جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سوار کار الکتریکی - The Electric Horseman


سوار کار الکتریکی - The Electric Horseman
سال تولید : ۱۹۷۹
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ری استارک
کارگردان : سیدنی پولاک.
فیلمنامه‌نویس : رابرت گارلند، برمبنای داستانی نوشته شلی برتن.
فیلمبردار : اوئن رویزمن.
آهنگساز(موسیقی متن) : دیو گروسین.
هنرپیشگان : رابرت ردفورد، جین فاندا، والری پرین، ویلی نلسن، جان ساکسن، نیکلاس کاستر، ویل هیر، آلن آرباس و ویلفورد بریملی.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۰ دقیقه.


«سانی استیل» (ردفورد)، قهرمان پنج دوره مسابقات جهانی رودئو با کمپانی معظم «آمپکو» برای اجرای برنامه‌ای نمایشی - تبلیغاتی قرار داد می‌بندد. شبی پیش از اجرای برنامه در لاس متوجه می‌شود که به اسبش «رایزینگ استار» (و نماد کمپانی) مواد داده‌اند. او با مدیر کمپانی، «هانت سیرز» (ساکسن) برخورد تندی می‌کند و در میانه نمایش، ناگهان با اسبش از صحنه و سپس شهر خارج می‌شود. وقتی «سیرز» و افرادش از یافتن او ناامید می‌شوند، یک زن گزارش‌گر تلویزیونی به‌نام «هالی مارتین» (فاندا) از طریق یک دوست قدیمی، «گاس اتواتر» (هیر) که «سانی» از او کاروانی قرض گرفته، رد او را می‌گیرد. «سانی» ابتدا سؤال «هالی» درباره این که چرا اسب را برده بی‌جواب می‌گذارد اما بعدتر می‌خواهد تا در صحرا از او فیلمی بگیرد تا در آن شرح دهد که کمپانی «آمیکو» چه بر سر «رایزینگ استار» آورده. او سپس به «هالی» فکر می‌کند که آن محل خاص باید ریم راک کن‌ین باشد؛ جائی که «سانی» و همسر سابقش، «چارلوتا» (پرین) ماه عسل‌شان را گذرانده‌اند. «هالی» مصاحبه را برای شبکه می‌فرستد و «سانی» را ترغیب می‌کند که او را همراه خودش ببرد. در طول سفر رابطه‌ای عاطفی بین او دو شکل می‌گیرد و با تعقیب پلیس این رابطه عمیق‌تر می‌شود. با پخش مصاحبه از تلویزیون، «سانی» تبدیل به قهرمان ملی می‌شود. در اینجا «هالی» مخفیانه با گروه فیلم‌برداری در ریم راک کن‌ین قرار می‌گذارد ولی متوجه می‌شود که «سانی» گول‌شان زده و اسب را جای دیگر برده است. «رایزینگ استار» آزاد می‌شود، «هالی» و «سانی» با ناراحتی از هم جدا می‌شوند و «آمپکو» وقتی می‌فهمد که ماجراجوئی «سانی» به نفع کمپانی تمام شده، تمام خسارت‌ها را می‌پردازد.
* سوار کار الکتریکی حاوی تمامی درون مایه‌های سیاسی، اجتماعی و انتقادی آثار پولاک است. بی‌رحمی جامعه سرمایه‌داری که یک کابوی سنتی را به موضوع نمایش تبدیل کرده، رسانه‌های بی‌رحم که تمام حریم‌ها را شکسته‌اند، دل‌زدگی از زندگی ماشینی و دورافتادن هرچه بیشتر انسان از غرایز طبیعی‌اش و استحاله در... خلاصه هرآنچه می‌خواهید درباره ماهیت جامعه سرمایه‌سالار آمریکا بدانید! فقط می‌ماند یک پرسش بی‌پاسخ که در این جامعه بی‌رحم چگونه یک فیلم‌ساز متعهد مثل پولاک می‌تواند دارای چنین کارنامه پُرکاری باشد!


همچنین مشاهده کنید