چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
ایثار اثر تارکوفسکی
فیلم ایثار آندره تارکوفسکی طرفداران زیادی از طیف روشنفکران ایرانی دارد. در همهی فیلمهای او نشانی از نمادهای ویژهاش را میتوان دید.
از آب، آینه، درخت و ساحل به خوبی بهره میبرد. از شخصیتهای داستانی او غالبا کودک و فیلسوف (یا عالم) حضور دارند. گفت و گوها نیز با نمادهای گفته شده و گاه موسیقی همراه است. موسیقی فیلم به خوبیِ نمادها مورد استفاده قرار میگیرد.
سکوت در فیلم تارکوفسکی به معنی خاموشی گفتارها و موسیقیست. سکوت پیچیدگیای به مراتب دشوارتر از کشف موسیقی او دارد. شخصیتهای او در سکوت سخن میگویند.
این گونه گیرایی و چفتوبست بودن فیلمهای او سبب جلب نظر روشنفکران هنری شده است. یک مورد دیگر را من بر همهی آنها میافزایم: گفت و گوی کشدار و غالبا فلسفیـ عرفانی. گوش ما برای سخنرانیها آماده است و در عوض از نگاه تیز طفره میرود.
این گفتوگو را با نمادهای ویژهی تارکوفسکی کنار هم بگذاریم. تارکوفسکی خود صداست با گفتارهای روشنفکرانه. و نمادهای او نگاه یک عکاس است.
از این رو، فیلمهای او کلاسیست برای دانشجویان مشتاق. در این جا، ما تنها گفتارهای او را میشنویم و ارتباط دشواری بین گفتار، نماد و موسیقی ایجاد کنیم. اگر آن چه را که میبینیم بر آن چه میشنویم منطبق کنیم کیفیتی عرفانی به دست میدهد که مراد تارکوفسکیست. اگرتصویر فیلم را حذف کنیم و به صدای آن کفایت کنیم، چیزی را از دست ندادهایم که از موضوع فیلم باز بمانیم. ولی برعکس، اگر گفتار را حذف کنیم فیلم صدمهی زیادی میبیند. اما به نظر من خوبی فیلمهای تارکوفسکی در خاموش شدن صداست: این موضوعی اساسیست که فیلم با کتاب فلسفی یا مذهبی متفاوت است.
حرکت در فیلمهای او با اشاره و دقت روی نمادها کند میشود. به نظر میرسد دشوار بودن یک اثر گاه معیاری میشود برای گزینش. این که افسونگری زن در ایثار چه ارتباطی دارد با تفکر و موسیقی ژاپنی و این دو مبنی بر این که زندگی کنونی ما زشت و نازیباست، شاید برای ما مهم نباشد و شاید برای تارکوفسکی بدیهی بوده است. ولی برای ما به عنوان تماشاگر هم چون یک مسألهی فلسفی دشوار مینماید.
در ایران از جمله کسانی که بهرهی بدی از گفتوگو بردهاند، محسن مخملباف است. او در آثارش از گفتوگو نه در حد تارکوفسکی، که در حد شعارهای محدود در زمان خود بهره میبرد. گاه این گفتوگوها بر گونهی فلسفیست که در زمانهی خود دفن میشود و گاه عاشقانه است. نمادهایی که برای این موضوعها میتوان دید، به دلیل شعاری بودن و تکراری نامناسباند.
سقوط پاهای مصنوعی در فیلم سفر قندهار از طیاره با گفتوگوی کلیشهای خود همراه است. فیلم «در» نمادهایی دارد که با گفتوگوهای تکراری مخملباف منطبق نیست. حضور مخملباف در فیلم برای آشکار کردن تجربههای شخصیاش است. و «دستفروش» تمرینی بود برای کارهای انتزاعی که از عهدهی ادامهاش برنیامد.
علی حاتمی هم کسیست که از گفتوگو بهرهی اساسی در فیلمهایش برده است. برخلاف فیلمهای مخملباف، او نه فیلسوف است نه روشنفکر. بازگشت به رسمورسوم گذشته با رنگ و بوی عرفانی یا شوریدگی موضوع اصلی اوست.
تصویر سازی برای موضوعهای عرفانی، که پر است از گفتارهای عاشقانه و اشراقی، کار او را دشوار میکند. در فیلم سوته دلان، تصویر فرفرههای کاغذی در کنار خانهی قدیمی تجربهایست متفاوت. این گونه تجربهی تصویری سبب حذف گفتار میشود.
در «هزار دستان» که بخشی از تاریخ اخیر ایران است، گفتارهای پر دامنهی فیلم با نمادهای گمراه کننده همراه نیست. اما در کل، از گفتوگوهای دراز و با حوصلهی حاتمی (با نثر ادبی کهن) نمیتوان خلاص شد. خواندن یک غزل از حافظ همان حظی را به دست میدهد که گفتارهای حاتمی. در داستانهای او گاه دیوانهای وجود دارد که شاید واژهی شوریده بهتر باشد.
او (بوالفضول) در گفتارهای عمیق و حکیمانه، حاتمی را یاری میدهد. دیوانگی یا شوریدگی که در ادبیات ما فراوان دیده میشود، در حکم رهایی از خرد و احکام اجتماعیست، و حاتمی سلامت روان را با گفتارهای کشدار نشان میدهد.
خلیل غلامی
http://khalil-golami.blogfa.com
http://khalil-golami.blogfa.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست