یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

عکاسی دیجیتال پر هزینه تر از عکاسی آنالوگ است


عکاسی دیجیتال پر هزینه تر از عکاسی آنالوگ است
در این که عکاسی دیجیتال امکانات جدیدی را پیش روی عکاسان و همچنین عموم مردم قرار داده است هیچ تردیدی نیست و در این نوشتار قصدی بر تکریم یا محکوم نمودن این فناوری جدید وجود ندارد بلکه مقصود بررسی یکی از ویژگی های فناوری دیجیتال است که به گمان اینجانب از برخی اذهان دور مانده است .
بسیاری از مردم و حتی برخی از عکاسان حرفه ای و آماتور بر این گمانند که عکاسی دیجیتال به علت عدم احتیاج به خرید مکرر فیلم و باطری همچنین عدم نیاز به انجام عملیات لابراتواری ، بسیار مقرون به صرفه تر از سیستم آنالوگ است و هر شخصی با یک بار پرداخت هزینه دوربین و کارت حافظه می تواند عکس های زیادی تهیه نماید.
شاید در نگاه اول این محاسبه درست به نظر برسد اما با کمی بررسی در می یابیم که ماجرا جور دیگری است. اولاً قیمت جهانی دوربین ها اعم از خانگی و حرفه ای چندین برابر مشابه خود در سیستم آنالوگ شده اند. دوماً عکاس علاوه بر دوربین به ملحقات بسیار زیاد و گران قیمتی از قبیل کامپیوتر ، پرینتر ، کارتریج و انواع هارد و Ram و cpu و مانیتور و . . . احتیاج دارد تا بتواند فایل های خروجی دوربین خود را به نتیجه برساند. سوماً تمامی این وسایل دیجیتالی به نسبت ابزار آنالوگ عمر کوتاهی دارند و چه بسیارند لوازمی که هنوز به خوبی روز اول کار می کنند اما به علت تغیر سطح تکنولوژی کارایی خود را از دست داده اند و کنار گذاشته شده اند. همچنین اگر ماهیت آسیب پذیری که تولیدکنندگان این وسایل در تولیدات خود عمداً لحاظ می کنند نادیده بگیریم استهلاک بالای ناشی از تعدد تهیه عکس های غیر ضروری که در عکاسی دیجیتال شایع است ، خود باعث کاهش عمر دوربین ها می شود.نکته چهارم که در روند عکاسی حرفه ای از همه بغرنج تر است مقدار زمانی است که عکاس بعد از عکاسی کردن صرف انجام مراحل آماده سازی فایل های خود می نماید. در گذشته نه چندان دور در دوره آنالوگ وظیفه انجام مراحل بعد از عکاسی به عهده لابراتوارها بود و عکاس حرفه ای با پرداخت نه چندان قابل توجهی به لابراتوار وقت را آزاد می کرد و می توانست بیشتر عکاسی کند. مصرف شدن وقت در پای کامپیوتر علی رقم حذف هزینه لابراتوار ، کاهش درآمد عکاس حرفه ای و پرکار را به همراه دارد.
و دست آخر بحث آرشیو دیجیتال است که از آرشیو آنالوگ به مراتب آسیب پذیرتر است به حدی که ممکن است هر عکاس بدون اینکه مرتکب کوچکترین سهل انگاری در تهیه و نگهداری آرشیو خود شده باشد ناگهان متوجه شود که بخشی از فایل هایش که سرمایه اصلی زندگی مادی و معنوی او هستند به علت نامعلومی دچار مشکل شده اند و از بین رفته اند.
القصه اگر بخواهیم به این مسئله دقیق تر شویم باز هم نکات دیگری یافت می شوند که به گران قیمت تر بودن فرایند عکاسی دیجیتال نسبت به آنالوگ دلالت دارند. این مسئله کم و بیش در تمام فنونی که با تکنولوژی تعامل دارند رخنه کرده است. گویی خوانین و فئودالهایی که در گذشته نیمی از برداشت محصول هر کشاورز را به زور از وی می گرفتند ، رفته اند و به جای آنها خان هایی آماده اند که در اشل بزرگتر ، نیمی از کارکرد همه انسانها ی روی زمین را از آن خود می خواهند به جای ترش رویی لبخند می زنند و ما با ترکیبی از رضایت و اجبار ، بخشی از درآمد خود را هر سال به آنها می دهیم.

http://kiani.akkasee.com/plist/۱
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید