جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
تقسیمات عوامانه
این تعریف اگر چه در ذا ت خود اصالت ندارد، اما این امكان را به تقسیم كنندگان می دهد كه چند هدف را تعقیب كنند:
۱) خود را از «سایرین» جدا كنند.
۲) هر چه سختی و درشتی و ناهنجاری در آثارشان هست، با توجیه «خاص پسند» بپوشانند.
۳) هنر را یك كالای لوكس قلمداد كنند تا به زعم خود از دسترس عوام دور بدارند.
اگر چه هدفهای تقسیم كنندگان هنر عام پسند به این سه مورد محدود نمی شود، اما نكته ای كه تقسیم كنندگان رند به آن توجه ندارند، نقطه مقابل عبارت «عام پسند» است؛ نقطه مقابل عام پسند چیست؟ اگر خاص پسند را بگذاریم، باید تعریف دقیق و جامعی از «خواص» ارایه كنیم. این تعریف آن قدر ناقص است كه نمی توان به آن تكیه كرد.
در كشور ما- كه نه روشنفكرش از مایه های روشنفكری به طور كامل برخوردار است و نه عوامش بی بهره از معیارهای روشنفكری_ نمی توان هنر عامه پسند را دقیقا به نحوی تعریف كرد كه گویا اثری عوامانه پدید آمده است.
از آن جا كه _ متاسفانه _ در جامعه ما به آثاری عامه پسند گفته می شود كه اقبال عمومی پیدا می كنند نه آثاری كه درون مایه های سست و بی محتوا دارند، نمی توان چنین قاطعانه به تقسیم آثار هنری پرداخت. هنر _ به شرط هنربودن _ قابل تقسیم نیست؛ اگر چه قابل ارزیابی كیفی است كه كار منتقدان است.
هنر را كسی نمی تواند مثل سیب لبنان یا پرتقال شهسوار در بسته بندی های درجه ۱ و ۲ و ۳ به مشتری عرضه و مشتریان را هم براساس كالای مورد علاقه شان به رعیت و خرده بورژوا و سرمایه دار بزرگ طبقه بندی كند.
طبقه بندی هنر از تفكر طبقاتی كسانی برمی خیزد كه نمی توانند - و نمی دانند یا نمی خواهند بدانند هنر را منطبق بر «خلاقیت» درك كنند.
اگر هنر را _ آنگونه كه هست- خلاقیت بدانیم و باور كنیم، درجه بندی آن و اطلاق واژه عامه پسند یا... به آن را عملی در شأن هنر تلقی نمی كنیم. آثار هنری در همه جای عالم و از هر نوعی، توانسته است مخاطب عام و خاص داشته باشد؛ گو این كه درجات ارتباط با آثار هنری به عمق اندیشه های مخاطب ارتباط داشته و دارد.
هنر، به دایره كشف بازمی گردد و شهود؛ در این دایره غیرمحصور است كه حصارهای خیالی می شكند و رشته ها می گسلد تا «خلق» صورت گیرد. و چه كسی است از «مخلوق» ایراد بگیرد یا آن را به پسند عوام و خواص نسبت دهد؟
هنر یا اثر هنری یا به دایره كشف و خلق وارد شده یا نشده است؛ در صورتی كه اثر و پدیده، نام هنر به خود بگیرد، مجرد از آن است كه قابل تقسیم باشد. به همین دلیل این تقسیم بندی ها نه از نوع شناساكردن، بلكه از جنس تقسیم بندی پدیدآورندگان و مخاطبان از هر دو طرف است. یعنی نظیر به نظیر آن اتفاقی كه در تقسیمات اجتماعی صورت گرفته و می گیرد. با این تفاوت كه این تقسیم بندی ها آن قدر رندانه و زیركانه است كه كمتر كسی به دوپاره شدن آدمها در این شكل اعتراض می كند. طرفه آن كه جماعت روشنفكر _ هر چه روشنفكرتر- در این تقسیم بندی دخیل تر و مصرترند.
ابراهیم زاهدی مطلق
منبع : روزنامه همشهری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
عراق انتخابات دانشگاه تهران حماس حسن روحانی مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی دولت دولت سیزدهم رهبر انقلاب مجلس شهید مطهری
ایران بارش باران هواشناسی یسنا هلال احمر قوه قضاییه روز معلم تهران سیل معلم پلیس شهرداری تهران
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان قیمت دلار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی سایپا کارگران ارز
عمو پورنگ سریال موسیقی پردیس پورعابدینی تلویزیون صداوسیما عفاف و حجاب مسعود اسکویی سینمای ایران سینما
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه اوکراین چین نوار غزه انگلیس
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام بازی سپاهان لیگ برتر ایران رئال مادرید
هوش مصنوعی کولر گوگل تلفن همراه همراه اول تبلیغات اینستاگرام اپل
خواب فشار خون کبد چرب چاقی رابطه جنسی