پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا
تأثیر خانواده بر هویت

استوارت هاسر و دانشجویان ( هاسر ، ۱۹۹۱ ؛ هاسروبولدز ، ۱۹۹۰؛ هاسر و دیگران ، ۱۹۸۴ ؛ پاورز، هاسر و كیلنز ، ۱۹۸۹ ، نقل از سنترك ؛ ۱۹۹۲)معتقدند كه خانوادههایی كه به فرآیندهاینوجوانی وقوف دارند به هویت نوجوانان اجازه تكامل میدهند . آنها دریافتند والدینی که از رفتارهای باز استفاده میکنندسیر هویتی نوجوانان رابیشتر تسهیل میكنند تا خانوادههای كه از رفتارهای بستهای ۲ ۰ چون قضاوت و ……. ) استفاده میكنند به طور خلاصه میتوان گفت كه نسلهای مختلف خانوادگی باعث پرورش هویتهای مختلف در نوجوانان میشود. ( ماسن و دیگران ۱۳۷۰به نقل از الدرد ۱۹۸۰ )
● وظایف خانوده در مقابل نوجوان
خانواده اولین جایگاهی است كه نوجوان و جوان دوره كودكی خود را در آن به سر میبرد و یكسری خصایص رفتاری را افراد خانواده خود كسب میكند.
شرایط اقتصادی ، فرهنگی ، مذهبی ، رفتاری و مناسبات نوجوانی تاحدود زیادی شكل گرفته از دورهٔ كودكی و آن هم شكلگرفته از الگوهای خانوادگی اوست پس قدم اول برای حل مشكل ، شناسایی مشكلاتی است در خانواده وباید مورد توجه قرار بگیرد.
۱- بیقرار بودن نوجوان : دورهٔ نوجوانی دورهٔ پر تلاطم و دشوار است كه با شك و تردید و سوءظن و رغبتهای مختلفی همراه است بسیاری از مسائل مختلف دنیوی و اخروی در جلوی چشم نوجوان نمایان میشود و برای هر یك نیز چند سؤال طراحی میكند به همین دلیل نوعی بیقراری و پریشانی كه در بعضی مواقع همراه با ناسازگاری و دلسردی است در آنها مشاهده میشود كه از چنین وضعیتی خود فرد هم راضی نیست.
۲-رفتارهای متناوب با فرزندان : گاهی به طور غیر عمد والدین رفتاری انجام میدهند كه ذهن كنجكاو نوجوان را به پیش داوری و قضاوتهایی وادار میكند هر چند چنین رفتارهایی ممكن است از طرف والدین خالصانه باشد مثل خرید وسایل ولوازم ، لباس ، دادن پول توجبیی ویا حتی جواب سلام آنها كه دربعضی مواقع والدین اینگونه ظرافتهای دقیق را رعایت نمیكنند.
۳- مسخره كردن : اطرافیان نوجوان بیش از هر كس دیگر به نقاط ضعف فرد آشنا هستند در بعضی مواقع دیده شده كه اطرافیان از این نقاط ضعف برای مسخره كردن و یا سر به سرگذاشتن آنها استفاده میكنند. اتفاق افتاده فرزندی كه به لكنت زبان دچار بود. در هنگام محبت اطرافیان به وی گفته میشود آن قدر مثل بلبل صحبت نكن لازم به ذكر است كه از عیب و نقص نوجوانان وقتی كاسته میشود كه از طرف والدین حمایتهای مثبتی صورت میگیرد.
۴- برخودرهای جنسی – شور و هیجان نوجوان معمولاً در سنین ۱۳-۱۶ سالگی است عقیده روانشناسان در این زمینه مبتنی بر دو نظریه است نظریه اول مبتنی براین است كه بهترین فرصت برای آگاهی دادن جنسی به نوجوانان درباره مسائل جنسی مدرسه است و دلیل این كار را هم ممكن است عدم آگاهیهای لازم از طرف خانوادهها بدانند نظریه دوم مبتنی براین است كه آموزش مسائل جنسی توسط اولیا در دوران كودكی شروع و همگام با رشد در نوجوانی تكمیل میشود.
۵- برچسبزدن : نباید ارزیابیهای متفاوت و مختلف كه در مورد اشیاء و اجسام بیجان و بیروح انجام میدهیم در مورد نوجوانان نیز انجام دهیم ، زیرا برچسبهای گوناگون كه با ساختار و شكلظاهری فرد تناسب ندارد باعث حساسیت وی نسبت به موضوع میشود و چنین ارزیابیهای نسنجیده عواقب منفی در پی دارد.
۶- عیبجویی : توجه به این نكته كه هیچ كس بی عیب نسیت باعث میشود تا آنها نیز عیب و نقص خود را بشناسند و به آن اعتراف كنند تا ضمن این كه به عیب خود پی میبرند به شمردن عیب و نقص دیگران نپردازند .
۷- احترام به خلوت نوجوان در حد معقول : از دخالتهای بیموردی كه از طرف اولیاء صورت میگیرد كنجكاوی بیش از حد به خلوت كردن اوست . زیرا این عمل یك نوع مزاحمت تلقی میشود و از طرف دیگر ، این آموزش را به نوجوان میدهد كه در كار دیگران دخالت بیمورد انجام دهد.
۸- دوری از تلخ زبانی : تلخ زبانی همراه با استبداد و خود محوری است این عمل مانند كوبیدن پتكبر آهن سرد است اولیاء خانواده علاوه بر این كه خود نباید با اعمال قدرت همراه با دستور و تحكم برخورد كنند بلكه جوی به وجود نیاورند كه فرزندان بزرگتر فرزندان كوچكتر خانواده تحكم كنند و به آنها دستور دهند.
۹- اجتناب از كلیشه سازی : مقایسه دورهٔ نوجوانی اولیاء با دورهٔ نوجوانی فرزندان فرد امر شایستهای نیست. اصولاً اولیا با به رخ كشیدن موفقیتهای گذشته خود به فرزندان فكر دورغگویی یا غلو كردن را در آنها ایجاد میكنند زیرا فرزندان گذشتهٔ اولیاء را ندیدهاند و فقط تعریف آن را میشنوند.
۱۰- پیش بینی های حساب نشده : تكلیف بیش از حد برای نوجوان مشخص كردن ، بدون سلیقه فرد برای او رشتهتحصیلی انتخاب كردن و تصمیم گرفتن به جای او كار منطقی نیست
۱۱- عجله در اصلاح : اصلاح رفتار نوجوان با عجله امكان پذیر نیست در ضمن مواقعی با فشار بیش از حد برای اصلاح رفتار با واکنش و مقاومت آنها روبهرو میشویم در این شرایط نوجوان اصلاً به حرفكسی گوش نمیكند اصلاح رفتار همگام با رشد جسمی و فكری باید صورت گیرد ( اكبری ۱۳۸۱).
۱. mutality
۲. Premeability
۲. davaluing behaveor
کارشناس ارشد مشاوره : دانشگاه تربیت معلم
نویسنده : صدیقه احمدی
۲. Premeability
۲. davaluing behaveor
کارشناس ارشد مشاوره : دانشگاه تربیت معلم
نویسنده : صدیقه احمدی
منبع : مؤسسه تحقیقاتی ایران زمین پارسیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست