چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
خانهای روی وب
ورود به دنیای مجازی وب در کشور ما داستان پرفراز و نشیبی دارد، چه برای کاربران عادی که با رویآوری به وبلاگنویسی متهم به وقتگذرانی میشدند چه برای اهل سیاست که متهم به عبور از خط قرمزها، تا آنجا که وقتی یکی از سیاستمدارن همچون محمدعلی ابطحی با وبنوشت برای اولین بار در کشور قدم به دنیای بیکران وبنویسی گذاشت به یکباره موجی از مخالفتها را با خود همراه ساخت. همان روزها وقتی ازابطحی در مورد سختیهای وب نوشت سئوال کردم او در پاسخ گفت،"من بحران سختی را در چند ماه شروع به کار وب نوشت پشت سرگذاشتم از یک سو این شایعه به طور گسترده رواج یافته بود که من با این وبلاگ به دنبال شهرتطلبی هستم و از سوی دیگر عدهای نیز بر این باور بودند که حکومت من را وادار کرده است که به عنوان سوپاپ اطمینان عمل کنم و از طرف دیگر جریان محافظه کار به این شایعه دامن می زد که من با ورود به این فضا قصد دارم که از روحانیت و ارزش های انقلابی بکاهم. به هر حال شایعه و بحثهای زیادی شکل گرفته بود در حالی که هیچ کدام از این شایعات صحت نداشت و تنها دلیل این بود که من احساس می کردم اینترنت و وبلاگ یک محیط آزاد است که می توانم به راحتی در آن حرف های دلم را بزنم و من هیچ کس را مجبور نکردم که این مطالب را بخواند حتی اگر کسی یک بار هم روی این مطالب کلیک نمی کرد من باز هم برای دلم خودم می نوشتم".
به هرحال از آن روزها مدت زمانی سپری شده است و دیگر اینترنت پایگاه شیطانی و وبلاگستان محلی برای جذب افراد بیکار نیست و روی آوری به وبنویسی برای اهل سیاست عبور از خط قرمز محسوب نمیشود. امروزه و در تعریف جدید گفته میشود که وبلاگ روشی برای برقراری ارتباطی آسان و دو سویه با قشر عظیمی از کاربران است. تعریفی که در همان روزهای بدو ورود وبلاگ به کشورمان قالب جامعه نیز بر آن باور و اعتقاد داشتند. باوری که سبب میشد با وجود تمامی سختیها افراد علاقمند همچنان به وبنویسی بپردازند. باوری که برای باور آن سختیهای بسیاری پشت سر گذاشته شد.
● یک ضرورت
بهرهوری از پدیده سایتنگاری و وبلاگ نویسی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۰ آغاز شد و ناگهان توجه به اینترنت و راهاندازی وبسایتهای خبری و تحلیلی در حوزه سیاسی و اجتماعی بسیار قوت گرفت و در همین مدت زمان خبرگزاریها و سایتهای مختلفی راهاندازی شدند. رفته رفته تمایل به بهرهبرداری از محیط اینترنت برای تبلیغات سیاسی تا آنجا پیش رفت که در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری شاهد بودیم که تمامی کاندیداها علاوه بر استفاده بهینه از تمامی تبلیغات رایج و سنتی به یکباره جذب تبلیغات گسترده در دنیای مجازی شدند و با راهاندازی سایتهای اختصاصی تلاش گستردهای را در جلب مخاطبین داشتند. البته ذکر این نکته ضروری است که گرچه راهاندازی اینگونه سایتها برای جلب آرای بیشتر طراحی شده بود اما این اقدام در دل خود نوید خوبی را برای دوستداران فضای مجازی به همراه داشت چرا که اگر یکی از این کاندیداها بر کرسی ریاست جمهوری تکیه میزد چون خود در خلال انتخابات وبلاگ و سایت را برای تبلیغات و ارتباط با مخاطبان انتخاب کرده بود یعنی به نوعی این محیط را به رسمیت شناخته ، بنابراین سایتداران و وبلاگنویسان میتوانند برای آینده مدعی یک حاشیه امنیتی باشند.
به هرحال نتیجه انتخابات مشخص شد و منتخب بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد و پس از گذشت مدت زمانی خبر وبلاگنویس شدن احمدینژاد به سوژه خبری رسانههای داخلی و خارجی تبدیل شد و نشان داد که این سیاستمدار میخواهد پا را از چارچوب خشک و رسمی یک سایت دولتی بیرون بگذارد و در قالب نوشتاری از نوع وبلاگی با مخاطبین خود به گفتگو بنشیند. گرچه با مراجعه به این سایت www.ahmadinejad.ir میتوان به درستی دریافت که هنوز به روز رسانی و کوتاه نویسی در اولویت این سایت قرار نگرفته است چرا که آخرین تاریخ به روزرسانی به اسفند ۸۵ بازمیگردد همان مطلب مفصلی که در پاسخ به نامه یک مادر آمریکایی نوشته شده است. اما همین نکته یعنی راهاندازی یک سایت شخصی برای ارتباط با مخاطبین حالا با تمامی اما و اگرها نشان از به رسمیت شناختن محیط وب از سوی احمدی نژاد دارد.
غیر از عنوان سایت میشود و میتوانیم محمود احمدی نژاد مردم بخواهند مهدی کروبی ، دوباره میسازمت مصطفی معین، همه با هم کار علی اکبر هاشمی رفسنجانی، جور دیگر باید دید مهرعلیزاده ، زندگی خوب برازنده ایرانی محمد باقر قالیباف، و هوای تازه علی لاریجانی عناوینی بودند برای سایتهای ۶ رقیب دیگر در طول برگذاری نهمین انتخابات ریاستجمهوری که پس از سپری شدن دو سال هنوز تعدادی از این سایتها با همان شکل و شمایل روزهای نخست برجا ماندهاند و تعدادی نیز به طور مرتب به روزرسانی میشود و البته عدهای دیگر همچون معین نیز سایت خود را با فرمت صدردصد وبلاگی به روزرسانی میکنند و به طور کلی باید گفت حیات متوالی این سایتها حتی بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات نشان دهنده این واقعیت است که ضرورت داشتن یک محیط مجازی برای ارتباط با مخاطبین و در مواقع خاص برای جلب آرای بیشتر به نوعی برای اکثر مسئولین مشخص شده است.
● شهردار آنلاین
این روزها با گشتزنی در دنیای وب میتوان به راحتی به دهها سایت و وبلاگی دسترسی پیدا کرد که به نوعی از سوی مسئولین به روزرسانی میشود و هرازگاهی خبری از پیوستن دیگران به دریای بیکران وب دارد و در این میان سردار سابق و شهردار فعلی تهران یکی از فعالان این عرصه به شمار میآید.
قالیباف درایام انتخابات و در میان ۶ کاندیدای دیگر به نوع چشمگیری از تبلیغات گستردهای استفاده کرده بود تا آنجا که بیشترین تراکتهای خیابانی را با بالاترین کیفیت در سطح شهر نصب کرده بود و این وضعیت در دنیای مجازی نیز صادق بود چرا که هر بازدید کنندهای بعد از تایپ آدرس سایت با سه انتخاب (سایت بدون فلش، سایت با فلش و سایت انتخاباتی) روبهرو بود که هر فردی بنا به سلیقه خود میتوانست یکی از سه گزینه را انتخاب کند . بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات این سایت از گردونه مجازی خارج و پس از مدت زمانی نسبتا طولانی باردیگر سایت شهردار با طراحی جدید قدم به دنیای مجازی گذاشت .در صفحه نخست سایت جدید شهردار عمده حجم صفحه به عکسهای تعلق دارد که مرتبا در حال تغییر است عکسهای که حضور قالیباف در صحنههای مختلف اجتماعی را نشان میدهد.سمت راست سایت کاربران با گزینههای همچون زندگی، تماس با من، پرسشنامه و... روبهرو هستند که با کیلک بر روی هر گزینه صفحه جدیدی به روی کاربران گشوده میشود به عنوان نمونه با فشردن گزینه پرسش و پاسخ میتوان به این صفحه دسترسی پیدا کرد. صفحهای که در آن سئوالاتی مطرح و شهردار تهران به آن پاسخ داده است مثلا قالیباف در پاسخ به این سئوال که برای مهار گرانی و تورم چه راهکارهای پیشنهاد میشود، اینگونه پاسخ داده است:« تورم که باشد، باید منتظر اتفاقات ناگوار بود. طولانی که شود، اتفاقات بد همراهش میآید. ریشه بسیاری از ناهنجاریها و بیسامانیهاست. نباید دست کم گرفتش. تورم که بالا باشد، تولید صرف ندارد و کار اقتصادی رونق. مخل توسعه است. ولی ساده داریم از کنار آن رد میشویم. مدتهاست که گرفتار آن هستیم و توجه لازم را نداریم. حرف زیاد میزنیم ولی عمل نه! علتش هم مشخص است. بزرگترین عاملش، دولت است. با نوع عملکردش؛ کسری بودجهاش، هزینههای اضافی و بیانضباطیهای مالیاش. راه حلش هم هست. راههای عملی و کارشناسی برای کاهش آن وجود دارد. تجربیات دیگر کشورها هم هست. ولی حرف میزنیم فقط. از عمل خبری نیست. اگر تورم را مهار کنیم، اصلاحات اقتصادی دیگر هم ممکن میشود. باید شهامت داشت. شجاعت داشت. باید تصمیم گرفت و عمل کرد. باید رفت سراغ دولت. باید تولید را رونق داد؛ سرمایهگذار را جذب کرد. باید شهامت داشت».
همچنین در صفحه اصلی این سایت بخشهای مختلفی همچون دیدهگاهها، وبلاگ، آثار،گالری، دانشگاه، نظرات شما و... نیز به چشم میخورده که با کلیک بر هر کدام از بخشها میتوان به صفحه مربوط ارتباط برقرار کرد.به عنوان نمونه با کلیک بر روی عنوان وبلاگ صفحهای پیشرو بازدیدکنندگان گشوده میشود که در آن صفحه میتوان آخرین وب نوشت شهردار را با نثری وبلاگی مورد مطالعه قرار داد که آخرین نوشته متعلق به سازمان فرهنگی هنری است در این خصوص قالیباف نوشته است:« شنبه همایش اوقات فراغت تابستان بود. مدیران سازمان فرهنگیهنری و معاونت اجتماعی آمده بودند تالار ایرانزمین شهرداری.حرفهایی زدم که گویا خلاف عرف اینگونه جلسات بود. شیوه من در جلسات کاری که با همکارانم دارم، برخورد منتقدانه، چالشی و صریح با مسایل است.اگر قرار باشد همه کارها را با تعارف و سرپوش گذاشتن روی اشکالات انجام بدهیم که سنگ روی سنگ بند نمیشود.هر سیستمی هرچهقدر هم که موفق عمل کند، اگر با نقایص و مشکلاتش برخورد جدی نکند میپوسد و...»
به طور کلی سایت شهردار تهران را میتوان هم یک سایت رسمی دانست هم یک سایتی که نویسنده آن سعی دارد با نثری بسیار ساده با خوانندگان خود ارتباط برقرار کند از نطر طراحی نیز این سایت بسیار ساده و در عین حال چشمنواز طراحی شده است اما این سایت با یک مشکل عمده درگیر است و آن هم دیر بالا آمدن سایت است چون در این سایت حجم استفاده شده از تصاویر بسیار بالا است و همین مسئله سبب میشود که سایت به کندی خوانده شود البته این مشکل برای کاربرانی به وجود میآید که از اینترنت پرسرعت بیبهره هستند و باید بالا آمدن سایت را با سیتم دایل آپ انتظار بکشند.
با پیشرفت روزافزون تکنولوژیهای همچون کامپیوتر و اینترنت رفته رفته سایتها و وبلاگها میروند تا جای رسانههای سنتی را بگیرند و حجم بیشتری از مخاطبان را به سوی خود جذب کنند مخاطبانی که اکثر آنها قشر جوان جامعه را تشکیل میدهد و در این میان ورود سیاستمدارن به عرصه وبنویسی سبب میشود که فاصلهها رفته رفته میان این قشر و مخاطبین کاسته شود و تعاملی در دنیای صفر و یک بین مسئولین و جوانان شکل بگیرد و کسانی در این میدان موفقتر هستند که در درازمدت در این دنیای بیکران وب برای خود خانهای در نظر گرفته باشند نه آنکه تنها در مقطعی خاص همچون انتخابات به سراغ این فضا بروند.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فنآوری اطلاعات
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست