جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
بازاریابی الکترونیک
امروزه جامعه بشری بیش از هر زمان دیگری با کمبود منابع و نیازهای متنوع مواجه است. مدیریت مجموعه مهارتها و دانستهها، برای استفاده بهینه از منابع محدود و تشخیص نیاز و رفع آن از طریق تبادل منابع، اهمیت بسزایی یافته است. به دنبال انقلاب دیجیتالی بار دیگر مفهوم و روشهای بازاریابی سراپا دگرگون خواهد شد و اصول تازهای بر همه جنبههای بازاریابی حکمفرما میشود. در دنیای جدید خرید و فروش به صورت خودکار و بسی راحتتر انجام میشود و شرکتها و کسب و کارهای گوناگون و نیز گروههای مشتری -برون سازمانی و درون سازمانی- در شبکههای بدون سیم به هم پیوند مییابند. به طور خلاصه بازرگانی به روش سنتی رفته رفته از صحنه جهان محو خواهد شد.
● چهار سطح استفاده از اینترنت
ـ سطح اول كه سادهترین شكل حضور در اینتر نت است، نمایش حضور نام دارد. در این حالت نوع ارتباط با مشتری فقط به صورت یكطرفه بوده، در حد ارائه برخی اطلاعات تعیین شده از طرف شركت است.
ـ در سطح دوم ارتباط بین مشتری و شركت در سطح تعامل و رد و بدل كردن اطلاعات از طریق e-mail است.
ـ در سطح سوم علاوه بر رد وبدل كردن اطلاعات، امكان تبادلات مالی بین مشتری و شركت نیز، وجود دارد.
ـ در سطح چهارم ماهیت محصولی كه رد و بدل میشود نیز ماهیت الكترونیك پیدا میكند.
● تعریف بازاریابی الكترونیك
بازاریابی الكترونیك تحت عنوان اداره ارتباط متقابل مشتری در یک محیط پیشرفته رسانهای به منظور کسب سود برای شخص یا سازمان تعریف شده است.
بنابراین بازاریابی الکترونیکی یک عملکرد مجزا که منحصرا" با فروش محصولات و خدمات ارتباط دارد نیست. بلکه فرآیندی مدیریتی است برای اداره كردن ارتباط ایجاد شده میان سازمان و مشتری.
عملکرد بازاریابی الکترونیک را می توان در سه بخش زیر دسته بندی كرد:
۱) یکپارچگی: بازاریابی الکترونیک تمامی مراحل فروش توسط شرکت و همچنین فروش از طریق نمایندگیهای شرکت را به صورت یک فرآیند یکپارچه دربر میگیرد.
۲) تعادل: بازاریابی الکترونیک میزان نیاز و خواسته مشتریان شرکت را با میزان تولید و ظرفیت ارائه خدمات توسط شرکت کنترل میکند.
۳) واسطهگری: بازاریابی الکترونیک میان بخشهای مختلف شرکت از جمله بخشهای مالی و سرمایه گذاران خارجی نقش واسطه را ایفا میکند.
رابطه بازاریابی الكترونیك و كسب و كار الكترونیك
به طور خلاصه هرگونه خرید و فروش كالا و خدمات از اینترنت و هر آنچه مرتبط با آن است را تجارت الكترونیك گویند. از اینرو برخی بازاریابی الكترونیك را یكی از ابعاد كسب و كار الكترونیك میدانند و برخی دیگر بازاریابی الكترونیك را به عنوان یكی از شاخههای كسب و كار الكترونیك قلمداد میكنند. آنچه مسلم است پل ارتباطی بین بازاریابی و كسب و كار الكترونیك، فناوری اطلاعاتی (IT) است.
● مزایای بازاریابی الكترونیك
برخی از مهمترین مزایای بازاریابی الكترونیك به شرح زیر است:
ـ ایجاد فرصتهای تجاری جدید برای صنایع و بنگاههای بازرگانی.
ـ افزایش ثبات دسترسی به بازارها ناشی از بکارگیری قواعد متحدالشکل درتمامی کشورهای عضو سازمانهای جهانی.
ـ جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بیمورد.
ـ کمک به محیط زیست و مصرف بهینه منابع انرژی.
ـ کاهش هزینههای تبلیغات و سربار و ایجاد رقابت در سطح بین المللی.
ـ دسترسی سریع به اطلاعات.
ـ حضور نداشتن واسطه و در نتیجه کاهش قیمتها.
ـ ورود به بازارهای فرامنطقهای در جهت بازاریابی جهانی.
ـ گسترش دامنه کسب و کار و به تبع آن افزایش فروش و درآمد.
ـ پشتیبانی بهتر، سریعتر و موثرتر.
ـ توان بازاریابی با در نظر گرفتن علایق مشتریان.
ـ بازاریابی فرد به فرد ( تك به تك ).
ـ توان تبلیغاتی چند رسانهای.
ـ افزایش توان ارتباطی با استفاده از وب سایت و ...
امکان توسعه مناطق کمتر توسعه یافته و دسترسی آسان به منابع مناطق توسعه یافته.
افزایش میزان آگاهی و افزایش حق انتخاب مشتریان كه به مشتریان امكان میدهد كه در كمترین زمان، بهترین و مناسبترین انتخاب درخرید خود را داشته باشند.
● چرخه بازاریابی الکترونیک
چرخه بازاریابی الکترونیک شامل چهار مرحله اصلی است. این مراحل عبارتند از:
۱) تهیه و تدارک
۲) ارتباط با مشتری
۳) نقل و انتقال (تحویل محصول و دریافت وجه)
۴) خدمات پس از فروش
● عوامل موفقیت در بازاریابی الكترونیك
چهار عامل مهم در كسب موفقیت بازاریابی الكترونیك عبارتند از:
ـ سود رسانی به مشتری.
ـ توانایی در ارائه خدمات و اطلاعات مورد نیاز مشتری به صورت «برخط».
ـ توانایی كنترل و هدایت وب سایت.
ـ ایجاد یكپارچگی میان فعالیتهای بازاریابی الكترونیك با سایر فعالیتها.
به این ترتیب و بر اساس مطالب گفته شده، توسعه فعالیتهای بازاریابی در محیط برخط نه تنها امری مفید و شایسته است، بلكه در دنیای رقابتی جدید و بر اساس پارادایمهای نوظهور، امری است ضروری و اجتناب ناپذیر.
منبع : روزنامه تفاهم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق مجلس شورای اسلامی حسن روحانی دولت سیزدهم نیکا شاکرمی دولت چین مجلس رهبر انقلاب بابک زنجانی شهید مطهری
ایران تهران هواشناسی یسنا سیل هلال احمر روز معلم آتش سوزی پلیس معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان طلا خودرو قیمت دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا ارز
عمو پورنگ موسیقی لیلا بلوکات سریال تلویزیون سینمای ایران عفاف و حجاب مسعود اسکویی سینما تئاتر
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس ترکیه نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
هوش مصنوعی ناسا تبلیغات اپل اینستاگرام گوگل تلفن همراه عکاسی
خواب فشار خون کبد چرب