جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
برترین زن
این عقیده كه حضرت فاطمه علیهاالسلام برترین زنان جهان است، چگونه با آیهای كه حضرت مریمعلیها السلام را برترین زنان عالم معرفی میكند، سازگار است؟
مفسران دو پاسخ به این سؤال دادهاند كه عبارتند از:
۱) مراد این آیه، برتری حضرت مریم بر همه زنان جهان در عصر خود است. این پاسخ هم مشابه قرآنی دارد و هم دلیل روایی بر آن دلالت میكند.
خداوند درباره بنیاسراییل فرموده است: «و همانا من شما را بر جهانیان برتری دادم».۱ در تفسیر نمونه، چنین آمده است: شاید بعضی تصور كنند كه منظور از «فَضَّلْتُكُمْ عَلَی الْعالَمِینَ»، این باشد كه [خدا] آنها را بر تمام جهانیان، در تمام ادوار، برتری بخشیده است؛ ولی با توجه به سایر آیات قرآن، روشن میشود كه مقصود، برتری آنها نسبت به افراد محیط و عصر خودشان است؛ زیرا در قرآن میخوانیم: «شما (مسلمانان) بهترین امتی بودید كه برای نفع انسانها آفریده شدهاید».۲
در تفسیر نورالثقلین از پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله نقل شده است كه فرمود: «مریم، سرور زنان جهان در عصر خود بود؛ اما دخترم فاطمه علیهاالسلام، سرور همه زنان جهان، از آغاز تا پایان است».
۲) این آیه قید زمانی ندارد و مربوط به همه زمانهاست؛ ولی قید موضوعی دارد و از این رو، منافاتی با سروری حضرت زهرا علیهاالسلام بر همه زنان عالم، در كمالات والای انسانی ندارد.
در قرآن مجید، یكسری از ویژگیها و امتیازات برای حضرت مریم بیان شده است. این ویژگیها، از اختصاصات او نیست و افراد دیگری نیز در رتبه او و چه بسا بالاتر از او به چنین مقاماتی رسیدهاند؛ اما آنچه از اختصاصات حضرت مریم است و بدان وصف بر همه زنان عالم امتیاز یافته، چگونگی ولادت فرزند وی است.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مینویسد: «[این كلمه ]از خصایص وجودی حضرت مریم، انگشت روی هیچ خصیصهای به جز ولادت عجیب فرزندش نمیگذارد. این است كه «اصطفاء» از هر جهت نیست؛ بلكه آن گونه فرزند آوردن، مراد است».
غیر از كلمه «اصطفاء»، كلمات دیگری درباره حضرت مریم آمده كه اختصاص به وی ندارند؛ مانند: «تطهیر»، «تصدیق به كلمات خدا و كتابهای او»، «قنوت» و «محدثه بودن».
در تفسیر اطیب البیان نیز امتیاز خصوصی حضرت مریم علیهاالسلام بر دیگر زنان، چگونگی زاییدن حضرت عیسی علیهالسلام بیان شده و در سرّ بیان «وَ اصْطَفاكِ عَلی نِساءِ الْعالَمِینَ»۳ آمده است: «بیان این جمله، برای این است كه دیگر زنی نتواند چنین دعوایی بكند و بهانه به دست بیاورد». بنابراین، اگر آیه دارای قید زمانی نباشد، حضرت مریم را فقط در چگونگی فرزند آوردن، از همه زنان جهان ممتاز دانسته است و این، با برتری حضرت زهرا علیهاالسلام در مجموع كمالات عالی انسانی، منافاتی ندارد.
منبع : پرسمان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر یسنا بارش باران آتش سوزی قوه قضاییه پلیس تهران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بانک مرکزی قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران تورم
فضای مجازی سریال نمایشگاه کتاب تلویزیون مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن
استقلال فوتبال علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی