سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

مشترک گرامی،حقوق شما در دسترس نمی باشد!


مشترک گرامی،حقوق شما در دسترس نمی باشد!
شرکت ارتباطات سیار در حالی اقدام به قطع یک طرفه ارتباط مشترکان بدهکار همراه اول می کند که در قبال این برخورد سختگیرانه، بسیاری از وظایف و تعهدات خود را نسبت به آنها را نادیده می گیرد.
این در حالیست که از سوی دیگر تعداد محدودی از مشترکان این اپراتور بدهکاران اصلی هستند که رقم لاوصولی چند میلیاردی سنگینی را روی دست این شرکت گذاشته اند.
این برخورد دو پهلو با مشترکان عادی که در اکثریت هستند و مشترکان خاص که تعداد کمی را شامل می شوند ، موجب گسترش نارضایتی ها از این اپراتور دولتی شده است .
یک مشترک همراه اول می گوید:صورتحساب دوره ای تلفن همراه من با وجودی که تغییر آدرس را اعلام کرده و هزینه آن را هم پرداخته ام ، کماکان به نشانی قبلی ارسال می شود و من به خاطر قطع شدن سرویس موبایلم لاجرم باید در هر دوره مسافت زیادی را طی کنم.
این تنها یک نمونه از مشکلات متعددی است که سیستم صورتحساب گیری و ارسال آن برای مشترکان همراه اول ایجاد کرده و هزینه سربار زیادی را به آنها تحمیل می کند.
امیر حسین تابش یکی دیگر از مشترکان همراه اول که به دلیل مشکلات مربوط به صورتحساب ماهانه شرکت ارتباطات سیار ، مجبور به تغییر شماره و اپراتور خود شده است می گوید: موارد متعددی پیش آمد که هزینه خدمات من دو برابر رقم واقعی استفاده ام از تلفن همراه بود و وقتی به دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه می کردم ،می گفتند یا اشتباه شده یا این که از سیم کارت شما یک کپی وجود دارد .
وی می افزاید: با این وجود اعتراض من در امور مشترکان مخابرات هم به جایی نرسید و بارها مجبور شدم هزینه خدماتی را بپردازم که دریافت نکرده ام.به همین دلیل هم تصمیم گرفتم با وجود تمام مشکلاتی که تغییر اپراتور و شماره به همراه دارد ، اقدام به این کار کنم .
یکی از مشکلات جدی که بسیاری از مشترکان همراه اول با آن دست به گریبان هستند، سرویس های بی کیفیت و مکالماتی است که مرتب قطع می شوند . با این حال اپراتور اول بدون در نظر گرفتن این موارد با مشترکان خود به نحوی برخورد می کند که گویا بهترین سرویس ممکن را به آنها ارائه کرده است و حالا محق است با تاخیر پرداخت صورتحساب ، ارتباط آنها را قطع نماید.
سینا رفیع یک مشترک همراه اول در این خصوص می گوید: ما در ایران حق انتخاب زیادی نداریم و لاجرم باید از سیم کارت همراه اول استفاده کنیم که نه کیفیت دارد و نه نرخ خدمات آن عادلانه است.
این شهروند تهرانی اضافه می کند: اگر اپراتور اول قرارداد SLA داشت ، با این نوع سرویس دهی نمی توانست سود داشته باشد . چرا که بیشتر درآمد خود را باید به عنوان جریمه به مشترکان می پرداخت . اما در شرایط کنونی مدیران آن با صراحت می گویند که قرارداد SLA مربوط به زمانی است که خصوصی شده باشیم.
وی به طعنه می گوید: خصوصی شدن مخابرات با وجود مشکلات و موانعی که روزنامه ها درباره آن می نویسند به عمر ما قد نمی دهد و تصور می کنم بچه هایمان سعادت گرفتن سرویس از یک شرکت مخابرات خصوصی منصف را داشته باشند!
براساس آخرین آمارهای موجود، شرکت ارتباطات سیار رقمی بالغ بر یکصد میلیارد تومان لاوصولی دارد که به دلایل مبهمی قادر به وصول آنها نیست و به گفته برخی منابع آگاه این ارقام سنگین بدهی مربوط به تعداد کمی از مشترکان همراه اول است که ظاهرا در زمره مشترکان "خاص" این اپراتور قرار دارند.
این درحالیست که مسئولان این اپراتور تا کنون به طور رسمی در مورد تعداد مشترکان بدهکار و ارقام بدهی آنها ، هیچ گزارشی ارائه نکرده اند و گمانه زنی ها درباره دلایل لاوصولی های سنگین این اپراتور را رد می کنند.
این در شرایطی است که ، ارتباط بخش قابل توجهی از مشترکان این شرکت در هر دوره و به دلیل تاخیر در پرداخت بدهی های کوچک ، قطع یا یکطرفه می شود که بسیاری از این موارد ناشی از بروز خطا در سیستم بیلینگ یا تاخیر در ارسال قبوض هستند.
این مسائل که مشترکان این اپراتور را ناراضی و بعضا هزینه های زیادی را به آنها تحمیل کرده است، مواردی هستند که به گفته کارشناسان از ضعف سیستم این شرکت دولتی ناشی شده اند، اما به دلیل انحصاری بودن فعالیت این شرکت تاوان این اشکالات را مردم می پردازند.
یک شهروند تهرانی معتقد است ؛ قرارداد شرکت ارتباطات سیار با مشترکان بی شباهت به قرارداد ترکمانچای نیست ولی فعالیت در فضای انحصاری و همچنین عدم دسترسی مشترکان به مراجع قانونی دارای صلاحیت در این خصوص موجب شده تا حقوق بسیاری از مردم در ارتباط با این شرکت تضییع شود.
وی می گوید: مردم ایران، بابت سرویس هایی پول می پردازند که علاوه بر کیفیت و کارایی پایین، تعرفه های گرانی دارند. با این حال هیچ نهاد یا مقام دولتی در وزارت ارتباطات یا شرکت مخابرات ایران خود را در قبال اجحافی که به مردم می شود، مسئول نمی دانند.
با این وجود کارشناسان پیش بینی می کنند، پس از پایان فرایند خصوصی سازی مخابرات بویژه بعد از راه اندازی اپراتور سوم ، شرایط فعالیت این چنینی برای اپراتور اول از بین خواهد رفت و در صورتی که خود را با قواعد بازی هماهنگ نکند ، به سرعت با کاهش تقاضا و مقبولیت در بازار مواجه شده و از بین خواهد رفت.
این گمانه زنی ها در حالی صورت می گیرد که پروانه صادر شده برای اپراتور اول، به نحوی تنظیم و تدوین شده است که استمرار شرایط فعالیت انحصاری برای این اپراتور را تضمین کرده و به نظر نمی رسد که این شرکت پس از خصوصی سازی هم تغییر رویه بدهد.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید