پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


نیازهای حرکتی کودکان را با برنامه ای کامل پاسخ دهید


نیازهای حرکتی کودکان را با برنامه ای کامل پاسخ دهید
خبرهای خوب و بدی در ارتباط با فعالیت های جسمانی كودكان به چشم می خورد. خبر خوب این كه منافع و فواید فعالیت های جسمانی هیچ گاه مانند امروز قابل فهم نبوده و هیچ گاه گروه های متعدد به شیوه های گوناگون، این گونه مبلغ تربیت بدنی نبوده اند. تحقیقات پژوهشی بی شمار و همچنین تحقیقاتی كه از طریق سازمان های مربوط به تربیت بدنی و متخصصان تربیت بدنی صورت گرفته است اهمیت تربیت بدنی را در سلامتی و آمادگی جسمانی كودكان و بزرگسالان در سراسر عمر، متذكر شده است. استانداردهای ملی تربیت بدنی به روشنی نشان داده است كه عمده ترین هدف تربیت بدنی، آموزش دانش و مهارت های ورزشی و شناساندن ارزش فعالیت های جسمانی به دانش آموزان است.
با این همه برنامه های مدرسه كه پتانسیل لازم را در انتخاب شیوه زندگی جوانان و بزرگسالان در ارتباط با تربیت بدنی و فعالیت های جسمانی داشته است، می رود تا كاهش پیدا كند و یا به كلی حذف شود تا اهداف آموزشی تحقق پیدا كند.
● خبر خوب
هرگز در گذشته مقوله نیاز به فعالیت های جسمانی و آموزش تربیت بدنی در خارج از مجموعه فرهنگی مورد حمایت نبوده است. در كنار استعمال دخانیات، نبود فعالیت های جسمانی، عمده ترین نشانه در به خطر افتادن سلامتی است. سازمان عالی جراحان جهان نخستین گزارش خود را در ارتباط با تربیت بدنی و سلامتی در سال ۱۹۹۶ منتشر كرد. در این گزارش آمده است كه كاهش بیماری كرونری قلب، دیابت، فشارخون، سرطان قولون روده ای، بهبود سلامتی روانی، بهبود رشد عضلات، استخوان ها و مفاصل بخشی از فواید فعالیت های جسمانی محسوب می شود. همچنین فعالیت های جسمانی همراه با وزنه برداری برای رشد و بهبود طبیعی اسكلت بندی در طول دوران كودكی و نوجوانی بسیار مؤثر است. نتایج ۳۰ پژوهش نشان داده كه انجام فعالیت های جسمانی منجر به فواید بسیاری برای كودكان و نوجوانان می شود.
● خبر بد
گرچه نیاز به فعالیت های جسمانی و آموزشی برای یك زندگی فعال جسمانی خارج از مجموعه فرهنگی مورد حمایت قرار گرفته است، اما این مسأله در داخل مجموعه فرهنگی - آموزشی به چشم نمی خورد. متأسفانه در این مسیر دو مانع بزرگ برای كسب این اهداف وجود دارد. این موانع خبرهای ناخوشایندی را برای ورزش نشان می دهد. یكی از موانع نبود فرصت كافی برای كودكان است. چالش دیگر این است كه بسیاری از افراد اعتقاد دارند همان چارچوب فعالیت بدنی كه برای بزرگسالان در نظر گرفته می شود برای كودكان هم در نظر گرفته شود.
دومین مانع در ارتباط با تربیت بدنی كودكان نبود اطلاعات درباره چارچوب مؤثر برای كودكان و نوجوانان است.
تحقیقات نشان می دهد كودكان، بسیاری ازاوقات را صرف فعالیت های جسمانی كرده و میزان ضربان قلب خود را افزایش می دهند و این درحالی است كه آنها برافزایش ضربان قلب خود به مدت طولانی توجه ندارند. بنابراین، شاخص های موجود درخصوص میزان ضربان قلب در فعالیت های جسمانی تنها گویای بخشی ازداستان سطح فعالیت های جسمانی كودكان است.
● چه اقدام هایی باید انجام گیرد
برنامه های ورزشی باید درمحیطی ارزشمند مانند مدرسه، بخشی از برنامه تحصیلی را دربرگیرد كه سیاستگذاران با این موضوع موافق هستند.
برنامه های تربیت بدنی زمانی كه توسط متخصصان تربیت بدنی آموزش داده می شود از تأثیر و كارایی بیشتری برخوردار می شود. این نكته از اهمیت زیادی برخوردار است كه نباید تأثیری را كه یك فرد متخصص تربیت بدنی می تواند دركلاس ایجادكند، ازنظر دور داشت.
مربیان ورزشی در واقع باید فعالیت های جسمانی را احیا كنند و با تحقق این فعالیت ها درمدارس، به برنامه ها و تلقی های خود انرژی دوباره ای ببخشند.
برنامه ها و تلقی های انرژی بخش تربیت بدنی نیز به این معنی است كه متخصصان تربیت بدنی مطمئن شوند می توانند نیازهای حركتی دانش آموزان را در یك برنامه جامع حركتی تأمین كنند. این برنامه هیچ كدام از رشته های ورزشی خاص را تأكید نمی كند اما از دانش آموزان می خواهد در برنامه هایی شركت كنند كه مهارت ها آموزش داده می شود و فعالیت های حركتی، آمادگی جسمانی و فعالیت های تفریحی موردتشویق قرارمی گیرد.
اسماعیل محمد امینی
منبع : روزنامه ایران