شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
مجله ویستا
مروری بر تحولات صنعت خودرو و قطعهسازی جهان در آغاز سال ۲۰۰۷
سال جدید میلادی، در شرایطی آغاز شد كه تداوم روندهای موجود در صنعت خودروی جهان، كم و بیش استمرار داشت و چه بسا در مواردی بویژه در حوزههای نفوذ در بازار كشورهای در حال توسعه، رقابت در بازارهای توسعه یافته و كاهش حاشیه سود تشدید شد. بدیهی است خودروسازان و قطعهسازان بزرگ جهانی برای مقابله با این چالشها هر یك براساس راهبردهای خود تمهیداتی را در پیش گرفتهاند.
● ضعف PSA در اروپا و تمركز بر بازارهای نوظهور
اعلام عملكرد گروه پژو- سیتروئن و نزول جایگاه آن در بازار اروپای غربی از مهمترین اخبار این دوره است. كاهش ۶/۲ درصدی سهم بازار گروه در اروپای غربی و رشد ۴ درصدی در بازارهای دیگر، حاكی از آن است كه از این پس شاهد راهبرد هجومیتر پژو- سیتروئن در این دسته از بازارها بویژه كشورهای در حال توسعه امریكای جنوبی، چین و تا حدودی ایران خواهیم بود. به نظر میرسد اروپاییان در برابر رویكردهای خودروسازان ژاپنی و كرهای از بازارهای سنتی اروپا عقبنشینی كرده و تمركز رقابتی خود را بر بازارهای در حال توسعه متمركز میكنند. این تحول در واقع برای خودروسازان و قطعهسازان كشورهای در حال توسعه میتواند به منزله فرصتی برای بهبود موقعیت رقابتی ضعیف آنان باشد.
پژو- سیتروئن (PSA) در سال ۲۰۰۷ در نظر دارد، نوسازی خطوط مدلهای تولیدی خود را با عرضه خودروهای جدید Citroen Relay, Peugeot Expert و C۴ Picasso، مدلهای مختلف پژو۲۰۷ و چند خودروی دیگر استمرار بخشد. این محصولات جدید به همراه مدلهای عرضه شده در سال ۲۰۰۶ همگی موجب رونق رشد فروش گروه در اروپا خواهد شد.
● خیز صادراتی چری و دیگر خودروسازان چینی
تحولات خودروسازان چین بویژه جهش شركتهای كوچك و مستقل نظیر Chery از دیگر رویدادهای مهم است. بازار خودروی چین به لحاظ تقاضا در وضعیتی كاملاً مساعد قرار دارد. این تقاضا به دلایلی نظیر رشد سریع اقتصادی و افزایش توان خرید مردم و قیمتهای ارزانتر موجب افزایش تولید و همچنین ظرفیتسازیهای بیشتر خواهد شد. از دیگر سو، سیاستهای كلان دولت در جهت بهرهگیری هرچه بیشتر از سرمایهگذاری و فناوریهای خارجی و ظهور بازیگران ریز و درشت، فضای رقابتی بسیار فشردهای را در این كشور به وجود آورده است. در این میان، شركتهای كوچك و مستقلی نیز ظهور كردهاند كه با اشتهایی سیریناپذیر به هر روش ممكن برای رشد و بهرهگیری از فرصتها متوسل میشوند. پیشرویهای شركت چری در بازارهای نوظهوری نظیر: روسیه، مصر و ایران و همچنین ایجاد توافقنامه اولیه با دایملر- كرایسلر برای ساخت خودروهای كوچك و تأمین بازار جهانی، بخشی از تلاشهای این تازهواردان عرصه خودروسازی جهان است. براساس اطلاعات موجود چری تاكنون ظرفیتی به میزان ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری ایجاد كرده و در سال ۲۰۰۵، عنوان بزرگترین صادركننده خودروی چینی را به دست آورده است. بنابر اعلام این شركت، ظرفیت تولید چری تا پایان دهه نخست سال ۲۰۰۰ به حدود یك میلیون دستگاه خواهد رسید. واقعیت این است كه چینیها در شناسایی فرصتهای استراتژیك بویژه در كشورهای برخوردار از استانداردهای متوسط و پایین، شكارچیانی ماهرند و درگیر كردن آنان در تعهداتی دوجانبه، مستلزم همكاری متقابل و تا حدودی دشوار است. بنابراین اشتهای سیریناپذیر آنان را صرفاً میتوان با دریافت امتیاز، بویژه كسب فرصتهای بالقوه در بازار چین و رخنه در این بازارها مهار كرد.
● توجه جدیتر نیسان به بازار هند
تحول قابل ملاحظه دیگر مربوط به راهبردهای نیسان برای حضور قویتر در بازار هند است. نیسان تاكنون حضور فعالی در این بازار نداشته است، اما بتازگی مصمم شده تا با كمك آمیزهای از راهبردهای گوناگون در این بازار وسیع، حضور یابد. نیسان تصمیم گرفته است تا برای تسریع نفوذ در بازار خودروی هند در كنار سرمایهگذاری مستقیم برای ایجاد كارخانه تولید خودرو از امكانات و توانمندیهای شركای استراتژیك خود (سوزوكی و رنو) نیز استفاده كند. در هر صورت یكی از تضمینهای عمده برای نفوذ در بازارهای خارجی، اتكا به عوامل متنوع و متعدد است. این عوامل دستیابی به موفقیت در بازارهای هدف را تسریع كرده و ضریب خطرپذیری شكستهای احتمالی را كاهش خواهد داد.
● پروتون همچنان در تعلیق
آخرین تحول قابل ملاحظه مربوط به پروتون است. به نظر میرسد برزخ خودروساز ملی مالزی پایانناپذیر است. تداوم حالت تعلیق در پروتون، در شرایطی استمرار یافته است كه بزرگترین سهامدار آن- دولت مالزی- بهرغم راهبردهای اعلام شده مبنیبر ضرورت یافتن شریك و یا شركای خارجی همچنان به عنوان مانع اصلی ائتلاف استراتژیك این شركت عمل میكند. این كشاكش در شرایطی انجام میشود كه فرصتهای مختلفی مستمراً در محیط ایجاد شده و پس از چندی از بین میروند. نكته بدیهی در این میان، آن است كه دولت مالزی، به جای فهم شرایط محیطی حاكم بر این خودروساز، منافع عملی خود را بر هر اولویتی ترجیح داده است.
● پیشرفتهای تویوتا در بازار اروپا
بنابر اعلام تویوتا، فروش اروپایی این شركت در سال ۲۰۰۶ با ۱۳ درصد افزایش به بیش از ۱/۱ میلیون دستگاه رسیده است. این شركت توانست برای دهمین سال متوالی به هدف فروش بیش از یك میلیون دستگاه خودرو در بازار اروپا دست یابد. این رشد تولید در شرایطی انجام میشود كه بسیاری از خودروسازان سنتی اروپا (فولكسواگن، پژو- سیتروئن، رنو و...) از فروش چندان رضایتبخشی برخوردار نبوده و در مناطقی از جمله اروپای غربی با كاهش فروش و سهم بازار نیز روبهرو بودهاند. عملكرد تویوتا در سنتیترین بازارهای تولید و فروش خودرو- اروپای غربی و امریكای شمالی- بسیار قابل تأمل و پرسش برانگیز است. بهراستی عوامل برتری تویوتا و دیگر خودروسازان ژاپنی و كرهای در این بازارهای توسعه یافته چه بوده و آیا تكرار آن برای دیگر خودروسازان در حال رشد، امكانپذیر است؟ تویوتا به لحاظ رشد فروش و سودآوری، در سراسر جهان كاملاً با قدرت در حركت است. این شركت، چشمانداز بلندپروازانهای را موسوم به "Global Vision ۲۰۱۰" در پیش گرفته است كه براساس آن تا تاریخ یاد شده ۱۵ درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار خواهد گرفت. تویوتا معتقد است كه توجه به «خواست مشتری» و برخورداری از «بالاترین كیفیت»، مهمترین عوامل برتری گروه بوده است. ضمن اینكه حوزههای هماهنگ با تحولات محیطی از جمله توجه به الزامات زیست محیطی، ارائه خودروهای كوچك و عرضه خودروهای با سوخت جایگزین در جذب مشتریان مناطق توسعه یافته عواملی بسیار تأثیرگذار بودهاند. در این میان، تولید در كنار بازارهای مصرف اروپایی و امریكایی در عملیاتی شدن اهداف فوق بیتأثیر نبوده است.
مدیران ارشد این گروه معتقدند كه تویوتا با رفع دو چالش اساسی- عرضه خودرویی ارزانقیمت برای بازارهای در حال توسعه و مقابله با اشكالات كیفی موجود- میتواند به سادگی به یكهتاز بلامنازع صنعت خودروی جهان تبدیل شود. از نظر آنان برطرف كردن این چالشها وكسب این هدف، دست یافتنی است. زیرا اقدامات عملی گروه برای مقابله با این چالشها، ایجاد ائتلاف با شركتی متخصص در تولید خودروهای كوچك (دایهاتسو) و بهكارگیری صدها نیروی فنی ماهر برای مقابله با اشكالات كیفی، در سالهای اخیر آغاز شده است.
● تحولات صنعت خودروی روسیه
تحولات صنعت خودروی روسیه از دیگر خبرهای قابل ملاحظه صنعت خودروی جهان در ابتدای سال ۲۰۰۷ است. به نظر میرسد تمامی عوامل برای تحرك صنعت خودرو و قطعهسازی در این كشور و جذب سرمایههای خارجی (رونق اقتصادی ناشی از افزایش درآمدهای نفتی، زمینههای نسبتاً باثبات سیاسی و قانونی، وجود تقاضای بالای خودرو از جمله جایگزینی خودروهای فرسوده و ارائه مشوقهای مختلف مالی برای خرید خودرو) فراهم شده است. بدیهی است افزایش رقابت خودروسازان مختلف جهانی از جمله خودروسازان كشورهای در حال توسعه، مهمترین پیامد رونق و تحرك صنعت خودروی این كشور خواهد بود و آثار آن نیز كم و بیش در حال ظهور است. در این میان، توجه به اوضاع و احوال خودروسازان سنتی این كشور، بسیار جالب توجه است. تردیدی در رقابتی شدن بازار خودرو و قطعهسازی روسیه وجود ندارد. بنابراین خودروسازان بومی این كشور در دهههای متوالی در حمایت اقتصادی بسته و دولتی قرار داشتهاند نسبت به این تغییر بیتوجهی نكرده و برای هماهنگی با آن، همه ابزار لازم را مدنظر قرار میدهند. برنامه بلندپروازانه AvtoVaz برای همكاری با شركت كانادایی Magna و گسترش صادرات به كشورهای عضو اتحادیه اروپا را میتوان بخشی از تلاشهای این دسته از شركتهای داخلی برای همسویی با روندهای موجود، تفسیر كرد.
● راهبرد ائتلاف برای حفظ سهم بازار
مجموع تحولات صنعت خودرو و قطعهسازی جهان در دوره مورد اشاره، حاكی از توجه خودروسازان و قطعهسازان جهانی به ایجاد ائتلافهای گوناگون، به عنوان راهبردی اساسی برای ایجاد رقابتپذیری و حفظ سهم بازار است. تلاشهای مستمر پروتون برای انتخاب شریك و یا شركای خارجی و استقبال خودروسازان مختلف از آن، همكاری مشترك شركت Antonov و خودروسازی Geely چین، افزایش همكاری مشترك پژو- سیتروئن و BMW و مواردی نظیر آن، همگی حاكی از آن است كه ایجاد ائتلافهای مختلف و تسریع در افزایش همكاریهای متقابل به عنوان یكی از گزینههای اصلی برای برون رفت از فشارهای رقابتی حاكم بر این صنعت راهبردی همواره در دسترس و در عین حال اجتنابناپذیر بهشمار میرود.
● زیان ۱۲ میلیارد دلاری فورد
صنعت خودرو و قطعهسازی بویژه در مقیاس جهانی یكی از تأثیرپذیرترین صنایع نسبت به تحولات محیطی است. به بیان دیگر، عوامل موجود در محیط پیرامون این صنعت، عملاً و در فضای عینی نیروهایی را بر آن وارد میكند كه اگر همراستا با حركت عمومی آن باشد به عنوان فرصت و چنانچه به صورت بالقوه بازدارنده حركت باشد عاملی خطرآفرین و در واقع تهدیدكننده خواهد بود. مصادیق عملی این امر، توجه به سرنوشت خودروسازان امریكایی در سالهای اخیر بویژه در بازار كشور امریكا است. در این میان، زیان ۱۲ میلیارد دلاری شركت معظم فورد در سال ۲۰۰۶ نمونه بسیار جالبی از تأثیر تحولات محیطی بر سرنوشت این صنعت است. فورد یكی از معدود شركتهای پرسابقه در صنعت خودروسازی جهان است و از پیشینهای ۱۰۰ ساله در این صنعت برخوردار است. اما بهرغم این پیشینه و تجربه طولانی با چالشهایی روبهرو شده است كه تداوم فعالیت را بویژه در بازار امریكای شمالی برای آن با دشواریهای اساسی روبهرو كرده است. حدود نیمی از فروش این شركت در كلاس خودروهای SUV و كامیونهای كوچك بوده است. بدیهی است تغییرات عوامل محیطی، بویژه افزایش قیمت فراوردههای سوختی و بنزین در امریكا فروش این خودروها را بشدت كاهش داده و این خودروساز را با بحرانی اساسی درگیر كرده است. نكته اساسی كه میتوان درباره این تأثیرپذیری یادآوری كرد آن است كه به طور كلی عوامل محیطی بویژه در مقیاس كسب و كار جهانی عناصری پایدار نیستند و با زمان تغییر میكنند. این ناپایداریها عملاً به معنای محدود بودن عمر اثربخشی راهبردهاست.
● هدف شماره یك سرمایهگذاران: هند
ارزیابی تحولات مربوط به خودروسازان و قطعهسازان هندی از دیگر رخدادهای قابل ملاحظه این دوره است. این تحولات، نشاندهنده حركت هندیها برای بهرهگیری از فرصتهای موجود در بازار با بكارگیری راهبردهای گوناگون است. موفقیت هندیها در برگیرنده یكسری راهبردهای تلفیقی است كه مبنای آن تأمین بازار داخلی با عرضه خودرویی كوچك و ارزانقیمت و نفوذ در بازارهای جهانی از طریق ایجاد همكاریهای مشترك و یا حضور مستقل در بخشهای خاص از بازارهای جهانی است. تلاش تاتاموتورز برای ایجاد كارخانه تولید خودروهای كوچك، سرمایهگذاری رنو- نیسان و ماهیندرا برای بهرهگیری از پتانسیل این بازار در سالهای آینده و تصاحب قطعهسازان اروپایی بویژه در بخش فورجینگ توسط هندیها، نمونههای بارز این رویكرد تلفیقی است. با اشباع شدن بازار كشور چین همه نگاهها هماكنون به هند معطوف شده است و هندیها بویژه خودروسازان و قطعهسازان برتر این كشورها نیز ضمن دریافت این تحول اساسی، همواره در جستجوی راهبردهایی برای ارتقا و افزایش رقابتپذیری خود هستند.
● سال ۲۰۰۷ سال سختی برای قطعهسازان خواهد بود
انتشار نتایج دو نظرسنجی در بخش قطعهسازی از تأمینكنندگان نشان میدهد كه آنها سال ۲۰۰۷ را دشوارتر از سال ۲۰۰۶ بویژه در حوزه ارتباط با خودروسازان و دیگر فشارهای محیطی بویژه افزایش قیمت مواد اولیه و حركت بهسوی قطعات كم هزینه و قطعات دارای تكنولوژی پایین دانستهاند. در مهمترین بخش از این نظرسنجی، مدیران ارشد ۱۳۰ شركت تأمینكننده، راهحلهای احتمالی غلبه بر چالشهای فوق را نیز كاهش هزینههای سربار، برونسپاری قطعات به كشورهای كمهزینه و بهبود در مدیریت عرضه محصولات جدید دانستهاند. در هر صورت چالشها و راهحلهای احتمالی برای رویارویی از دیدگاه تأمینكنندگان برتر جهانی، بهصورتی كاملاً عینی مشخص شده است. در این میان برنده اساسی میدان، كسی است كه با توجه به این تحولات، اقدامات عملی را برای رویارویی با آنها مدنظر قرار دهد.● ادغام در قطعهسازی؛ غولی، غول دیگر را میبلعد!؟
تحلیلگران صنعت قطعهسازی سال ۲۰۰۵ را پایان روند ادغامها در این صنعت اعلام كرده بودند و وقوع ادغامهای بعدی را دست كم تا چندین سال محتمل نمیدانستند، اما پیشنهاد شركت معظم Continental برای تصاحب بخشی از سهام یكی از رقبای بهنام یعنی Siemens VDO، موجب شگفتی تحلیلگران شد. خبرها حاكی از آن است كه زیمنس به منظور نیل به اهداف تعریف شده از جمله انعطافپذیری بیشتر، تأمین منابع مالی لازم برای رشد سودآوری و تقویت جایگاه در بازار، واگذاری بخشی از سهام خود را مطرح كرده است. در این میان، رقیب قدرتمند آن، خرید سهامش را پیشنهاد داده است. طرح این پیشنهاد به این معناست كه عوامل مزیتساز رقابتی بهسرعت در حال تغییر و تحولند، اما خلق مزیت رقابتی با جذب بخشی از امكانات و یا توانمندیهای شركت رقیب، هنوز هم میتواند به مثابه راهبردی مناسب برای تقویت و یا بهبود جایگاه، عمل كند.
● صنعت خودروسازی
▪ فروش خودروهای چینی با نام Chrysler
كرایسلر و چری، یادداشت تفاهمی را امضا كردند كه به موجب آن به زودی برخی از نمایندگیهای فروش كرایسلر در امریكا به منظور رقابت با خودروهایی نظیر تویوتا Yaris و هوندا Fit اقدام به فروش خودروهای جدید و كوچك چری خواهند كرد. البته این قرارداد فروش، مشروط بر موافقت دولت چین و هیأت مدیره دایملر- كرایسلر است. البته هنوز مشخص نیست كه این خودروی جدید با نام كدام برند به فروش خواهد رسید، اما دستاندركاران صنعت امریكا معتقدند كه احتمالاً با برند «دوج» معرفی خواهد شد. كرایسلر پیش از این نیز در دیگر كشورها به دنبال خودروی كوچكی برای عرضه در امریكا بوده است. در دهه ۱۹۷۰، خودروی انگلیسی هیلمن Avenger را با عنوان Plymouth Cricket و متعاقب آن، خط تولید میتسوبیشی Colt/Mirage را برای عرضه در امریكا با نامهای مختلف، وارد امریكا كرد.
▪ افزایش ۶۱ درصدی فروش Chery در سال ۲۰۰۶
فروش شركت Chery در پی عرضه مدلهای جدید با جهشی ۶۱ درصدی به حدود ۳۰۵ هزار دستگاه رسید. فروش این شركت در سال ۲۰۰۵، تعداد ۱۸۵ هزار دستگاه بود. این خودروساز كه تنها ۹ سال از عمر آن میگذرد، با رشدی سریع پس از شركتهای Shanghai Volkswagen, Shanghai GM و FAW-Volkswagen در رتبه چهارم تولید خودروی سواری در چین قرار دارد. در سال ۲۰۰۶، چری به تنهایی حدود ۲۵۳ هزار دستگاه خودرو در چین فروخت. این در حالیست كه فروش سال۲۰۰۵ این شركت در داخل و خارج از كشور چین، تعداد ۱۸۵ هزار دستگاه خودرو بود. فروش این شركت در خارج از چین از ۱۸ هزار دستگاه در سال ۲۰۰۵ به حدود ۵۱ هزار دستگاه رسید. این در حالی است كه این شركت، كارخانههای تولید خود را در بازارهای كلیدی نظیر: روسیه، مصر و ایران راهاندازی كرده است. صادرات chery نیز در سال ۲۰۰۶ با ۱۷۸ درصد افزایش به ۵۰ هزار دستگاه رسید. چری اخیراً در توافقنامهای اولیه با دایملر- كرایسلر برای ساخت خودروهای كوچك و تأمین بازار جهانی، توافق كرده است. این موافقنامه در ژانویه ۲۰۰۷ پس از اخذ موافقت دولت چین و هیئت مدیره دایملر- كرایسلر امضا شد. این شركت همچنین به زودی وظیفه تأمین موتورهای بنزینی را برای خودروهای فیات ساخت داخل و خارج از كشور چین برعهده خواهد گرفت.
▪ رشد ۱۰۰ درصدی صادرات خودروی چین
صادرات خودروی چین در سال ۲۰۰۶ به ۳۰۰ هزار دستگاه رسید و برای دومین سال متوالی از واردات، پیشی گرفت. واردات خودرو در سال ۲۰۰۶ به ۷/۴۰ درصد افزایش نسبت به سال پیش به ۲۲۹ هزار دستگاه رسید. چین در سال ۲۰۰۵ به مدد عرضه مدلهای ارزانقیمت در بازارهای در حال توسعه، صادرات خود را با ۱۲۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل به حدود ۱۷۲ هزار دستگاه رساند. واردات این كشور نیز در همین دوره با ۸ درصد افزایش به حدود ۱۶۱ هزار دستگاه رسید.
▪ تأكید GM بر حفظ جایگاه برتر در بین خودروسازان جهانی
به گفته مدیرعامل گروه جنرال موتورز، این شركت دارای فضای لازم برای رشد جهانی است و بهرغم تهدیدات تویوتا، با جدیت تمام از جایگاه خود به عنوان خودروساز برتر جهان دفاع خواهد كرد. تویوتا در دسامبر سال ۲۰۰۶ اعلام كرد هدف تولید جهانی گروه در سال ۲۰۰۸ میلادی به ۴۲/۹ میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت و به این ترتیب از جنرال موتورز، پیشی خواهد گرفت. این ادعا در حالی عنوان شده است كه براساس برآوردهای موجود، تولید جنرال موتورز در سال ۲۰۰۶ به ۲/۹ میلیون دستگاه خواهد رسید. مدیرعامل گروه، ضمن عدم اعلام میزان تولید جنرال موتورز در سال ۲۰۰۷ یادآور شده است كه از ظرفیت لازم برای تولید بیش از ۴۲/۹ میلیون دستگاه در سال جاری برخوردار است. به گفته وی جنرال موتورز برای افزایش فروش خودرو مبارزه خواهد كرد، اما همچنان خود را به راهبرد تأكید بر كیفیت خودروها برای سودآوری و تأكید كمتر بر فروش همراه با مشوقهای مختلف متعهد میداند. گفتنی است تولید خودروی جنرال موتورز بویژه كامیون و خودروهای SUV در سال ۲۰۰۶ به دلیل افزایش قیمت سوخت، كاهش یافت، اما بنابر اعلام گروه در سال جاری، محصولات جدیدی را تولید كرده و همچنین بازار امریكای شمالی آن نیز وضعیت بهتری خواهد داشت. در مقابل، تویوتا كه از سبد محصولات بهتری برخوردار است، سرمایهگذاری خود را بر تغییر خواستههای مشتری متمركز كرده است و با افزایش دو درصدی میزان سهم بازار در سال ۲۰۰۶، برای نخستین بار دایملر- كرایسلر را پشتسر گذاشته و به سومین خودروساز بزرگ امریكا (از نظر فروش) تبدیل شده است. به گفته سخنگوی این شركت، كسب مقام نخست در بین خودروسازان، چندان اهمیتی ندارد و شركت غالباً برای حفظ كیفیت بالای خودروها، تمركز بر خواست مشتری و عرضه خودروی جدید (Pickup) تلاش میكند.
▪ GM آغازگر جنگ قیمتی در چین
جیام، به منظور افزایش فروش، قیمت ۲ مدل از خودروهای چینی (ساخت چین) خود را تا ۱۰ درصد كاهش خواهد داد. این حركت، رقبا را نیز وادار به كاهش قیمت، در دومین بازار بزرگ جهانی خواهد كرد. یكی از تحلیلگران صنعت خودروی چین میگوید: «در اینجا خودروسازان با آغاز سال جدید، برای جذب مشتری، مایل به كاهش قیمتهای خود هستند. اكنون كه شانگهای- جیام در این زمینه پیشرو شده است، به زودی خودروسازان دیگری نیز از آنها تبعیت خواهند كرد». شانگهای- جیام اعلام كرد كه با آغاز سال جدید، قیمت خودروهای اقتصادی مانند شورولت Lova و Aveo را ۱۲۶۸ دلار كاهش داده است. این شركت در مقایسه با حدود ۳۲۵ هزار دستگاه خودروی سال ۲۰۰۵، حدود ۴۱۳ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۰۶ در چین به فروش رسانده است. در آغاز سال گذشته، این شركت، قیمت ۲ مدل از خودروهای چینی Medium- to- higher- end خود را تا ۱۰ درصد كاهش داد.
▪ قصد GM مبنیبر تصاحب Proton
جیام قصد دارد بخشی از سهام خودروساز مالزیایی- پروتون- را تصاحب كند. جیام پس از تلاش ناموفق سال ۱۹۹۸ برای كسب بخشی از سهام شركت پروتون، اكنون علاقهمند است تا بخشی از سهام این خودروساز دولتی مالزیایی را از آن خود كند. دولت مالزی- كه ۵۹ درصد از سهام پروتون را در اختیار دارد- در جستجوی شریكی استراتژیك برای این شركت است. فولكسواگن و پژو- سیتروئن (PSA) مذاكراتی را در این زمینه با پروتون انجام دادهاند و PSA نیز سپتامبر گذشته اعلام كرد كه تفاهمنامهای برای بررسی امكان همكاری میان این دو شركت (پروتون و PSA) به امضا رسیده است. PSA اعلام كرد كه بررسی همكاری بر موضوعاتی نظیر توسعه محصول، تولید، نوآوریهای كیفی۱، توسعه شبكه تأمینكنندگان۲ و قرارداد تولید و توزیع تمركز خواهد داشت.
▪ كارخانه جدید Mercedes در هند
دایملر- كرایسلر قصد دارد توافقنامهای را برای راهاندازی كارخانهای جدید به منظور تولید خودروی مرسدس با ایالت غربی هند- Maharashtra- امضا كند. هنوز از منابع موثق در مورد مقدار سرمایهگذاری و ظرفیت تولید كارخانه كه در نزدیكی Chakan در ۱۱۰ كیلومتری شرقی بمبئی واقع شده، خبری منتشر نشده است، اما طبق گزارشات رسانههای محلی، مقدار سرمایهگذاری انجام شده ۵۶ میلیون دلار است. مرسدس سالانه حدود ۲ هزار دستگاه خودرو در كارخانه Maharashtra كه از شركت تاتاموتورز اجاره كرده است، تولید میكند. همچنین دایملر- كرایسلر حدود ۲ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۰۵ در هند فروخته است كه تقریباً ۲ برابر خودروهای فروخته شده در سال قبل از آن (۲۰۰۴) است. در حال حاضر، دایملر- كرایسلر خودروهای مرسدس مدل E,S و C-Class را در هند فروخته است.
▪ راهبردهای Nissan برای حضور قویتر در بازار هند
گزارشها نشان میدهند كه نیسان در نظر دارد ۸۴۰ میلیون دلار برای ایجاد كارخانه مونتاژ خودرو در كشور هند سرمایهگذاری كند. این شركت هماكنون در حال مذاكره با مقامات محلی هند برای ایجاد این كارخانه است. ظرفیت سالانه سرمایهگذاری فوق ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو بوده و تولید خودروهای ۱ لیتری آن از نیمه دوم سال ۲۰۰۹ آغاز خواهد شد. ۳۰ درصد از مجموع تولیدات این كارخانه برای بازارهای داخلی است و ۷۰ درصد دیگر آن به بازارهای اروپایی و دیگر بازارها صادر خواهد شد. ظرفیت سالانه این كارخانه بتدریج به ۴۰۰ هزار دستگاه افزایش یافته و مدلهای متنوعتری در آن تولید خواهد شد. نیسان، حضور كمرنگی در بازار كشور هند دارد. صادرات نیسان از ژاپن به هند در سال گذشته صرفاً ۲۰۰ دستگاه خودرو بوده است. در ماه سپتامبر گذشته سوزوكی اعلام كرد كه شركت نحت پوشش آن (Maruti Udyog) سالانه ۵۰ هزار دستگاه برای نیسان تولید خواهد كرد. این اقدام بخشی از موافقتنامه عمده نیسان و سوزوكی برای شراكت در امكانات تولیدی یكدیگر است. نیسان همچنین در حال بررسی الحاق به پروژه مشترك رنو و ماهیندرا- ماهیندرا برای تولید ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو از سال ۲۰۰۹ است. تصمیمگیری برای الحاق به این قرارداد در اوایل ماه مارس آینده اعلام خواهد شد. رنو و ماهیندرا در نظر دارند تولید خودروی لوگان را از سال ۲۰۰۷ در هند آغاز كنند. همچنین سرمایهگذاری جدید نیسان با سرمایهگذاری برای ایجاد شبكه گسترده فروش تا سال ۲۰۱۰ نیز همراه خواهد بود.
▪ افزایش همكاری مشترك پژو- سیتروئن (PSA) و BMW
پژو- سیتروئن (PSA) و BMW تولید موتورهای بنزینی ۴/۱ لیتری جدید را در كارخانه مشترك موتورهای كوچك آغاز خواهند كرد. دو شركت در دسامبر سال ۲۰۰۴ برای تولید موتورهای ۶/۱ لیتری جهت استفاده در خودروهای پژو۲۰۷ و BMW Mini همكاری مشتركی را آغاز كردهاند. موتور جدید در كارخانه پژو- سیتروئن واقع در Douvrin فرانسه تولید شده و ظرفیت آن نیز سالانه به یك میلیون دستگاه خواهد رسید. از این موتورها برای كارخانههای تولید خودروی پژو- سیتروئن واقع در Douvrin و كارخانه مونتاژ BMW در انگلستان استفاده خواهد شد. كاهش مصرف سوخت و گازهای آلاینده (CO۲)، پاسخگویی بهتر و انعطافپذیری بالاتر از ویژگیهای عمده این موتور جدید اعلام شده است.▪ برنامه Chery برای افزایش صادرات و فروش در داخل
شركت چری- شریك دایملر كرایسلر در چین- قصد دارد با ادامه گسترش شبكه فروش محصولات خود، فروش سال ۲۰۰۷ را نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد در داخل كشور افزایش دهد. پیشبینی میشود چری در سال ۲۰۰۷ تعداد ۳۹۳ هزار دستگاه خودرو در مقایسه با حدود ۳۰۵ هزار دستگاه خودروی سال ۲۰۰۶ بفروشد. فروش در سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶، سالانه بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه افزایش یافت و این در حالی است كه چری فروش سالانه ۱ میلیون دستگاه خودرو را تا ۲۰۱۰ هدف قرار داده است. پیشبینی میشود صادارت شركت در سال ۲۰۰۷ به بازارهای در حال توسعه به بیش از ۷۰ هزار دستگاه بالغ شود. این میزان در سال ۲۰۰۶ میلادی، ۵۰ هزار دستگاه بوده است.
▪ فراخوان ۸۱ هزار دستگاه Honda Accord
هوندا تعداد ۸۱ هزار دستگاه خودروی Accord سدان را به دلیل وجود نقص در سیمكشی حسگر كیسه هوای طرف راننده در ایالات متحده امریكا فرا خواند. این اشكال موجود در حسگر، موجب میشود تا سیستم كیسه هوا صرفنظر از مكان قرار گرفتن صندلی در هنگام باز شدن به درستی عمل نكند. محل قرارگیری كیسه هوای راننده ممكن است در تصادفات از جلو، خطر آسیب رسیدن به رانندگانی را كه از نظر هیكل و جثه كوچكتر هستند افزایش دهد. خودروهای فراخوان شده مدل سالهای ۲۰۰۵-۲۰۰۴ بودهاند.
▪ دومین كارخانه Honda در هند
افزایش تقاضای خودرو در هند موجب شده است تا هوندا به راهاندازی دومین كارخانه خود در این كشور اقدام كند. هوندا مبلغ ۲۰۰-۱۵۰ میلیون دلار برای این كارخانه كه در شمالغربی ایالت Rajasthan قرار دارد، هزینه خواهد كرد. كارخانه اول هوندا با ظرفیت تولید سالانه ۵۰ هزار دستگاه در Uttar Pradesh واقع شده و این شركت قصد دارد تا پایان سال ۲۰۰۷، ظرفیت تولید آن را تا ۱۰۰ هزار دستگاه افزایش دهد. خودروهایی كه هوندا در هند آنها را تولید میكند، شامل سدان مشهور City است. این كشور همچنین به «قطب صادراتی» برای خودروسازان رقیب هوندا از جمله سوزوكی و هیوندای تبدیل شده است كه خودروهای كوچك خود را از هند به بازارهای خارجی از جمله اروپا صادر میكنند. سخنگوی هوندای انگلیس اعلام كرد، هنوز تصمیمی مبنیبر صادرات خودروی هوندا از هند به انگلیس یا اروپا اخذ نشده است.
▪ Tata به دنبال تصاحب Daewoo Romania
گروه تاتای هند، پیشنهادی را مبنیبر خرید Daewoo Automobile Romania ارائه كرده است. جزئیات این پیشنهاد، هنوز مشخص نشده، اما تاتا با ارائه این پیشنهاد به جمع شركتهای علاقهمند به خرید این كارخانه از جمله جنرالموتورز و فورد پیوسته است. به گفته مقامات رومانی، كارخانه Daewoo رومانی تا ژوئن سال ۲۰۰۷ به فروش خواهد رفت.
▪ كاهش فروش جهانی GM
فروش جهانی جنرال موتورز- بزرگترین خودروساز جهان- در سال ۲۰۰۶ با ۱ درصد كاهش نسبت به سال۲۰۰۵ به ۰۹/۹ میلیون دستگاه رسید. جیام اعلام كرد در سال ۲۰۰۶ تعدد ۰۹/۹ میلیون دستگاه خودروی سواری و كامیون در سراسر جهان، فروخته كه از این تعداد ۵۵ درصد آن در خارج از امریكا عرضه شده است. با این حال، فروش جیام در سطح بینالمللی افزایش یافت، به این ترتیب كه فروش این خودروساز در منطقه آسیا- پاسفیك ۱۸ درصد و مناطق امریكای لاتین، افریقا و خاورمیانه نشانگر ۱۷ درصد رشد است. همچنین این خودروساز در اروپا نیز كه برای اولین بار بیش از ۲ میلیون دستگاه خودرو فروخته است، نتاج قانعكنندهای كسب كرد.
▪ هدف Toyota فروش بیش از ۱ میلیون دستگاه خودرو در اروپا
فروش تویوتا در بازار اروپا در سال ۲۰۰۶ با ۱۳ درصد افزایش به حدود ۱۲۵/۱ میلیون دستگاه رسید. این خودروساز ژاپنی برای دهمین سال متوالی، توانست به هدف فروش بیش از ۱ میلیون دستگاه خودرو در بازار اروپا دست یابد. تویوتا اعلام كرد هدف این شركت، فروش ۲۲/۱ میلیون دستگاه خودرو، در سال ۲۰۰۷ است. حدود ۷۰ درصد از خودروهایی كه در سال ۲۰۰۶ در اروپا به فروش رسیده در همین منطقه و در كشورهای انگلیس، فرانسه، تركیه، لهستان و جمهوری چك تولید شده است. در سال ۲۰۰۷، تمامی این كارخانهها مجدداً با ظرفیت كامل شروع به كار خواهند كرد، علاوهبر آنكه كارخانه جدید Camry در سنتپترزبورگ روسیه نیز اواخر سال ۲۰۰۶، فعالیت خود را آغاز خواهد كرد. تویوتا Yaris با فروش حدود ۲۵۰ هزار دستگاه، پرفروشترین خودروی این شركت در اروپا محسوب میشود. آلمان در سال ۲۰۰۶، بزرگترین بازار تویوتا با فروش حدود ۱۴۱ هزار دستگاه خودرو محسوب میشود و پس از آن به ترتیب انگلیس (با حدود ۱۴۰ هزار دستگاه) و ایتالیا (با حدود ۱۳۸ هزار دستگاه) در ردههای دوم و سوم قرار دارند. بیشترین رشد فروش نیز در روسیه (۶۳ درصد افزایش و فروش حدود ۱۰۹ هزار دستگاه خودرو) گزارش شده است. در فرانسه نیز برای اولین بار، بیش از ۱۰۰ هزار خودروی تویوتا به فروش رسید. بنابر اظهارات یكی از مسئولان تویوتا: «سال ۲۰۰۷، سال تقاضا برای تویوتا خواهد بود. ما قصد داریم حجم فروش و سهم بازار خود را در كشورهای اروپایی افزایش دهیم و این امر، صرفاً از طریق در نظر داشتن مشتری در درجه اول اهمیت و داشتن بالاترین كیفیت در تحویل محقق خواهد شد».
▪ فراخوان ۵۰۰ هزار خودروی Toyota در امریكا
شركت تویوتاموتور، ۵۳۳ هزار دستگاه از خودروهای تولید شده در امریكا در سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ را به دلیل نقص در فرمانپذیری خودرو فراخوان كرده است. این نواقص موجب ۶ مورد جراحت و ۱۱ مورد تصادف شده است. به دنبال افزایش فزاینده فراخوان خودروهای این شركت، دولت ژاپن نیز تویوتا را برای بهبود كیفیت محصولات تحت فشار قرار داده است. با این حال این فراخوانهای فزاینده كه میزان آن صرفاً در امریكا در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۳ درصد رشد داشته، هنوز اثرات منفی بر تویوتا نداشته است.
▪ Toyota آماده همكاری با شركت Ford
تویوتا اعلام كرد آماده همكاری گستردهتر با شركت فورد است. مدیرعامل تویوتا- Katsuki Watanabe- اعلام كرد اگر فورد خواهان ایجاد روابط نزدیكتری با تویوتا باشد ما نیز این مسأله را مدنظر قرار خواهیم داد. هرگونه همكاری بین این دو شركت بر توسعه فنی متمركز خواهد شد. همكاری فورد و تویوتا تاكنون صرفاً در زمینه موتورهای هیبریدی بوده است و تویوتا وظیفه تأمین قطعات و فناوری را برای فورد برعهده دارد. در پایان دسامبر، رؤسای هیئت مدیره دو شركت در توكیو با یكدیگر دیدار و در مورد زمینههای همكاری در آینده مذاكره كردند، اما این دیدار، الزاماً به معنای اتحاد دو شركت نخواهد بود.
▪ هدف Ford افزایش ۳۰ درصدی فروش در روسیه
هدف فورد افزایش ۳۰ درصدی فروش به حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۰۷ است. در سال ۲۰۰۶ سهم این شركت از بازار روسیه، ۱۲ درصد بوده است. این شركت قصد دارد در سال ۲۰۰۷ با ۲۰ درصد افزایش، تولید كارخانه روسیه خود را به ۷۵ هزار دستگاه برساند.
▪ امكانسنجی شراكت پژو- سیتروئن (PSA) و Proton
شركت پروتون در حال مطالعه شراكت پیشنهادی با گروه پژو- سیتروئن (PSA) است. بنابه اعلام پروتون، مطالعه امكانسنجی شراكت همكاری در حوزههایی نظیر: بهینهسازی ظرفیت تولید پروتون، تمركز بر مونتاژ، همكاری در زمینه تكوین محصول، تأمین موتور و قطعات، فروش و توزیع و قرارداد محصولات مونتاژ را در برمیگیرد. گفتنی است پروتون در سالهای گذشته تاكنون به دنبال شریك و یا شركای خارجی بوده است، در این ارتباط تاكنون شركتهای پژو- سیتروئن (PSA)، فولكسواگن و جنرالموتورز همگی از مذاكرات جداگانه با دولت مالزی برای كسب سهام استراتژیك پروتون خبر دادهاند. به گفته یكی از كارشناسان صنعت خودروی جهان، مهمترین عامل توجه خودروسازان به پروتون صرفاً هزینه پایینتر تولید خودرو در این كشور نیست بلكه عواملی نظیر شكلبندی كارخانه۳، انعطافپذیری و كارایی پروتون نیز از عوامل قابل ملاحظه نسبت به كشورهایی نظیر تایلند و چین بهشمار میروند. همچنین، مالزی میتواند به این شركتهای بزرگ خودروساز، پایگاه تولیدی ارزانتری را نیز ارائه كند.
▪ بدترین سال مالی Ford در صد سال گذشته
سال ۲۰۰۶، بدترین سال مالی فورد در تاریخ صد ساله این گروه بزرگ خودروسازی بوده است. بنابر اعلام فورد، زیان خالص این شركت در سال ۲۰۰۶ به ۷/۱۲ میلیارد دلار رسید. همچنین زیان ناشی از كاهش درآمدهای آن نیز در چهار ماه پایانی سال با ۲۲ درصد كاهش به ۸/۵ میلیارد دلار رسید. میزان زیاندهی در چهار ماه پایانی سال ۲۰۰۵ میلادی ۷۴ میلیون دلار بوده است. كاهش فروش خودروهای SUV و كامیونهای سبك، به دنبال جهشهای متعدد در افزایش قیمت بنزین، مهمترین عوامل زیاندهی فورد اعلام شده است.
بیش از۶۰ درصد فروش كل، شامل خودروهای یاد شده است. فورد در نظر دارد بیش از ۷ میلیارد دلار برای اجرای برنامه بازسازی ساختاری از جمله كاهش سطح كاركنان و عرضه مدلهای جدید سرمایهگذاری كند. بیشترین میزان زیاندهی فورد پیش از سال ۲۰۰۶ در سال ۱۹۹۲ بوده است كه در آن میزان زیاندهی آن به ۹/۷ میلیارد دلار رسید. گفتنی است جنرال موتورز، رقیب بزرگتر فورد در امریكا كه در سالهای گذشته به لحاظ وضعیت مالی، شرایط دشواری را پشتسر گذاشته بود، در سال ۲۰۰۶، تلاش زیادی نظیر تعدیل گسترده كاركنان گروه در امریكا، برای كسب سودآوری انجام داده است.
▪ Toyota مقام نخست خودروهای ایمن در بازار چین
خودروی سدان تویوتا (Crown) در چین در آزمونهای ایمنی تصادفات كشور، مقام نخست را به خود اختصاص داده است. این آزمون توسط مركز تحقیق و تكنولوژی خودروی چین (CATARC) انجام شده است. این خودرو توسط شركت (TFM)ا۴ سرمایهگذاری مشترك تویوتا و شركت چینی FAW- تولید میشود، این مدل خودرو تاكنون به دلیل كیفیت عملكرد و اطمینان بالا مشتریان زیادی را به خود جلب كرده است. تویوتا هماكنون در حال عرضه خودروهای پیشرفتهای در كشور چین است. ویژگی عمده این خودروها، توانمندی در پشتسر گذاردن استانداردهای سختگیرانه تصادف سیستم ارزیابی پایدار تویوتا (GOA) است.
▪ تحولات ساختاری بخش خودروی گروه Fiat
با ایجاد چهار شركت جدید خودروسازی توسط گروه فیات، شركت Fiat Auto نیز جای خود را به خودروسازی گروه فیات خواهد داد كه متشكل از چهار شركت خودروسازی زیر خواهد بود:
Fiat Automobiles، Alfa Romeo Automobiles، Lancia Automobiles و Fiat Light Commercial Vehicles.
براساس این تحولات، رؤسای كنونی هر یك از برندهای چهارگانه فیات به سمت مدیران عامل شركتهای مرتبط منصوب خواهند شد. بنابر اعلام گروه، این تغییرات در راستای هماهنگی با فرهنگ مشترك جدید در گروه اتخاذ شده است و نشاندهنده تصمیمات استراتژیك گروه است كه براساس آنها تمامی واحد گروه، ویژگیهای هر بخش و برندهای خاص آنان مورد توجه قرار گرفته است.
▪ كاهش ۱۱ درصدی فروش خودرو در مالزی
فروش خودروهای جدید در مالزی در سال ۲۰۰۶ در مقایسه با سال ۲۰۰۵ به دلیل شرایط سختگیرانه اعطای وام خرید و باز فروش ضعیف۵، ۱۱ درصد كاهش یافت. در همین مدت، خودروساز ملی مالزی (پروتون) بیش از هر شركت دیگری در منطقه با كاهش سهم بازار روبهرو بوده است. بهطور كلی فروش خودروی مالزی از ۵۵۲ هزار دستگاه در سال ۲۰۰۵ به ۴۹۰ هزار دستگاه رسید، اما مالزی همچنان بزرگترین بازار منطقه در زمینه فروش خودروهای سواری است. در سال ۲۰۰۶، فروش خودروی سواری در این كشور به بیش از ۳۶۶ هزار دستگاه رسید. در این میان شركت پروتون كه یك دهه پیش در حدود دو سوم كل خودروهای این بازار را در اختیار خود قرار داده بود، برای نخستین بار رهبری بازار را از دست داده و آن را به شركت رقیب (Perodua) واگذار كرد. در سال گذشته، سهم بازار پروتون از ۴۰ درصد سال ۲۰۰۵ به ۳۲ درصد كاهش یافت. شركت خودروسازی پرودا كه در زمینه خودروهای سواری كوچك فعالیت میكند و بخشی از آن متعلق به شركت دایهاتسو است در این مدت، رشد فروشی به میزان ۱۴ درصد را تجربه كرده و درصد سهم بازار خود را از ۳۲ درصد سال ۲۰۰۵ به ۴۲ درصد افزایش داد.▪ تولید خودروی لوگان ون در داچیای رومانی
تولید خودروی ون لوگان در كارخانه داچیای رنو آغاز شد. این خودرو، در واقع نخستین مدلی است كه در چارچوب برنامه رنو۶ برای اجرای برنامه نوسازی زنجیره محصولات تجاری انجام میشود. همچنین عرضه این محصول، سومین محصول در قالب برنامه خودروی X۹۰ است. پیش از این تولید خودروی سدان و واگن نیز در این كارخانه شروع شده است. «عرضه لوگان ون به داچیا اجازه میدهد تا وفاداری به برند را در رومانی گسترش داده و همزمان فرصتهای تازهای را برای نفوذ در دیگر بازارها فراهم میكند». خودروی لوگان هماكنون در ۵۱ كشور جهان و با تیراژی بیش از ۴۱۵ هزار دستگاه (از سپتامبر سال ۲۰۰۴ تا پایان دسامبر سال ۲۰۰۶) عرضه شده است. همچنین ده بازار برتر این خودرو، كشورهای رومانی، روسیه، فرانسه، مراكش، الجزایر، تركیه، كلمبیا، اسپانیا، آلمان و اوكراین میباشند. تولید این خودرو هماكنون در رومانی (از سپتامبر ۲۰۰۴)، روسیه (از آوریل ۲۰۰۵)، مراكش (از ژوئن ۲۰۰۵) و كلمبیا (از جولای ۲۰۰۵) انجام میشود. تولید خودروی لوگان در ایران، برزیل و هند در نیمه نخست سال ۲۰۰۷ آغاز خواهد شد.
▪ گامهای اولیه Tata Motors برای ایجاد كارخانه تولید خودروهای كوچك
تاتاموتورز، بزرگترین خودروساز كشور هند گامهای اولیه را برای ایجاد كارخانه تولید خودروهای كوچك آغاز كرده است. بنا به گفته این شركت هماكنون سازههای عمومی این كارخانه با مجوز سازمان توسعه صنعتی بنگال غربی آغاز شده است.
▪ همكاری Tata Motors و Fiat برای تولید خودروهای كوچك
تاتاموتورز اعلام كرد كه پیشنهاد شریك سرمایهگذاری مشترك (فیات) خود را برای كمك به تولید پروژه خودروهای كوچك تاتا پذیرفته است. البته مشاركت فیات به دلیل مراحل پیشرفته كار به «هماهنگیهای عمومی»۷ محدود خواهد شد. گفتنی است دو شركت تاتاموتورز و فیات ایتالیا از ماه جولای سال ۲۰۰۶ موافقتنامه سرمایهگذاری مشتركی را آغاز كردهاند. این همكاری مشترك در برگیرنده شراكت تكنولوژیكی و تكوین محصولات جدید است. دو شركت همچنین در حال مذاكره برای گسترش ائتلاف مشترك در بازارهای امریكای لاتین میباشند.
▪ سرمایهگذاری مشترك Renault- Nissan و Mahindra & Mahindra
گروه رنو- نیسان و شركت ماهیندرا و ماهیندرا (M&M) در مراحل تازهای از مذاكرات برای ایجاد سرمایهگذاری مشترك در هند قرار گرفتهاند. این سرمایهگذاری مشترك در واقع بین رنو و ماهیندرا انجام خواهد شد و ظرفیت آن سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه با عنوان نیسان بوده و تولید آن نیز از سال ۲۰۰۹ آغاز خواهد شد. همچنین تولید این خودروها از طرف نیسان توسط رنو موجب ورود این شركت ژاپنی به بازار خودروی هند خواهد شد. این مذاكرات در نوامبر سال ۲۰۰۶ بهدنبال عدم توافق در موافقتنامه بین نیسان و سوزوكی موتور برای ایجاد كارخانه مشترك در هند آغاز شده است. از دیگر سو، به دنبال عدم توافق دو طرف در این زمینه، موافقتنامه متفاوت دیگری بین طرفین مبادله شد كه براساس آن سوزوكی از سال ۲۰۰۸ سالانه ۵۰ هزار دستگاه خودرو با عنوان نیسان در كارخانه خود در هند تولید خواهد كرد.
▪ یافتههای یك مؤسسه نظرسنجی؛ سال ۲۰۰۷ دشوار برای تأمینكنندگان
جمعبندی یافتههای مؤسسههای نظرسنجی Roland Berger و SupplierBusiness از دیدگاه ۱۳۰ تن از مدیران ارشد شركتهای تأمینكننده حاكی از آن است كه در مجموع، تأمینكنندگان سال ۲۰۰۷ را سالی دشوار میدانند كه در آن روابط آنان با خودروسازان با وخامت بیشتری روبهرو خواهد شد. البته این دیدگاه برحسب مناطق مختلف جغرافیایی با یكدیگر متفاوت است. میزان بدبینی تأمینكنندگان اروپایی نسبت به آینده كمتر از رقبای امریكای شمالی آنان و حتی تأمینكنندگان آسیایی است. همچنین تأمینكنندگان دارای درآمد سالانه كمتر از ۱ میلیارد دلار خوشبینی بیشتری نسبت به رقبای بزرگترشان دارند. در این میان مهمترین نگرانیهای تأمینكنندگان، فشارهای فزاینده مربوط به كاهش قیمت، ابهام در افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین شتاب در تغییر به سوی قطعات كم هزینه/ قطعات دارای تكنولوژی پایین۸ بوده است. در این نظرسنجی، تأمینكنندگان مهمترین اولویتهای كلیدی سال ۲۰۰۷ را به ترتیب كاهش هزینههای سربار۹، برونسپاری قطعات از كشورهای كمهزینه و ایجاد بهبود در مدیریت عرضه محصولات جدید ذكر كردهاند. به باور بیش از ۸۰ درصد از مدیران، سرعت جهانی شدن نیز در سالهای آتی افزایش خواهد یافت. از نظر كشورهای مورد نظر برای ایجاد سرمایهگذاریهای آتی، بسیاری از مدیران، كشور هند را نخستین اولولت سرمایهگذاری در سال ۲۰۰۷ اعلام كردهاند. در این میان روسیه نیز برای ایجاد سرمایهگذاری قطعهسازان توجه فزایندهای را به خود جلب كرده است.
▪ Magna فروش سال ۲۰۰۷ خود را ۲۴.۲-۲۲.۹ میلیارد دلارپیشبینی مینماید
مگنا كل فروش خود در سال ۲۰۰۷ را برمبنای تیراژ تولید حدود ۵/۱۵ میلیون دستگاه خودروی سبك در امریكای شمالی و حدود ۶/۱۵ میلیون دستگاه خودرو در اروپا ۲/۲۴-۹/۲۲ میلیارد دلار برآورد كرده است. پیشبینی میشود میانگین سهم قطعات این شركت در هر خودرو در سال ۲۰۰۷ در امریكای شمالی ۸۰۰-۷۷۰ دلار و در اروپا ۴۰۰-۳۷۵ دلار باشد. انتظار میرود فروش خودروی كامل نیز ۷/۳-۴/۳ میلیارد دلار باشد.
▪ سودآوری تأمینكنندگان آلمانی برغم افزایش قیمت مواد اولیه
نظرسنجی منتشر شده توسط بانك سرمایهگذاری آلمان (IKB) حاكی از آن است كه تأمینكنندگان این كشور توانستهاند بهرغم افزایش قیمت مواد اولیه، حاشیه درآمدی۱۰ خود را حفظ كند. در این بین، تأمینكنندگان توانستهاند از رشد قابل ملاحظه در تولید خودروسازان نیز بهرهمند شوند، هر چند میزان درآمد آنان از روند ۹ درصدی به حدود ۶ درصد در سال ۲۰۰۵ كاهش یافت. با این حال، برخی از شركتهای تأمینكننده در وضعیتی هشداردهنده بهسر میبرند. در این بین سود (EBITA) یك هشتم از تأمینكنندگان كمتر از ۵ درصد بوده است كه سطح بسیار پایینی را نشان میدهد. البته مهمترین علت این امر، افزایش قیمت مواد اولیه ذكر شده است كه به دلیل میزان بالای آن موجب شده است شركتهای نتوانند آن را با بهبودهای بهرهوری جبران كنند. گفتنی است این نظرسنجی براساس ارزیابی مالی ۱۵۸ شركت تأمینكننده دارای درآمدی بیش از ۴۰ میلیون یورو انجام شده است. فروش تجمعی این شركتها حدود ۷/۵۳ میلیارد یورو بوده است كه حدود ۴۰ درصد از فروش كل صنایع قطعهسازی كشور آلمان را در برمیگیرد. بنابر پیشبینیهای بانك سرمایهگذاری آلمان (IKB) انتظار میرود فروش تأمینكنندگان در سال ۲۰۰۶، كاهشی در حدود ۸ درصد داشته باشد كه اندكی پایینتر از روند درازمدت فروش این صنعت است. این میزان البته به بسیاری از تأمینكنندگان اجازه میدهد تا حاشیههای درآمدی خود را همچنان حفظ كنند. براساس برآوردهای این بانك به دلیل چرخههای مدل خودروسازان آلمانی دورنمای سود تأمینكنندگان در سال ۲۰۰۷ چندان مطمئن نیست. در این میان، تنها مدل كاملاً جدید تولید شده در آلمان، مرسدس بنز كلاس c است. در نتیجه تولید خودروسازان آلمانی در سال جاری به میزان ۱ درصد كاهش خواهد یافت. البته به نظر میرسد قیمت مواد اولیه به بالاترین میزان خود در سالهای اخیر رسیده و این امر میتواند در حوزه قیمت مواد موجب ایجاد آرامش شود.
▪ بهكارگیری گیربكسهای Antonov در خودروهای Geely
شركت آنتونف موافقتنامه همكاری تحت لیسانسی با شركت چینی Zhejiang Geely Automobile Gearbox (شركت تحت پوشش خودروسازی Geely) امضا كرده است كه براساس آن گیربكسهای اتوماتیك۱۱ شركت آنتونف را تولید خواهد كرد. براساس این قرارداد همكاری لیسانس، شركت Geely از حق غیرانحصاری جهانی برای تولید و فروش این گیربكسها و همچنین پشتیبانی طراحی از سوی آنتونف برخوردار خواهد شد. ارزش این لیسانس شامل پرداخت ۹۰۰ میلیون یورو در ۹ ماه و پرداخت حق امتیاز (Royalty) به ازای تولید هر دستگاه گیربكس است.
▪ تصاحب یك قطعهساز آلمانی توسط Mahindra & Mahindra
گروه صنعتی ماهیندرا و ماهیندرای هند ۴۷/۹۰ درصد از سهام شركت آلمانی Schoneweiss & Co. GmbH را تصاحب كرده است. این شركت خانوادگی دارای پیشینهای ۱۴۰ ساله بوده و جزو ۵ شركت برتر جهان در زمینه تولید Axle Beam است. این تصاحب، توسط شركت تحت پوشش Mahindra Forgings Global Ltd. انجام شده است. فعالیت اصلی قطعهساز آلمانی شامل قطعات موتور، گیربكس و سیستم تعلیق خودرو است و از تأمینكنندگان گروه دایملر- كرایسلر، MAN، اسكانیا و فولكسواگن به حساب میآید. ظرفیت سالانه آن نیز ۵۰ هزار تن بوده و درآمد آن نیز ۹۰ میلیون یورو است. این قطعهساز دارای سه كارخانه تولیدی و ۵۵۰ نفر پرسنل در آلمان است. به گفته مقامات ماهیندرا این اقدام موجب تقویت پایگاه اروپایی گروه خواهد شد: «گروه هماكنون در مسیر سرمایهگذاری و تحكیم جایگاه خود به عنوان بازیگری جهانی در بخش فورجینگ قرار دارد. همچنین تصاحب این شركت، گام قابل ملاحظهای در زمینه تكامل ماهیندرا به عنوان نخستین ارائهدهنده قطعات كاملاً منسجم خودرو۱۲ از كشور هند به شمار میرود.
▪ افزایش مشاركت شركت Faurecia در تأمین قطعات Logan
شركت قطعهسازی فورشیا (متخصص در تولید صندلی و Cockpit) بیش از ۵۰ درصد از سهام شركت قطعهساز رومانیایی Euro APSا۱۳ را كه متعلق به تأمینكنندهای پرتغالی (Simoldes Plsticos) بوده، تصاحب كرده است. این اقدام موجب شده كه فورشیا و شركت كرواتی (AD Plastik) در مجموع سهام این قطعهساز رومانیایی را دراختیار خود قرار دهند. البته مسئولیت كامل عملیات مدیریتی این سرمایهگذاری مشترك برعهده فورشیا است. این تصاحب دامنه فعالیت فورشیا برای گروه رنو بویژه لوگان داچیا را بهطور قابل توجهی افزایش خواهد داد. فروش این قطعهساز رومانی در سال ۲۰۰۶ میلادی ۵۸ میلیون یورو و شمار كاركنان آن ۶۸۰ نفر بوده است. فورشیا پیشتر تأمین سیستمهای كامل صندلی، اگزوز را برای برنامه لوگان داچیای رومانی، Instrument Panels خودروهای لوگان را برای برزیل برعهده داشته و همچنین تأمین سیستمهای Instrument Panels، پانلهای در، و سیستمهای Bumper را برای روسیه از طریق شركت تحت پوشش Technoplast انجام میدهد.
▪ Continental به دنبال سهام شركت رقیب (Siemens VDO)
شركت قطعهسازی Continental، علاقهمندی خود را برای تصاحب بخشی از سهام Siemens VDO Automotive اعلام كرده است. این علاقهمندی به دنبال بیانیه عجیب گروه زیمنس مبنیبر شناور كردن بیش از ۲۵ درصد از سهام شركت تحت پوشش زیمنس VDO Automotive در بازار بورس ضمن حفظ اكثریت سهام، اعلام شده است. گروه زیمنس معتقد است كه واگذاری بخشی از سهام VDO Siemens، موجب انعطافپذیری بیشتر شركت خواهد شد. این حركت در واقع منابع مالی لازم و انعطافپذیری بیشتر برای تضمین رشد سودآوری پایدار را در اختیار خواهد داد. همچنین بنا به گفته سخنگوی Continental، این شركت آماده گفتگو برای خرید سهام است و گروه زیمنس باید تصمیم بگیرد كه آیا علاقهمند به مذاكره با یكی از مهمترین رقبای Siemens VDO در بازار یعنی Continental هست یا خیر»؟ گفتنی است زیمنس VDO با فروش ۱۰ میلیارد یورو در سال مالی ۲۰۰۵، از بزرگترین و موفقترین شركتهای گروه زیمنس بوده است. این شركت در عمر بیست ساله خود از طریق رشد ارگانیك و تصاحبها، بهطور متوسط سالانه ۱۰ درصد رشد داشته و همواره سودآوری خود را در محیط بشدت رقابتی صنعت خودروسازی بهبود داده است. به گفته سخنگوی این شركت، فروش سهام موجب انعطافپذیری بیشتر شده و تقویت جایگاه قدرتمند شركت را در بخشهای الكترونیك افزایش داده و موجب بهرهگیری از فرصتهای ادغام و ائتلاف در بازار برای رشد خواهد شد.
نویسنده : یوسف جمسی
پانوشتها:
۱. Quality Initiatives
۲. Vendor Development
۳. Plant Configuration
۴. Tianjin FAW Toyota Motor
۵. Weak Resale Value
۶. Commitment ۲۰۰۹
۷. Fine- Tuning
۸. Low Cost/ Low Tech
۹. Overhead
۱۰. Earning Margins
۱۱. TX۶- six-speed
۱۲. Fully Integrated Auto Component
۱۳. Euro Auto Plastic Systems
پانوشتها:
۱. Quality Initiatives
۲. Vendor Development
۳. Plant Configuration
۴. Tianjin FAW Toyota Motor
۵. Weak Resale Value
۶. Commitment ۲۰۰۹
۷. Fine- Tuning
۸. Low Cost/ Low Tech
۹. Overhead
۱۰. Earning Margins
۱۱. TX۶- six-speed
۱۲. Fully Integrated Auto Component
۱۳. Euro Auto Plastic Systems
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست