جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
شاید فردا دیر باشد
گاهی اوقات با خود فکر می کنم که فرق کشور ما به عنوان یک کشور در حال توسعه، با کشورهای توسعه یافته در چیست؟ برای یافتن پاسخ این پرسش به بررسی شاخص ها و فاکتورهای متعددی می توان پرداخت و در هر حوزه آن را بررسی کرد. مقوله ترافیک نیز از این قاعده مستثنی نیست.
در کشور ما به عنوان کشوری در حال توسعه که ترافیک، یکی از معضلات اساسی کلان شهرهای آن محسوب می شود، راهکارهای مختلفی برای حل این معضل پیشنهاد و حتی اجرایی شده اما هنوز تا رسیدن به استانداردهای مطلوب فاصله داریم.
برای حل این مشکل به نظر می رسد بهترین راه، بررسی دلا یل موفقیت کشورهای توسعه یافته در حل معضل ترافیک است تا با تجربه گرفتن از آنها راه های نرفته را بیازماییم. البته این تجربیات به حدی گسترده است که بررسی تک تک آنها در این مختصر امکان پذیر نیست.
بخش اعظم این تجربیات هم در مقوله توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی و ترغیب شهروندان به عدم استفاده از خودروهای شخصی خلا صه می شود. اما در این میان، هستند تجربیات موفقی که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.
یکی از این تجربیات موفق، حذف چراغ های راهنمایی، از اغلب تقاطع ها در برخی از کشورهای شمال اروپا است. در این کشورهای اروپایی به حدی مردم به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام می گذارند که دیگر برای هدایت آنان نیازی به اجبار، حتی با استفاده از چراغ راهنمایی هم وجود ندارد و به همین دلیل هر ماه تعداد تقاطع های مجهز به چراغ های راهنمایی در این کشور کاهش می یابد. حال، این وضعیت را با شهرهای بزرگ کشور خودمان مقایسه کنید.
معضل ترافیک به حدی بغرنج شده که نه تنها هیچ برنامه ای برای حذف چراغ های راهنمایی در تقاطع ها وجود ندارد، بلکه همه روزه شاهد تبدیل شدن تعدادی از چراغ های چشمک زن چهارراه ها به چراع های سه رنگ مجهز به زمان سنج هستیم تا تردد خودروها از تقاطع را به اجبار تنظیم کنند. به راستی این تفاوت از کجا نشات می گیرد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ابتدا باید نکته ای را ذکر کنم و آن اینکه در راستای بهره گیری از تجربیات موفق کشورهای توسعه یافته در حل مشکل ترافیک، طبیعتا ما نمی توانیم از الگوی حذف چراغ های راهنمایی در چهارراه ها استفاده کنیم. چرا که این کار، نیاز به مقدمه ای دارد که آن مقدمه ارتقای فرهنگ ترافیک در بین شهروندان است. در حقیقت، حذف چراغ های راهنمایی، باعث تنظیم ترافیک شهرها نمی شود. بلکه ارتقای سطح فرهنگ ترافیکی شهروندان، زمینه حذف چراغ های راهنمایی و به تبع آن تنظیم ترافیک شهر را فراهم می سازد. آن تفاوتی که در مورد آن پرسیدم، از همین فرهنگ ترافیک سرچشمه می گیرد.
به عبارت ساده تر، کشورهای توسعه یافته، برای ارتقای سطح فرهنگ ترافیکی شهروندان خود از سالها پیش برنامه ریزی کرده اند واکنون از حاصل آن برنامه ریزی، بهره مند شده اند، اما ما در آغاز این راه قرار داریم. بهتر آن است که بیش از این فرصت را از دست ندهیم و برای فرهنگ سازی در حوزه ترافیک برنامه ریزی کنیم. شاید فردا دیر باشد.
نویسنده : حمیدرضا شکوهی
منبع : روزنامه مردمسالاری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات دانشگاه تهران عراق رهبر انقلاب احمد وحیدی مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم روز معلم نیکا شاکرمی مجلس
سیل هواشناسی آتش سوزی تهران شهرداری تهران آموزش و پرورش قوه قضاییه پلیس فضای مجازی معلم سلامت زلزله
قیمت خودرو سهام عدالت تورم قیمت طلا سازمان هواشناسی خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت سکه بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان ساواک موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ سینمای ایران تبلیغات نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی سینما عفاف و حجاب
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس انگلیس نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر علی خطیر بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران تراکتور رئال مادرید
اپل هوش مصنوعی فناوری آیفون گوگل ناسا مدیران خودرو تلفن همراه
خواب فشار خون چای کبد چرب دیابت