چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

وقتی رانندگان متخلف هیچ راه گریزی ندارند


وقتی رانندگان متخلف هیچ راه گریزی ندارند
● مروری بر دو روش الكترونیكی Loop و Radar در كنترل تخلفات رانندگی
حجم سنگین ترافیك و آمار غیرعادی تصادفات رانندگی در ایران باعث شده تا كارشناسان به‌دنبال راه‌حل‌های كنترل این پدیده‌ها باشند.
ناچیز بودن مبالغ جریمه‌ها و پایین‌بودن سطح عمومی فرهنگ در ایران از جمله عواملی است كه دست رانندگان را برای تخلفات بیش‌تر باز گذاشته است، به‌طوری كه امروزه رانندگی در ایران بی‌شباهت به صحنه‌های تعقیب و گریز نبوده و هر روز شیوه جدیدی برای تخلفات جدید ابداع می‌شود.
اما این پایان كار نیست، فناوری اطلاعات امكاناتی را فراهم كرده كه از طریق آن می‌توان تخلفاتی نظیر سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، ورود به محدوده طرح ترافیك و نیز حركت خودروها در مسیرهای ویژه وسایل نقلیه عمومی را ردیابی كرد.
▪ كنترل سرعت: x=vt
لوپ (Loop) و رادار (Radar) به‌عنوان دو سیستم ثبت سرعت غیرمجاز در بسیاری از كشورهای پیشرفته جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در روش لوپ دو حسگر موازی در فاصله‌ای مشخص بر روی سطح جاده نصب می‌شود كه می‌توانند زمان عبور اتومبیل‌ها را ثبت كنند. حسگر اول مسوول ثبت‌ زمان ورود است و حسگر دوم نیز زمان خروج اتومبیل را ثبت می‌كند و دستگاه پردازشگری كه این اطلاعات را دریافت و پردازش می‌كند اختلاف دو زمان ثبت شده را بر فاصله ثابت بین دو حسگر تقسیم می‌كند، به این ترتیب سرعت اتومبیل محاسبه می‌شود.
اما در روش كنترل ترافیك توسط رادار اتومبیل‌ها دوبار مورد تابش اشعه قرار می‌گیرند كه هر بار مكان متحرك مشخص می‌شود در این روش مسافت طی شده بر بازه زمانی دو تابش تقسیم شده، به این ترتیب سرعت اتومبیل مشخص می‌شود.
در هر دو روش یاد شده، در صورتی‌كه سرعت اتومبیل موردنظر از سرعت مجاز بیش‌تر باشد، اطلاعات پلاك اتومبیل توسط دوربین دیجیتال ویژه‌ای ثبت می‌شود و پس از ارسال به مركز كنترل ترافیك برای راننده خاطی برگه جریمه صادر شده و در كارنامه خلافی وی نیز درج می‌شود.ویژگی دیگر روش‌های Loop و Radar قابلیت محاسبه سرعت لحظه‌ای اتومبیل‌هاست. در این روش برای محاسبه سرعت متوسط اتومبیل‌ها دو دوربین در ابتدا و انتهای یك مسیر نسبتا طولانی نصب می‌شود كه زمان ورود و خروج را اندازه‌گیری كرده و بر فاصله بین خود كه معمولا ۳ كیلومتر است تقسیم می‌كنند.
به این ترتیب متوسط سرعت خودرو در طول مسیر قابل محاسبه خواهد بود.
▪ چراغ قرمز-خطر
دوربین‌های برنامه‌ریزی شده‌ای طراحی شده‌اند كه با نصب آنها بر سر تقاطع‌ها می‌توان اتومبیل‌‌هایی را كه در زمان قرمزبودن چراغ راهنما از آن عبور می‌كنند، شناسایی و اطلاعات آنها را ثبت كرد.
▪ كنترل ترافیك
سیستم Loop و Radar در كنترل ترافیك كاربردهای دیگری نیز دارند كه از آن جمله می‌توان به جلوگیری از ورود رانندگان به محدوده طرح ترافیك یا در مسیرهای ویژه حركت وسایل نقلیه عمومی و اضطراری اشاره كرد و به این ترتیب با بهره‌گیری از این روش می‌توان مانع تجمع بی‌جای اتومبیل‌ها در مناطق پرترافیك شد.
استفاده از تابلوهای اطلاع‌رسانی در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها نیز وسیله دیگری است كه از طریق آن می‌توان به كنترل غیرمستقیم ترافیك پرداخت.
در تمام روش‌های ذكر شده كه به منظور ثبت تخلفات رانندگی به كار می آید یك ویژگی مشترك دیده می‌شود. اینكه یك وسیله الكترونیكی جایگزین نیروی انسانی پلیس شده و می‌تواند به طور شبانه‌روزی و دایم بر اوضاع محورهای ترافیكی مسلط باشد.
اما آنچه در ایران از این فناوری‌ها موجود است، شامل سیستم Loop در برخی بزرگراه‌های پایتخت مانند همت، نیایش، چمران و اتوبان تهران-كرج، سیستم راداری در اتوبان‌های یادگار امام، تهران-قم، تهران-كرج، جزیره كیش سیستم خودرویی در تهران وشیراز. سه‌پایه در تهران و كیش، نهایتا چراغ قرمز هوشمند در فاطمی و كارگر شمالی می‌شود.
نویسنده : دكتر كامران رحیم اف
منبع: فناوران
منبع : آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایستنا


همچنین مشاهده کنید