پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا
پنج نوع مدرسه، شش محور سازمانی
این مطلب مدارس را با نگاهی به ویژگیهای مدرسهها بر اساس نوع سازمانها و فعالیتهای محوری آنها تقسیمبندی میكند. مدارس به پنج دسته تقسیم شده و شش محور سازمانی مهم در ارتباط با این مدرسهها مورد بررسی قرار میگیرند. پنج نوع مدرسه عبارتند از: سنتی، خام، دارای عملكرد بهبودیافته، پیشرو و دارای عملكرد عالی.
این مطلب به شیوهای جدید یك تقسیمبندی از مدارس به مدیران مدرسهها و مسئولان آموزش و پرورش ارائه میكند. این تقسیمبندی مدرسهها و به طور طبیعی مدیران آنها را به پنج دسته تقسیم میكند و شش محور سازمانی مهم را در ارتباط با این مدرسهها مورد بررسی قرار میدهد. مدیران محترم مدرسهها میتوانند جایگاه خود را در جدول پیدا كنند و اگر متأسفانه خود را ردیفهای سنتی و خام یافتند، نسبت به تجدید نظر كلی در شیوه اداره مدرسه خویش اقدام كنند و در صورتی كه در سایر ردیفها هستند، در مورد حركت به سمت كیفیتگرایی، از تلاش بیوقفه باز نایستند.
●●● تقسیمبندی مدارس
● مدرسه سنتی
منشها عكسالعملی هستند.
سیستمها جزء به جزء هستند.
● مدرسه خام
منشها متغیر هستند.
سیستمها تغییر نمیكنند.
● مدرسه دارای عملكرد بهبود یافته
رفتارهای سازمانی تغییر میكنند.
سیستمها متغیر هستند.
● مدرسه پیشرو
سعی بر یكپارچگی است.
گردش در مشاغل وجود دارد و با وجود تخصصگرایی، همه در فعالیتها نقش دارند.
● مدرسه دارای عملكرد عالی
تقویت عملكردها، صرفاً در مسیر چشماندازهاست.
سیستمها توانمند، انعطافپذیر و پویا هستند.
نویسنده: مرتضی مجدفر
این مطلب به شیوهای جدید یك تقسیمبندی از مدارس به مدیران مدرسهها و مسئولان آموزش و پرورش ارائه میكند. این تقسیمبندی مدرسهها و به طور طبیعی مدیران آنها را به پنج دسته تقسیم میكند و شش محور سازمانی مهم را در ارتباط با این مدرسهها مورد بررسی قرار میدهد. مدیران محترم مدرسهها میتوانند جایگاه خود را در جدول پیدا كنند و اگر متأسفانه خود را ردیفهای سنتی و خام یافتند، نسبت به تجدید نظر كلی در شیوه اداره مدرسه خویش اقدام كنند و در صورتی كه در سایر ردیفها هستند، در مورد حركت به سمت كیفیتگرایی، از تلاش بیوقفه باز نایستند.
●●● تقسیمبندی مدارس
● مدرسه سنتی
منشها عكسالعملی هستند.
سیستمها جزء به جزء هستند.
● مدرسه خام
منشها متغیر هستند.
سیستمها تغییر نمیكنند.
● مدرسه دارای عملكرد بهبود یافته
رفتارهای سازمانی تغییر میكنند.
سیستمها متغیر هستند.
● مدرسه پیشرو
سعی بر یكپارچگی است.
گردش در مشاغل وجود دارد و با وجود تخصصگرایی، همه در فعالیتها نقش دارند.
● مدرسه دارای عملكرد عالی
تقویت عملكردها، صرفاً در مسیر چشماندازهاست.
سیستمها توانمند، انعطافپذیر و پویا هستند.
نویسنده: مرتضی مجدفر
منبع : سایت راهکار مدیریت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست