پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


دورخیز برای رسیدن به هدیه تهرانی!


دورخیز برای رسیدن به هدیه تهرانی!
بی تردید «نیوشا ضیغمی» از آن دست بازیگرانی ست که در میان بازیگران جوان سینما و تلویزیون توانسته در مدت زمان کوتاهی به شهرت رسیده و جایگاه مناسبی را برای خود دست و پا کند. او این روزها با وجود اینکه تازه در ابتدای راه پر پیچ و خم دنیای بازیگری قرار دارد اما از چهره های پرطرفدار و محبوب سینما محسوب می شود. آنچه در مطلب زیر آمده، گفته های «نیوشا ضیغمی» به پایگاه هنرمندان درباره خودش، بازیگری، سوپراستار شدن و... است.
▪ لطفا یک بیوگرافی از خودتان بفرمایید.
ـ نیوشا ضیغمی هستم، متولد۱۳۵۹ بیمارستان ایرانمهر تهران. دیپلم معماری دارم ولی چون در دانشگاه سراسری روانشناسی کودک قبول شدم ترجیح دادم در این رشته ادامه تحصیل بدهم ولی در این مدت ذره ای از علاقه من به هنر مخصوص بازیگری کم نشد و هم زمان با تحصیل در این رشته، دوره های کوتاه مدت کارگردانی و بازیگری کانون سینماگران جوان را گذراندم و بلافاصله بعد از پایان این دوره های آموزشی فعالیت هنری ام را آغاز کردم.
▪ در چند فیلم به ایفای نقش پرداختید؟
ـ اولین کارم برمی گردد به سال پیش که در سریال «در چشم باد» به کارگردانی آقای جعفری جوزانی حضور داشتم و به این کار افتخار می کنم و معتقدم در این فیلم توانستم به اندازه صدتا فیلم سینمایی تجربه کسب کنم. فیلم های دیگری که من در آنها بازی کردم عبارتند از: تردست، مواجهه، شوریده، گناه من، اخراجی ها، حس پنهان، پارک وی، قرنطینه و تلافی.
▪ شما با فیلم «اخراجی ها» چهره شدید، یک مقدار در مورد این فیلم و چگونگی همکاری با این گروه توضیح بدهید.
ـ برای این کار آقای شریفی نیا با من تماس گرفتند و از من دعوت کردند تا در این فیلم بازی کنم. من بعد از ملاقات با آقای کاسه ساز و ده نمکی و خواندن فیلمنامه تصمیم گرفتم در این کار به ایفای نقش بپردازم. یکی از مهم ترین دلایل پذیرفتن این نقش این بود که من پس از مطالعه فیلمنامه متوجه شدم که فیلم قرار هست نگاهی نو به جنگ داشته باشد و این برای من جذاب بود. عامل دیگر حضور هنرمندان باسابقه و خوب کشور در این کار بود که کار کردن با هر کدام از این عزیزان برای من یک افتخار محسوب می شود و از این بابت بسیار مایل بودم که در کار حضور داشته باشم. عامل آخر هم این بود که پس از مطالعه فیلمنامه دریافتم که فیلم مخاطب عام دارد و با همه اقشار مردم در ارتباط هست.
▪ کار با «ده نمکی» به لحاظ حاشیه هایی که داشت ریسک بود، چطور شد که شما با این همه حاشیه حاضر شدید با او همکاری کنید؟
ـ من «مسعود ده نمکی» را با مستند «کدام استقلال،کدام پیروزی» و «فقر و فحشا» و فیلمنامه «اخراجی ها» بعنوان یک فیلمساز می شناختم و اصلا به سابقه سیاسی او توجه نداشتم و چیزی که برایم مهم بود نگاه بی پروای او به مسائل بود. در کل باید بگویم هر آدمی در بعضی از مسائل استعداد دارد و در بعضی مسائل بی استعداد است و من هم در مقوله سیاست کاملا بی استعدادم.
▪ با حواشی فیلم چگونه برخورد کردید؟
ـ به نظر من وقتی فیلمی خوب باشد خودش جواب منتقدان وحاشیه سازان را می دهد. من هم سعی کردم نقشم را به نحو احسن بازی کنم تا جواب این حواشی داده بشود.
▪ در اخراجی های۲ هم حضور دارید؟
ـ بله، با من تماس گرفته شده و عنوان شده که بنده در این فیلم حضور دارم. البته فعلآ فیلمنامه در حال بازنویسی هست.
▪ برویم سراغ فیلم «پارک وی» فیلمی که بعضی ها را وسط فیلم مجبور کرد سینما را ترک کنند، نظر شما در مورد نقشی که در این فیلم داشتید، بفرمایید.
ـ من به هیچ عنوان منکر سینمای آقای جیرانی نمی شوم ولی من اصلا از بازی در این فیلم راضی نیستم. این نقش برای من از ابتدا نقش تعریف شده بود که فراز و فرود و یک پیچیدگی خاص داشت ولی نمی دانم چرا در تدوین اصلا به کلی ماهیت نقش گرفته شد و به یک چیز بی روح تبدیل شد.
▪ اما در «توفیق اجباری»، فیلمی که به ظاهر «باران کوثری» نقش اول را ایفا می کرد، در عمل نقش شما پررنگ تر بود.
ـ ما در این فیلم تمام هدفمان خوب شدن فیلم بود و اصلا اینکه کی نقش اول بود مطرح نبود. ما حتی روی دیالوگ ها هم بحث و تبادل نظر می کردیم تا به یک نقطه خوب و قابل قبول برسیم تا مجموعه کار خوب از آب دربیاید.
▪ شما ۳ تجربه طنز داشتید، آیا ما شاهد کارهای طنز بعدی شما هم خواهیم بود یا تصمیم دارید دیگر وارد این حطیه نشوید؟
ـ من کار خودم را در کارهای طنزی که انجام دادم مثبت ارزیابی می کنم و در کل بازیگری هستم که دوست داریم همه ژانرها را تجربه کنم و دوست ندارم خودم را محدود به یک موضوع خاص کنم. کما اینکه به طنز همچنان علاقه دارم و اگر پیشنهاد خوبی بشود با کمال میل آن را قبول می کنم.
▪ در مورد فیلم «تلافی» که در آن برای اولین بار نقش اول را بازی کردید، چه احساسی دارید؟
ـ فیلم «تلافی» زوجی را نشان می دهد که یک سری مشکلات دارند، که واقعا اسم آنها را نمی شود مشکل گذاشت. و یک نگاه عمیق می تواند آن مشکلات را حل کند و این یکی از مشکلات جامعه ماست که یک سری آدم هستند که سال ها با هم بازی می کنند ولی از کوچک ترین خواسته های هم آگاه نیستند. به نظر در مجموع «تلافی» فیلم خوبی است و تا اینجا هم عکس العمل مردم نسبت به آن خوب بوده و فروش خوبی داشته است.
▪ تعریف «نیوشا ضیغمی» از سوپراستار چیست و آیا به نظر خودش الان ستاره است؟
ـ «سوپراستار» یعنی کسی که در همه جای دنیا، همه او را می شناسند و بخاطر او به سینما می روند، که ما در ایران یک همچنین چیزی نداریم. در مورد خودم هم باید بگویم که فعلآ برای خودم هم مجهول و گنگ است. باید ببنیم عکس العمل مردم در مقابل دو فیلم «تلافی» و «قرنطینه» که من در این دو فیلم نقش اول را دارم چیست و آیا بخاطر نیوشا ضیغمی سینما می روند یا نه. شاید بعد از پایان اکران این دو فیلم و پیشنهاد های کاری بعدی بتوانم بهتر جواب این سوال را بدهم.
▪ خیلی ها بر این عقیده هستند که شما یک «هدیه تهرانی» جدید در سینمای ما هستید، نظر خودتان چیست؟
ـ «هدیه تهرانی» کسی است که یک بخشی از سینمای بعد از انقلاب ما به او مدیون است. چراکه وقتی او وارد این عرصه شد مردم بخاطر او بلیط می خریدند و به سینما می رفتند. اتفاقی که برای کمتر کسی در سینمای ما افتاده است. به نظرم هدیه تهرانی یک وزنه قوی و مستحکم در سینمای ماست و به این زودی ها کسی مثل او به سینما معرفی نمی شود گرچه برای من باعث افتخار هست که با او مقایسه می شوم و باعث خوشحالی من خواهد بود اگر روزی به جایگاهی مانند جایگاه او در سینما برسم.
▪ به نظر شما زیبایی چهره در کار یک بازیگر چقدر تاثیرگذار هست؟
ـ به نظر چیزی که از زیبایی کلیشه ای مهم تر هست، جذابیت یک بازیگر است. خیلی ها زیبا هستند ولی وقتی در روی پرده سینما دیده می شوند هیچ جذابیتی برای بیننده ندارند.
▪ چند وقت پیش بحث دستمزد ۷۰میلیونی آقای گلزار بسیار داغ بود، نظر شما در مورد بالا رفتن دستمزد بازیگر ها چیست؟
ـ ببینید ما فقط یک بازیگر داریم که قدرت این را دارد که ببیننده را وادار به آمدن به سینما کند، آن هم محمدرضا گلزار هست و به نظر چنین شخصی حق دارد که دستمزد بالا هم بگیرد چون به هرحال به چرخه اقتصاد سینما کمک بزرگی می کند.
▪ لطفا نظرتان را در مورد این اسامی بفرمایید;
ـ مسعود ده نمکی؟ فیلمسازی با نگاهی عمیق و بی پروا.
- هنگامه قاضیانی؟ واقعا به عقیده من مستحق گرفتن جایزه امسال بود ولی متاسفانه یک عده در جشنواره امسال به او کم لطفی کردند، که این کم لطفی از این ناشی می شد که آنها ایشان را نمی شناختند.
- امین حیایی؟ بازیگری که در همه ژانرها موفق بوده و واقعا دارای استعداد زیادی در بازیگری است. به نظرم در این سال ها به او کم لطفی شده بود و باید زود تر از این ها این جایزه نصیب او می شد.
- گلشیفته فراهانی؟ غنیمت سینمای ایران.
- باران کوثری؟ دوستی با معرفت و بازیگری عالی.
- شریفی نیا؟ آچار فرانسه سینمای ایران.
▪ و حرف آخر؟
ـ راه رسیدن، تلاش و اراده ای است استوار، پس بخواهیم تا برسیم.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید