یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مجله ویستا
BMW سری ۵
تقریباً سه دهه از عمر BMWهای سری۵ كه از سال ۱۹۷۲ به بازار آمدهاند، میگذرد و در این دوره، توجه كسانی كه مدلهای سدان (خودروی دارای دو صندلی عقب و جلو) با ظاهر خودروهای لوكس و اصالت خودروهای سدان میپسندند،را به خود جلب كرده است. همواره دیگر سدانهای اسپورت با سریهای ۵ مقایسه میشدهاند. طراحی مجدد این سری در سال ۱۹۹۷ انجام شد و به آن ظاهری بخشید كه تا طراحی جدید بعدی، مقبولیت عمومی خود را حفظ كرد. اگرچه مدل ۲۰۰۴ سریهای ۵ BMW طراحی كاملاً جدیدی داشت، اما تغییرات خصوصیات پایهای خودرو اندك بود. مدلهای قبلی كاملاً راحت و با نیرو محركه بالا بودند. در این مدل نیز این ویژگیها وجود داشت، منتها كمی بیشتر. اما از لحاظ تكنولوژیك، مدل جدید نسبت به مدل قدیمی تغییر زیادی داشته است. چند مورد مستقیماً از نسل جدید سری ۷ در این مدل استفاده شده است، كه عبارتند از: سیستم iDrive، سیستم تثبیت فعال چرخش (ARS)، سیستم كنترل فعال عملكرد موتور (ACC) و سیستم صوتی Harman Kardon Logic ۷ . اگرچه بسیاری از فناوریهای سریهای ۷ به سری ۵ انتقال یافته است، ولی چندین تكنولوژی پیشرفته برای اولین بار در این نوع مدلهای سدان اسپورتی با سایز متوسط تولید كارخانه BMW، بكار رفته است. جالب توجهترین آنها، سیستم فعال فرمان جلو است، سیستمی كه قادر است تحت شرایط مختلف به منظور كنترل بهتر خودرو، میزان قدرت و چرخش فرمان را تنظیم كند. برای سال ۲۰۰۶، مدلهای ۵۲۵ و۵۳۰ BMW همگی شش سیلندر خطی سه لیتری و V۸ ۸/۴ لیتری جایگزین V۸ ۴/۴ لیتری خواهد شد. مدل واگن آن نیز با سیستم كامل با نام xDrive امسال عرضه خواهد شد. این سیستم یطور الكترونیكی كنترل میشود و برای كنترل تغییرات ناگهانی در نسبت قدرت عقب و جلو از یك كلاچ اضافی استفاده میكند. این خودرو با سیستم كنترل دینامیك پایداری BMW (DSC) كار میكند و با گرفتن اطلاعات از حسگرهایی كه سرعت انحراف و زاویه فرمان را تعیین میكنند، توزیع قدرت را تنظیم میكند. بعلاوه، هنگامی كه سیستم DSC روی یك چرخ ترمز میكند، سیستم xDrive بطور اتوماتیك گشتاور را به چرخ مقابل انتقال میدهد و این یعنی آنكه حتی اگر یك چرخ روی زمین كشیده شود، خودرو به حركت خود ادامه میدهد. با داشتن توان بالا و كنترل عالی، سری ۵ به سدان لوكس اسپورتی شهرت یافته است. این نسل جدید خودرو با داشتن یك سری فناوری بیانتها، در ذهن مصرفكننده جاودان باقی خواهد ماند و بعنوان خودروی رانندگان واقعی، بازار را تسخیر خواهد كرد.بدنه، تزئینات داخلی خودرو و لوازم ویژه: سدان سری ۵ با چندین مدل به بازار آمده است: ۵۲۵i,۵۲۵xi,۵۳۰i,۵۳۰xi,۵۵۰i . مدل واگن نیز تنها در مدل ۵۳۰xi وجود دارد. تجهیزات استاندارد این سری شامل موارد زیر میباشد: سیستم اتوماتیك كنترل آبوهوا، CDخوان، گرمكن آینهها و برفپاككن شیشه جلو با حسگر باران. صندلیهای جلو نیز استاندارد هستند. سیستم كنترلی iDriver در تمام مدلهای سری ۵ وجود دارد و نصب سیستم هدایتی بر اساس DVD با دستور صوتی و سیستم كنترل انطباقی عملكرد موتور به انتخاب مشتری است. در بخش صوتی، علاوه بر سیستم صوتی Harman Kardon Logic۷، خریدار میتواند دستگاه تعویض كننده CD/DVD یا CD/DVD changer سفارش دهد. لوازم ویژه دیگر كه به انتخاب مشتری نصب میشوند، عبارتند از: چراغ جلوی قابل انطباق بیزنون (bi-xenon) ، سیستم فعال فرمان جلو(AFS)، سیستم تنظیم محكمتر توقف و ... .نیرو محركه و كارایی: موتور شش سیلندر سه لیتری جدید BMW در مدل ۵۲۵، ۲۱۵ اسب بخار و در مدل ۵۳۰، ۲۵۵ اسب بخار تولید میكند. مدل سدان كه ۵۵۰i كه جایگزین مدل ۵۴۵i شده است، با V۸ ۸/۴ لیتری، توانی معادل ۳۶۰ اسب بخار دارد. مدلهای ۵۳۰i و۵۴۵i نیز در صورت انتخاب میتوانند مجهز به جعبه دنده (گیربكس) دستی متوالی (SMG) محصول BMW شوند؛ سیستم انتقال قدرت پیچیدهای كه كنترل گیربكس دستی را همراه با سهولت دنده اتوماتیك دارد. سیستم xDrive كارخانه BMW نیز در سدانهای ۵۲۵ و ۵۳۰ نصب شده است. امنیت و راحتی:تجهیزات استاندارد امنیتی از قبیل سیستم حفاظت سر و كیسههای هوای پهلویی برای صندلیهای عقب و جلو، سیستم كنترل دینامیك پایداری (DSC) و وجود دیسك ترمزها در چهار چرخ با تنظیم الكترونیكی شدت ترمز، در این مدلها وجود دارد. محافظ جلویی سر و سیستمهای امنیتی الكترونیكی پیشرفته (ASE) كه نظم و قرارگیری سیستمهای امنیتی را كنترل میكنند، بنا به درخواست مشتری نصب میشود. سریهای ۵ در تستهای تصادف از جلو، عنوان "بهترین انتخاب" را بخود گرفتهاند. طراحی داخلی و ویژگیهای خاص:اتاقك راننده محور مدلهای سری ۵، بسیار لوكس است. همانند سریهای ۷، سیستم رابط iDrive، سیستمهای صوتی و هدایت و آبو هوایی را كنترل میكند، اما وظایف اصلی بدون دخالت این سیستم رابط قابل انجام است. كیفیت مواد و ساخت، برجسته و حیرتآور است. سیستمهای محافظتی در صندلیهای عقب و جلو بطور كامل نصب هستند و حتی بزرگترها هم اهمیتی نمیدهند كه در صندلی عقب بنشینند! تاثیر این مدلها بر رانندگی: مدلهای سری ۵، خودروهایی كاملاً متعادل هستندكه میتوانند رانندگی در جادههای ناصاف و مانورهای خطرناك رانندگی را تحمل كنند. موتور شش سیلندری با توانی معادل ۲۵۵ اسب بخار تعادل مناسبی بین كارایی و صرفه اقتصادی ایجاد كرده است. بطور خلاصه، فواید و مضرات سری ۵ به قرار زیر است:فواید: یكی از مطلوبترین خودروهای سدان/واگن اسپورتی در سایز متوسط كه میتوان خرید، موتورهای فوق برتر، كابین فوقالعاده، كیفیت ساخت استثنایی، امكان فروش دوباره با قیمت مناسب.مضرات: قیمتها بیش از قیمت رقباست، سیستم iDriver بیشتر بحثبرانگیز است و خواستههای وفاداران به سریهای ۵ BMW را برآورده نمیكند.
منبع:
www.edmunds.com
مترجم: شهرام اسلامی
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست