، مهمترین مراكز تحقیق و توسعه شركت هواوی در دره سیلیكون(كالیفرنیا)، ایالت تگزاس (دیگر ایالت كلیدی صنعت الكترونیك در آمریكا)، استكهلم (سوئد، از كشورهای صدر جدول در فهرست مشهور E-Readiness موسسه اكونومیست لندن)، شهر بنگلور هند (شهر مهم صنعت آیتی در هند) و مسكو (پایتخت روسیه، یكی دیگر از پهناورترین كشورهای جهان) قرار دارند. از كنارهم گذاشتن این واقعیتها چه پیامی برداشت میكنید؟
● هواوی چه محصولات و خدماتی دارد؟
هواوی یك شركت تولیدكننده تجهیزات مخابراتی و ارتباطی است كه تقریبا در تمام زمینههای مرتبط فعالیت میكند و خدماتی دارد. گرایش عمده هواوی به سمت ادوات و سیستمهای شبكه موبایل خصوصاً فناوری CDMA و WCDMA است. این شركت در واقع یكی از بازیگران فعال حوزه ۳G (نسل سوم تلفنهای موبایل) محسوب میشود. هواوی همچنین در عرصه ساخت سوئیچهای فناوری باند پهن (xDSL) و سیستمهای دسترسی به اینترنت پرسرعت نیز فعال است. سایر تجهیزات شبكههای دیتا مانند سوئیچهایATM ، روتر و ادوات VoIP جزو مجموعه محصولات هواوی هستند. فناوری (WLL (Wireless Local Loop و دیگر ناوریهای ارتباطات بیسیم، سیستمهای ویدئو كنفرانس، شبكههای نوری و نیز سیستمهای موسوم به Call Center (مراكز تلفنی) از دیگر زمینههای فعالیت این شركت است. بسیاری از محصولات هواوی متكی بر تراشههای اختصاصی ASIC یا (Application Specific Integrated Circuits) ساخت همین شركت هستند و هواوی بخش زیادی از درآمدهای خود را صرف تحقیق و توسعه همین تراشهها و محصولات مبتنی بر آنها میكند به گونهای كه بر اساس ادعای مدیران هواوی، نزدیك به نیمی از كارمندان شركت، به نوعی درگیر فعالیتهای R&D هستند. اختصاص ده درصد از درآمدهای شركت به فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی نشان میدهد كه رهبران هواوی بسیار مایلند این شركت از نظر فنی روی پای خود بایستد.
● شراكت با ۳Com
با وجودی كه تا همین چند سال پیش، میزان گردش مالی هواوی و ارزش بازار آن در حدی نبود كه بتوان آن را یك رقیب مطرح برای شركتی مثل سیسكو درنظرگرفت، اما اتحاد استراتژیك تریكام و هواوی معادلات بازار را تا حدود زیادی تغییر داد. تریكام به عنوان یك مارك خوشنام و شناخته شده و یك شركت مهم در دره سیلیكون (منطقه سانتا كلارا) با داشتن یك بازار وسیع و شبكه گسترده توزیع كنندگان، همان حلقه مفقودهای بود كه هواوی جهانوطن و جاهطلب برای گستراندن تور خود در سراسر كره زمین كم داشت! در این شراكت گونهای از تقسیم كار میان این دو صورت گرفته است. هواوی عمدتاً مواد اولیه لازم برای این كسبوكار بینالمللی را فراهم میسازد: سوئیچها، روترها، انواع تجهیزات و ادوات شبكهای، تیم مهندسین، پرسنل فروش و دیگر منابع بازاریابی را هواوی تأمین میكند. در مقابل تریكام از نام و مارك و شبكه فروش خود برای فروختن این محصولات بهره میگیرد. دو طرف توافق كردهاند كه تریكام در تمام بازارها به استثنای ژاپن و چین كه حوزه اقتدار سنتی هواوی محسوب میشود، محصولات هواوی را با مارك خود تریكام بفروشد. در ژاپن و چین، هواوی علاوه بر اینكه مجاز است محصولات قبلی خود را با همان مارك هواوی بفروشد، میتواند تحت مارك مشترك Huawei-۳Com یا ۳Com-Huawei نیز به بازاریابی محصولات بپردازد. سهم هواوی از این مشاركت۵۱ درصد و تریكام ۴۹ درصد است.● درگیری حقوقی سیسكو و هواوی
میتوان حدس زد كه پیشروی سریع هواوی در بازار تجهیزات شبكهای چه پیامدهایی ممكن است داشته باشد. اگرچه دامنه كسب و كار هواوی از نظر حجم سرمایهای كه تاكنون به گردش درآورده است، به هیچ وجه قابل قیاس با ارزش بازار شركتی به عظمت سیسكو نیست ولی گستره جغرافیایی شبكه بازاریابی و فروش هواوی به اندازه كافی بزرگ هست تا شركتهایی مانند سیسكو را دچار نگرانی كند. بنابراین علیرغم اینكه درآمد دو سه میلیارد دلاری هواوی حداكثر یك دهم درآمد سیسكو در سال ۲۰۰۳ بوده است، ولی برخورد میان این دو اجتناب ناپذیر به نظر میرسید والبته مطابق معمول دلایل منطقی و ظاهراً محكمهپسندی هم برای این برخورد وجود داشت. این نوشتار بدوناینكه بخواهد قضاوتی به نفع هیچكدام از طرفین دعوی داشته باشد، بر این عقیده است كه شنیدن شرح ماجرا از زبان هركدام از دو طرف میتواند شنونده را متقاعد كند كه دیگری اصول یك رقابت سالم و عادلانه را زیر پا گذاشته و به حقوق طرف مقابلش تجاوز كرده است. ماجرا از آنجا شروع شد كه سیسكو از نماینده توزیع و فروش محصولات هواوی در انگلستان، یعنی شركتSPOT ، به دادگاه شكایت كرد و مدعی شد كه هواوی به طور غیرقانونی و غیرمجاز نرمافزار IOS سیسكو را كپی كرده، تعدادی از اختراعاتی كه به نام سیسكو ثبت شده را بدون پرداختن حق امتیاز آن، در محصولاتش بهكارگرفته و به طرز آشكار و وقیحانهای فناوری روترهای سیسكو را كپی كرده و تحت عنوان فناوری خودش در بازار به فروش رسانده است. سیسكو به این دلیل از SPOT شكایت كرده بود كه مانع از توزیع محصولات هواوی در انگلستان شود. سیسكو تا آنجا پیش رفت كه مدعی شد حتی باگهای نرمافزار و فناوری سیسكو به طرز ناشیانهای در نرمافزارها و فناوری تجهزات هواوی كپی شده است و مهندسین این شركت حتی به خود زحمتِ رفعِ این باگها را ندادهاند. سیسكو همچنین ادعا كرده بود كه شركت هواوی از كپی كردن دفترچه راهنمای محصولات سیسكو و سبك و سیاق طبقهبندی اطلاعات آن نیز نگذشته است! سیسكو بعداً از دیگر شركتهای وابسته به هواوی از جمله Huawei America و FutureWei در آمریكا شكایت كرد. متعاقب این تحولات، هواوی فروش آندسته از محصولات خود كه موضوع شكایت سیسكو بود را در آمریكا و چند نقطه دیگر دنیا متوقف كرد و یك شركت ثالث به نمایندگی از سوی دادگاهی در ایالت تگزاس به بررسی محصولات هواوی و میزان صحت ادعای سیسكو پرداخت. به این ترتیب هواوی از سوی یكی از معتبرترین شركتهای صنعت آیتی در دنیا به دزدی (این كلمه صریحاً در شكایت سیسكو آمده بود) متهم شد. اتهامی كه در یك دوره زمانی كوتاه به شدت اعتبار هواوی را زیر سوال برد. بحثهای زیادی در محافل آیتی در دنیا بهوجود آمد مبنیبراینكه آیا علت اصلی رشد سریع و جهشی هواوی طی چند سال گذشته، كپی كردن مخفیانه فناوری سیسكو نبوده است؟ از جهاتی ممكن است پاسخ این سوال مثبت باشد، زیرا اگر ادعای مدیران سیسكو مبنی بر حضور باگهای نرمافزار سیسكو در كالبد محصولات هواوی صحت داشته باشد، جای تردیدی نمیماند كه بههرحال گونهای از سرقت نرمافزار صورت گرفتهاست.
از سوی دیگر، با توجه به چینی بودن شركت هواوی و هویت آمریكایی شركت سیسكو، بحثهایی پیرامون انگیزههای سیاسی احتمالی پشت این سرقت مطرح شد. به خصوص كه تمام شركتهای بزرگ چینی (شامل هواوی) زیر نظر مستقیم دولت مركزی چین فعالیت میكنند و تمام فعالیتهای ریز و درشت آنها (حتی گاهی اوقات در حد مسائل عادی همچون امور استخدامی و یا اخراج كاركنان) زیر ذرهبین دولت چین قرار دارد و نمیتوان باور كرد كه اگر واقعاً سرقتی صورت گرفته باشد، این اتفاق بدون اطلاع قبلی مقامات چینی رخ داده باشد. از دید برخی منتقدان در كشورهای غربی هیچ بعید نبوده كه مدیران شركت هواوی براساس یك طرح توطئه چینی، قصد داشتهاند كه با كپی كردن فناوری آمریكایی و ربودن بازار از رقیبان غربی، گستره فعالیت شركتهای متعلق به جبهه امپریالیسم را محدود كنند یا به چالش بكشند. اصولاً نوعی بدبینی میان طیفی از منتقدان غربی، خصوصاً آمریكاییها نسبت به علل رشد سریع برخی از شركتهای چینی وجود دارد. آن-ان براین اعتقادند كه این رشد سریع نمیتواند بدون گرتهبرداری گسترده از فناوریهای پیشرفته كشورهای غربی امكانپذیر باشد. زیرا سالها طول كشیده است كه دانشمندان و صنعتگران توانستهاند كیفیت و توانمندی محصولات آیتی را به موقعیت كنونی برسانند و چگونه ممكن است فناوران چینی این ره صد ساله را یك شبه پیموده باشند؟از سوی دیگر، نظر مسوولان شركت هواوی نیز در این زمینه شنیدنی است.
اولین واكنش شركت SPOT به این شكایت كه در سایت وب این شركت نیز آمده بود این بود كه: <امیدواریم دلیل اصلی این شكایت، واهمه و بیم شركت سیسكو از ناتوانی در رقابت با هواوی نباشد.>هواوی در بیانیه رسمی كه در واكنش به این ماجرا منتشر كرده بود تاكید كرده بود كه: <شاكی، درگیر انبوهی از اطلاعات غلط و گمراه كننده است كه وی را به یك برداشت ناصحیح از فعالیتها و كسبوكار هواوی رسانده است.> اما در عین حال هواوی مدعی شده بود كه: <این شكایت در ادامه استراتژی قبلی و مسبوق به سابقه سیسكو برای درانحصار نگاه داشتن بازار روتر و دیگر ادوات شبكه است.> استدلال هواوی این بود كه: <چون بازار محصولات و تجهیزات شبكه در حال حاضر زیر سلطه شركت سیسكو است، بازیگران جدید این حوزه چارهای ندارند جز اینكه محصولات و فناوریهای خود را طوری بسازند كه با فناوریها و محصولات سیسكو سازگار باشد و به همین دلیل گونهای از شباهتها میان محصولات و نرمافزارهای رقبا و سیسكو اجتناب ناپذیر است.> هواوی ادامه داده بود كه <سیسكو به طور مستمر، چوب لای چرخ شركتهایی میگذارد كه میخواهند سازگاری میان محصولات صنعت را از طریق پیادهسازی پروتكلهای استاندارد بینالمللی دنبال كنند.> و دیگر بازیگران این عرصه را وادار می كند تا به ناچار مبنای سازگاری محصولات خود را با دیگر كالاهای موجود در بازار، نه استانداردهای بینالمللی بلكه پیادهسازی خاص سیسكو از همین استانداردها قرار دهند و آنان را ناخواسته در مسیری قرار میدهد تا بعداً (مثلاً در چنین مواقعی) متهم به گرتهبرداری غیر مجاز از فناوری سیسكو نماید.
● هواوی : یك چهره بینالمللی
بروس كلافلین (Bruce Claflin) مدیر شركت ۳Com یك سال پیش در مصاحبه با مجله Asian Business
گفته بود: «هواوی به صورت آشكاری به سمت هرچه بیشتر بینالمللی شدن پیش میرود.» هواوی اكنون با شركتهای بزرگی همچون مایكروسافت، ماتسوشیتا و Qualcomm و بسیاری شركتهای دیگر همكاری میكند. چندی پیش شركت زیمنس آلمان یك قرارداد مشاركت در پروژههای توسعه فناوری ۳G (نسل سوم موبایل) در چین با هواوی امضا كرد. این شركت با بهرهگیری از توان مهندسان كوشا و كمتوقعی كه ۵ برابر كمتر از همقطاران آمریكاییشان در دره سیلیكون حقوق میگیرند و استفاده از بازار عظیم یك میلیارد و سیصد میلیون نفری چین كه برای به قدرت رساندن هر شركت معظم چینی گنجینه اقتصادی فوقالعادهای است ، محصولاتی تولید میكند كه ۳۰ درصد ارزانتر از محصولاتی هستند كه امثال سیسكو تولید میكنند. از همین روست كه شركت بزرگی مثل Electronic Data Systems در آمریكا پس از سالها همكاری با سیسكو، پارسال اعلامكرد قراردادی برای فروش محصولات هواوی در این كشور امضا كرده است.(۲)
استراتژی كلیدی هواوی حركت به سوی بازارهای خارجی است و یكی از نقاط مهم این راهبرد، فروختن تجهیزات ارزانقیمت مربوط به شبكههای تلفن همراه بر اساس استاندارد ارزانقیمتی به نام ۴۵۰ CDMA است. هواوی تاكنون موفق شده است ادوات شبكهای از این نوع را در پرتغال، روسیه و بلاروس و چند كشور دیگر بفروشد. البته حداقل تا ده سال آینده بازار اصلی محصولات هواوی همچنان كشور چین خواهد بود. در آنجا مشتریان بزرگی مثل شركت مخابراتی چاینا موبایل، چاینا تلهكوم، بزرگترین فرصتها را برای نصب و برپاكردن محصولات هواوی فراهم میكنند.
همین پارسال هواوی طی قراردادی تجهیزات اصلی برای راهاندازی بیش از دو میلیون خط DSL را به شركت چاینا تلهكوم فروخت. این درحالی است كه طبق برآوردهای شركت پژوهشی IDC طی چهار سال گذشته تعداد مشتركین خطوط DSL در چین چهاربرابر شده و از ۸ میلیون مشترك فراتر رفته است. این به معنی آن است كه هواوی توانایی تأمین دستكم یك چهارم نیاز شركتهای مخابراتی چین به تجهیزات DSL را دارد.
از دید منتقدان طرفدار هواوی خصوصا در چین، یكی از ریشههای اصلی مطرح شدن چنین شكایتی از سوی سیسكو میتواند اتحاد استراتژیك میان تریكام و هواوی باشد. اتحادی كه به واسطه حضور دیرینه تریكام در بازار آمریكا و دیگر كشورهای دنیا میتواند بستر بسیار مناسب و نیرومندی را برای تزریق محصولات هواوی در این بازارها فراهم آورد. همین تهدید، از دیدگاه این منتقدین، سیسكو را برآن داشته است كه خیلی زودتر از اینكه هواوی بتواند به عنوان یك رقیب جدی برای سیسكو مطرح شود، دامنه كسبوكارش را محدود كند و این نمونه بارزی از انحصارطلبی اقتصادی آمریكاییان است.به هرحال حقیقت ماجرا هرچه بود، نكته مهم این است كه اكنون این ماجرا خاتمه یافته است. در انتهای ماه جولای امسال، سیسكو طی انتشار بیانیهای اعلام كرد كه با مسوولان هواوی بر سر نحوه فرونشاندن این دعوی به توافق رسیده است. هواوی پذیرفته بود كه اینترفیس Command-line نرمافزار خود، دفترچه راهنمای محصولات، شكلوقیافه صفحات Help نرمافزار و قسمتهایی از سورس كد نرمافزار را تغییر دهد تا رضایت سیسكو حاصل شود. در مقابل سیسكو نیز پس از بیست ماه كشمكش، از پیگیری شكایت خود صرفنظر كرد.
● اژدهای جنگجو
صدا بزنید: هواوی! بیش از ۲۲ هزار نفر جوابتان خواهند داد. اینان مردان و زنانی هستند كه در صفوف لشگریان ارتش هواوی خدمت میكنند. شاید برای آقای زنگفی فرقی نمیكند. بالاخره اینهم نوعی جنگ است. یك جنگ اقتصادی در حوزه صنایع پیشرفته كه قواعد و قوانین خاص خودش را دارد. صنعتIT صنعتی باز و آشكار است كه فرمولها و قواعد كامیابی در آن چندان پنهان نیست. هركس میتواند به قوانین این بازی دسترسی داشته باشد و آن را بهكارببندد و شانس خود را بیازماید.بعضی البته در این میان كمیهم از قواعد نه چندان عادلانه را چاشنی بازی خود میكنند. گرتهبرداری از مدلهای موفق آمریكایی، آنهم بدون آگاهی و یا رضایت آنان، شاید یكی از این قواعد باشد. بههرحال عرصه رقابتهای اقتصادی بهخصوص در سطوح بالای آن با خشونتهای اقتصادی نیز توام است و گاه به نزاعهای تندی مانند دعوای سیسكو و هواوی میانجامد. اما یك قاعده مهم در این بازی آن است كه رضایت مشتری و توسعه فناوری همه جا باید ملاك اصلی فعالیت باشد و این از اصول غیرقابل حذف در اقتصاد نوین جهانی است. سان تسو (Sun Tzu) جنگجو و نویسنده معروف چینی كه هنوز هم آموزههای جنگی او در سراسر دنیا مورد توجه خاص و عام است، ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در كتاب مشهور خود، به نام هنر جنگ نوشته بود: <بهترین شكل پیروزی بر دشمن آن است كه بتوانی تمام سرزمین او را بدون صدمه زدن و سالم فتح كنی نه اینكه آن را ویران و نابود كنی.> كسی چه میداند؟ ولی شاید مدیران هواوی همین آموزه سان تسو را الگوی خود قراردادهاند و اینك در پی تسخیر گامبهگام عرصههایی هستند كه رقبای آمریكایی، چندین سال بر آنها حكمرانی كردهاند. آنان میدانند چگونه با تولید محصولات ارزان قیمت ولی با كیفیت خوب، این سنگرها را فتح كنند بدون اینكه آسیبی به منافع مشتریان صنعت آیتی برسانند و یا پویایی و رشد این صنعت را خدشه داركنند.
پینوشت:
(۱) از همكار گرامی، آقای صالحی كه اولین بار این شركت را به من معرفی كردند و اطلاعات ذیقیمتی را درباره آن دراختیارم قرار دادند، تشكر میكنم.
(۲) Asian Business - Dec ۲۰۰۰
بهروز نوعی پور
(۱) از همكار گرامی، آقای صالحی كه اولین بار این شركت را به من معرفی كردند و اطلاعات ذیقیمتی را درباره آن دراختیارم قرار دادند، تشكر میكنم.
(۲) Asian Business - Dec ۲۰۰۰
بهروز نوعی پور
منبع : ماهنامه شبکه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست