چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 19 June, 2024
مجله ویستا

BMW M۳ ۲۰۰۸ Convertible


BMW M۳ ۲۰۰۸ Convertible
مثل همیشه کار را با طراحی بدنه آغاز می کنیم: با دیدن این خودرو مهم ترین و اصلی ترین تغییری که به نظرتان می رسد عدم وجود سقف می باشد. پس از آن به چراغ های خشن و گربه ای شکل M۳ نگاه می کنید تا مطمئن شوید این خودرو یک ب ام و M۳ ۲۰۰۸ است! فرم چراغ های جلو هم در مدل کوپه زیباست و هم در این مدل روباز. مطمئناً این ب ام و از لحاظ طراحی در مقابل سایر رقبای خود حرف های زیادی برای گفتن دارد چرا که طراحی آن در بین رقبا تقریباً بی مانند است. این M۳ سومین عضو از خانواده ی قدرتمندش است که بعد از دو مدل کوپه و سدان معرفی شده است. همان طور که می دانید رانندگی با خودروهای روباز لذت وصف ناپذیری دارد ولی در هنگام بارش برف یا باران مطمئنا ًبستن سقف کار عاقلانه تری است! ب ام و M۳ روباز دارای یک سقف هاردتاپ می باشد که در ۲۲ ثانیه از جای خود خارج شده و شما را از گزند باد و سرما و باران حفظ می کند! البته شما همانند سری ۳ کانورتیبل می توانید به وسیله ریموت کنترل آن را باز یا بسته کنید. موتور این خودرو همان موتور V۸ M می باشد که ۴ لیتر حجم و ۴۱۴ اسب بخار قدرت دارد. این موتور که بر پایه موتور ۱۰ سیلندر M۵ ساخته شده از تکنولوژی خودروهای فرمولاوان استفاده می کند.
اما مهم ترین تغییری که در این خودرو در بخش فنی صورت گرفته اضافه کردن یک گیربکس ۷ سرعته جدید در خانواده ی M۳ است.این گیربکس که به « گیربکس دو کلاچ M» موسوم است و با نام اختصاری M DCT نمایش داده می شود همانند گیربکس های SMG شرکت فولکس واگن از دو کلاچ استفاده می کند . به وسیله این گیربکس تعویض دنده ها سریع تر و راحت تر صورت می گیرد و قدرت کمتری نیز در هنگام تعویض دنده هدر می شود. این گیربکس جدید می تواند تا ۹۰۰۰ دور دوران موتور را تحمل کند ولی با توجه به حداکثر ۸۴۰۰ دور موتور M۳ مشکلی برای این گیربکس پیش نخواهد آمد. برای این گیربکس ۱۱ برنامه تعویض در نظر گرفته شده که ۵ تای آن مختص رانندگی با دنده اتوماتیک و ۶ تای آن مربوط به رانندگی با گیربکس دستی است. در هنگام گیربکس دستی می توانید از پدل شیفت تعبیه شده در کنار فرمان نیز استفاده کنید تا سرعت تعویض دنده ها بالاتر برود.شتاب صفر تا صد مدل های کوپه - سدان و روباز با این گیربکس به ترتیب برابر: ۶/۴ - ۷/۴ و ۱/۵ ثانیه است که حدود ۲/۰ ثانیه از گیربکس ۶ سرعته قبلی سریعتر است. البته قابل ذکر است که مجله « کارانددرایور» توانست به ب ام و M۳ کوپه ظرف ۳/۴ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر برساند بنابر این می توان انتظار داشت که شتاب مدل روباز نیست تا حدی بهتر از رقم های اعلامی است. این گیربکس حدود ۲۰ کیلوگرم به وزن این خودرو می افزاید ولی طبق اعلام ب ام و بر اساس استانداردهای اروپایی می تواند باعث ۳ تا ۵ درصد صرفه جویی در مصرف سوخت شود. وزن M۳ روباز جدید حدود ۱۸۰۰کیلوگرم تخمین زده می شود.
● پایان سخن:
در پایان باید گفت که با معرفی این خودرو خانواده M۳ تکمیل شد تا این خودرو بتواند با قدرت بیشتری در بازار یکه تازی کند.
منبع : روزنامه ابرار