پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024


مجله ویستا

خط سرخ باریک - the thin red line


خط سرخ باریک - the thin red line
سال تولید : ۱۹۹۸
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : رابرت مایکل گیسلر، گرانت هیل و جان رابردیو
کارگردان : ترنس مالیک، بر مبنای رمانی نوشته جیمز جونز
فیلمنامه‌نویس : ترنس مالیک، بر مبنای رمانی نوشته جیمز جونز
فیلمبردار : جان تال
آهنگساز(موسیقی متن) : هانس زیمر
هنرپیشگان : شان‌پن، ایدری‌ین برودی، جیمز کاویزل، بن چاپلین، جرج کلونی، جان کیوساک، وودی هارلسن، الیاس کوئتاس، نیک نولتی، جان رایلی و جان تراولتا.
نوع فیلم : رنگی، ۱۸۰ دقیقه.


جنگ جهانی دوم. ̎سرباز ویت̎ (کاویزل) و یکی از هم‌قطارانش که از جنگ گریخته‌اند، در دهکده‌ای کوچک، کنار اقیانوس آرام بین بومیان زندگی آسوده‌ای دارند. اما گشت دریائی آمریکا آن دو را می‌یابد و به دست هم‌وطنان خود در رزمناوی بازداشت می‌شوند. در بین آنان، ̎گروهبان ولش̎ (پن) قدری با ̎ویت̎ همدلی می‌کند. ̎ویت̎ به جای دادگاه نظامی، روانه واحد انضباطی می‌شود و در آن‌جا از زخمی‌ها پرستاری می‌کند و شخصیتی مسیح‌گونه از خود نشان می‌دهد. اما کمی بعد او را برای تصرف تپه‌ای مهم در جزیرهٔ گوادال کانال با گروهی همراه می‌کنند و او درگیر نبردی خونین با نیروهای ژاپنی می‌شود...
● بیانیه‌ای کوبنده علیه جنگ که لحنی شاعرانه و ضد خشونت دارد. یکی از عناصر جذاب فیلم، تک‌گوئی‌های راوی است که خصوصاً در صحنه‌های بازگشت به گذشته، حالت اکسپرسیونیستی می‌یابد. هرچند گه‌گاه صحنه‌های مشتمل بر رویاهای فردی بیش از حد کش می‌آیند و فاقد جهت مشخصی هستند. فیلم‌برداری پرتحرک و تجسم زیبای رنگ‌های طبیعت در تضاد با خشونت جنگ قرار می‌گیرد. صحنه‌های نبرد بسیار واقع‌گرا، هولناک و تأثیرگذار هستند. پن، نولتی و چند بازیگر نقشظهای فرعی فراتر از حد انتظار می‌نمایند، متقابلاً ستارگانی مثل کلونی، تراولتا و کیوساک زمینه مناسب را برای استفاده کافی از استعدادهای‌شان نمی‌یابند. تأثیر فیلم از نیمه دوم به بعد کاهش می‌یابد و زمان سه ساعته آن باعث می‌شود تا ساختار روائی، به‌خصوص در انتهای فیلم، سست بنماید.