پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024


مجله ویستا


پس از ربع قرن بازنشستگی شهربازی


پس از ربع قرن بازنشستگی شهربازی
تمام شد. شهربازی تهران پس از ربع قرن در آستانه بازنشستگی است. فقط چند ماه دیگر وقت مانده برای دیدن چرخ و فلك بزرگ این شهر بر فراز بزرگراه چمران. پس از این شهربازی را باید در خاطرات پیدا كرد. «یادش بخیر یك زمان اینجا شهربازی بود.» این شهر با یك پل روگذر معاوضه می شود. اگر حالا بدون هیچ مانعی چرخ و فلك رنگی را می توان بر فراز بزرگراه چمران دید، دو سال بعد باید از زیر پل روگذر سرك كشید و پلی را دید كه اصلاً نمی چرخد و ثابت ثابت است. همه این اتفاقات به یك دلیل ساده رخ می دهد. تكمیل شبكه بزرگراهی شهر تهران كه از دهه ۵۰ معطل مانده است و امروز شهرداری می خواهد آن را به اتمام برساند. این همان دلیلی است كه چندی پیش وقایع مربوط به تخریب جنگل لویزان را هم به وجود آورد.
● خرید شهربازی
همه چیز از یك صبح تابستانی آغاز شد. سال ،۱۳۸۲ وقتی كه مهندسان نقشه كش شهرداری تهران با ورود به محوطه شهربازی دوربین های مخصوصی را روی زمین كاشتند و از ویزورهای آن به میخ های مخصوص كوبیده شده به سطح زمین نگاه كردند و ساكت تر از وقتی كه آمده بودند، رفتند. مدیران شهربازی چند روز بعد متوجه شدند كه آنها برای چه آمده بودند.
محمدی زاده معاون سابق خدمات شهری تهران و استاندار فعلی خراسان رضوی اولین كسی بود كه در سال ۱۳۸۳ از تخریب شهربازی سخن گفت. او نیز در آن زمان دلیل تخریب را همان چیزی اعلام كرد كه امروز گفته می شود و البته هیچ گاه عملیاتی نشد. محمدی زاده تا پایان عمر معاونتش مدام می گفت كه مشكلی نیست، اما بعدها معلوم شد كه مشكلات تا چه حد زیاد بود. بنیاد شهید انقلاب اسلامی به عنوان صاحب اصلی شهربازی تهران از فروش یك بخش اكراه داشت و می خواست قاعده «یا همه یا هیچ» را به اجرا گذارد.
جلسات مختلفی در شهرداری منطقه ۲ و كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر و معاونت خدمات شهری برگزار شد اما مشكلات هرگز برطرف نشد. ترافیك منطقه پابرجا ماند و همه مذاكرات تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری به فراموشی سپرده شد. احمدی نژاد شهردار وقت تهران رئیس جمهور شد، محمدی زاده به استانداری خراسان رضوی رسید و قالیباف شهردار تهران شد. سه شیفت كار كردن بر روی پروژه های عمرانی سیاست روز شد و اتمام پروژه های نیمه تمام عمرانی شعار اصلی شهرداری.
به گفته قالیباف پروژه های نیمه تمام بزرگترین مشكل تهران است كه گذشته از معطل گذاشتن سرمایه های صورت گرفته باعث ایجاد مشكلات بسیاری برای شهروندان نیز شده اند. با چنین دیدگاهی وی نهضت «نصب روزشمار» بر سر در پروژه های به مثال تبدیل شده ای مانند برج میلاد و تونل رسالت را راه اندازی كرد و در كنار آن تعدادی دیگر از پروژه ها را نیز در دستور كار قرار داد كه یكی از آنها احداث ادامه بزرگراه یادگار و اتصالش به بزرگراه نیایش بود.
شهردار جدید كه چاره حل ترافیك بزرگراه چمران حوالی خیابان سئول را در چند متر پایین تر از نمایشگاه بین المللی دید به جای پافشاری بر روی تغییر محل نمایشگاه، پرونده خرید شهربازی را در دستور كار قرار داد و در نهایت خرید. دوشنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۳۸۵ موافقت اصولی بنیاد شهید انقلاب اسلامی و معاونت فنی شهرداری تهران به دست آمد و شهرداری در ازای دریافت سند مالكیت شهربازی مبلغ ۲۳ میلیارد تومان پرداخت.
۱۰ میلیارد از این مبلغ به صورت نقدی و مابقی به صورت واگذاری یك زمین در منطقه ۲ شهرداری پرداخت شد. مهندسان جمع آوری وسایل شهربازی را در دستور كار قرار دادند تا آنها كه امكانش را دارند به شهربازی استان قم منتقل شوند. شهرداری نیز همزمان قراردادهای مربوط به احداث ادامه بزرگراه یادگار امام را منعقد كرد.
مذاكرات با مسئولان زندان اوین آغاز شد و در نهایت بخشی از اراضی لازم نیز به مبلغ یك میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از قوه قضائیه خریداری شد. بر این اساس ادامه بزرگراه یادگار امام پس از گذر از روی بزرگراه چمران به نیایش متصل خواهد شد.
در حاشیه این طرح دسترسی هایی برای بزرگراه كردستان و چمران نیز دیده شده است. مسئولان شهرداری امیدوار هستند پس از اتمام این پروژه ۲۰ درصد از ترافیك حوالی چهار بزرگراه كردستان، نیایش، چمران و یادگار امام برطرف شود. از همین رو چند وقتی است كه كار را شروع كرده اند. آماده سازی پاركینگ شهربازی كه پایه های پل یادگار امام روی آن به زمین خواهد نشست، طراحی لازم برای مابقی فضای به جای مانده از شهربازی از یك سو و آغاز احداث پل از آنجایی كه یادگار به بن بست رسیده بود از سوی دیگر. البته شهرداری تهران و شهردارش وعده دیگری نیز داده اند.
قالیباف همزمان با انتشار زودتر از موعد این خبر كه در یكی از روزنامه های صبح صورت گرفت قول داد كه در ازای تخریب شهربازی خیابان سئول، شهربازی مدرن تر و به روزتری را در شهر آفتاب احداث خواهد كرد.
شهر آفتاب، شهر جدیدی است كه با كاربری خدماتی- تفریحی در اطراف حرم امام خمینی(ره) احداث شده و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. احداث این شهر در سال ۱۳۷۶ توسط شورای عالی شهرسازی مصوب شد و برای اجرا در اختیار شهرداری قرار گرفت. در شهر آفتاب نمایشگاه بین المللی، پارك، دانشگاه، شهربازی و بسیاری دیگر از كاربری های اقتصادی احداث خواهد شد. البته این شهر با آنچه بر روی پیراهن های ورزشی تیم فوتبال پرسپولیس تبلیغ شده است كاملاً متفاوت و تنها یك اتفاق است.
شهر آفتاب تیم پرسپولیس در شهر كیش است كه البته بدون ذكر نام در واقع تبلیغی است برای شهر آفتاب تهران و همچنین شهربازی اش.
● شهربازی جدید
قطار بزرگ، سفینه، منوریل، آبشار آبی، ارابه، اسب پرنده، تاب بچه، چرخ عصار، سینما سه بعدی، توفان، كاترپیلار، آبشار، آكروجت، افلاك نما، ترن هوایی، كشتی سبا، ماشین برقی، قالیچه پرنده، رودخانه وحشی، سورتمه، چرخ و فلك، رولر كاستر، گردش فضایی، رنجر و اختاپوس ۲۵ وسیله ای هستند كه قرار است در شهربازی جدید دیوانگان هیجان را راضی كند.
حضور بسیاری از این اسباب بازی ها در ایران بی سابقه است و مشابه آن را فقط در فیلم های سینمایی و یا تصاویر مطبوعاتی دیده ایم. این وسایل كه پیش بینی شده است ظرف یك سال تعداد آنها به ۴۰ برسد در كنار سایر امكانات، مساحتی به وسعت ۲۸ هكتار (هفت برابر شهربازی فعلی) را اشغال خواهند كرد. شهربازی جدید در ضلع غربی حرم امام خمینی(ره) احداث و بخشی از كاربری های شهر آفتاب را تشكیل خواهد داد. شهربازی با جنوبی ترین نقطه تهران ۱۰ كیلومتر فاصله دارد و جنوب شهری ها در ۱۵ دقیقه و شمال شهرنشین ها در صورت وجود ترافیك حداكثر ظرف ۹۰ دقیقه به این محل دسترسی خواهند داشت. البته سفر با مترو از شمالی ترین نقطه شهر مدت زمان سفر را به ۶۰ دقیقه كاهش خواهد داد.
محل اورژانس در ۱۳ كیلومتری، بیمارستان در ۱۲ كیلومتری و ایستگاه آتش نشانی در ۳ و ۷ كیلومتری، استقرار خواهند داشت تا ثابت شود كه این شهربازی جدید برتری های انكارناپذیری نسبت به همتای فعلی خود دارد. این شهر هیجانی توسط بخش خصوصی و با حداقل ۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری احداث خواهد شد. به گفته حدیدی مدیر این پروژه سرمایه گذاران آن نیز مشخص و به سازمان سرمایه گذاری برای انعقاد قرارداد معرفی شده اند. این قرارداد حداكثر تا پایان اردیبهشت ماه قطعی شده و عملیات اجرایی آن قطعاً در اوایل خرداد آغاز می شود. حدیدی می گوید: سرمایه گذار موظف خواهد بود ظرف ۹ ماه این شهربازی را تكمیل و آماده افتتاح كند. به گفته وی در غیر این صورت سرمایه گذار ناچار به پرداخت جریمه خواهد بود و به ازای هر روز تاخیر بخشی از سهم وی به حساب شهرداری ریخته خواهد شد.
مسئولان اجرای این پروژه و همچنین سرمایه گذاران بخش خصوصی مهمترین پارامتر خود در احداث این مجموعه را كودكان و نوجوانان رده سنی ۳ تا ۲۰سال قرار داده اند. بازدید كنندگان می توانند به مدت ۱۶۰ روز از خدمات این مجموعه استفاده كنند. سرمایه گذاران امیدوار هستند در سال اول یك میلیون و ۴۸۰ هزار نفر را از این طریق جذب كنند.
عملیات ساخت شهربازی جدید هنوز آغاز نشده است اما در عوض كار جمع آوری و انتقال وسایل بازی شهر فعلی آرام آرام به پیش می رود. صندلی های چرخ و فلك را باز كرده اند و لوله های اتصال شماره گذاری شده اند تا باز شوند. قرار است آنها به كرج انتقال داده و مجدداً براساس شماره ها سرپا شوند. كشتی فضایی در گوشه ای از محوطه آرام گرفته است، آبشار دیگر تحركی ندارد و اسكلت ها و گوریل های تونل وحشت به یك خواب ابدی فرو رفته اند.
بنابراین تهران دست كم تا یك سال دیگر شهربازی ندارد. آن هم مشروط بر اینكه قراردادهای ساخت تا آخر اردیبهشت ماه قطعی شود، سرمایه گذار خردادماه شروع به كار كند و بدون بدقولی سر موعد مقرر كار را تحویل دهد. اگر اینها را باور می كنید پس آماده باشید كه یك سال بعد با یك شهربازی غیرمنتظره در حاشیه تهران مواجه شوید كه از فضای آن فقط داد و فریاد بازدیدكنندگان به گوش می رسد. بنابراین ابهامات موجود در تخریب شهربازی را هم نشنیده بگیرید.
ابهاماتی كه نمی گذارند با خیال راحت با این واقعیت كنار بیاییم. واقعاً چرا در شرایطی كه احداث ادامه بزرگراه یادگار تنها به ۱۲ هزار متر زمین نیاز داشت شهردار بیش از ۵۰ هزار مترمربع شهربازی را خرید، آیا ترافیك های سئول بود یا مسئله دیگر. ترافیك سئول كه كمی بعید است. چون شهربازی شب ها فعالیت می كرد و آن هم فقط چهار ماه، حال آنكه سئول همیشه ترافیك دارد. پس می ماند مسائل دیگر كه قطعاً پس از علنی شدن طرح های مدنظر برای اطراف بزرگراه مشخص خواهد شد.
مهدی افروزمنش
منبع : روزنامه شرق