سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
۲۱ نوامبر ۲۰۰۲ ـ مبارز راه «درست نگاری در رسانه ها»
دکتر « رید ارواین » موسس انجمن نظارت بر «درست نگاری در رسانه ها» ۲۱ نوامبر ۲۰۰۲ پس از ۳۳ سال مبارزه در این راه در ۸۲ سالگی بر اثر سکته مغزی درگذشت، و انجمن نظارت بر درست نگاری ( AIM ) اعلام کرده است که راه او را به عنوان یک « واچ داگ » ادامه خواهد داد.
دکتر ارواین یک اقتصاددان آمریکایی و کارشناس پول بود که به مقاله نویسی برای جراید روی آورد و ضمن رفت و آمد به روزنامه ها متوجه بی دقتی در تنظیم برخی خبرها شد که نتیجه اعمال نفوذ مقامات و منابع ذینفع و یا اشتباه و تنبلی خبرنگار و دبیر میز مربوط بود. وی این بی دقتی تعمدی و یا سهوی را در شبکه های تلویزیونی بیش از رسانه های چاپی مشاهده کرد و متوجه شد که هیچ سازمانی وجود ندارد که از حقوق مخاطبان ( خوانندگان و بینندگان اخبار ) حمایت کند، لذا در سال ۱۹۶۹ به فکر تاسیس گروه نظارت بر « درست نگاری در رسانه ها » افتاد و تصمیم خود را اعلام داشت و هواداران فراوان به دست آورد. در اعلامیه او چنین آمده بود: خبر با مقاله تفاوت دارد. مقاله نظر نگارنده آن است که نامش در بالا و یا ذیل آن درج می شود و هرچه را که بخواهد می تواند بنویسد؛ درست و یا نادرست ؛ قضاوتش با مخاطب است. ولی مخاطب نمی تواند دست بکار شود و هر روز درباره دهها خبر که به او داده می شود بررسی شخصی کند که آیا درست و یا نادرست بوده و میزان تحریف و کم و زیاد کردنشان تا چه حد است و ... و در این وضعیت؛ مخاطبان نیاز به یک سازمان غیر دولتی مرکب از داوطلبان دلسوز دارند که از حق آنان به دانستن « فقط حقایق، نه کم و نه زیاد » حمایت کند و رسانه ها را در این زمینه افشاء و با تحریف خبر و گزینشی کار کردن رسانه ها و انتشار اخبار ناقص مبارزه کند.
گروهی را که دکتر ارواین پیشنهاد تاسیس آن را داده بود تاسیس شد و در اندک زمان چهل هزار عضو داوطلب پیدا کرد و بنای مبارزه با تحریف اخبار و قالب کردن نظر به نام خبر و ... را گذارد و تا حدی زیاد موفق شد. به گونه ای که ترس رسانه ها از این گروه بیش از اعتراض اتحادیه های مربوط و رسیدگی قضات دادگاه و مراجع دیگر است. دکتر ارواین در جریان مبارزه خود بیش از سایر خبرها، روی اخبار اقتصادی انگشت می گذاشت و اصطلاح خبر « انداختنی » را اختراع کرد و گفت که صاحبان منافع اقتصادی می کوشند که نظر و برنامه خود را به صورت خبر به خبرنگاران اقتصادی مخصوصا مبتدی ها « بیاندازند » و یا از طریق دادن رشوه و انجام مساعدت، این خبرها را به رسانه ها قالب کنند.
دکتر ارواین کتابهای متعدد در این زمینه نوشته که معروفترینشان « گمراه کاری رسانه ها و کنترل و مالکیت رسانه ها توسط اشخاص غیر حرفه ای » است. وی تملک یک رسانه توسط یک شخص حقیقی و یا حقوقی خارج از این حرفه را ، عملی به سود جامعه ندانسته و استدلال کرده است که چنین ناشری به رسالت رسانه و جایگاه واقعی آن توجه ندارد و تنها علاقه اش تنها به تامین منافع خود و رسیدن به هدف غیر حرفه ای اش ( اقتصادی و یا سیاسی ) است و برایش تحریف خبر ، خبر انداختنی خبر یکسویه با خبر دقیق و جامع فرق نمی کند.
در اعلامیه درگذشت دکتر ارواین نوشته اند که وی موفق شد در طول مبارزه خود، دست کم بر دقت رسانه های « جهان انگلیسی زبان » در کار خبر بیافزاید.
دکتر ارواین یک اقتصاددان آمریکایی و کارشناس پول بود که به مقاله نویسی برای جراید روی آورد و ضمن رفت و آمد به روزنامه ها متوجه بی دقتی در تنظیم برخی خبرها شد که نتیجه اعمال نفوذ مقامات و منابع ذینفع و یا اشتباه و تنبلی خبرنگار و دبیر میز مربوط بود. وی این بی دقتی تعمدی و یا سهوی را در شبکه های تلویزیونی بیش از رسانه های چاپی مشاهده کرد و متوجه شد که هیچ سازمانی وجود ندارد که از حقوق مخاطبان ( خوانندگان و بینندگان اخبار ) حمایت کند، لذا در سال ۱۹۶۹ به فکر تاسیس گروه نظارت بر « درست نگاری در رسانه ها » افتاد و تصمیم خود را اعلام داشت و هواداران فراوان به دست آورد. در اعلامیه او چنین آمده بود: خبر با مقاله تفاوت دارد. مقاله نظر نگارنده آن است که نامش در بالا و یا ذیل آن درج می شود و هرچه را که بخواهد می تواند بنویسد؛ درست و یا نادرست ؛ قضاوتش با مخاطب است. ولی مخاطب نمی تواند دست بکار شود و هر روز درباره دهها خبر که به او داده می شود بررسی شخصی کند که آیا درست و یا نادرست بوده و میزان تحریف و کم و زیاد کردنشان تا چه حد است و ... و در این وضعیت؛ مخاطبان نیاز به یک سازمان غیر دولتی مرکب از داوطلبان دلسوز دارند که از حق آنان به دانستن « فقط حقایق، نه کم و نه زیاد » حمایت کند و رسانه ها را در این زمینه افشاء و با تحریف خبر و گزینشی کار کردن رسانه ها و انتشار اخبار ناقص مبارزه کند.
گروهی را که دکتر ارواین پیشنهاد تاسیس آن را داده بود تاسیس شد و در اندک زمان چهل هزار عضو داوطلب پیدا کرد و بنای مبارزه با تحریف اخبار و قالب کردن نظر به نام خبر و ... را گذارد و تا حدی زیاد موفق شد. به گونه ای که ترس رسانه ها از این گروه بیش از اعتراض اتحادیه های مربوط و رسیدگی قضات دادگاه و مراجع دیگر است. دکتر ارواین در جریان مبارزه خود بیش از سایر خبرها، روی اخبار اقتصادی انگشت می گذاشت و اصطلاح خبر « انداختنی » را اختراع کرد و گفت که صاحبان منافع اقتصادی می کوشند که نظر و برنامه خود را به صورت خبر به خبرنگاران اقتصادی مخصوصا مبتدی ها « بیاندازند » و یا از طریق دادن رشوه و انجام مساعدت، این خبرها را به رسانه ها قالب کنند.
دکتر ارواین کتابهای متعدد در این زمینه نوشته که معروفترینشان « گمراه کاری رسانه ها و کنترل و مالکیت رسانه ها توسط اشخاص غیر حرفه ای » است. وی تملک یک رسانه توسط یک شخص حقیقی و یا حقوقی خارج از این حرفه را ، عملی به سود جامعه ندانسته و استدلال کرده است که چنین ناشری به رسالت رسانه و جایگاه واقعی آن توجه ندارد و تنها علاقه اش تنها به تامین منافع خود و رسیدن به هدف غیر حرفه ای اش ( اقتصادی و یا سیاسی ) است و برایش تحریف خبر ، خبر انداختنی خبر یکسویه با خبر دقیق و جامع فرق نمی کند.
در اعلامیه درگذشت دکتر ارواین نوشته اند که وی موفق شد در طول مبارزه خود، دست کم بر دقت رسانه های « جهان انگلیسی زبان » در کار خبر بیافزاید.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد بالگرد حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
تهران هواشناسی تعطیلی مدارس هلال احمر پلیس سردار رادان سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش مشهد سیل مشهد بارش باران
پیام تسلیت یارانه یارانه نقدی بورس قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان ایران خودرو
شهید رئیسی لیلا حاتمی ابراهیم حاتمی کیا تلویزیون سینما هنرمندان سینمای ایران شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی ترکیه اسرائیل روسیه چین آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین ولادیمیر پوتین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال منچسترسیتی تراکتور بازی باشگاه استقلال
سامسونگ هوش مصنوعی تبلیغات اپل موبایل اینترنت نمایشگاه ایران هلث هواپیما
رژیم غذایی خواب آلزایمر زیبایی استرس کاهش وزن طبیعت