سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
امت واحده، از همگرایی تا واگرایی
آنچه میخوانید مقالهای است با عنوان «امت واحده از همگرایی تا واگرایی» به قلم روحانی شهید نعمت الله پیغان که در زمان حیات ایشان در فصلنامه علوم سیاسی منتشر شده است. این شهید بزرگوار، كه دانشجوی دانشكده علوم حدیث شهر ری و در دوره كارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بود در ۲۵ اسفند ۱۳۸۴ در منطقه تاسوكی توسط اشرار جهالت و تعصب به شهادت رسید.
در این مقاله نگرش قرآن به همگرایی و وحدت میان انسانها و عوامل بر هم زننده آن مورد بررسی قرار گرفته است. از دیدگاه قرآن، انسانها در آفرینش از یك گوهرند و وحدت دارند، یعنی همه از حضرت آدم به وجود آمدند، لیكن به سبب امتحان بشر و ظهور استعدادها و ظرفیتهای او و نیز حسد و دنیاطلبی، فرقهگرایی، تفرقه افكنیهای دشمنان و بدخواهان، القائات شیطانی، مسخره كردن متقابل افراد و گروهها، دادن لقبهای زشتبه یكدیگر و سوء ظن به یكدیگر، این وحدت فرو پاشیده است. قرآن كریم برای تحقق دوباره امت واحد، این مؤلفهها را پیشنهاد میدهد: اخوت بین مسلمانان، مودت مسلمانان، الفتبین مسلمانان، رحمت مسلمانان در قبال همدیگر، رافتبین مسلمانان، عفو، فضل، صفح، اصلاح، تعارف، احترام به سایر ادیان و پیامبران الهی و رد انحصارطلبی گروهی خاص در مورد خداوند.
● مقدمه
آیا انسانها ذاتا از یكدیگر بیگانهاند یا در ذات خود به همكاری و همگرایی تمایل دارند؟ در صورت همگرایی ذاتی انسانها، چه عواملی باعث تفرقه و واگرایی و فروپاشی وحدت میشود؟ به نظر میرسد با توجه به آموزههای اسلامی، دلایل فراوانی مبنی بر وجود زمینهها و عناصر همگرایی، وفاق، اتحاد و تعاون و در یك كلام امت واحده در انسانها وجود دارد كه در این مقاله به مطالعه و بررسی این موضوع میپردازیم.
منظور از «وحدت انسانها»، توحید اعتقادی و دینی و كنار گذاشتن اختلافات فكری و اعتقادی و سلیقهای میان آنها نیست، بلكه مراد این است كه با حفظ این اختلافات، نسبتبه هم همدلی پیدا كنند و به حقوق یكدیگر احترام بگذارند و مصالح متقابل را رعایت كنند. همچنین منظور از «وحدت امت اسلامی»، وحدت مواضع اعتقادی و فقهی و عدم بیان آنها نیست، بلكه مقصود این است كه نخست فرقههای اسلامی به طور صحیح یكدیگر را بشناسند، از مواضع فكری و اعتقادی هم كاملا مطلع شوند و برای حفظ و گسترش كیان اسلام از نزاعی كه قرآن كریم آن را نهی كرده «لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحكم» (۱) بپرهیزند و برای دفاع از ساحت قران و اصول ثابت و مشترك اسلامی، ید واحده باشند.
از دیدگاه قرآن كریم، انسانها وحدت در خلقت دارند، چون خداوند آنها را از «نفس واحده» آفریده است. «نفس» به معنای عین است و نفس هر شئیعنی عین آن شئ، و نفس انسان آن چیزی است كه قوام انسان به آن است و انسان به واسطه آن، انسان است و آن مجموع روح و جسم انسان در این دنیا و روح به تنهایی در برزخ است. (۲)
در آیات ذیل بر مفهوم نفس واحده تاكید شده است:
[۱. ] یا ایها الناس اتقوا ربكم الذی خلقكم من نفس واحدهٔ و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا كثیرا و نساء؛ (۳) ای مردم، از پروردگارتان پروا كنید، همو كه شما را از یك تن یگانه بیافرید و همسر او را هم از او پدید آورد و از آن دو مردان و زنان بسیاری پراكند.
علامه طباطبایی و فخر رازی معتقدند مراد از «نفس واحده» در آیه شریفه حضرت آدم علیه السلام و مراد از «زوجها» همسرش حواست كه این دو والدین انسانها هستند و خلقتحوا نیز از آدم علیه السلام است؛ بنابراین خلقت همه انسانها به حضرت آدم منتهی شده و وحدت در خلقت دارند. (۴)
محمد رشید رضا نیز با تاكید بر این كه همه انسانها از نفس واحده خلق شدهاند و وحدت در خلقت دارند، میگوید: در این كه آن «نفس واحده» كیست، اقوال مختلفی است لكن منافاتی ندارد كه مراد حضرت آدم علیه السلام باشد. (۵)
فخر رازی در تفسیر آیه فوق میگوید: این امر كه همه انسانها از «نفس واحده» خلق شدهاند میطلبد كه نوعی انس و اتحاد بین انسانها برقرار باشد تا موجب زیادتر شدن محبت و ترك تفاخر و تكبر بریكدیگر شود. (۶)
[۲. ] و هو الذی انشاكم من نفس واحدهٔ فمستقر و مستودع قد فصلنا الآیات لقوم یفقهون؛ (۷) و اوست كه شما را از تن یگانهای پدید آورد و آن گاه [شما را] قرارگاه و ودیعت گاهی است. به راستی كه آیات [خود] را برای قومی كه در مییابند به روشنی بیان كردهایم.
و محمدرشید رضا (۱۰) درباره این آیه میگویند: مراد از «انشاكم» در آیه شریفه، «خلقكم» است و به این معناست كه ذریه انسان با همه فزونی و گستردگیاش به حضرت آدم علیه السلام منتهی میشود و بعضی از این ذریه، خلق شده و در زمین مستقرند و برخی نیز هنوز به دنیا نیامدهاند و در صلبها و رحمها هستند و در آینده متولد خواهند شد. (۱۱)
همان طور كه بیان شد، طبق مفاهیم قرآن، همه انسانها از «نفس واحده» یعنی حضرت آدم خلق شدهاند. از دیدگاه قرآن، این وحدت بشر در آفرینش، باید به وحدت در امتبینجامد؛ انسانها فطرتا با هم دوستی و الفت دارند و امتی واحد، متحد و همبسته را تشكیل میدهند.
قرآن كریم تشكیل امت واحد را یك برنامه وسیع و جهانی برای تحقق حكومت جهانی واحد میداند. برای تحقق این آرمان در ادیان مختلف به ظهور مصلح آخر الزمان نوید داده است كه وی این امت جهانی را بنیان مینهد. (۱۲)
● آیات «امت واحده»
در قرآن «امت» به چند معنا آمده است: (۱۳)
۱) ملتی كه دینی واحد دارند: «ان هذه امتكم امهٔ واحدهٔ». (۱۴)
۲) امتبه معنای جماعت: «و ممن خلقنا امهٔ یهدون بالحق و به یعدلون». (۱۵)
۳) امتبه معنای چند سال: «و لئن اخرنا عنهم العذاب الی امهٔ معدودهٔ». (۱۶)
۴) امامی كه پیشوا و مقتدای سایرین است: «ان ابراهیم كان امهٔ قانتا لله». (۱۷)
«امت واحده» در نه آیه قرآن آمده است كه این آیات را میتوان به سه دسته تقسیم كرد:
۱) دسته اول: آیاتی كه خطاب به پیامبران بوده و فرمان الهی را برای تشكیل امت واحد به آنان یادآور میشود و بیان میكند كه مردم به طور فطری و غریزی امتیگانهای هستند و سرشت آنها اقتضا میكند كه در این جهتحركت كنند، اما اختلافاتی كه پیش میآید آنان را به تفرقه میكشاند. تاكید بر وحدت فطری امتها در این آیات به این معناست كه پیامبران باید موانع این وحدت را بردارند. این دسته آیات هشدار میدهد كه تنها خدا شایسته سروری است و باید فقط او را عبادت كرد كه این خود میتواند موضع وحدت امت نیز باشد؛ سپس بیان میكند كه امتهای پیامبران در طور تاریخ عصیان كرده و به تفرقه كشیده شدهاند؛ این آیات عبارتند از:
[۱. ] ان هذه امتكم امهٔ واحدهٔ و انا ربكم فاعبدون و تقطعوا امرهم بینهم كل الینا راجعون؛ (۱۸) این امتشماست كه امتی یگانه است و من پروردگار شما هستم، پس مرا بپرستید، ولی آنان در كار خود اختلاف پیدا كردند و همگی شان به سوی ما باز میگردند.
[۲. ] ان هذه امتكم امهٔ واحدهٔ و اناربكم فاتقون فتقطعوا امرهم بینهم زبرا كل حزب بما لدیهم فرحون؛ (۱۹) و همانا این متشماست، امتی یگانه و من پروردگار شما هستم، از من پروا كنید، ولی آنان در كارشان میان خود اختلاف و تفرقه یافتند، هر گروهی به آنچه در دست دارد شادمان است.
فخر رازی میگوید: مراد از وحدت امت، وحدت در دین است و مراد از دین، اصولی است كه مورد قبول همه شرایع است، مثل التزام به وجود ذات خداوند و صفاتش و امثال آن؛ بنابراین مختلف بودن شریعتهای پیامبران، خللی به وحدت امت وارد نمیكند، چون به هرحال پیروان همه شرایع به اصول واحدی ملتزم هستند. (۲۰)
۲) دسته دوم: آیاتی كه هر نوع مشیت جبرآمیز خداوند برای رسیدن به امت واحد را نفی میكند و نشان میدهد اراده خدا بر این تعلق گرفته كه انسان با انتخاب و اختیار خود به امت واحد برسد. دسته دوم چهار آیه را شامل میشود كه دو آیه از آن ویژه امتهای پیشین بوده و یك آیه شامل امت اسلام و امتهای پیشین است. این سه آیه ناظر به امت واحد بشری است، اما آیه چهارم ناظر به وحدت امت اسلام است.
این آیات عبارتنداز:
[۱. ] ولوشاء ربك لجعل الناس امهٔ واحدهٔ و لایزالون مختلفین الا من رحم ربك؛ (۲۱) و اگر پروردگارت میخواست، مردم را متیگانهای قرار میداد، ولی همچنان اختلاف میورزند مگر كسانی كه خداوند [بر آنان] رحمت آورد.
این آیه ناظر به امت واحد بشری است. علامه طباطبایی در اینباره میگوید: مراد از وحدت و اختلاف در این آیه، وحدت و اختلاف در دین است. (۲۲) فخر رازی نیز معتقد است این آیه ناظر به امت واحد بشری است. (۲۳) رشید رضا هم معتقد است این آیه ناظر بر امت واحد بشری است و علت عدم اتحاد، امتحان انسان است. (۲۴)
[۲. ] و لوشاء الله لجعلهم امهٔ واحدهٔ و لكن یدخل من یشاء فی رحمته و الظالمون مالهم من ولی و لانصیر؛ (۲۵) و اگر خداوند میخواست آنان را امتیگانهای قرار میداد، ولی هر كس را كه بخواهد در جوار رحمتش در میآورد و ستمكاران [مشرك] یار و یاوری ندارند.
این آیه نیز ناظر به امت واحد بشری است.
علامه طباطبایی و فخر رازی معتقدند در این آیه خداوند به پیامبر میفرماید كه اگر خدا میخواست همه مردم را یك امت قرار میداد با صفاتی یكسان به نحوی كه یا همه مؤمن باشند و وارد بهشتشوند و یا همه كافر باشند و وارد جهنم شوند، ولی سنت الهی این گونه است كه انسانها را آزاد بگذارد تا خود راهشان را برگزینند و آن گاه صالحان را از فاسقان جدا ساخته، صالحان را به بهشت و فاسقان را به جهنم وارد سازد. (۲۶)
[۳. ] ولو شاء الله جعلكم امهٔ واحدهٔ ولكن لیبلوكم فیما آتاكم فاستبقوا الخیرات... ؛ (۲۷) و اگر خداوند میخواستشما را متیگانهای قرار میداد، ولی [چنین كرد] تا شما را در آنچه به شما بخشیده استبیازماید.
خطاب آیه شامل هم امتهای پیشین و هم امت اسلام بوده و ناظر به امت واحد بشری است.
علامه طباطبایی و فخررازی و رشید رضا در تفسیر آیه میگویند: این آیه، ناظر به امت واحد بشری است، اما خداوند برای امتحان افراد بشر و تفكیك نیكان و بدان از یكدیگر، وحدت را در میان آنان ایجاد نكرد. (۲۸)
[۴. ] ولوشاء الله لجعلكم امهٔ واحدهٔ ولكن یضل من یشاء ویهدی من یشاء و لتسئلن عما كنتم تعلمون؛ (۲۹) و اگر خداوند یخواستشما را امتیگانهای قرار میداد، ولی هر كه را بخواهد بیراه میگذارد و هر كه را بخواهد به راه میآورد و از چون و چند آنچه كردید از شما خواهند پرسید.
این آیه ناظر به امت واحد اسلامی است.
علامه طباطبایی و فخر رازی در تفسیر این آیه بر این باورند كه خداوند پس از این كه در آیات قبلی به اختلافات میان مردم اشاره كرده، در این آیه میفرماید كه این اختلافات غرض الهی در امر خلقت را نقض نمیكند، اگر خداوند بخواهد اینان را امت واحد قرار میدهد ولكن این گونه نخواسته است تا هر كسی با اراده و خواستخود به سوی هدایتیا گمراهی برود و خداوند جزای عمل هر دو گروه را داده و آنان را در قبال اعمالشان باز خواست میكند. (۳۰)
۳) دسته سوم: آیاتی كه دلالت میكند انسانها در ابتدا امت واحدی بودند، سپس بین آنان اختلافاتی به وجود آمد و اتحادشان بر هم خورد. این آیات عبارتند از:
[۱. ] كان الناس امهٔ واحدهٔ فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الكتاب بالحق لیحكم بین الناس فیما اختلفوا فیه و ما اختلف فیه الا الذین اوتوه من بعد ما جاء تهم البینات بغیا بینهم؛ (۳۱) [در آغاز] مردم امتیگانهای بودند آنگاه خداوند پیامبران مژدهآور و هشدار دهنده بر انگیخت و بر آنان، به حق، كتاب آسمانی نازل كرد تا در هر آنچه اختلاف میورزند در میان آنان داوری كند و در آن اختلاف نكردند مگر كسانی كه به آنان دین و كتاب داده شده بود كه پس از آنكه روشنگریها نصیبشان شد از رشك و رقابتی كه با هم داشتند [به اختلاف دامن میزدند].
علامه طباطبایی و رشید رضا در تفسیر این آیه میگویند: بر اساس این آیه، مردم در آغاز در امور دنیوی و مادیات، امت واحدی بودند، یعنی همگی به نحو یكسان از مادیات بهرهمند بودند تا این كه با افزایش جمعیتبشر و گسترش نیازهای آنان، انسانها برای رفع نیازهای خود به همكاری متقابل پرداختند و این امر موجب اختلاف بین آنان شده است.
برای رفع این اختلافات خداوند پیامبران و قوانینی را در قالب شریعتبرای مردم فرستاد، لكن عدهای از اهل كتاب با آگاهی و از سر ظلم در شریعت الهی نیز ایجاد اختلاف كردند و موجب تفرقه مردم شدند؛ بنابراین از دیدگاه علامه طباطبایی و رشید رضا، امت واحدی كه قرآن حكایت میكند در امور دنیوی و مادیات واحد بودهاند. (۳۲)
فخر رازی نیز در تفسیر آیه میگوید: بر اساس این آیه مردم در ابتدا امت واحدی بودند، لكن در زمانهای بعدی اختلاف پیدا كردند كه این اختلاف به سبب حسد و نزاع عدهای در مادیات ایجاد شده است. وی در این كه وحدت این امت در چه بوده است، اقوالی را ذكر میكند و معتقد است قول مشهور این است كه در اعتقاد به حق و تبعیت از آن وحدت داشتهاند. (۳۳)[۲. ] ماكان الناس الا امهٔ واحدهٔ فاختلفوا و لولا كلمهٔ سبقت من ربك لقضی بینهم فیما فیه یختلفون؛ (۳۴) و مرم جز امت واحدی نبودند كه سپس اختلاف پیدا كردند و اگر وعده خداوند از پیش مقرر نگشته بود [به تاخیر حكم و عذاب] بین آنان در آنچه اختلاف كردند داوری میشد.
علامه طباطبایی و فخر رازی گفتهاند: با توجه به این آیه، مردم درگذشته امت واحد بوده و دین واحد یعنی دین توحیدی داشتهاند، سپس در آن اختلاف كرده برخی موحد و برخی مشرك شدند. (۳۵)
محمدرشید رضا این آیه را به نحوی تفسیر میكند كه آیه قبلی را تفسیر كرد. (۳۶)
[۳. ] و لولا ان یكون الناس امهٔ واحدهٔ لجعلنا لمن یكفر بالرحمن لبیوتهم سقفا من فضهٔ و معارج علیهما یظهرون... ؛ (۳۷) و اگر نبود كه [نمیخواستیم]، مردم امتیگانهای [در كفر ] میشدند برای خانههای كسانی كه بر خداوند رحمان كفر میورزیدند سقفهایی سیمین پدید میآوردیم و نیز نردبانهایی كه از آن بالا روند.
علامه طباطبایی میگوید این امت واحد، در برخورداری از اسباب و عوامل زندگی واحد بودند و خداوند برای بقای این وحدت، به كفار برتری این چنینی نداده است. (۳۸)
بر اساس این سه دسته آیات انسانها در ابتدا امت واحد بودند، اما بعد اختلافاتی بین آنان ایجاد شد، خداوند پیامبرانی را برای رفع این اختلافات فرستاد و پس از پیامبر خاتم، ائمه علیهم السلام را مامور به این امر كرد. هر چند در این خصوص تاكنون نتیجه مطلوب به دست نیامده است، لیكن امید میرود در حكومتحضرت مهدی علیه السلام امت واحدی پدیدار گردد.
● فلسفه امت واحده
بیتردید از مهمترین مسائل امروز جهان اسلام، وحدت است، كه به دلایل زیر ضروری مینماید:
۱) وحدت اسلامی فراهم كننده قدرتی حقیقی است كه میتواند تكیهگاه استواری برای مسلمانان در رویاروییهای فرهنگی بین تمدنها باشد، زیرا گرچه مسلمانان از نیروی عظیم انسانی، امكانات مادی فراوان، موقعیتهای استراتژیك، روحیه معنوی بالا، فرهنگ و دیدگاه اعتقادی و فكری مترقی برخوردارند، اما چنانچه میان این اجزا و عناصر پراكنده اتحادی ایجاد نشود - همانطور كه در حال حاضر چنین است - این مجموعه عظیم كارآیی نخواهد داشت. (۳۹)
۲) وحدت اسلامی میتواند زمینه گستردهای برای پژوهش و اجتهاد در منابع اسلامی فراهم آورد و بدین وسیله در رویاروییهای فكری، فرهنگی و حل مشكلات انسانی یاری رساند.
۳) وحدت اسلامی موجب الگو شدن دیدگاههای اسلامی است. (۴۰)
۴) وحدت اسلامی بر توانایی و مقاومت جامعه در مواجهه با دشواریها و بحرانها و برخورد با دشمنان خارجی میافزاید . قرآن كریم بر این نكته تاكید دارد كه وحدت مایه استواری و نیرومندی است و اختلاف موجب شكست و سستی است:
و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحكم و اصبروا ان الله مع الصابرین؛ (۴۱) و اختلاف كلمه نداشته باشید كه بددل خواهید شد و شان و شوكتتان بر باد میرود و شكیبایی كنید كه خداوند با شكیبایان است.
۵) وحدت اسلامی دستاورد طبیعی تكامل انسان و گویای پیشرفت و رشد فكری جامعه دینی است. (۴۲)
۶) وحدت عامل اساسی در پیروزی پیامبر اسلام و نیز پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود؛ وحدت همیشه عامل پیروزی بوده و خواهد بود. (۴۳)
● علل فروپاشی امت واحده
برخی از عواملی كه موجب فروپاشی امت واحده (وحتی وحدت) میشود از این قرار است:
۱) ظلم، حسد و نزاع در طلب دنیا: عدهای برای كسب مادیات، از روی علم و آگاهی در كتاب خداوند اختلاف ایجاد كرده و موجب تفرقه و فروپاشی امت واحد شدند:
كان الناس امهٔ واحدهٔ فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الكتاب بالحق لیحكم بین الناس فیما اختلفوا فیه و ما اختلف فیه الا الذین اوتوه من بعد ما جاء تهم البینات بغیا بینهم؛ (۴۴) [در آغاز] مردم امتیگانهای بودند و آن گاه خداوند پیامبران مژده آور و هشدار دهنده برانگیخت و برآنان به حق كتابهای آسمانی نازل كرد تا در هر آنچه اختلاف میورزند در میان مردم داوری كند و در آن اختلاف نكردند مگر كسانی كه به آنان دین و كتاب داده شده بود كه پس از آن كه روشنگریها نصیبشان شد از رشك و رقابتی كه با هم داشتند [به اختلاف دامن زدند].
۲) عدم موفقیت در ابتلا و آزمایش الهی: خداوند به رغم این كه میتوانست مردم را قهرا به اتحادی كه مطلوب اوست وادارد، لكن به آنان اختیار داد كه خود این راه را برگزینند تا بیازماید كه چه كسانی نعمتهای خدا را در راهی كه مطلوب خداست در راستای ایجاد وحدت به كار میبرند و چه كسانی تخلف كرده و به اختلاف و تفرقه چنگ میزنند:
و لوشاء الله لجعلكم امهٔ واحدهٔ ولكن لیبلوكم فیما آتاكم؛ (۴۵) و اگر خداوند میخواستشما را امتیگانهای قرار میداد، ولی [چنین نكرد] تا شما را در آنچه به شما بخشیده استبیازماید.
۳) فرقهگراییها و تفرقهطلبیهای مردم:
و لاتكونوا من المشركین من الذین فرقوا دینهم و كانوا شیعا (۴۶) ؛ و از مشركان مباشید، از همان كسانی كه دینشان را پاره و پراكنده كردند و فرقه فرقه شدند.
۴) تفرقه افكنیهای دشمنان: دشمنان اسلام از آغاز ظهور اسلام تاكنون همواره برای تفرقهاندازی و فروپاشی وحدت اسلامی تلاش كرده و میكنند:
یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا بطانهٔ من دونكم لا یالونكم خبالا ودوا ما عنتم قد بدت البغضاء من افواههم و ما تخفی صدورهم اكبر؛ (۴۷) ای مؤمنان، از غیر خودتان كسانی را به همدلی نگیرید كه از هیچ نابكاری در حق شما فروگذار نكنند و به رنج و محنت افتادن شما را خوش دارند و دشمنی از لحن و سخنشان آشكار شده است و آنچه دلهایشان پنهان میدارد بدتر است.
۵) وسوسهها و القائات شیطانی:
ان الشیطان ینزغ بینهم ان الشیطان كان للانسان عدوا مبینا؛ (۴۸) همانا شیطان میان آنها را به هم میزند، بیگمان شیطان دشمن آشكار انسان است.
▪ عوامل دیگری نیز هست كه گاه موجب بروز اختلاف بین مردم یك منطقه یا یك شهر میشود از آن جمله است:
۱) مسخره كردن گروهی، گروه دیگری را:
یا ایها الذین آمنوا لایسخر قوم من قوم؛ (۴۹) ای مؤمنان، نباید كه قومی قوم دیگر را به ریشخند بگیرند.
۲) بد گمانی به یكدیگر:
یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا كثیرا من الظن ان بعض الظن اثم؛ (۵۰) ای مؤمنان، از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا كه بعضی از گمانها گناه است.
۳) اتصاف یكدیگر به لقبهای زشت:
«ولاتنابزوا بالالقاب؛ (۵۱) و یكدیگر را به لقبهای بد مخوانید».
۴) غیبت كردن:
و لا یغتب بعضكم بعضا ایحب احدكم ان یاكل لحم اخیه میتا فكرهتموه؛ (۵۲) و بعضی از شما از بعضی دیگر غیبت نكند؛ آیا هیچ كدام از شما خوش دارد كه گوشتبرادر مردهاش را بخورد، كه از آن تنفر دارید.
● استراتژیهای قرآنی در تحقق امت واحد
▪ قرآن كریم برای تحقق امت واحد عوامل زیر را ذكر كرده است:
۱) اخوت بین مسلمانان
از دیدگاه قرآن كریم، همه مؤمنان با هم برادرند، بنابراین باید با هم متحد باشند و اگر در موردی بین دو مؤمن اختلاف یا نزاعی پیش آمد سایر مؤمنان باید بین آن دو صلح و دوستی برقرار كنند:
انما المؤمنون اخوهٔ فاصلحوا بین اخویكم؛ (۵۳) همانا مؤمنان [مسلمانان ] برادرند، پس بین برادرانتان آشتی برقرار سازید.
و اذكروا نعمت الله علیكم اذ كنتم اعداء فالف بین قلوبكم فاصبحتم بنعمته اخوانا؛ (۵۴) و نعمتخداوند را بر خود یاد كنید كه دشمنان همدیگر بودید و او میان دلهای شما الفت داد و به نعمت او با هم دوستشدید.
از دیدگاه علامه طباطبایی، اخوت میان مؤمنان، اخوت تشریعی است و حقوقی را در بر دارد. (۵۵)
۲) مودت بین مسلمانان
مودت یعنی دوست داشتن چیزی و نیز به معنای آرزو كردن وجود وحصول آنچه محبوب استبه كار میرود. (۵۶)
از دیدگاه قرآن كریم مؤمنان باید با یكدیگر مودت و محبت داشته باشند كه این خود، وحدت و همدلی را به دنبال دارد:
و جعل بینكم مودهٔ و رحمهٔ ان فی ذلك لآیات لقوم یتفكرون؛ (۵۷) و در میان شما دوستی و مهربانی افكند و در این امر برای اندیشهوران مایههای عبرت است.
ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا؛ (۵۸) كسانی كه ایمان آورده و كارهای شایسته كردهاند، زودا كه خداوند رحمان در حق آنان مهربانی كند.
۳) الفت میان مسلمانان
الفت یعنی ضمیمه كردن چیزی به چیز دیگر یا ضمیمه كردن چند چیز با هم (۵۹). قرآن كریم مؤمنان را به الفتبا یكدیگر ترغیب كرده و میفرماید:
واذكروا نعمت الله علیكم اذ كنتم اعداء فالف بین قلوبكم (۶۰) ؛ و نعمتخداوند را برخود یاد كنید كه دشمنان همدیگر بودید و او میان دلهای شما الفت داد.
۴) رحمت مسلمانان بریكدیگر
رحمت به معنای رقت، عطوفت و رافت است. (۶۱) علامه طباطبایی میگوید:
رحمت اثری نفسانی است كه با مشاهده محرومیت و حاجتشخص محروم، در قلب انسان ایجاد میشود و مشاهده كننده را به كمك به محروم فرا میخواند. (۶۲)
قرآن در این باره میفرماید: «وجعل بینكم مودهٔ و رحمهٔ؛ (۶۳) و در میان شما دوستی و مهربانی افكند». در جای دیگر میفرماید:
محمدرسول الله و الذین معه اشداء علی الكفار رحماء بینهم؛ (۶۴) محمد پیامبر الهی است و كسانی كه با او هستند بر كافران سختگیر و با خودشان مهربان هستند.
۵) رافت مسلمانان
رأفت به معنای رحمت و برتر و شدیدتر از رحمت است، چرا كه رحمت ممكن است از روی كراهتباشد، ولی رافت چنین نیست، بلكه با رضایت قلبی است (۶۵). بدون شك رافت مسلمانان به یكدیگر در اتحاد و همدلی آنان نقش به سزایی دارد. قرآن كریم درباره اصحاب حضرت عیسی میفرماید: «وجعلنا فی قلوب الذین اتبعوه رافهٔ و رحمهٔ؛ (۶۶) و در دل كسانی كه از او پیروی كردند رافت و رحمت قرار دادیم». علامه طباطبایی (۶۷) در این باره مینویسد: در مورد اصحاب پیامبر نیز قضیه چنین است، چون خداوند درباره شان میفرماید: «رحماء بینهم». (۶۸)
۶) عفو
عفو به معنای «ترك چیزی» (۶۹) یا «صرفنظر كردن از چیزی كه اقتضای نظر و توجه دارد» (۷۰) آمده است. قرآن كریم مسلمانان را به عفو فرا خوانده، میفرماید: «فمن عفا و اصلح فاجره علیالله؛ (۷۱) پس هر كه عفو و نیكوكاری پیشه كند پاداش او بر خداوند است».
۷) فضل
فضل در لغت به معنای زیادهٔ و نیز به معنای خیر میآید و افضال یعنی احسان و نیكی كردن (۷۲). قرآن كریم در تشویق مسلمانان به فضل و نیكی كردن به یكدیگر میفرماید: «و لا تنسو الفضل بینكم؛ و بزرگواری را در بین خودتان فراموش نكنید». (۷۳)
۸) صفح
صفح به معنای «كنار و جانب چیزی» (۷۴) یا «عدول از چیزی به طرف یا جانب دیگری» (۷۵) و «گذشت كردن و عفو» (۷۶) آمده است. قرآن كریم مسلمانان را به صفح، گذشت و عفو یكدیگر ترغیب كرده است:
و لیعفوا و لیصفحوا الا تحبون ان یغفر الله لكم؛ (۷۷) و باید عفو كنند و درگذرند آیا دوست ندارید كه خداوند از شما درگذرد.
۹) صلح دادن
صلح به معنای مصالحه كردن، صلح كردن، اصلاح كردن و آشتی دادن آمده است. (۷۸) قرآن از مسلمانان میخواهد كه در صورت نزاع بین عدهای از مسلمانان، میان آنان صلح و آشتی برقرار كنند:
و ان طائفتان من المؤمنین اقتتلوا فاصلحوا بینهما (۷۹) ؛ و اگر دو طایفه از مؤمنان با هم درافتند میان آنان را سازش دهید .
در آیه دیگر آمده است: «فاتقوا الله و اصلحوا ذات بینكم؛ (۸۰) پس از خداوند پروا كنید و بین خودتان آشتی كنید».
۱۰) تعارف
عرف در لغتبه معنای «اطلاع بر چیزی» (۸۱) و نیز «شناختن یكدیگر (۸۲) » است.
قرآن كریم ضمن توجه دادن مؤمنان به این كه همه از مرد و زنی زاده شدهاند و مثل هم هستند، به آنان هشدار میدهد كه اگر قبیله قبیلهاند به این علت است كه همدیگر را بشناسند و الا این امر مایه برتری گروهی بر گروه دیگر نیست:
یا ایها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثی و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اكرمكم عندالله اتقكم؛ (۸۳) هان ای مردم، همانا ما شما را از یك مرد و یك زن آفریدهایم و شما را به هیات اقوام و قبایل در آوردهایم تا با یكدیگر انس و آشنایی یابید، بیگمان گرامیترین شما در نزد خداوند پرهیزگارترین شماست.
۱۱) احترام به ادیان دیگر و سایر پیامبران الهی
قرآن میفرماید:
قالوا آمنا بالله و ما انزل الینا و ما انزل الی ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و الاسباط و ما اوتی موسی و عیسی و ما اوتی النبیون من ربهم؛ (۸۴) بگو به خداوند و به آنچه بر ما و آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط نازل شده و آنچه به موسی و عیسی و آنچه به پیامبران از سوی پروردگارشان داده شده ایمان آوردهایم.
۱۲) رد داعیه اختصاص خداوند به اهل كتاب یا مسلمانان
لیس بامانیكم و لا امانی اهل الكتاب من یعمل سوءا یجز به؛ (۸۵) [وعده الهی] بر وفق آرزوهای شما و آرزوهای اهل كتاب نیست، هر كس مرتكب ناشایستی شود جزای آن را مییابد و برای خود در برابر خداوند یار و یاور نمییابد.
عمل به آموزههای قرآنی در تحقق امت واحده، ضمن اینكه تحقق بخش وحدت در میان مسلمانهاست، زمینه ساز همگرایی و وحدت در میان تمامی انسانها نیز خواهد بود. ظهور موعود حضرت بقیهٔالله (عج) از حلقههای نهایی در تشكیل امت واحده اسلامی و پایان دوره واگرایی است.
روحانی شهید نعمتالله پیغان
پینوشتها:
۱. انفال (۸) آیه ۴۶.
۲. سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان (قم: مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، ۱۳۹۴ق) ج ۸، ص ۱۳۵؛ فخرالدین محمد رازی، تفسیر كبیر (بیروت: دارالمعرفهٔ، ۱۴۱۴ق) ج ۸، ص ۶۴.
۳. نساء (۴) آیه ۱.
۴. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۴، ص ۱۳۵؛ فخرالدین محمد رازی، پیشین، ج ۵، ص ۱۶۷.
۵. محمدرشید رضا، المنار (بیروت: دارالمعرفهٔ، ۱۴۱۴ق) ج ۴، ص ۲۲۳- ۳۲۶.
۶. فخرالدین محمدرازی، پیشین، ص ۱۶۷.
۷. انعام (۶) آیه ۹۸.
۸. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۷، ص ۲۲۸.
۹. فخرالدین محمد رازی، پیشین، ج ۷، ص ۱۰۷.
۱۰. محمد رشید رضا، پیشین، ج ۷، ص ۶۳۸.
۱۱. آیات دیگری نیز در اینباره وجود دارد از جمله: اعراف (۷) آیه ۱۸۹ و زمر (۳۹) آیه ۶.
۱۲. عبدالله حامد، اختلاف در امت واحد (تهران: انتشارات قلم) ص ۲۴.
۱۳. محمدرشید رضا، پیشین، ج ۲، ص ۲۶۷.
۱۴. انبیاء (۲۱) آیه ۹۲.
۱۵. اعراف (۷) آیه ۱۸۱.
۱۶. هود (۱۱) آیه ۸.
۱۷. نحل (۱۶) آیه ۱۲۰
۱۸. انبیا (۲۱) آیه ۹۲- ۹۳.
۱۹. مؤمنون (۲۳) آیه ۵۲- ۵۳.
۲۰. فخرالدین محمد رازی، پیشین، ج ۱۲، جزء ۲۳، ص ۱۰۵.
۲۱. هود (۱۱) آیه ۱۱۸.
۲۲. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۱۱، ص ۶۵.
۲۳. فخرالدین محمد رازی، پیشین، ج ۹، جزء ۱۸، ص ۷۸.
۲۴. محمدرشیدرضا، پیشین، ج ۱۲، ص ۱۹۳.
۲۵. شوری (۴۲) آیه ۸.
۲۶. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۱۸، ص ۱۷؛ فخرالدین محمد رازی، پیشین، ج۱۴، جزء ۲۷، ص۱۴۹.
۲۷. مائده (۵) آیه ۴۸.
۲۸. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۵، ص ۳۸۲؛ فخرالدین محمد رازی، پیشین، ج ۶، جزء ۱۲، ص۱۴؛ محمدرشید رضا، پیشین، ج ۶، ص ۴۱۸.
۲۹. نحل (۱۶) آیه ۹۳.
۳۰. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۱۲، ص ۳۵۹؛ فخرالدین محمد رازی، پیشین، ج ۱۰، جزء ۲۰، ص ۱۱۲.
۳۱. بقره (۲) آیه ۲۱۳.
۳۲. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۲، ص ۱۱۱؛ محمدرشید رضا، پیشین، ج ۲، ص ۲۷۶.
۳۳. فخرالدین محمد رازی، پیشین، ج ۳، جزء ۶، ص ۱۲.
۳۴. یونس (۱۰) آیه ۱۹.
۳۵. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۱۰، ص ۲۸؛ فخرالدین محمد رازی، پیشین، ج ۹، جزء ۱۷، ص۶۴.
۳۶. محمدرشید رضا، پیشین، ج ۱۱، ص ۳۲۸.
۳۷. زخرف (۴۳) آیه ۳۳.
۳۸. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۱۸، ص ۱۰۵.
۳۹. سیدمحمدباقر حكیم، وحدت اسلامی (از دیدگاه قرآن و سنت)، ترجمه عبدالهادی فقهیزاده (تهران: تبیان، ۱۳۷۷) ص ۳۱.
۴۰. همان.
۴۱. انفال (۸) آیه ۴۶.
۴۲. سیدمحمدباقر حكیم، پیشین، ص ۱۱۷.
۴۳. صلاحالدین حسام، «وحدت و ضرورت آن»، وحدت مسلمین (دفتر كنگره جهانی ائمه جمعه و جماعات)، ص۵۱۳.
۴۴. بقره (۲) آیه ۲۱۳.
۴۵. مائده (۵) آیه ۴۸.
۴۶. روم (۳۰) آیه ۳۲.
۴۷. آلعمران (۳) آیه ۱۱۸.
۴۸. اسراء (۱۷) آیه ۵۳.
۴۹. حجرات (۴۹) آیه ۱۱.
۵۰. همان، آیه ۱۲.
۵۱. همان، آیه ۱۱
۵۲. همان، آیه ۱۲.
۵۳. همان، آیه ۱۰.
۵۴. آلعمران (۳) آیه ۱۰۳.
۵۵. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۳، ص ۳۷۱.
۵۶. راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن (بیروت: دارالمعرفهٔ، ۱۴۱۸ق) ص ۵۳۲.
۵۷. روم (۳۰) آیه ۲۱.
۵۸. مریم (۱۹) آیه ۹۶.
۵۹. احمدبن فارس، معجم مقاییس اللغهٔ (قم: مكتب الاعلام الاسلامی، ۱۴۰۴ق) ج ۱، ص ۱۳۱.
۶۰. آلعمران (۳) آیه ۱۰۳.
۶۱. احمد بن فارس، پیشین، ج ۲، ص ۴۹۸.
۶۲. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۱۴، ص ۱۱۳.
۶۳. روم (۳۰) آیه ۲۱.
۶۴. فتح (۴۸) آیه ۲۹.
۶۵. ابن منظور، لسان العرب (بیروت: داراحیاء التراث العربی، ۱۴۱۶ق) ج ۵، ص ۸۲.
۶۶. حدید (۵۷) آیه ۲۷.
۶۷. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۱۹، ص ۱۷۳.
۶۸. فتح (۴۸) آیه ۲۹.
۶۹. احمدبن فارس، پیشین، ج ۴، ص ۵۶.
۷۰. حسین مصطفوی، التحقیق فی كلمات القران الكریم (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۶۸) ج ۸، ص۱۸۱.
۷۱. شوری (۴۲) آیه ۴۰.
۷۲. احمدبن فارس، پیشین، ج ۴، ص ۵۰۸.
۷۳. بقره (۲) آیه ۲۳۷.
۷۴. احمدبن فارس، پیشین، ج ۳، ص ۲۹۳.
۷۵. حسین مصطفوی، پیشین، ج ۶، ص ۲۸۶.
۷۶. خلیلبن احمد فراهیدی، ترتیب كتاب العین، ج ۲، ص ۳۴۳.
۷۷. نور (۲۴) آیه ۲۲.
۷۸. ابن منظور، پیشین، ج۷، ص ۳۸۴.
۷۹. حجرات (۴۹) آیه ۹.
۸۰. انفال (۸) آیه ۱.
۸۱. حسن مصطفوی، پیشین، ج ۸، ص ۹۶.
۸۲. راغب اصفهانی، پیشین، ص ۳۳۴.
۸۳. حجرات (۴۹) آیه ۱۳.
۸۴. بقره (۲) آیه ۱۳۶.
۸۵. نساء (۴) آیه ۱۲۳.
پینوشتها:
۱. انفال (۸) آیه ۴۶.
۲. سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان (قم: مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، ۱۳۹۴ق) ج ۸، ص ۱۳۵؛ فخرالدین محمد رازی، تفسیر كبیر (بیروت: دارالمعرفهٔ، ۱۴۱۴ق) ج ۸، ص ۶۴.
۳. نساء (۴) آیه ۱.
۴. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۴، ص ۱۳۵؛ فخرالدین محمد رازی، پیشین، ج ۵، ص ۱۶۷.
۵. محمدرشید رضا، المنار (بیروت: دارالمعرفهٔ، ۱۴۱۴ق) ج ۴، ص ۲۲۳- ۳۲۶.
۶. فخرالدین محمدرازی، پیشین، ص ۱۶۷.
۷. انعام (۶) آیه ۹۸.
۸. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۷، ص ۲۲۸.
۹. فخرالدین محمد رازی، پیشین، ج ۷، ص ۱۰۷.
۱۰. محمد رشید رضا، پیشین، ج ۷، ص ۶۳۸.
۱۱. آیات دیگری نیز در اینباره وجود دارد از جمله: اعراف (۷) آیه ۱۸۹ و زمر (۳۹) آیه ۶.
۱۲. عبدالله حامد، اختلاف در امت واحد (تهران: انتشارات قلم) ص ۲۴.
۱۳. محمدرشید رضا، پیشین، ج ۲، ص ۲۶۷.
۱۴. انبیاء (۲۱) آیه ۹۲.
۱۵. اعراف (۷) آیه ۱۸۱.
۱۶. هود (۱۱) آیه ۸.
۱۷. نحل (۱۶) آیه ۱۲۰
۱۸. انبیا (۲۱) آیه ۹۲- ۹۳.
۱۹. مؤمنون (۲۳) آیه ۵۲- ۵۳.
۲۰. فخرالدین محمد رازی، پیشین، ج ۱۲، جزء ۲۳، ص ۱۰۵.
۲۱. هود (۱۱) آیه ۱۱۸.
۲۲. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۱۱، ص ۶۵.
۲۳. فخرالدین محمد رازی، پیشین، ج ۹، جزء ۱۸، ص ۷۸.
۲۴. محمدرشیدرضا، پیشین، ج ۱۲، ص ۱۹۳.
۲۵. شوری (۴۲) آیه ۸.
۲۶. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۱۸، ص ۱۷؛ فخرالدین محمد رازی، پیشین، ج۱۴، جزء ۲۷، ص۱۴۹.
۲۷. مائده (۵) آیه ۴۸.
۲۸. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۵، ص ۳۸۲؛ فخرالدین محمد رازی، پیشین، ج ۶، جزء ۱۲، ص۱۴؛ محمدرشید رضا، پیشین، ج ۶، ص ۴۱۸.
۲۹. نحل (۱۶) آیه ۹۳.
۳۰. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۱۲، ص ۳۵۹؛ فخرالدین محمد رازی، پیشین، ج ۱۰، جزء ۲۰، ص ۱۱۲.
۳۱. بقره (۲) آیه ۲۱۳.
۳۲. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۲، ص ۱۱۱؛ محمدرشید رضا، پیشین، ج ۲، ص ۲۷۶.
۳۳. فخرالدین محمد رازی، پیشین، ج ۳، جزء ۶، ص ۱۲.
۳۴. یونس (۱۰) آیه ۱۹.
۳۵. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۱۰، ص ۲۸؛ فخرالدین محمد رازی، پیشین، ج ۹، جزء ۱۷، ص۶۴.
۳۶. محمدرشید رضا، پیشین، ج ۱۱، ص ۳۲۸.
۳۷. زخرف (۴۳) آیه ۳۳.
۳۸. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۱۸، ص ۱۰۵.
۳۹. سیدمحمدباقر حكیم، وحدت اسلامی (از دیدگاه قرآن و سنت)، ترجمه عبدالهادی فقهیزاده (تهران: تبیان، ۱۳۷۷) ص ۳۱.
۴۰. همان.
۴۱. انفال (۸) آیه ۴۶.
۴۲. سیدمحمدباقر حكیم، پیشین، ص ۱۱۷.
۴۳. صلاحالدین حسام، «وحدت و ضرورت آن»، وحدت مسلمین (دفتر كنگره جهانی ائمه جمعه و جماعات)، ص۵۱۳.
۴۴. بقره (۲) آیه ۲۱۳.
۴۵. مائده (۵) آیه ۴۸.
۴۶. روم (۳۰) آیه ۳۲.
۴۷. آلعمران (۳) آیه ۱۱۸.
۴۸. اسراء (۱۷) آیه ۵۳.
۴۹. حجرات (۴۹) آیه ۱۱.
۵۰. همان، آیه ۱۲.
۵۱. همان، آیه ۱۱
۵۲. همان، آیه ۱۲.
۵۳. همان، آیه ۱۰.
۵۴. آلعمران (۳) آیه ۱۰۳.
۵۵. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۳، ص ۳۷۱.
۵۶. راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن (بیروت: دارالمعرفهٔ، ۱۴۱۸ق) ص ۵۳۲.
۵۷. روم (۳۰) آیه ۲۱.
۵۸. مریم (۱۹) آیه ۹۶.
۵۹. احمدبن فارس، معجم مقاییس اللغهٔ (قم: مكتب الاعلام الاسلامی، ۱۴۰۴ق) ج ۱، ص ۱۳۱.
۶۰. آلعمران (۳) آیه ۱۰۳.
۶۱. احمد بن فارس، پیشین، ج ۲، ص ۴۹۸.
۶۲. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۱۴، ص ۱۱۳.
۶۳. روم (۳۰) آیه ۲۱.
۶۴. فتح (۴۸) آیه ۲۹.
۶۵. ابن منظور، لسان العرب (بیروت: داراحیاء التراث العربی، ۱۴۱۶ق) ج ۵، ص ۸۲.
۶۶. حدید (۵۷) آیه ۲۷.
۶۷. سیدمحمدحسین طباطبایی، پیشین، ج ۱۹، ص ۱۷۳.
۶۸. فتح (۴۸) آیه ۲۹.
۶۹. احمدبن فارس، پیشین، ج ۴، ص ۵۶.
۷۰. حسین مصطفوی، التحقیق فی كلمات القران الكریم (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۶۸) ج ۸، ص۱۸۱.
۷۱. شوری (۴۲) آیه ۴۰.
۷۲. احمدبن فارس، پیشین، ج ۴، ص ۵۰۸.
۷۳. بقره (۲) آیه ۲۳۷.
۷۴. احمدبن فارس، پیشین، ج ۳، ص ۲۹۳.
۷۵. حسین مصطفوی، پیشین، ج ۶، ص ۲۸۶.
۷۶. خلیلبن احمد فراهیدی، ترتیب كتاب العین، ج ۲، ص ۳۴۳.
۷۷. نور (۲۴) آیه ۲۲.
۷۸. ابن منظور، پیشین، ج۷، ص ۳۸۴.
۷۹. حجرات (۴۹) آیه ۹.
۸۰. انفال (۸) آیه ۱.
۸۱. حسن مصطفوی، پیشین، ج ۸، ص ۹۶.
۸۲. راغب اصفهانی، پیشین، ص ۳۳۴.
۸۳. حجرات (۴۹) آیه ۱۳.
۸۴. بقره (۲) آیه ۱۳۶.
۸۵. نساء (۴) آیه ۱۲۳.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست