یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
جایگاه ایران در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی
برخلاف ذهنیت پرتردیدی که در جامعه ما نسبت به کار عکاسان تبلیغاتی ایرانی وجود دارد باید اذعان کنم که این شاخه از عکاسی در ایران از لحاظ پتانسیل های بالفعل و بالقوه در بین کشورهای جهان دارای یک وضعیت ویژه و استثنایی است. طبق برسی هایی که این حقیر انجام داده ام به این نتیجه رسیده ام که تقریبا در عموم کشورهای در حال توسعه، چه کشورهایی که از لحاظ صنعت و تجارت نسبت به ما در وضع تقریبا مساوی قرار دارند و چه حتی آنهایی که تا حد قابل توجهی در سطح بالاتری هستند، سطح کار عکاسانشان به سطح کار عکاسان ایرانی نمی رسد.
شاید یکی از دلایلی که باعث شده امروزه شاهد حرکت رو به جلوی عکاسی تبلیغاتی در ایران باشیم این باشد که ما همواره خود را با کشورهای توسعه یافته مقایسه کرده ایم که البته از این بابت جای بسی خوشحالیست، ولی اگر خوب دقت کنیم می بینیم که برای صنعت نیمه جان کشور ما و تجارتی که عمده آن بر پایه رانت خواری می گردد و اجازه رقابت را به تولید کنندگان نمی دهد و با وجود روشهای سنتی تجاری متداول که با ابزارهای تجارت مدرن بیگانه است، شاید این سطح از عکاسی تبلیغاتی برای شرایط فعلی کشور ما قدری زیادی هم باشدیا به عبارت دیگر میتوان گفت این شاخه از عکاسی در ایران فراتر از بستر خود حرکت کرده است.
اگر به آرشیو عکاسان تبلیغاتی موفق که تعدادشان هم کم نیست نگاهی بیندازیم به عکسهای زیادی برمی خوریم که در سطح استانداردهای کشورهای صنعتی و توسعه یافته است اما مواردی از قبیل عدم ارائه صحیح عکس، کیفیت پایین چاپ افست در غالب موارد، عملکرد ضعیف در برنامه ریزی و اجرای پروژه ها از جانب بسیاری از شرکتهای تبلیغاتی، آشنا نبودن برخی از گرافیستها با قابلیتهای عکس، اعمال نظرهای غیر کارشناسانه سفارش دهندگان در انتخاب عکس و بی استعدادی فراگیر عکاسان تبلیغاتی ایرانی در مطرح کردن خود و کارهای خود و ... باعث شده تا بعد از ۳۵ سال سابقه فعالیت پر افت و خیز ولی مستمر این شاخه از عکاسی، بخش عظیمی از جامعه هنری و غیرهنری نسبت به کار عکاسان تبلیغاتی ایرانی به دیده تردید بنگرند. امید است که با تاسیس انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی در آینده بسیار نزدیک با همت عکاسان، در سایه حرکتهای گروهی، این شاخه معتبر عکاسی در کشور ما به جایگاهی که لایق آن است تکیه زند و با کسب قدرت و اعتبار بیشتر، نقش مؤثرتری در گردش اقتصادی جامعه از خود ایفا نماید.
http://kiani.akkasee.com/plist/۷
منبع : مطالب ارسال شده
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
دولت سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی امام خمینی جنگ
آتش سوزی تهران وزارت بهداشت قتل شهرداری تهران پلیس سیل کنکور هواشناسی فضای مجازی سلامت زنان
خودرو دلار بازار سرمایه قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن تورم ایران خودرو
مهران مدیری سریال سینمای ایران تلویزیون سینما موسیقی سریال پایتخت کیومرث پوراحمد فیلم ترانه علیدوستی کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه جنگ غزه رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی سپاهان آلومینیوم اراک فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا سامسونگ فناوری اپل بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل