دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا
موعود در مسیح
● مقدمه :
این باور که روزی منجی خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد فصل مشترک تمام ادیان می باشد . در همه ادیان مسئله ظهور موعود غایب پیش بینی شده است و همه انبیاء و اولیاء وعده داده اند که در آخر الزمان یعنی پایان خط انبیاء، شخصیتی الهی که دارای مقام ولایت و رسالت الهیه باشد ظهور خواهد کرد و جهان را از دوئیت و نفاق به سوی صلح و وحدت رهنمون خواهد شد. موعود در لغت به معنی وعده داده شده و منجی نیز به معنی نجات دهنده است و اگر نگاهی از دریچه زبانشناختی به این دو واژه انداخته شود به وضوح نشان خواهد داد که معنی و مفهوم این دو واژه علی رغم صورت متفاوتشان و گاهی لغات متفاوت ، یکی است و آن باور عمیق به ظهور موعود در آخرالزمان است.
هر یک از ادیان و مکاتب دینی دارای موعود یا منجی آخرالزمان می باشد که از جایگاه ویژه در آن دین یا آیین برخوردار است. در تمام این ادیان ، موعود معنایی واحد دارد و آن اینکه در روزگاری که جهان پر از ظلم و جور است ناگهان لطف خداوندی بر اساس قاعده لطف شامل حال بشر می شود و منجی و موعود ظهور می کند و ضمن اینکه ظلم و جور را از بین می برد ، جهان را پر از عدل وداد خواهد کرد.
موعود یا منجی آخرالزمان در دین مسیحیت از جایگاهی ویژه برخوردار است و در کتاب مقدس جایگاه خاصی به آن اختصاص یافته است. در این مجال سعی می شود نگاهی اجمالی به جایگاه موعود در این دین انداخته شود هر چند این بحث مجالی بیشتر می طلبد ولی حدالامکان سعی می گردد به اجمال ابعاد قضیه بررسی گردد.
- بشارت ظهور موعود در انجیل
اندیشه موعود در مسیحیت به سه گونه است:
▪ همان اندیشه موعود یهودی است
▪ رجعت عیسی
▪ موعود شخص دیگری است که خود عیسی مسیح(علیه السلام) وعده آمدنش را می دهد.
۱) اندیشه یهود ( مسیح)
بر اساس اعتقادات آنان ، مسیح (ماشیح) است که جهان درخشان و با شکوه آینده را می سازد و ظلم و تباهی را پایان می دهد. مسیحا در لغت به معنای «شخص روغن زده شده» نامیده شده است. در کتاب مقدس عبری هم، اصطلاح ماشیح به معنای شخصی که برای تصدی منصبی عالی با روغن مقدس در واقع تدهین شده است. اعتقاد بر آن است که ماشیح شخصیتی فرستاده از جانب خداست که دوره ای جدید را آغاز می کند که در آن همه بشر خدای حقیقی را عبادت خواهند کرد، ریشه جنگ از زمین برکنده خواهد شد، و صلح به تمام معنا حاکم خواهد گشت. در کتب عهدین امید بستن به جهانی روشن و نورانی که در ان آدمی همه خواست های خود کامیاب شود و از گناهان پاک و از همه دلبستگی ها ی مادی و جلوه های نازیبای آن رهایی یابد و ایمان به نجات دهنده، آشکارا دیده می شود. هرچند نجات دهنده واقعی خداست و بس، اما آنان که او برکشد وبه درجه ای از نیرو و قدرت برساند که کامیابی قوم شان را سبب شوند، نیز نجات دهنده اند. در عهد جدید، نجات دهندگی به عیسی (ع) نسبت داده شده است ، زیرا او مامور شده که امت خویش را از گناه نجات بخشد. به عبارت دیگر « به اعتقاد همه یهودیان ، نجات دهنده ، انسانی است همانند دیگران اما برخوردار از جلوه وجبروت خدایی و جهان را با نور خویش که جلوه ای از نورخداست روشن خواهد کرد.» و به نوشته کتاب اشعیای نبی :
و بار دیگر آفتاب در روز نور تو نخواهد بود و ماه با درخشندگی برای تو نخواهد تابید زیرا که یهوه نور جاودانی تو و خدایت زیبایی تو خواهد بود.
البته برخی این ماشیح یعنی نجات دهندهی آخرین را همان داود می شمارند وباز برخی دیگر می گویند که خداوند در پایان جهان داود دیگری را برای نجات مردم می فرستد. گرچه در این زمینه آراء متفاوتی اظهار شده است که گاه یکدیگر را نقص می کند اما آن چه روشن است این که مسیح از خاندان داود است که در پایان جهان برای نو ساختن جهان و نجات آن ظهور خواهد کرد.
اعتقاد بیشتر دانشمندان یهود این است که ظهور میسح و فعالیت او برای بهبود وضع جهان و تامین خواسته ها و نیازهای مردمان بخشی از نقشه های خداوند در آغاز آفرینش بوده است ولزوم نجات بخشی پیش از آفرینش کائنات به ذهن خداوند خطور کرده است.
۲) اندیشه رجعت عیسی مسیح (ع)
در جای جای کتب مقدس ، آیاتی درباره حضرت عیسی و رجعت ان حضرت در آخرالزمان آمده است هر چند انحرافاتی در آن صورت گرفته است ولی می توان با استناد به آیاتی این موضوع را اثبات کرد.
در انجیل متّی آمده است: پس عیسی از هیکل بیرون شده برفت و شاگردانش پیش آمدند تا عمارتهای هیکل را بدو نشان دهند. عیسی ایشان را گفت: آیا همه این چیزها را نمیبینید؟ هر آینه به شما میگویم در اینجا سنگی بر سنگی گذارده نخواهد شد که به زیر فکنده نشود. و چون به کوه زیتون نشسته بود شاگردانش در خلوت نزد وی آمده و گفتند: به ما بگو که این امور کی واقع میشود؟ و نشان آمدن تو و انقضای عالم چیست؟ عیسیعلیه السلام در جواب ایشان گفت: زنهار کسی شما را گمراه نکند. زآن رو که بسا به نام من آمده خواهند گفت که من مسیح هستم و بسیاری را گمراه خواهند نمود و جنگها و اخبار جنگها را خواهید شنید. زنهار مضطرب مشوید، زیرا که وقوع این همه لازم است. لیکن انتها هنوز نیست، زیرا قومی با قومی و مملکتی با مملکتی مقاومت خواهند نمود و قحطیها و وباها و زلزلهها در جایها پدید آید.
در انجیل مَرْقُس در این باره آمده است: ...آنگاه عیسی در جواب ایشان سخن آغاز کرد که: زنهار کسی شما را گمراه نکند، زیرا که بسیاری به نام من آمده خواهند گفت که من ]مسیح[ هستم، و بسیاری را گمراه خواهند نمود... ولی از آن روز و ساعت - غیر از پدر - هیچ کس اطلاع ندارد، نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم. پس بر حذر و بیدار شده دعا کنید، زیرا نمیدانید که آن وقت کی میشود. پس بیدار باشید، زیرا نمیدانید که در چه وقت صاحب خانه میآید، در شام یا نصف شب یا بانگ خروس یا صبح. مبادا ناگهان آمده شما را خفته یابد. اما آنچه به شما میگویم به همه میگویم بیدار باشید.
انجیل لوقا در این باره می گوید: کمرهای خود را بسته، چراغهای خود را افروخته بدارید و مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را میکشند که چه وقت از عروسی مراجعه کند، تا هر وقت آید و در را بکوبد بیدرنگ برای او باز کنند. خوشا به حال آن غلامانی که آقایشان چون آید، ایشان را بیدار یابد. پس شما نیز مستعد باشید زیرا در ساعتی که گمان نمیبرید پسر انسان میآید.
در انجیل یُوحَنّا در این باره چنین آمده است : و بدو قدرت بخشیده است که داوری هم بکند، زیرا که پسر انسان است و از این تعجب مکنید، زیرا ساعتی میآید که در آن جمیع کسانی که در قبور میباشند آواز او را خواهند شنید و بیرون خواهند آمد و هر که اعمال نیکو کرد برای قیامت پاداش و هر که اعمال بد کرد به جهت قیامت داوری.
۳) مسیح های دروغین:
اعتقاد به ظهور یک «منجی بزرگ جهانی» و اشتیاق، به ظهور یک رهبر آسمانی در میان یهود و نصاری، آن چنان اصیل و ریشه دار است که در طول تاریخ این دو ملّت، مدّعیان شگفتی را پدید آورده، و افراد زیادی پیدا شده اند که خود را به دروغ «مسیح موعود» معرّفی کرده اند. به طوری که صاحب کتاب «قاموس کتاب مقدّس» در باره شماره مدّعیان دروغین «مسیح موعود» می نویسد:
«۲۴ نفر مسیحیان (مسیح های) دروغگو در میان بنی اسرائیل ظاهر گشتند که مشهورترین و معروفترین آنها «برکوکبه» است که در اوایل قرن ثانی می زیست. و آن دجّال معروف ادّعا می نمود که رأس و رئیس و پادشاه قوم یهود است.
و در مائه دوازدهم تخمیناً ده نفر از مسیحیان، ـ یعنی: مسیح های دروغگو ـ ظاهر گردیده، جمعی را به خود گروانیده، و این مطلب اسباب فتنه و جنگ شده، و جمعی کثیر نیز در آن معرکه، طعمه شمشیر گردیدند. و آخرین مسیحیان ـ مسیح های دروغگو ـ «مردخای» است. او شخصی بود آلمانی که در سال ۱۶۸۲ میلادی ظهور کرده، اسباب اشتداد فتنه، و اشتعال نائره فساد گشت، و چون آتش فتنه بالا گرفت، فراری گردیده معدوم الاثر شد.
نویسنده کتاب «دیباچه ای بر رهبری» بعد از نقل این جریان از کتاب «قاموس کتاب مقدس» می نویسد:
«متأسّفانه اطّلاع مؤلّف آمریکایی ـ کتاب «قاموس کتاب مقدّس» به زبان فارسی، که سالها نیز ساکن «همدان» بوده است ـ درباره شماره مدّعیان «مسیحائی» و همچنین درباره آخرین کسی که به عنوان «مسیح موعود» قیام کرده است، نارساست. شماره این مدّعیان، به مراتب بیشتر از آن است که وی یادآور شده است، همچنین قیام «مردخای» آلمانی در قرن هفدهم، واپسین قیامی نیست که تاریخ مسیحیّت آن را به یاد می آورد. تنها طی دو قرن هیجده و نوزده در انگلستان، بالغ بر شش تن، به نام «مسیح موعود» ظهور کرده اند، و اغتشاشهایی را هم دامن زده اند، و پاره ای از آنان نیز به کیفر رسیده اند».
● رابطه نزول عیسی با ظهور مهدی از دیدگاه قرآن
قرآن کریم بازگشت موعود را از علائم نزدیک شدن قیامت دانسته است: »وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلاَ تَمْتَرُنَّ...«؛ همانا آن – موعود- نشانهای بر ]نزدیک شدن[ رستاخیز است، پس در آن تردید نکنید.
اکثر مفسران گفتهاند: یعنی به درستی که فرود آمدن عیسیعلیه السلام از آسمان، از علامات قیامت است. پس در قیامت شک نکنید. »وَإِن مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ إِلَّا لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهِیداً«؛ و هیچ یک از اهل کتاب نیست، جز اینکه پیش از مرگ به او (حضرت عیسیعلیه السلام) ایمان میآورد . در مورد ضمیر موته دو احتمال است: یکی اینکه به اهل کتاب بر میگردد، و دیگر آنکه به حضرت عیسیعلیه السلام. بنابر احتمال اول، معنای آیه شریفه این است: احدی از اهل کتاب نیست جز آنکه پیش از مرگ، به حضرت عیسیعلیه السلام ایمان آورد. و بنابر احتمال دوم معنای آیه چنین خواهد بود: احدی از اهل کتاب نیست جز آنکه پیش از مرگ عیسیعلیه السلام، به او ایمان خواهد آورد. طبق عقیده مسلمانان، حضرت عیسیعلیه السلام هنوز زنده است و بعد از ظهور حضرت بقیة اللَّه الاعظم، او نیز از آسمان نازل شده و از یاران و اصحاب آن حضرت خواهد بود. علامه قندوزی حنفی در تفسیر آیه مزبور از محمد بن مسلم از حضرت امام محمد باقرعلیه السلام روایت کرده که حضرت فرمود: حضرت عیسیعلیه السلام پیش از روز رستاخیز به دنیا فرود میآید. پس پیروان هیچ ملتی - نه یهودی و نه غیر یهودی - باقی نمیمانند؛ مگر اینکه پیش از مرگشان به او ایمان میآورند. و حضرت عیسیعلیه السلام پشت سر حضرت مهدیعلیه السلام نماز میخواند. مانند این روایت را، علامه ابن صباغ مالکی، و نیز دیگران در کتابهای خود نقل کردهاند. بسیاری از دانشمندان بزرگ شیعه در ذیل آیه مزبور، در کتب تفسیر و حدیث از شهربن حوشب روایت کردهاند که گفت: روزی حجّاج به من گفت: آیهای در کتاب خداست که مرا ناتوان ساخته است. گفتم: ای امیر! کدام آیه است؟ گفت: »وَإِن مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ إِلَّا لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ«. این آیه به صراحت میگوید: احدی از اهل کتاب نیست جز اینکه پیش از مرگش به حضرت عیسیعلیه السلام ایمان میآورد. در صورتی که من یهودی و نصرانی را میآورم و گردن میزنم و چشم به دهان او میدوزم و میبینم که دیده از جهان فرو میبندد و لبهایش را حرکت نمیدهد و اعتراضی نمیکند.
گفتم: ای امیر! معنای آیه آن نیست که شما تصور کردهاید. گفت: پس چگونه است؟ گفتم: پیش از آن که قیامت بر پا شود؛ حضرت عیسی به زمین باز میگردد و در روی زمین هیچ یهودی و مسیحی باقی نمیماند مگر اینکه به او ایمان میآورد... او پشت سر حضرت مهدی نماز میخواند. حجاج گفت: وای بر تو، این معنا را از کجا به دست آوردی؟ گفتم: آن را محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب به من فرموده است. این حدیث در کتب اهل سنت نیز نقل شده است، لیکن در بسیاری از کتب آنها تصریح نشده که ضمیر موته به حضرت عیسیعلیه السلام بر میگردد.
میتوان گفت همه ملل مسیحی و یهودی به او ایمان میآورند، و فلسفه عروج به آسمان، و طولانی شدن عمر آن حضرت؛ این است که خداوند متعال او را برای ایفای نقش بزرگ وی در مرحله حساس تاریخی که امام مهدی(عج) ظهور میکند و مسیحیان بزرگترین قدرت جهانی را تشکیل میدهند - و این خود بزرگترین مانع رسیدن پرتو اسلام به ملتهای جهان و برپایی حکومت و تمدن الهی میباشد - ذخیره نموده است. .
پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:
مژده باد شما را، و به دیگران نیز مژده دهید که مثل امت من چون باران است که معلوم نیست آخر آن بهتر است یا اول آن، و مانند بوستانی است که گروهی در مدت یک سال از آن استفاده میکنند و سپس گروهی دیگر از آن بهره برداری مینمایند. کسی چه میداند! شاید آخرین گروه مردم داناتر، کنجکاوتر و نیکوتر باشند.
چگونه هلاک میشود امتی که من در اول آن، و مهدی در وسط آن، و مسیح در آخر آن باشد. لکن در این میان مردمانی کج و گمراه خواهند بود که نه آنها از منند و نه من از آنها هستم.
این روایت را بخاری در صحیح در باب فرود آمدن حضرت عیسیعلیه السلام آورده است. از آن جمله روایتی که در صحاح و بحار الانوار از پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است که فرمودند: سوگند به آنکه جانم در دست اوست، به طور یقین عیسی بن مریم به عنوان داوری عادل و پیشوایی دادگر درمیان شما فرود خواهد آمد... .
در حدیثی دیگر از پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است که: پیامبران با یکدیگر برادرند، آئینشان یکی و مادرانشان مختلف است. سزاوارترین ایشان نسبت به من عیسی بن مریم است، چرا که بین من و او پیامبری نیست. او در میان شما فرود خواهد آمد، پس او را بشناسید. مردی چهار شانه و درشت اندام و سرخ و سفید گونه است خوک را میکشد، صلیب را میشکند و مالیات وضع میکند و به جز اسلام آئینی را نمیپذیرد. دعوت او یک جهت دارد که منحصر به پروردگار جهانیان است.
در روایاتی از اهل بیتعلیهم السلام آمده است که:
حضرت مهدی(عج) مراسم دفن حضرت عیسیعلیه السلام را به طور آشکار و در برابر دیدگان مردم برگزار میکند تا دیگر مسیحیان حرفهای گذشته را به زبان نیاورند، و پیکر او را با پارچهای که دستباف مادرش حضرت مریمعلیها السلام است؛ کفن نموده و در کنار قبر مادر در قدس به خاک میسپارد.
ظهور عزیرعلیه السلام و بازگشت عیسیعلیه السلام و رجعت بهرام در ادیان یهودی و مسیحی و زرتشتی با ظهور خاتم اوصیاء حضرت حجت تحقق خواهد پذیرفت.
تفسیر ۵۰ آیه قرآن و دهها حدیث از پیامبر اکرم، و صدها روایت نقل شده از اهل بیت؛ همه با ظهور آن حضرت صورت تمام به خود میگیرد. بیش از ۶۵۷ حدیث درباره مهدی موعود به تواتر نقل شده است.
● اقتدای عیسیعلیه السلام به حضرت مهدی(عج) در نماز
در مورد اینکه حضرت عیسیعلیه السلام در نماز به حضرت مهدی(عج) اقتدا میکند؛ ۲۹ حدیث وجود دارد که ذیلا به برخی از آنها اشاره میشود.
در بیان اینکه عیسی بن مریم با آن حضرت نماز میگذارد؛ ابو هریره روایت کرده که رسول خدا فرمود: چه حال میشوید شما وقتی که عیسی بن مریم در میان شما فرود آید؛ در حالیکه امام و پیشوا از شماست.
جابر بن عبداللَّه روایت کرده که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: همیشه طایفهای از امت من بر سر حقّ قتال میکنند و غالب میآیند. آن وقت میآید عیسی بن مریم. پس بزرگ مردم به وی میگوید: بیا با تو نماز بگذاریم. او میگوید: آگاه باشید که بعضی از شما بر برخی دیگر امیر است.
ابو هریره گفته است که این حدیث حسن و صحیح است و آن را مسلم در صحیح خود ایراد نموده. هر چند تأویل حدیث اول ممکن است؛ لکن تأویل این حدیث ممکن نیست. زیرا صریح است در اینکه عیسیعلیه السلام نزد امیرالمؤمنین میآید و آن امیر - در این روز - مهدی است.
محدثان بزرگ اسلام، طبق روایات متعددی که از پیامبر خداصلی الله علیه وآله وسلم نقل شده؛ اتفاق نظر دارند که به هنگام قیام امام عصر حضرت عیسی از آسمان فرود میآید و در نماز به او اقتدا میکند. تعداد این روایات به اندازهای زیاد است که گروهی آنها را متواتر دانستهاند. مقصود از روایات متواتر؛ روایاتی است که به اندازهای نقل کنندگان آن زیاد باشد که هیچ تردیدی در صحت و درستی آن باقی نماند.
در بعضی از روایات آمده است که او (عیسی بن مریم) پشت سر امام زمان نماز میگذارد و هر سال به حج خانه خدا مشرف میشود و مسلمانان به همراهی وی به نبرد با یهود، روم و دجّال میپردازند.
به هر حال حضرت عیسیعلیه السلام پس از ظهور حضرت مهدی(عج) و پیش از قیامت، از آسمان فرود میآید و پشت سر حضرت مهدی نماز میگذارد و به حضرتش اقتدا مینماید. نصارا به جهت اقتدای حضرت عیسیعلیه السلام به حضرت صاحب الامر؛ به آن حضرت ایمان میآورند و یهود نیز به آن حضرت میگروند. زیرا حضرت مهدی، الواح تورات را که در آنها علامات و نشانههای امامت و رهبری موجود است؛ از فلسطین یا غاری در انطاکیه بیرون میآورد، و پیروان سایر ادیان نیز به سبب معجزاتی که از آن حضرت میبینند به حضرتش ایمان میآورند.
آن بزرگوار مدت چهل سال زندگی میکند و آنگاه جان میسپارد و مسلمانان وجود مقدس او را به خاک میسپارند.
● نتیجه:
موعود در دین مسیحیت از جایگاه ویژه ای برخوردار است و مسیح این آیین ،بر اساس استنادات قرآن و احادیث منقول از ائمه ،با امام زمان همراه خواهد شد و در گستراندن عدل و داد در جهان هستی یاور ان امام همام خواهد شد و همراه با آن امام ، نیکی ها را در جهان گسترش خواهد داد و بدی و ناراستی را از پهنه گیتی خواهد زدود و این آموزه در هر دو دین مسیح و اسلام – به خصوص تشیع- به عیان ، بیان شده است.
داودقاسم پور کارشناس معاونت پژوهشی وآموزشی
۱- Messiah
۲- قاموس کتاب مقدس ، ترجه جیمز هاکس، ج۲،( ذیل عنوان نجات دهنده) ، تهران، کتابخانه طهوری، چاپ دوم، .۱۳۴۹ ۸۷۵-۸۷۶
۳- نگ ک به کهن،ا، گنجینه ای از تلمود، پیشین، ۳۵۲
۴- راشد محصل ، پیشین، ۱۱۵
۵- کتاب اشعیای ۶۰، ۱۹
۶-کهن.ا، گنجینه ای از تلمود، ترجمه میر فریدون گرکانی ،تهران ، بی نا، ۱۳۵۰، ۳۵۲
۷- قاموس کتاب مقدس ،پیشین، ۸۰۸
۸- نک گ به : ناصرالدین صاحب الزمانی، دیباچه ای بر رهبری، تهران، مؤسسه مطبوعاتی عطایی، ۱۳۴۵
۹- مسیحیت شناسی مقایسهای، محمد رضا زیبایی نژاد، ص ۷۵
۱۰- نگ ک به: فاطمه جاویدپور - الهه آزادباش ، رابطه نزول حضرت عیسی با ظهور حضرت مهدی، تهران، ناشر:دبیرخانه دائمی اجلاس حضرت مهدی چاپ: اول، تابستان ۱۳۸۵ - استاد علی دوانی ، موعودی که جهان در انتظار اوست، تهران ، اشر:دبیرخانه دائمی اجلاس حضرت مهدی ،۱۳۸۵
۱۱-نگ ک به موعود در قرآن ، پیشین
۱۲- نگ ک به فاطمه جاوید پور - الهه آزاد باش، پیشین
۱- Messiah
۲- قاموس کتاب مقدس ، ترجه جیمز هاکس، ج۲،( ذیل عنوان نجات دهنده) ، تهران، کتابخانه طهوری، چاپ دوم، .۱۳۴۹ ۸۷۵-۸۷۶
۳- نگ ک به کهن،ا، گنجینه ای از تلمود، پیشین، ۳۵۲
۴- راشد محصل ، پیشین، ۱۱۵
۵- کتاب اشعیای ۶۰، ۱۹
۶-کهن.ا، گنجینه ای از تلمود، ترجمه میر فریدون گرکانی ،تهران ، بی نا، ۱۳۵۰، ۳۵۲
۷- قاموس کتاب مقدس ،پیشین، ۸۰۸
۸- نک گ به : ناصرالدین صاحب الزمانی، دیباچه ای بر رهبری، تهران، مؤسسه مطبوعاتی عطایی، ۱۳۴۵
۹- مسیحیت شناسی مقایسهای، محمد رضا زیبایی نژاد، ص ۷۵
۱۰- نگ ک به: فاطمه جاویدپور - الهه آزادباش ، رابطه نزول حضرت عیسی با ظهور حضرت مهدی، تهران، ناشر:دبیرخانه دائمی اجلاس حضرت مهدی چاپ: اول، تابستان ۱۳۸۵ - استاد علی دوانی ، موعودی که جهان در انتظار اوست، تهران ، اشر:دبیرخانه دائمی اجلاس حضرت مهدی ،۱۳۸۵
۱۱-نگ ک به موعود در قرآن ، پیشین
۱۲- نگ ک به فاطمه جاوید پور - الهه آزاد باش، پیشین
منبع : پژوهه دین
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست