شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

در نخستین نگاه - AT FIRST SIGHT


در نخستین نگاه - AT FIRST SIGHT
سال تولید : ۱۹۹۹
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : راب کاوئن و اروین وینکلر
کارگردان : وینکلر
فیلمنامه‌نویس : استیو لویت، بر مبنای داستان دیدن و ندیدن، نوشتهٔ آلیور ساکس
فیلمبردار : جان سیل و ایوان مونیس
آهنگساز(موسیقی متن) : مارک ایشم
هنرپیشگان : وال کیلمر، میرا سوروینو، لی رُزن، رایسا ایوانیک، کلی مک‌گیلیس، دانیل فرانکو، استیون وبر و بروس دیویسن
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۸ دقیقه


̎ایمی̎ (سوروینو)، آرشیتکتی است که به دنبال اهدافی بلندپروازانه در کارش است. او برای تعطیلات به شهری کوچک که یک چشمهٔ آب معدنی معروف دارد، می‌رود و در آن‌جا با ̎ورجیل̎ (کیلمر)، ماسوری نابینا آشنا می‌شود و به او علاقه پیدا می‌کند. ̎ایمی̎ به دنبال یافتن راهی برای برگرداندن بینائی ̎ورجیل̎ است. ̎ورجیل̎ در پی ̎ایمی̎، به نیویورک می‌رود و وقتی درمان‌ها را پشت سر می‌گذارد، به این نتیجه می‌رسد که ̎دیدن̎، الزاماً به معنای ̎درک̎ آن‌چه می‌بینیم، نیست. راه دشوار درک بصری دنیا، رابطهٔ آن دو را در بوتهٔ آزمایش می‌گذارد و تنش‌ها وقتی افزایش می‌یابند که ̎ورجیل̎ دوباره، آرام ‌آرام، بینائی‌اش را از دست می‌دهد...
● درست است که این عاشقانهٔ آرام، داستانی کلیشه‌ای دارد اما هم در پرداخت فیلم‌نامه و نوع گفت‌وگوها و هم در پرداخت توسط وینکلر، در نخستین نگاه تبدیل به یکی از بهترین عاشقانه‌های دههٔ ۱۹۹۰ و البته از مهجورترین آنها شده است. درام قدرتش را از رابطهٔ میان ̎ورجیل̎ و ̎ایمی̎ می‌گیرد. دقیقاً از زمانی که ̎ایمی̎ می‌فهمد ̎ورجیل̎ نابیناست و از این‌جا فیلم در چند فصل درخشان که می‌توان آنها را اوج فیلم‌نامه‌نویسی نویسندگان کار دانست، یادآور عاشقانه‌های درخشان دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ است. در نخستین نگاه البته از نیمه‌های کار و پس از عمل جراحی با مواجههٔ ̎ورجیل̎ با دنیای اطرافش افت می‌کند، اما این افت در حدی نیست که فیلم از دست برود. زوج کلیمر و سوروینو کاملاً پذیرفتنی است و کارگردانی وینکلر نشان می‌دهد که او هنوز هم روی کاری انرژی می‌گذارد، نتیجهٔ خوبی خواهد گرفت. فصل بارش باران و پناه گرفتن دو شخصیت اصلی در ایستگاه آتش‌نشانی مخروبه در اوایل فیلم به یاد ماندنی است.