پنجشنبه, ۱۳ دی, ۱۴۰۳ / 2 January, 2025
مجله ویستا

۲۰۲۶، سال بدون تصادف


۲۰۲۶، سال بدون تصادف
از همان روزی كه گوتلیپ دایملر به فكر افتاد با قرار دادن یك موتور ابتدایی درونسوز بر روی چهار چرخ آن را به ارابه ای جدید تبدیل كند و اسب های مرصع به زین و یراق را به اصطبل ها برگرداند، كابوس تصادف و مرگ همواره با سرنشینان آن همراه بوده است. مرگ در اتومبیل سال ها است كه به واژه ای آشنا در قاموس بشر بدل شده و این مركب رهوار با تمام خدمات بزرگش به جامعه بشری، گهگاه در حد یك قاتل دیو سیرت جان انسان ها را نیز گرفته است. پس بی دلیل نبود كه زمانی ایرانیان از دیدن «اتول» فرار را برقرار ترجیح می دادند، مبادا گزندی از این مشتی آهن پاره به آنها برسد.
اما اكنون واقعیت دگرگون می شود. این روزها اتومبیل نمی گذارد از گل نازك تر به تن مسافرانش بنشیند و گرمای تابستان و سرمای زمستان خاطر او را مكدر سازد. این روزها اتومبیل ها خدمتگزاری صدیق و خستگی ناپذیر هستند تا رنج سفر حداقل باشد.
اكنون به مدد تكنولوژی ادعا می شود تا چند سال دیگر می توان كاری كرد كه اصلا تصادفی صورت نگیرد و پرونده «مرگ در جاده» هم بسته شده و بشود خیالی دور. دیگر ترسی از باران كوركننده و حركت كج و معوج و راننده های پریشان احوال نخواهد بود. این آرزو به قدرت فكر و تكنولوژی به دست خواهد آمد.
كارشناسان خودرو می گویند: ۲۰ سال دیگر یعنی سال ۲۰۲۶ زمان محقق شدن این آرزوی بشری است و ۲۰ سال خیلی زود سپری می شود. كلید این ماجرا هم در دست پدیده ای است به نام ارتباط بین خودروها Vehicle to vehicle com یا V۲V.
V۲V سامانه ای كاملا هوشمند و مبتنی بر پردازش اطلاعات است كه می تواند كنترل اوضاع را در دست بگیرد و حتی بر اراده بشر هم فائق آید. از چنین سیستم هوشمندی نمونه های آشكاری هم وجود دارند. هم اكنون بسیاری از خودروهای جهان با كمك سیستم ناوبری GPS از وضعیت جغرافیایی خودشان نسبت به محیط و همچنین وضعیت راه ها و ترافیك شهری و بین شهری مطلع می شوند و می توانند كم خطر ترین و سریع ترین راه را برای رسیدن به مقصد انتخاب كنند. با سیستم ناوبری طول مسیر، متوسط سرعت و دیگر اطلاعات به سرعت تجزیه و تحلیل می شود و در اختیار سرنشینان قرار می گیرد، اما حكایت V۲V چیز دیگری است.
ایده ارتباط بین خودروها مدتی است كه ذهن كمیسیون های اروپایی و آمریكایی را به خود معطوف ساخته و قرار است یك باند تبادل اطلاعاتی به پهنای ۹۵ گیگاهرتز بین خودروها گشوده شود و به این ترتیب اطلاعات جاده، رانندگان و خودروها به صورت آن لاین پردازش شود.
در این طرح حتی نقاط خاصی در كناره جاده ها و خیابان ها طراحی شده اند كه به عنوان یك حسگر و پردازشگر، اطلاعات مورد نیاز را تهیه و ارائه كنند.
جالب است بدانید كه چنین شیوه ای در مدل آزمایشگاهی اجرا شده و نتایج بسیار جالبی هم به دست آمده است. چندی پیش واحد تحقیقات الكترونیك فولكس واگن با نصب یك سیستم پیشرفته بر روی یك مدل «توارگ»، آن را با دو اتومبیل مدل جت و آئودی A۳ همراه ساخت و واكنش های هر سه خودرو را به شكل موفقیت آمیزی كنترل كرد. البته در آزمایش های فعلی باید هر سه ضلع مثلث یعنی اطلاعات صحیح، عملكرد صحیح هر یك از خودروها و زمان مناسب در تصمیم گیری در كنار هم قرار بگیرند تا حاصل كار رضایت بخش باشد. علاوه بر این هنوز نظام و الگوریتم پردازش اطلاعات برای بیش از ۴ خودرو تعریف نشده است، اما می توان حدس زد با توجه به پیشرفت سریع در حوزه IT، این گونه موفقیت ها دور از دسترس نباشد. جنرال موتورز هم در این عرصه بیكار ننشسته و سیستمی طراحی كرده كه حتی از سیستم فولكس واگن بهتر است. جنرال موتورز هم نمونه ای از سیستم ناوبری موج كوتاه بر روی كادیلاك CTS ساخته كه می تواند خودرو را قبل از بروز حوادث جدی متوقف كند. البته این سیستم فقط در شرایطی كار می كند كه پاسخ امواج ارسالی را از خودروهای دیگر مجهز به این سیستم دریافت كند، واكنش بسیار خونسردانه و توام با اطمینان است. هرگاه احساس شود كه وسیله نقلیه با سرعت به سمت دیگری حركت می كند و سرنشین هم قصد كاهش سرعت را ندارد، آنگاه سیستم به سرعت وارد عمل شده و با فعال كردن سیستم ترمز و حتی فرمان، از خطر دوری می كند.
مهندس تومیجی سوگیموتو و تیم همراهش هم در واحد تحقیق و توسعه هوندا مشغول بررسی سیستمی انسانی و ماشینی با فصل مشترك مشخص شده اند كه سعی می كند هوشیاری سرنشینان را تحریك كند. آنها بیشتر علاقه مند هستند كه كنترل اوضاع در اختیار راننده باشد، اما دائم به او هشدار داده شود. هرگاه نشانه هایی از پریشانی یا خواب آلودگی در راننده دیده شود، با لرزیدن ممتد Vibration پدال ها و غربیلك فرمان به راننده گوشزد می كند كه حواسش را جمع كند.
این طور كه پیدا است رویای «رانندگی بدون مرگ» محقق می شود...
پرستون لرنر
ترجمه:آرش راهبر
منبع : روزنامه جوان