دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
نپتا از خودروهای مفهومی رنو
خودروی مفهومی نپتا که از لحاظ زمان طراحی پس از التیکا قرار دارد، یک کابریوله (خودرو با سقف تاشو) است. به طور کلی آنچه در نگاه اول در این خودرو جلب توجه می کند، خطوط روان بدنه سطح پایین اتاق خودروست که ظرافت و البته ایرودینامیک خاصی برای آن به ارمغان آورده است. البته از آنجا که نپتا یک کابریوله است، چهار صندلی زیبای سفید رنگ آن نیز بسیار خیرهکننده است و عظمت و هویت خاصی به آن بخشیده است.
● طراحی ظاهری داخلی و خارجی
خطوط موج دار پانلهای جانبی بدنه نپتا روانی خاصی به اتاق طویل آن داده است. این تأثیر با استفاده از رنگهای آلومینیمی آندی در قسمت های تحتانی بدنه، گلگیرها و همچنین براگیرهای جلو و عقب دو چندان شده است. قسمت جلوی خودرو در حین سادگی جذابیت خاصی دارد. چراغهای نپتا در سه حالت کاربرد دارد. چراغهای روشن در روز، نور بالا و پایین و چراغهایی موسوم به هدایتگر. این چراغها از تکنولوژیای براساس انعکاس و پخش نور بهره می برند. نور چراغها بهوسیله بلوکهای کریستال شفاف انعکاس مییالبد و برای تابش دقیقتر از کنترلهای الکترونیکی بهره میبرند. مقدار و چگونگی توزیع نور مطابق شرایط جاده تنظیم میشود. چراغهای راهنمای بومرنگی شکل که بالای چراغ جلو قرار گرفته اند، به ایجاد شکل دایره ای گلگیرها کمک زیادی میکند. قسمت انتهای خودرو که به تدریج باریکتر می شود، با دو چراغ کریستالی در دو طرف صندوق عقب محافظت شده است. تاقنمای عقب از تاقنمای جلو مانند خودروهای دهههای ۳۰ با ۴۰ بزرگتر است اما روانی خطوط بدنه جلوهای خاص به آن بخشیده است. نپتا حاصل تلفیق یک خودروی رؤیایی و مهندسی نوین مکانیک است. گواه این گفته، درهای مجهز به موتور نپتاست که به صورت انبری(به سمت بالا) باز میشوند. این موتورها که به طرز ماهرانهای پشت داشبورد جاسازی شدهاند هنگام بازکردن درها نپتا را بسان عقابی به نمایش میگذارند. درضمن لولای درها نیز کاملا استادانه با یک پوشش آلومینیمی پوشانده شده و با ایجاد یکپارچگی درکل بدنه خودرو در ایجاد حس روانی و پویایی خودرو مفید بوده است.
نپتا با ایجاد فضایی راحت درون اتاق خودرو، از ویژگیهای خودروهای لوکس برخوردار شده است. درحین این که داشبورد خودرو به گونهای معلق به نظر میرسد، اما شیشه بزرگ جلو فضای قرار گرفتن پدالها را برخلاف اکثر خودروها کاملاً روشن کرده است. دورشمار و صفحه ابزار خودرو به شکل مخروطی طراحی شده و با آستر چرم پوشانده شده است. این طراحی که به ظاهر قدیمی مینماید [شاید شبیه پیکانهای دهه ۴۰] از مواد آلومینیمی ساخته شده است. درطراحی نمایشگر خودرو هم سیستم آنالوگ [مانند خودروهای کلاسیک] و هم دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته است. ابزارهای کنترل سیستم تهویه که در دو طرف داشبورد قرارداده شده، امکان کنترل مستقل آن توسط هر سرنشین و متعاقباً آسایش بیشتر آنها را فراهم کرده است. قابل توجه است که این ابزارها لمسی هستند و با کمترین اشاره، فرمان را اجرا می کنند. اهرم دنده چرخان آن که درمیان کنسول نصب شده است نیز عملکردی فوق العاده دارد. سیستم رسانهای نیز که درجای مناسبی روی داشبورد است، همراه دکمهها و سوئیچهای دیگر طوری برروی فرمان طراحی و تعبیه شده که مطابق شکل دست راننده باشد و این خود از دیگر ویژگیهای ارگونومیک نپتاست. درنپتا مانند آلتیکا صندلیها ثابت هستند اما مجموعه پدالها و فرمان مطابق ابعاد راننده و با موتور مکانیکی تنظیم میشوند. جعبه داشبورد نپتا محفظههای جداگانهای برای اشیای گوناگون مانند عینک و غیره دارد بهعلاوه محفظهای نیز زیر کنسول میانی که زیر دو صندلی متصل به هم جلو قرار گرفته، برای بهرهگیری بیشتر از فضا تعبیه شده است. پوشش چرم قرمز رنگ به کاررفته در تودوزی آن با در موتور نپتا همرنگ است و هماهنگی و جذابیت خاصی ایجاد میکند. هر چهارصندلی نرم وراحت نپتا با جکهای آلومینیمی به کف خودرو متصل شدهاند تا آسایش بیشتری برای سرنشینان به ارمغان آورند. درپشت دو صندلی جلو دو صفحه دی وی دی قرار گرفته است و زیر آن با یک تور چرمی برای گذاشتن مجله ها و امثالهم تزئین شده است. دراین خودرو برای محافظت سرنشینان عقب از باد، یک براگیر شفاف بین دو صندلی جلو و عقب نصب شده که در نوع خود نوآوری بی نظیری است.
● قوای محرکه
موتوربنزینی ۳.۵ لیترو ۱۶ سوپاپه نپتا که به صورت طولی نصب شده است با ۴۲۰ اسب بخار قدرت میتواند سرعت این خودرو را در کمتر از ۴.۹ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. جعبه دنده ۷ سرعته نپتا که تنها با اشاره انگشت تعویض میشود توانسته است عملکردی فوق العاده و با کمترین میزان مصرف سوخت و گسیل گازبرای این موتور به ارمغان آورد.
● میشلین و تایرهای نپتا
تایرهای نپتا باید طوری طراحی شوند که محدودیتهای آیرودینامیکی را که به سرعت و حجم باربستگی دارد، بتوانند تحمل کنند. این مهم به وسیله نوعی از تایرها به نام پکس که به تدریج از درون به بیرون ضخیم تر میشوند، محقق شده است. این الگوی روکش تایر شبیه به جریان هوا در حلقه های گردبادی است. درون تایر که نرم تر و حجیم تر است، سختی لازم برای انتقال گشتاور موتور و کشش چرخها را تأمین میکند، درست به مانند تایرهای سلیک که نوعی تایر عریض هستند. سطح بیرونی روکش تایرباید ضخیم تر باشد تا چسبندگی بهتری داشته باشند و هدایت خودرو راحتترشود. دیواره تایرها نیز طوری طراحی شده است که خودرو بتواند هم سرعت و هم راحتی بیشتری به راننده هدیه دهد.
● همکاری ولئو
چراغهای نپتا نیز مانند آلتیکا از نوع ال ای دی هستند. این چراغها همان طور که ذکر شد، دید بهتری ارائه میدهند و چشم عابران را کمتر اذیت می کند، بهعلاوه طول عمر بیشتر و مصرف انرژی کمتری دارند. درجلو نور بالا وپایین در یک مجموعه واحد قرار گرفتهاند. با بهرهگیری از تکنولوژی تی ای آر، ولئو چراغهایی طراحی کرده است که با انعکاس نور بهوسیله بلوک های سه بعدی کریستال، همه نور تولیدی را بدون هدر دادن منتشر و مسیر را برای راننده بیش از خودروهای معمول روشن میکنند. درضمن در حالت نور بالا لامپها طوری طراحی شدهاند که با چرخیدن فرمان آنها نیز میچرخند. نپتا اولین خودرو درجهان است که چراغهای عقب آن به تکنولوژی ۲.۵D ولئو مجهز است. این تکنولوژی با تلفیق تکنولوژی ال.ای.دی با دانش تولید چراغ اتومبیل توانسته است ابعاد کوچکتر و انتشار نور بیشتری را فراهم و دست طراحان چراغ را درشکل دهی به چراغها باز کند.
خلاصه مشخصات نپتا به شرح زیر است:
▪ ابعاد
ـ طول کلی: ۴.۹۹۵ متر طول درها: ۳.۷۶۰
ـ عرض(با احتساب آینه بغلها): ۱.۹۵۶ متر ارتفاع: ۱.۳۳۲ متر
ـ ارتفاع در هنگام باز شدن در ها: ۱.۸۶۴ متر
ـ فاصله دو محور: ۲.۸۴۵ متر محور جلو و عقب: ۱.۶۷۴ متر
ـ تاقنمای جلو: ۸۹۰ میلیمتر تاقنمای عقب: ۱.۲۶۰ میلیمتر
ـ فاصله از سطح زمین: ۱۷۵ میلیمتر وزن بدون احتساب بار: ۱۴۹۰ کیلوگرم
▪ قوای محرکه
ـ موتور: بنزینی ۳.۵ لیتری با توربو شارژر دوقلو با توان ۴۲۰ اسب بخار یا ۳۰۹ کیلو وات وماکزیمم گشتاور ۵۶۰ نیوتن متر در دور ۳۰۰۰ .
ـ شتاب: ۴.۹ ثانیه از صفر تا صد. مصرف سوخت: ۹.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و گسیل دی اکسید کربن ۲۲۲ گرم در هر کیلومتر.
ـ انتقال قدرت: جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک با اهرم بر روی غربیلک فرمان
ـ دیفرانسیل عقب با نصب موتور به صورت طولی
▪ تأمین کنندگان
ـ ولئو: تولید چراغهای انعکاسی برای جلو با تکنولوژی انحصاری ۲.۵D از نوع ال.ای.دی، چراغهای راهنمای عقب که به صورت خودکار با چرخش تایر فعال میشوند.
ـ میشلین: تولید تایرهای ایلوس با تکنولوژی پکس
ـ منتوپوت: تولید رینگهای ۲۵ اینچی آلومینیمی و ۶ فنر جلا شده آلومینیمی
▪ تجهیزات داخلی
چهار صندلی با روکش چرمی با طرحدار، براگیر بین دو صندلی جلو برای جلوگیری از ایجاد آشفتگی، تنظیم موقعیت فرمانها و پدالها با موتور مخصوص، نشانگرهای دیجیتال و آنالوگ و صفحه نمایشهای دی وی دی در پشت صندلیهای جلو با پوشش مخصوص.
▪ تجهیزات خارجی
دو درانبری برای دسترسی به صندلیهای جلو و عقب، مانع یابهای الکترونیکی، بدنه کربنی، چراغها و راهنماهای ال.ای.دی، کاپوت کرباسی با روکش مستحکم، سیستم تعلیق با میله تثبیت کننده.
همان طور که در خودروهای تولیدی فعلی این شرکت نیز مشاهده میشود، رعایت نکات ایمنی یکی از خصیصههایی است که کمپانی رنو برای آن بسیار ارزش قائل است و به همین دلیل خودروهای تولیدی این شرکت مانند مگان، ترافیک و غیره توانسته اند بهترین نمره ها را در تست های تصادف از آن خود کنند. با دقت در مشخصههای این خودروها درمییابید که مشخصههایی مانند نوع تایرها یا ایجاد براگیرها میان دو صندلی موارد ایمنیای هستند که رنو درطراحی به آنها توجه خاص داشته است. در مجموع میتوان گفت آنچه رنو در خودروهای مفهومی خود بیش از هرچیزی به دنبال آن است راحتی و زیبایی است، البته در کنار رعایت نکات ایمنی.
محمدرضا شرع پسند
منبع: سایت رسمی رنو http://www.renault.com/
سایت رنو در ایران http://www.renault.co.ir/
منبع: سایت رسمی رنو http://www.renault.com/
سایت رنو در ایران http://www.renault.co.ir/
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست