سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

سه مرد و یک سبد - Trois Hommes Et Un Couffin


سه مرد و یک سبد - Trois Hommes Et Un Couffin
سال تولید : ۱۹۸۵
کشور تولیدکننده : فرانسه
محصول : ژان فرانسوا لوپُتی
کارگردان : کولین سِرو
فیلمنامه‌نویس : کولین سِرو
فیلمبردار : ژان ایو اسکوفیه و ژان ژاک بوئون
آهنگساز(موسیقی متن) : -
هنرپیشگان : رولان، ژیرو، میشل بوژنا، آندره دوسولیه، فیلیپ لروی بولیو و دومینیک لاوانان.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۶ دقیقه.


پاریس. «ژاک» (دوسولیه) که مهماندار هواپیماست برای تعطیلات به تایلند می‌رود و به هم خانه‌ای‌هایش، «پی‌یر» (ژیرو) و «میشل» (بوژنا) می‌گوید که قرار است بسته‌ای برایش برسد، و از آنان می‌خواهد تا بازگشتش از آن مراقبت کنند. روز بعد، «پی‌یر» و «میشل» پشت در آپارتمان سبدی می‌بینند که نوزادی به نام «ماری» در آن است، همراه با یادداشتی از زنی به‌نام «سیلویا» که برای «ژاک» نوشته او پدر بچه است و «سیلویا» هم برای شش ماه به آمریکا می‌رود. آنان که فکر می‌کنند این سبد همان بسته مورد نظر «ژاک» است، کم‌کم به نگه‌داری از نوزاد عادت می‌کنند. در این بین، بسته اصلی هم می‌رسد که کسی توجهی به آن نمی‌کند. دو خلافکار به دنبال بسته می‌آیند و «پی‌یر» و «میشل» با خیالی راحت، «ماری» را تحویل آنان می‌دهند، ولی این دو مرد سبد را می‌برند و نوزاد را جا می‌گذارند، و این باعث می‌شود که دو هم اتاقی فکر کنند درگیر ماجرای قاچاق مواد مخدر شده‌اند. زمانی که «ژاک» برمی‌گردد، «پی‌یر» و «میشل» در بچه‌داری استاد شده‌اند. «ژاک» که از حوادث پیش آمده وحشت کرده، سعی می‌کند بچه را در جنوب فرانسه به مادرش تحویل دهد، ولی «سیلویا» واقعاً قصد دارد به سفر برود. سه مرد پاریس برمی‌گردند و تلاش می‌کنند تا بازگشت «سیلویا»، کار و بچه‌داری را با هم هماهنگ کنند و آنقدر در این تلاش غرق می‌شوند که دوستان بی‌بچه‌شان آنان را کسل کننده می‌بینند. بالاخره «سیلویا» باز می‌گردد و دنبال بچه‌اش می‌آید. مردان هم اتاقی با فراغ بال به روال سابق زندگی اجتماعی‌شان برمی‌گردند، در حالی که «سیلویا» - که مُدل عکاسی است - زندگی با «ماری» برایش سخت می‌شود. «ژاک» با «سیلویا» تماس می‌گیرد و وقتی می‌شنود یک دانشجوی دست و پا چلفتی از «ماری» مراقبت می‌کند، برآشفته می‌شود. یک روز «سیلویا» که دیگر مستأصل شده، می‌آید و از این سه مرد می‌خواهد که چند روزی «ماری» را نگه دارند. بالاخره آنان هم که فهمیده‌اند «ماری» چقدر برای‌شان ارزش دارد، مادر و بچه‌ را در جمع خود می‌پذیرند.
* اینجا خانم سرو فیلمی کاملاً از دیدگاه مردانه درباره مردانِ طبقه متوسطِ فرانسوی ساخته است تا خود را آن‌طور که دوست دارند بر پرده ببینند. سه مرد فیلم (دو تا نیستند چون به ماجراهای‌شان وجه زنانه افزوده می‌شد!) برادروار روبه‌روی دنیای زنان می‌ایستند و یک «مرد کامل» را (که می‌تواند هم پدر باشد و هم مادر) به تصویر در می‌آورند. فیلم به لطف کارگردانی روان سرو، بازی‌های خوب بازیگران اصلی (به‌خصوص بوژنا، کمدین تونسی، در نخستین نقش سینمای خود) و داستانی سرگرم‌کننده، در اروپا و آمریکا با استقبال بسیاری روبه‌رو شد. و به‌زودی آن را در آمریکا، با نام سه مرد و یک بچه کوچولو (لنرد نیموی، 1987) بازسازی کردند.


همچنین مشاهده کنید