سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

جدیت، برنامه‌ریزی، اجرا


جدیت، برنامه‌ریزی، اجرا
داشتن محیطی مساعد برای یادگیری گروهی مستلزم برقراری و تنظیم جلساتی آرام، هماهنگ و بدون تنش است...
اما راه‌های برگزاری یک جلسه مطلوب در مدارس چیست؟
دستور جلسه برای هر یک از جلسات مشخص شود. اگر زمان جلسات و دستور جز به جز آن به‌طور دقیق روشن نباشد، بعید است جلسات گروهی راه به جایی ببرد.
به منظور جلوگیری از تاخیر در شروع جلسات، برای زمان تشکیل آن از اعضای جلسه نظرخواهی کنید.
پس از آنکه زمان جلسات مشخص شد جلسه را عقب نیندازید زیرا زمان از دست می‌رود.
حضور و غیاب در جلسه و جویا شدن مستقیم از علت غیبت بسیار مهم است پس تنها به ارسال و یادداشت اکتفا کردن، مشکلی را حل نخواهد کرد.
با مسامحه بی‌مورد، کاری از پیش نمی‌رود. جدیت در اداره جلسه و عهده‌دار شدن مسوولیت پیشرفت یکسان همه اعضا، الزامی است.
استفاده از ابزارهایی مانند تابلوی اعلانات نشریه، نرم‌افزارهای کامپیوتری، اورهد، شبکه اینترنت و پست الکترونیکی روش‌های مفیدی است که اداره جلسات را پویا و زنده‌تر می‌کند و نیز جایگزین خوبی برای تکرار برخی از جلسات غیرمفید است.
جلسه را به موقع پایان دهید و اطمینان حاصل کنید که همه موارد لحاظ شده در برنامه جلسه انجام شده است.
همیشه جلسات را با صحبت‌های دوستانه به پایان برسانید. شروع جلسه را زمانی در نظر بگیرید که فرصتی برای مباحث غیررسمی و بحث‌های خودمانی و دوستانه در پایان جلسه داشته باشید. بعضی از مدیران مدارس، جلسات را در خارج از محیط کار و در محل خوش‌آب و هوا و جذاب برگزار می‌کنند که اقدام بسیار موثری است.
طریقه نشستن افراد در جلسه مهم است به طوری که کمتر با یکدیگر حرف بزنند و جلسه را غیر منضبط جلوه ندهند، نکته‌ای است که رهبر گروه و رییس جلسه باید به آن توجه کند.
حضور به موقع در جلسه، شرکت فعال در مباحث، پرهیز از سکوت در جلسات، به صحبت‌ها گوش دادن، تحمل یکدیگر و استانداردهای رفتاری دیگر چیزی نیست که بتوان آن را با دستورالعمل حل کرد. اگرچه دستورالعمل کلی و اطلاع‌رسانی مقررات گروه به اعضا فایده دارد.

کوکب عباسی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید