جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا


تردیدهای یک نویسنده روی صندلی کارگردانی


تردیدهای یک نویسنده روی صندلی کارگردانی
پس از مدتی وقفه از پخش مجموعه‌های طنز روتین شبانه، چارخونه ساعتی از شب‌های بینندگان شبكه ۳سیما را پركرده است.
مجموعه‌ای با یك ساختار و داستان نه چندان جدید كه البته كارگردانی جدید دارد. سروش صحت، این روزها قلم و كاغذ را كنار گذاشته و سخت مشغول كارگردانی است.
البته كارگردانی‌اش را نیز می‌توان به نویسندگی، بازیگری، كارشناس شیمی كاربردی و متخصص حفاظت محیط‌زیست دریا بودنش افزود.
▪ اولین تجربه كارگردانی چه‌طور است؟
همیشه به‌دست آوردن تجربه سخت اما شیرین است.
▪ پس بیاید از اینجا شروع كنیم كه سروش صحت چگونه كارگردان شد؟
به من پیشنهاد دادند من هم بعد از كلی دو دلی و شك قبول كردم.
▪ و چه كسی به شما پیشنهاد كارگردان شدن را داد؟
محسن چگینی، تهیه كننده، این پیشنهاد را به من داد و گویا با شبكه نیز هماهنگ كرده بود و طبق معمول شروع دیگر كارهای تلویزیونی پس از طی كردن جلسات و گفت‌وگوهای بسیار میان من و تهیه كننده و شبكه این اقدام صورت گرفت.
▪ در این كار تا چه حد و اندازه‌ای از متن‌های خودتان استفاده كردید؟
من فقط ۲ قسمت اول را برای معرفی بازیگران و نقش‌هایشان نوشتم و البته یك سوم یكی دیگر از قسمت‌ها، یعنی تا به حال روی هم ۲ قسمت و یك سوم نوشته‌ام و فكر نمی‌كنم دیگر فرصتی برای نوشتن باشد ضمن این كه ما نویسنده‌های خوب و مطرح بسیاری در زمینه كارهای طنز روتین شبانه در این سریال داریم.
علیرضا بذرافشان، محمدرضا آریان، سارا خسروآبادی، ریما رامین‌فر، علیرضا ناظر فصیحی، حمید برزگر، ایمان صفایی و پدرام رمضانی از جمله این نویسندگان هستند كه البته به جز ایمان صفایی و پدرام رمضانی كه برای اولین بار نویسندگی یك مجموعه تلویزیونی را تجربه می‌كنند، مابقی همگی از نویسندگان حرفه‌ای به شمار می‌آیند.
▪ به عنوان یك نویسنده طنز فعال در عرصه تلویزیون در متن نویسنده‌هایتان دست می‌برید تا آن را تغییر دهید؟
گه‌گاه این كار را انجام می‌دهم گرچه به نظرم كاری زشت، ناپسند و بی‌ادبانه است اما اگر ناچار باشم و نویسنده‌ها حضور نداشته باشند این كار زشت، ناپسند و بی‌ادبانه را انجام می‌دهم.
▪ پس به نظر شما دست بردن كارگردان در متن نویسنده كاری زشت است؟
شاید متن خیلی خوب باشد. گاهی فكر می‌كنم كه سلیقه من هم باید در آن به كار رود. معمولاً كارگردان‌ها این كار را انجام می‌دهند و بیشتر مواقع نویسنده‌ها از تغییراتی كه كارگردان در متن می‌دهد دل خوشی ندارند.
▪ این حرف‌ها را سروش صحت كارگردان می‌زند؟
نه این حرف‌ها را سروش صحت نویسنده می‌زند. اینها تجربه نویسندگی من است. وقتی می‌دیدم كه كار خراب‌تر از متن من می‌شود بسیار ناراحت می‌شدم اما به روی خودم نمی‌آوردم.
▪ اگر كار بهتر از متن شما در می‌آمد چه؟
خوشحال می‌شدم ولی باز هم به روی خودم نمی‌آوردم.
برویم سراغ انتخاب بازیگران این مجموعه كه معتقدم تلفیقی از بازیگران همیشگی كارهای مهران مدیری و رضا عطاران هستند.
در واقع اینها بازیگران مطرح طنز هستند كه در سینما و تلویزیون سوابقی درخشان دارند و من فكر كردم برای این كار مناسب هستند.
▪ شما در این كار از بازیگرانی كه سابقاً در بعضی كارها خوش درخشیده‌اند استفاده كردید، مثل رضا شفیعی‌جم، اما به نظر برخی مخاطبان، رضا شفیعی‌جم هنوز نتوانسته در این كار به دل بیننده بنشیند و یا این كه مردم را بخنداند؟ چرا؟
به نظر من رضا، پدیده‌ای استثنایی در طنز است و بسیار مستعد است. او پتانسیل عجیب و غریبی برای این كار دارد. مطمئناً در قسمت‌های بعدی توانایی‌های بیشتر او را می‌بینید. او همیشه جایی برای تغییر دارد، تغییری كه خود رضا آن را از كار در می‌آورد.
▪ فكر نمی‌كنید كه بعضی سكانس‌ها خیلی پرهیاهو و شلوغ است و بعضی دیگر آرام تا جایی كه بازیگر نمی‌تواند در آن متن كوتاه و دیالوگ كم‌جان نقش و استعداد خود را بروز دهد؟
ما هم سكانس‌های پرجنب و جوش داریم و هم سكانس‌های آرام كه بستگی به متن دارد و این روند ریتم را در آن قسمت سریال تعیین می‌كند و مجموعه را جلو می‌برد. اما این كه می‌گویید در بخش‌های آرام‌تر بازیگر نمی‌تواند توانایی خود را نشان بدهد و كم‌رنگ و خاموش به نظر می‌رسد، می‌تواند نظری به‌جا و قابل تأمل باشد، حتماً روی همه نظراتی كه از طریق مخاطبین به ما منتقل می‌شود فكر خواهیم كرد چرا كه این مجموعه برای مخاطب ساخته می‌شود.
طبعاً هر چه جلوتر می‌رویم به نكات ریزتری دست پیدا می‌كنیم. ما هم مثل تمام عوامل برنامه‌های تلویزیونی داخل كار هستیم و چیزی نمی‌بینیم. ارزیابی مخاطب برایمان ملاك است و آن را در نظر می‌گیریم. همین بازخوردها تأثیر زیادی در كار ما دارد و امیدواریم كه با نگاه تیز و ریزبینانه مخاطب، مجموعه روز به روز بهتر شود و ارتقا یابد.
▪ در باره طرح اولیه قصه این مجموعه بگویید و این كه آیا زندگی به این شیوه در خانواده‌های ایرانی مرسوم هست؟
در این مجموعه زندگی خانواده‌ای به تصویر كشیده شده است كه هر كدام در یك واحد از این آپارتمان زندگی می‌كنند و من خانواده‌های زیادی را دیده‌ام كه فرزندان در واحدهای جداگانه‌ای از یك ساختمان كنار پدر و مادر زندگی می‌كنند.
▪ در این چارخونه، كدام خانه را ارجحیت می‌دهید؟
خانه شكوه را بیشتر از همه دوست دارم چرا كه به نظرم خیلی خانه جان‌داری است و زندگی بیشتر در آن وجود دارد. خانه یك زن مثل شكوه به نظرم این شكلی است.
▪ از طراحی صحنه راضی هستید؟
طراح صحنه این مجموعه آیلا شیخ‌اوغلی است، كارش را خیلی دوست داشتم و با هم همدل و هم سلیقه هستیم.
یك جاهایی هم خانم شیخ پیشنهادهای خوبی داشت اما متأسفانه نتوانستیم امكانات را برایش فراهم كنیم مطمئناً در این صورت صحنه بهتری داشتیم.
▪ برگردیم به چارخونه، چه شد كه این اسم را برای مجموعه انتخاب كردید؟
چارخونه اسم پیشنهادی هادی مقدم‌دوست بود. او نویسنده، دستیار كارگردان و روزنامه‌نگار است. مدتی بود كه دنبال اسم می‌گشتیم و هادی پیشنهاد داد كه بگذاریم چارخونه، ما هم همگی از این اسم خوشمان آمد.
▪ بعد از این سروش صحت به دنبال چه كار یا رشته‌ای خواهد رفت. بازیگری، كارگردانی یا نویسندگی؟
هر سه كار را انجام می‌دهم. هر كاری كه با آن ارتباط لازم را برقرار كنم؛ بازیگری باشد، نویسندگی یا كارگردانی.
▪ آیا سروش صحت كارگردانی را فقط در مجموعه طنز دنبال خواهد كرد؟
نمی‌دانم. فكر نمی‌كنم، اصولاً درباره كلمات حتماً، فقط و قطعاً مطمئن نیستم و آینده را نمی‌توانم پیش‌بینی كنم.
▪ باز هم برگردیم به چارخونه، آیا بازیگر جدیدی به این مجموعه خواهد پیوست؟
بازیگر مهمان و ثابت هر دو را خواهیم داشت. حالا من از شما سؤالی دارم به عنوان مخاطب مجموعه چارخونه، آیا از دیدن كار لذت می‌برید و با آن ارتباط برقرار كرده‌اید؟
جواب را می‌گذاریم تا خواننده‌ها بدهند.
سپیده سعیدی
منبع : روزنامه همشهری