پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

راز پشت در - The Secret Beyond The Door


راز پشت در - The Secret Beyond The Door
سال تولید : ۱۹۴۸
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : فریتس لانگ.
کارگردان : لانگ.
فیلمنامه‌نویس : سیلویا ریچاردز، برمبنای داستانی نوشته روفوس کینگ.
فیلمبردار : استنلی کورتز.
آهنگساز(موسیقی متن) : میکلوش روشا.
هنرپیشگان : جون بنت، مایکل ردگریو، آن روره، باربارا اونیل و ناتالی شیفر.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۸ دقیقه.


"سلیا" (بنت) طی تعطیلاتی در مکزیک با ناشر یک مجله معماری به‌نام "مارک" (ردگریو) آشنا می‌شود و تصمیم می‌گیرد با او ازدواج کند. در مراسم عروسی، "سلیا" یک‌باره متوجه می‌شود که هیچ‌چیز درباره "مارک" نمی‌داند. در دوره ماه‌عسل، "سلیا" به "مارک" روی خوش‌ نشان نمی‌دهد و "مارک" نیز به تندی رفتار می‌کند و بدون "سلیا" به شهرش، نیویورک باز می‌گردد. "سلیا" به دنیا شوهر با یک خواهر شوهر - "کارولین" (روره) ـ به یک منشی حسود ـ "دوشیزه روبی" (اونیل) ـ و "دیوید" (دنیس)، پسری مادرمرده و حاصل ازدواج قبلی "مارک"، هم‌خنه خواهد بود. آرام‌آرام "سلیا" متوجه می‌شود که "مارک" خود را در مورد مرگ همسر اولش مقصر می‌داند و اصلاً در مورد قتل و جنایت نظرهای خاصی دارد. او اتاق‌های خانه‌اش را مانند محل جنایت‌های پرآوازه‌ای که در تاریخ رخ داده‌اند، ساخته است و آن‌ها را به "سلیا" نشان می‌ٔهد. جز یک اتاق که دری بسته دارد و "سلیا" تصور می‌کند راز نامتعادل بودن "مارک" را در همان اتاق خواهد یافت و با گشودن در اتاق، "مارک" راهی به ناخودآگاه خود پیدا می‌کند و معالجه می‌شود...
٭ از آثار جنائی دوره آمریکائی لانگ که اغلب در فضاهائی مرموز و اسرارآمیز می‌گذرند و تأثیر آنان برموج آثار نوآر بسیار مهم تلقی شده است. آخرین و کم اهمیت‌ترین فیلم از چهار فیلمی که بنت در آن‌ەا با استاد همکاری داشت (سه‌تای دیگر عبارتند از: جست‌وجو برای دستگیری، ۱۹۴۱؛ زنی پشت‌ویترین، ۱۹۴۴ و خیابان اسکارلت، ۱۹۴۵) که آشکارا آلفرد هیچکاک و به‌خصوص ربکا (۱۹۴۰) را به‌یاد می‌آورد. فیلم‌برداری اکسپرسیونیستی کورتز و موسیقی "غیرعادی" روشا فوق‌العاده‌اند. اما صرفاً با فیلم‌برداری و موسیقی خوب، یک فیلم ناموفق ساخته نمی‌شود.