جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
عرفان ما و مرتاضان هندی؟
انسان دارای روحی است که اگر تقویت شود، قدرت تصرف در امور و اشیای دیگر را به دست میآورد. البته این تصرف بر اساس نظام علی و معلولی است. مرتاضان و کسانی که کارهای خارق العاده انجام میدهند، تا حدودی دارای کارهایی هستند که نوعی کرامت شمرده میشود و از این جهت با عرفا و صاحبان ولایت تکوینی تشابه دارند. دلیل آن را نیز باید در این نکته جست و جو کرد که نظام جهان بر اساس علت و معلول است و هر پدیدهای بر اساس علتی موجود میشود. علت برخی امور روشن و واضح است. چنان که علت عادی توقف قطار ترمز لکوموتیوران است؛ اما علت برخی از کارها خلاف عادت است. مثل این که کسی با قدرت روحی خود قطار را متوقف میکند.
روح انسان فرمانده بدن است و کلیه کارهای بدن سالم تحت فرمان او انجام میشود. برخی از نفوس به دلیل تمرینها و ریاضتهای خاص چنان قوی میشوند که میتوانند افزون بر بدن خود، در انسانها و اشیای دیگر نیز حالت تدبیر داشته باشند. انسانی که اراده خود را قوی کرد، امکان مییابد بر امور و پدیدهها تأثیر بگذارد. این جزئی از نظام علت و معلول جهان مادی(۱) و نشانه قدرت نفس انسان است؛ زیرا نفس انسان مظهر خداوند است و در صورتی که تقویت شود، توان تصرف و انجام کارهای خلاف عادت را به دست میآورد.
تقویت نفس با تمرینهایی که اصطلاحاً ریاضت خوانده میشود، حاصل میگردد. ریاضت دو گونه است: ریاضت شرعی که مطابق با شرع و با راهنمایی معنوی ولی الله الاعظم - سلام الله علیه - انجام میشود؛ و ریاضتهای غیر شرعی. پویندگان راه شریعت به مدارج قرب الاهی و ولایت تکوینی نائل میآیند؛ اما آنان که از روشهای غیر شرعی بهره میبرند، تنها توان تصرف در برخی امور را به دست میآورند.
عرفا و مرتاضان از جهت بروز کرامت با هم تشابه دارند و هر دو کارهای خارق العاده انجام میدهند. البته آن که به مقام قرب وارد شد و از خود فانی گردید، در صدد بروز کرامت و کارهای خارق العاده نیست، و آنچه از وی عیان میشود، اموری است که از وسعت وجودیاش ریزش میکند.(۲)
آری، برخی انسانها به واسطه قدرت روحی خود میتوانند کارهای خارق العاده انجام دهند؛ زیرا نظام عالم براساس علت و معلول است، برخی از علتها برای ما روشن است و آنها را علتهای عادی میخوانیم و برخی برای ما آشکار نیست و آنها را خلاف عادت میپنداریم. کارهای خلاف عادت این افراد به نفس انسانی ریاضت کشیده منتسب است. بین این انسانها و عارفان تفاوتهای زیر قابل توجه مینماید:
۱) عارف به مقام قرب بار یافته، براساس دستورهای شرعی به مقامی رسیده است که میتواند کارهای خدایی انجام دهد. امام صادق - سلام الله علیه - میفرماید: «العبودیة جوهرة کنهُها الربوبیة، فما فُقد فی العبودیة وُد فی الربوبیّة و ما خفی عن الربوبیّة أُصیب فی العبودیة؛ بندگی گوهری است که حقیقت آن مقام ربوبیت [تصاحب در امور] است. پس آنچه در بندگی پنهان است، در مقام ربوبیت یافت میشود و هر آنچه در مقام ربوبیت پنهان باشد، با بندگی حاصل میشود.(۳) «رب» به معنای مالک و صاحب است که در آنچه تحت تصرفش است، قدرت تصرف دارد. بدین اعتبار یکی از اسمای حسنای حضرت حق «رب» (صاحب اختیار تمام موجودات) است. «مقام ربوبیت» یعنی مقام تصرف در امور و اشیا. روایت شریف میگوید: آن که به مقام بندگی راه یافت ،دارای گوهری میشود که میتواند در امور و اشیا تصرف داشته باشد؛ به عبارت دیگر، حقیقت و کنه بندگی مقام ربوبیت است و آن که بنده شد، آقای جهان و مظهری از اسم «رب» خدای جهانیان میگردد. ظاهر بندگی در دنیا اظهار و ابراز ذلت و عجز است و باطن آن آقایی. بنابراین، آن که به مقام قرب الاهی راه یافت، توان تصرف در امور و اشیای بیرون از خود را به دست میآورد. عرفا براساس همین مقام کارهای خارق العاده انجام میدهند؛ اما مرتاضان باتمرینهای خلاف شرع نفس خود را تقویت میکنند.
۲) هدف عرفا بروز کرامت نیست. هدف آنها بندگی خدا و دعوت مردم به توحید و بندگی خداوند متعال است و کراماتشان در جهت دعوت مردم به ماورای طبیعت و حقایق معنوی یا کمک به رفع مشکلات مردم تحقق مییابد. در حقیقت مَثَل آنها مَثَل ظرف لبریز از آب است که گاه آب از آن سرازیر میشود؛ اما هدف مرتاضان رسیدن به شهرت یا تقویت نفس است.
۳) عرفا بسته به درجه قربشان دارای قدرت تصرف و کارهای خارقالعاده متنوع و گستردهاند؛ زیرا آنها خدایی شدهاند وخدای عالم نامحدود است. پس هر چه بهره آنها از فیض الاهی بیشتر باشد، قدرت بیشتری دارند. در حالی که مرتاضان از قدرت محدود و کارهایی با تنوع اندک بهره میبرند؛ مثلاً آنها نمیتوانند مرده زنده کنند، ولی عارف بالله با اجازه الاهی مرده زنده میکند.
۴) تمام کارهای عارفان با توجه به اجازه و رضایت الاهی براساس شرع و فضائل اخلاقی است؛ بدون اجازه الاهی به هیچ کاری دست نمییازند و در همه حال بنده اویند. مقام آنها مقام فنای فی الله و بقای بالله است؛ برخلاف مرتاضان که براساس خواهش نفس کار میکنند و چه بسا کارهای خلاف اخلاق نیز انجام میدهند.
۵) کارهای مرتاضان بر آموزش وتمرین استوار است و انجام هر کاری با آموزش و تمرین و پشتکار فرد میسر میشود؛ اما عارف بر اساس بندگی و مقام قرب دارای قدرت تصرف میشود و در این جهت از کسی آموزش خاصی نمیبیند.
نویسنده: مجتبی خواجه رحیمی
پینوشت:
۱. المیزان فی تفسیر القرآن، سید محمد حسین طباطبائی، ج ۶، ص ۲۰۶.
۲. مرحوم ملاصدرا میفرماید: و لیس عندنا من شرط الولایة ظهور الکرامة و خوارق العادة.(مفاتیح الغیب، ص۴۸۸)
۳. شرح فارسی مصباح الشریعة و مفتاح الحقیقة، عبدالرزاق گیلانی، تصحیح دکتر سید جلال الدین محدث(ارموی)، ج۲، ص ۵۳۷ù۵۳۶.
پینوشت:
۱. المیزان فی تفسیر القرآن، سید محمد حسین طباطبائی، ج ۶، ص ۲۰۶.
۲. مرحوم ملاصدرا میفرماید: و لیس عندنا من شرط الولایة ظهور الکرامة و خوارق العادة.(مفاتیح الغیب، ص۴۸۸)
۳. شرح فارسی مصباح الشریعة و مفتاح الحقیقة، عبدالرزاق گیلانی، تصحیح دکتر سید جلال الدین محدث(ارموی)، ج۲، ص ۵۳۷ù۵۳۶.
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست