دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
موسیقی زیر زمینی
موسیقی زیر زمینی هم به مانند تمامی عناوین و مفاهیم هنری دیگر صاحب یک تعریف مشخص نیست. این عناوین در هر زمان و مکانی صاحب تعریف های مختلف و حتی گاهی متضاد می شوند
برای مثال این عنوان در غرب جهان به نوعی از موسیقی گفته می شود که خالقان آن به هیچ عنوان علاقه یی به حضور در فرآیند تولید یا بازار تبلیغات ندارند و اعتقاد دارند که فرآیند تولید این گونه، در نهایت مرگ هنر را رقم خواهد زد و گاهی هم به گروه ها و موسیقی یی گفته می شود که هر چند عرضه می شود و در عرصه تبلیغات حضور پیدا می کند اما در نهایت استراتژی متفاوتی نسبت به بدنه غالب بازار موسیقی برگزیده است. چنین می شود که گاهی گروهی به مانند «TOOLS» هم با آنکه آثارش عرضه می شود بخشی از موسیقی زیرزمینی به حساب می آید. اما در این جای جهان این عنوان و اصطلاح یکسره معنایی دیگر به خود می گیرد و موسیقی زیرزمینی به گونه یی از موسیقی گفته می شود که نتوانسته مجوز اجرا یا تکثیر بگیرد. از همین رو اثر به شکل دیگری در اختیار مخاطبانش قرار می گیرد. در این جا قرار گرفتن یک موسیقی در زیر مجموعه آثار زیرزمینی نتیجه دیدگاه های زیبایی شناسی خالقان اثر نیست بلکه نتیجه مناسبات تولید یک اثر است. از همین رو است که آنچه در اینجا از آن به عنوان موسیقی زیرزمینی یاد می کنند در آن سوی جهان در بخش موسیقی بدنه و فراگیر قرار می گیرد.اما نکته این است که اگر قرار باشد شورای نظارت و ارزشیابی مرکز موسیقی با این شکل با موسیقی مردمی برخورد کند ناخودآگاه فضا را برای شکل گیری موسیقی زیرزمینی فراهم خواهد کرد.این روزها موسیقی پاپ هر چه بیشتر و بیشتر از ارجاعات اجتماعی خالی شده است در نتیجه طبیعی است وقتی مخاطب موسیقی را بی ارتباط با محیط اطراف خود می بیند از آن روی برگردان می شود و به سراغ موسیقی یی خواهد رفت که آن را نزدیک تر به خود و اطرافش می بیند. یک نکته را نباید فراموش کرد، باب «دیلان» بزرگ در تکنیک صدا و نوازندگی هنرمند چیره دستی محسوب نمی شود اما آنچه که باعث شده «دیلان» در نقش یک مرجع در حوزه موسیقی مردمی مطرح شود موضع گیری های اجتماعی و سیاسی او در آثارش است. از سوی دیگر می پذیریم که بعضی از آثاری که در حال حاضر در زیر مجموعه موسیقی زیر زمینی قرار گرفته اند با اخلاق اجتماعی در تضاد هستند. اما خیلی از این آثار هم در نتیجه سخت گیری های نظارتی به شکل موسیقی زیر زمینی ارائه شده اند. بد نیست که مسوولان مرکز موسیقی سری به بازار قطعات کامپیوتر بزنند، خیلی زود متوجه خواهند شد که امکانات ضبط یک قطعه موسیقی چندان دور از دسترس نیست . نباید فراموش کنیم که ما تنها می توانیم جلوی ضبط و تکثیر قانونی این آثار را بگیریم ولی این دلیل نمی شود که آنها راه های دیگری را انتخاب نکنند. مگر نه اینکه آثار گروه «اوهام»، «محسن نامجو» و... در این سال ها بسیار شنیده شده اند در حالی که مجوز نشر نداشته اند.
برای مثال این عنوان در غرب جهان به نوعی از موسیقی گفته می شود که خالقان آن به هیچ عنوان علاقه یی به حضور در فرآیند تولید یا بازار تبلیغات ندارند و اعتقاد دارند که فرآیند تولید این گونه، در نهایت مرگ هنر را رقم خواهد زد و گاهی هم به گروه ها و موسیقی یی گفته می شود که هر چند عرضه می شود و در عرصه تبلیغات حضور پیدا می کند اما در نهایت استراتژی متفاوتی نسبت به بدنه غالب بازار موسیقی برگزیده است. چنین می شود که گاهی گروهی به مانند «TOOLS» هم با آنکه آثارش عرضه می شود بخشی از موسیقی زیرزمینی به حساب می آید. اما در این جای جهان این عنوان و اصطلاح یکسره معنایی دیگر به خود می گیرد و موسیقی زیرزمینی به گونه یی از موسیقی گفته می شود که نتوانسته مجوز اجرا یا تکثیر بگیرد. از همین رو اثر به شکل دیگری در اختیار مخاطبانش قرار می گیرد. در این جا قرار گرفتن یک موسیقی در زیر مجموعه آثار زیرزمینی نتیجه دیدگاه های زیبایی شناسی خالقان اثر نیست بلکه نتیجه مناسبات تولید یک اثر است. از همین رو است که آنچه در اینجا از آن به عنوان موسیقی زیرزمینی یاد می کنند در آن سوی جهان در بخش موسیقی بدنه و فراگیر قرار می گیرد.اما نکته این است که اگر قرار باشد شورای نظارت و ارزشیابی مرکز موسیقی با این شکل با موسیقی مردمی برخورد کند ناخودآگاه فضا را برای شکل گیری موسیقی زیرزمینی فراهم خواهد کرد.این روزها موسیقی پاپ هر چه بیشتر و بیشتر از ارجاعات اجتماعی خالی شده است در نتیجه طبیعی است وقتی مخاطب موسیقی را بی ارتباط با محیط اطراف خود می بیند از آن روی برگردان می شود و به سراغ موسیقی یی خواهد رفت که آن را نزدیک تر به خود و اطرافش می بیند. یک نکته را نباید فراموش کرد، باب «دیلان» بزرگ در تکنیک صدا و نوازندگی هنرمند چیره دستی محسوب نمی شود اما آنچه که باعث شده «دیلان» در نقش یک مرجع در حوزه موسیقی مردمی مطرح شود موضع گیری های اجتماعی و سیاسی او در آثارش است. از سوی دیگر می پذیریم که بعضی از آثاری که در حال حاضر در زیر مجموعه موسیقی زیر زمینی قرار گرفته اند با اخلاق اجتماعی در تضاد هستند. اما خیلی از این آثار هم در نتیجه سخت گیری های نظارتی به شکل موسیقی زیر زمینی ارائه شده اند. بد نیست که مسوولان مرکز موسیقی سری به بازار قطعات کامپیوتر بزنند، خیلی زود متوجه خواهند شد که امکانات ضبط یک قطعه موسیقی چندان دور از دسترس نیست . نباید فراموش کنیم که ما تنها می توانیم جلوی ضبط و تکثیر قانونی این آثار را بگیریم ولی این دلیل نمی شود که آنها راه های دیگری را انتخاب نکنند. مگر نه اینکه آثار گروه «اوهام»، «محسن نامجو» و... در این سال ها بسیار شنیده شده اند در حالی که مجوز نشر نداشته اند.
منبع : پارسی فا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران صادق زیباکلام دولت مجلس شورای اسلامی مجلس انتخابات انتخابات مجلس مجلس دوازدهم انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور دولت سیزدهم
قتل سیل فضای مجازی تهران هواشناسی شهرداری تهران زلزله سازمان هواشناسی وزارت بهداشت پلیس بارش باران آتش سوزی
حقوق سربازان سلامت قیمت شکر خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا گاز بازار خودرو نمایشگاه نفت ایران خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران تلویزیون رضا عطاران دفاع مقدس سینما نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تئاتر
فناوری کره زمین
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه روسیه آمریکا حماس افغانستان سازمان ملل اوکراین رفح
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر بازی هوادار باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران سپاهان باشگاه استقلال
هوش مصنوعی شفق قطبی مریم میرزاخانی ایلان ماسک ناسا اپل تبلیغات نوآوری گوگل
زنان کاهش وزن درمان و آموزش پزشکی دیابت فشار خون قهوه بارداری افسردگی