سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
چالشهای ارتباطی مدیریت IT
مدیریت IT یكی از بالاترین و حساسترین مناصب شغلی در دنیای فناوری را به خود اختصاص دادهاست. مسئولیت سنگین، نیاز به داشتن اطلاعات عمومی خوب در اكثر رستههای مربوط به IT، لزوم تجربه كافی در برخورد با نیروی انسانی متخصص، داشتن روحیه كاری مرتبط با یك پست مدیریتی و بسیاری از پیشنیازهای دیگر، در زمره ویژگیهای یك مدیرIT به حساب میآیند، اما از آنجایی كه هر شغلی در جای خود ممكن است دچار نوسانات اجرایی یا نقصان كارایی شود، ممكن است مدیر IT نیز بنا به دلایلی، در راه انجامدادن وظیفه خود از بهرهوری مطلوب بازبماند. در این نوشتار كوتاه قصد داریم چند نمونه از چالشهای فراروی این جایگاه مدیریتی را بررسی نماییم.
مدیریت IT یكی از بالاترین و حساسترین مناصب شغلی در دنیای فناوری را به خود اختصاص دادهاست.
مسئولیت سنگین، نیاز به داشتن اطلاعات عمومی خوب در اكثر رستههای مربوط به IT، لزوم تجربه كافی در برخورد با نیروی انسانی متخصص، داشتن روحیه كاری مرتبط با یك پست مدیریتی و بسیاری از پیشنیازهای دیگر، در زمره ویژگیهای یك مدیرIT به حساب میآیند، اما از آنجایی كه هر شغلی در جای خود ممكن است دچار نوسانات اجرایی یا نقصان كارایی شود، ممكن است مدیر IT نیز بنا به دلایلی، در راه انجامدادن وظیفه خود از بهرهوری مطلوب بازبماند. در این نوشتار كوتاه قصد داریم چند نمونه از چالشهای فراروی این جایگاه مدیریتی را بررسی نماییم.
هر شغل مدیریتی با توجه به نیازهای ذاتی خود به ارتباط مناسب میان آن شغل و ردههای بالا و پایینتر از خود نیاز دارد، اما شاید بتوان مدیریت IT را از این لحاظ دارای ویژگی خاصی دانست. روابط یك مدیر IT با مدیران هم سطح یا مافوق خود مسئلهای است كه میتواند به دلیل برداشت مختلف آنها از مسائل گوناگون، در مقاطع زمانی بلندمدت تحت تأثیرات منفی قرار بگیرد.
یعنی با توجه به نوپا بودن صنعت IT نسبت به سایر علوم مرتبط با فعالیت اكثر سازمانها و شركتها، بسیاری از مدیران دپارتمانها و قسمتهای دیگر آنان ضمن اینكه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با فناوری و سیستمهای اطلاعاتی یا تجهیزات مربوط به آن سروكار دارند، از لحاظ نوع نگرش یا شیوه استفاده از آن، با مدیر IT آن سازمان دارای نوعی تفاوت دیدگاه میباشند؛ بهخصوص در مورد پروژههای نرمافزاری!
حتماً تاكنون شنیدهاید كه مثلاً سرنوشت فلان پروژهIT به دلیل عدم توانایی نرمافزار در برآورده نمودن نیازهای استفادهكنندگان، به شكست انجامیده است.
اما زمانی كه به مراحل و شیوه انجام گرفتن پروژه نگریسته میشود، مشخص میشود كه دلایل این شكست نه به واسطه سوء مدیریت یا عدم كفایت آنان است و نه به خاطر عدم توانایی مجریان پروژه در برآورده ساختن اهداف پروژه، بلكه در بسیاری موارد میتوان اینگونه نتایج نامطلوب را در سوء تفاهم یا نوعی اختلافنظر عمده یافت كه به شكلی در مراحل اولیه پروژه به دلیل نبود نمونه قابل آزمون و اجرایی آن، در لابهلای انبوه مسائل، مستتر شده است.
شاید در اینگونه موارد در بسیاری از جلساتی كه قبل از آغاز یك پروژه بین مدیران سازمان و مدیریت IT برگزار میشود و طی آن مباحثی چون زمان انجام گرفتن پروژه، تخصیص بودجه و نیروی انسانی موردنیاز پروژه بررسی میشود، یك مسئله مهم كمتر مورد توجه مدیران مذكور قرار میگیرد و آن، تلاش در جهت رسیدن به هدف و درك و تفاهم مشترك است. در این صورت، پروژه مذكور طی مهلت زمانی موردنظر، بودجه از قبل پیشبینی شده و تعداد نفرات لازم و كافی پایان مییابد، اما به دلایلی كه ذكر شده، خروجی پروژه و نتیجه كار، برای استفادهكنندگان یا مشتریان آن قابلقبول نیست. بنابراین واضح است كه سایر اهداف و فاكتورهای به اصطلاح محققشده پروژه مثل بودجه، زمان، مدیریت منابع و امثال آن نیز زیر سؤال میرود.
بهترین راهكاری كه در اینگونه موارد توصیه میشود، بررسی همه جانبه اهداف، امكانات و سرویسهای نهایی (Front End) محصول پروژه از ابتدای آغاز پروژه است. میتوان گفت كه حتی مطرح شدن اینگونه مسائل در جلسات هماهنگی و همفكری مدیران سازمان با مدیریت IT مقدم بر سایر مسائلی است كه معمولاً جزء حیاتیترین فاكتورهای پروژه به حساب میآیند، اما در واقع از درجه اهمیت پایینتری برخوردارند.
آنچه امروزه تحت عنوان تحلیل پروژه بر مبنای زبان كاربران و استفادهكنندگان یا همان تحلیل مفهومی (Conceptual) مطرح میشود، میتواند منبع و آغاز مناسبی برای نیل به این مقصود باشد. هرگاه همه دستاندركاران یك پروژه IT، اعم از مجریان و مشتریان آن، بتوانند به یك زبان مشترك برای برقراری ارتباط دست یابند، میتوان به برداشت یكسان و عدم اختلافنظر آنها در محصول نهایی پروژه امید بیشتری داشت. برقراری ارتباط فكری مناسب در تمام مراحل اجرای پروژه، مهمترین وظیفه یك مدیر IT است كه اغلب اوقات به دلیل مشغله فنی پروژه، فراموش میشود.
مهیار داعیالحق
منبع : ماهنامه شبکه
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران شهادت بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی
تهران کنکور هواشناسی شهرداری تهران شورای شهر تهران تعطیلی مدارس هلال احمر قوه قضاییه پلیس سیل بارش باران آموزش و پرورش
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا یارانه بورس خودرو دلار بازار خودرو سایپا حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازنشستگان
شهادت رئیس جمهور داریوش ارجمند پیام تسلیت تلویزیون لیلا حاتمی سینمای ایران آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینما شعر زری خوشکام رسانه ملی نمایشگاه کتاب
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان دانشگاه پیام نور تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی اسرائیل ترکیه امیرعبداللهیان روسیه غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیورپول لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی رئال مادرید منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت تبلیغات گوگل سامسونگ موبایل اپل اینترنت آیفون فناوری
رژیم غذایی آلزایمر طول عمر سلامت روان کاهش وزن افسردگی مغز انسان