چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
سکوت - The Silence
سال تولید : ۱۹۶۳
کشور تولیدکننده : سوئد
محصول : سونسک فیلم
کارگردان : اینگمار برگمان
فیلمنامهنویس : اینگمار برگمان
فیلمبردار : سون نیکویست.
هنرپیشگان : اینگرید تولین، گونل لیندبلوم و یورگن لیندستروم.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۶ دقیقه.
"استر" (تولین) به همراه خواهرش "آنا" (لیندبلوم) و پسر دهساله او، "یوهان" (لیندستروم) در راه مراجعت به سوئد با قطار، در شهری عجیب توقف کوتاهی دارند. تنشی تند و فرساینده میان خواهران وجود دارد؛ "استر" در عذاب از عارضهای کهنه، نسبت به خواهرش احساس قیومیت میکند؛ "آنا" نیز از این سلطهجوئی خواهرش بیزار است. "یوهان" در راهروهای پیچ در پیچ هتل پرسته میزند و با آدمهای مختلفی برخورد میکند. "آنا" با مردی غریبه ملاقات میکند. "استر" آن دو را میرباید اما "آنا" حاضر نیست از معاشرت بامرد چشم بپوشد و به تندی با او رفتار میکند. روز بعد، "آنا" بیاعتنا و خونسرد با "یوهان" سوار قطار میشوند و "استر" محتضر را تحت مراقبت پیشخدمت مسن هتل که زبان "استر" را نمیفهمد، جا میگذارند.
٭ از سیاهترین و خفقانآورترین فیلمهای برگمان که در محیطی تقریباً انتزاعی میگذرد. در آن تمام تمرکز بر رابطه "آنا" و "استر" گذاشته شده و مملو از جلوههای دیگر آزاری و خود ویرانگری است. دو خواهر، زنانی در دو قطب حسی متضاد هستند، یکی متمایل به نوعی سلطهجوئی مردوار و دیگر عاجز از مهار نفسانیت خویش. بیپردگی فیلم در زمان نمایش آن جنجال بسیاری برپا کرد. با این حال هدف برگمان آشکارا نه بهرهبرداری تماشاگرپسند از این ویژگیها بلکه تقویتع انزجار نسبت به بیپردگی عاری از احساس واقعی است. در کنار همچون در یک آینه (۱۹۶۱) و نور زمستانی (۱۹۶۳) بخشی از یک سهگانه به شمار میآید که قرار است بیانگر رنج و عذاب معنوی بشر باشد.
کشور تولیدکننده : سوئد
محصول : سونسک فیلم
کارگردان : اینگمار برگمان
فیلمنامهنویس : اینگمار برگمان
فیلمبردار : سون نیکویست.
هنرپیشگان : اینگرید تولین، گونل لیندبلوم و یورگن لیندستروم.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۶ دقیقه.
"استر" (تولین) به همراه خواهرش "آنا" (لیندبلوم) و پسر دهساله او، "یوهان" (لیندستروم) در راه مراجعت به سوئد با قطار، در شهری عجیب توقف کوتاهی دارند. تنشی تند و فرساینده میان خواهران وجود دارد؛ "استر" در عذاب از عارضهای کهنه، نسبت به خواهرش احساس قیومیت میکند؛ "آنا" نیز از این سلطهجوئی خواهرش بیزار است. "یوهان" در راهروهای پیچ در پیچ هتل پرسته میزند و با آدمهای مختلفی برخورد میکند. "آنا" با مردی غریبه ملاقات میکند. "استر" آن دو را میرباید اما "آنا" حاضر نیست از معاشرت بامرد چشم بپوشد و به تندی با او رفتار میکند. روز بعد، "آنا" بیاعتنا و خونسرد با "یوهان" سوار قطار میشوند و "استر" محتضر را تحت مراقبت پیشخدمت مسن هتل که زبان "استر" را نمیفهمد، جا میگذارند.
٭ از سیاهترین و خفقانآورترین فیلمهای برگمان که در محیطی تقریباً انتزاعی میگذرد. در آن تمام تمرکز بر رابطه "آنا" و "استر" گذاشته شده و مملو از جلوههای دیگر آزاری و خود ویرانگری است. دو خواهر، زنانی در دو قطب حسی متضاد هستند، یکی متمایل به نوعی سلطهجوئی مردوار و دیگر عاجز از مهار نفسانیت خویش. بیپردگی فیلم در زمان نمایش آن جنجال بسیاری برپا کرد. با این حال هدف برگمان آشکارا نه بهرهبرداری تماشاگرپسند از این ویژگیها بلکه تقویتع انزجار نسبت به بیپردگی عاری از احساس واقعی است. در کنار همچون در یک آینه (۱۹۶۱) و نور زمستانی (۱۹۶۳) بخشی از یک سهگانه به شمار میآید که قرار است بیانگر رنج و عذاب معنوی بشر باشد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست