چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
جایگاه ایران در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی
برخلاف ذهنیت پرتردیدی که در جامعه ما نسبت به کار عکاسان تبلیغاتی ایرانی وجود دارد باید اذعان کنم که این شاخه از عکاسی در ایران از لحاظ پتانسیل های بالفعل و بالقوه در بین کشورهای جهان دارای یک وضعیت ویژه و استثنایی است. طبق برسی هایی که این حقیر انجام داده ام به این نتیجه رسیده ام که تقریبا در عموم کشورهای در حال توسعه، چه کشورهایی که از لحاظ صنعت و تجارت نسبت به ما در وضع تقریبا مساوی قرار دارند و چه حتی آنهایی که تا حد قابل توجهی در سطح بالاتری هستند، سطح کار عکاسانشان به سطح کار عکاسان ایرانی نمی رسد.
شاید یکی از دلایلی که باعث شده امروزه شاهد حرکت رو به جلوی عکاسی تبلیغاتی در ایران باشیم این باشد که ما همواره خود را با کشورهای توسعه یافته مقایسه کرده ایم که البته از این بابت جای بسی خوشحالیست، ولی اگر خوب دقت کنیم می بینیم که برای صنعت نیمه جان کشور ما و تجارتی که عمده آن بر پایه رانت خواری می گردد و اجازه رقابت را به تولید کنندگان نمی دهد و با وجود روشهای سنتی تجاری متداول که با ابزارهای تجارت مدرن بیگانه است، شاید این سطح از عکاسی تبلیغاتی برای شرایط فعلی کشور ما قدری زیادی هم باشدیا به عبارت دیگر میتوان گفت این شاخه از عکاسی در ایران فراتر از بستر خود حرکت کرده است.
اگر به آرشیو عکاسان تبلیغاتی موفق که تعدادشان هم کم نیست نگاهی بیندازیم به عکسهای زیادی برمی خوریم که در سطح استانداردهای کشورهای صنعتی و توسعه یافته است اما مواردی از قبیل عدم ارائه صحیح عکس، کیفیت پایین چاپ افست در غالب موارد، عملکرد ضعیف در برنامه ریزی و اجرای پروژه ها از جانب بسیاری از شرکتهای تبلیغاتی، آشنا نبودن برخی از گرافیستها با قابلیتهای عکس، اعمال نظرهای غیر کارشناسانه سفارش دهندگان در انتخاب عکس و بی استعدادی فراگیر عکاسان تبلیغاتی ایرانی در مطرح کردن خود و کارهای خود و ... باعث شده تا بعد از ۳۵ سال سابقه فعالیت پر افت و خیز ولی مستمر این شاخه از عکاسی، بخش عظیمی از جامعه هنری و غیرهنری نسبت به کار عکاسان تبلیغاتی ایرانی به دیده تردید بنگرند. امید است که با تاسیس انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی در آینده بسیار نزدیک با همت عکاسان، در سایه حرکتهای گروهی، این شاخه معتبر عکاسی در کشور ما به جایگاهی که لایق آن است تکیه زند و با کسب قدرت و اعتبار بیشتر، نقش مؤثرتری در گردش اقتصادی جامعه از خود ایفا نماید.
http://kiani.akkasee.com/plist/۷
منبع : مطالب ارسال شده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست