چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


قصه زندگی مردم عادی


قصه زندگی مردم عادی
● درباره نمایش جدید «دربلندی ها»
مدتی است كه یك نمایش جدید به نام «دربلندی ها» در تالار «۳۷هنر» در منطقه «اف برادوی» (خارج از برادوی و در همسایگی آن) و به واقع در شهر نیویورك آمریكا به صحنه رفته و توفیق آن به حدی می رسد كه قرار است بزودی در برادوی و چند نقطه اروپا نیز به اجرا درآید.
این نمایش به ظاهر كوچك موزیكال درباره اهالی لاتن تبار مقیم شمال منهتن نیویورك و مهاجران «هیس پنیك» در منطقه ای است كه به طرزی عجیب، در تضاد با شهر محل نمایش آن بلندی های واشینگتن نامگذاری شده است.
نمایش «دربلندی ها» براساس كتابی از كیارا الگریا هادس تنظیم و ارائه شده و با این كه به نوعی درباره تجربیات هیس پنیك های (لاتن های) ساكن آمریكا و یا اختلاف طبقات سنی و تفاوت نسل های مختلف و متفاوت بایكدیگر است. اما فقط درانتظار این مسائل كلیشه شده در این نمایش نباشید و «دربلندی ها» در درجه اول ماجرای ساده زندگی مردم معمولی و شادی ها و غم هایشان است و بنابراین هرچیزی را دارد كه زندگی هر آدم عادی دیگری هم می تواند واجد آن باشد و توقعات آنان نیز قابل فهم است.
دراین میان، شخصیت اوسناوی را داریم كه صاحب یك مغازه در محل مذكور است و در این مغازه هرچه بگویید برای فروش وجوددارد.
از ظروف قهوه و چای گرفته تا بلیت های لاتاری و انواع وسایل خانه. این چنین است كه شخصیت های پرشمار قصه می آیند و می روند و به سبب صبر و حوصله ای كه توماس كیل، در مقام كارگردان، در ترسیم این ماجرا به خرج می دهد، این روند انگار پایان ناپذیر است و مدتی طول می كشد تا شخصیت نزد مردم جابیفتد و تماشاگران بتوانند روی آن ها تمركز كنند. ایفاكننده رل اوسناوی لین مانوئل میراندا است و او كسی است كه موسیقی پرتنوع نمایش را هم سروده است. كار او مجموعه ای از سبك های مختلف موسیقی ازجمله ملودی هایی است كه دركارهای برادوی رواج زیادی دارد.
حسن دیگر این نمایش این است كه سایر بازیگران آن نیز بر كار خود سوار و مسلط هستند و درمیان آن ها پرتجربه های حاضر در نمایش های لاتن مثل پریسیلا لوپز، جان هره را و اولگا مره دیز هم دیده می شوند و كنارشان بازیگران جوان هم كم نیستند.
درمیان آن ها، شخصیت نینا (با بازی مندی گونزالز) یك شخصیت مركزی را تشكیل می دهد. او دانشجوی دانشگاه استن فورد است كه به شهرش بازگشته است تا اقوامش را ملاقات كند. پدر و مادر او (جان هره را و پریسیلا لوپز) صاحب یك آژانس كرایه اتومبیل هستند و نینا بعد از چند هفته زندگی در كنار آنان، به یكی ازكارمندان این آژانس (با بازی كریستوفر جكسون) علاقه مند می شود و درنتیجه تصمیم می گیرد از خیر ادامه تحصیل بگذرد و نزد والدینش ماندنی شود.
به تصمیم كارگردان و همكارانش خاطرات اولیه آمدن اوسناوی به آن منطقه و سفر وی از زادگاهش (جمهوری دومنیكن) دائماً با داستان اصلی پیوند می خورد و در خلال ماجراهای زمان حاضر مثل فلاش بك هایی در جریان یك فیلم سینمایی می آید. در این بخش از نمایش است كه یك شخصیت اصلی و مركزی دیگر نمایش هم كه زنی مسن و راهنمای دیگران به نام ابیولا كلودیا (با بازی اولگا مره دیز) است، سربرمی آورد.
او حالت یك «بزرگ» و فرد پرتجربه را برای جمع دارد و دیگران برای مشاوره و راهنمایی گرفتن از وی دائماً به نزد او می آیند. از دیگر چهره های موفق نمایش می توان به آندریا برنز در رل صاحب آرایشگاه محل و رابین دوجسوس، یك كارمند دیگر مغازه اوسناوی اشاره كرد كه در رل های خود طبیعی و قابل باور به نظر می رسند.
با این حال، چیزی كه فراتر از خصلت های فوق، تبدیل به یك حسن اصلی دیگر در این نمایش شده، طراحی خوب صحنه و حركات توسط اندی بلانكن بولر است. او با هوش و مهارت لازم هرموقع كه سكون و عدم تحركی در نزد بازیگران نمایش به وجود می آید، بساط تحرك و یك همكاری نو را برایشان فراهم می آورد و شور و شوق نمایش از وی نشأت می گیرد. آنا لوئیزوس نیز در مقام فردی كه دستیار بلانكن بولر در طراحی صحنه و حركات بازیگران است، كارش را به خوبی انجام می دهد و همراهی مناسب برای اوست.
سرانجام، همان طور كه پیشتر گفتیم، «در بلندی ها» قصه زندگی مردم معمولی است، آدم هایی كه آرزوهایشان حتی اگر بزرگ باشد، ویژه انسان های عادی است و درنتیجه، ابتدا دوست دارند كه زندگی راحتی داشته باشند و آسان بیایند و راحت بروند. مثل بسیاری دیگر از آدم های روزگار و برخلاف آمریكایی ها كه زیاده خواه و پرتوقع و بدكردار هستند.
وصال روحانی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید