چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
مجله ویستا
تئوری کنترل ذهن یا شستشوی مغزی درفرقهها
![تئوری کنترل ذهن یا شستشوی مغزی درفرقهها](/mag/i/2/6xgpd.jpg)
مهمترین رکن این نظریهها، تئوری شستشوی مغزی یا کنترل فکر است. ایده شستشوی مغزی، بعد از انقلاب مائوئیستی پیدا شد و توسط روزنامه نگاری به نام «ادواردهانتر» که از حقوق بگیران سیا بود وارد بحثهای عمومیشد. پس از آن مارگارت سینگر و چند نفر دیگر با مبنا قرار دادن این ایده، از آن بعنوان ابزاری برای حمله به ادیان جدید یا آنچه که توسط آنها فرقهها نامیده میشد قرار گرفت.
اما همین ریشه یابی این سئوال را پیش میآورد که چرا باید یک تئوری اولین بار از طریق کسی که از عاملان سازمان سیا بوده مطرح شود؟ شواهد نشان میدهد که ممکن است سیا با مطرح کردن این نظریه قصد داشته که طرحی امنیتی (و نه علمی) را در آمریکا پیاده کند و از این نظریه بعنوان بستر آن استفاده کرده باشد.
اما از نظر وجهه علمیاین نظریه بهتر است از زبان یک کارشناس دیگر موضوع را بررسی کنیم. دکتر گوردون ملتون مدیر مؤسسه مطالعه ادیان آمریکا در سانتابار بارا، کالیفرنیا در باره نظریه شستشوی مغزی میگوید:
در پایان دهه ۱۹۷۰ مخالفین ادیان جدید با نظریه شستوشوی مغزی همگام شدند، فرضیهای که اعلام میداشت ادیان جدید اصولا برای جذب هوادار، مردم را اغوا میکنند و آنها را به طوری درگیر فرایند کنترل ذهن مینمایند که اختیار ملحق شدن، مشارکتبا ترک گروه را از آنها سلب مینمایند . طی اوایل و میانه دهه ۱۹۸۰ نظریه شستوشوی مغزی از همه طرف؛ از فلسفه حقوق گرفته تا مطالعات دین پژوهی، از روانشناسی تا مطالعات جامعه شناختی مورد توجه قرار گرفت . در ابتدا این نظریه به خاطر اینکه در ظاهر توضیحی قابل قبول در توجیه شور و هیجان و دلدادگی که ما در برخی ادیان جدید با آنها مواجه هستیم! ارائه میکرد، جذاب بود . اما برای هر پدیدهای که این نظریه ظاهرا توضیحی ارائه میکرد دلیل قانع کنندهای نداشت .
برای نمونه، الگوی شستوشوی مغزی تصویری که از ادیان جدید ارائه میکند اغلب به شکل محیط زندان است که افراد را در چنگ خود اسیر ساخته و اجازه رهایی و فرار به آنها نمیدهد . اما وقتی این گروهها حتی آنهایی که بحثانگیز بودهاند را به طور وسیع در نظر میگیریم درمییابیم که حد و مرزهایی که ترسیم کردهاند کاملا نفوذپذیرند . تنها تعداد اندکی از تمامی کسانی که با گروه در تماسند در مراسم گروه حاضر میشوند و تعداد ملحق شوندگان حتی از این تعداد نیز کمتر است . نیمی از کسانی به این گروهها میپیوندند بدون هر گونه مداخله بیرونی آنها را ترک میکنند .
این در ظاهر به یک پیش فرض «علمی» شبیه است اما در عمل فاقد کارایی یک نظریه علمی است . همانگونه که بیستسال قبل زمانی که نظریه شستوشوی مغزی رد شد، کار درستی بود اینک نیز بخشهای باقیمانده این نظریه از ارائه هر گونه اطلاعات تجربی و آزمایشپذیر برای وقوع شستوشوی مغزی ناتوان است، اگر چه اینجا جای طرح مجدد نزاع شستوشوی مغزی نیست اما باید متذکر شویم که اواسط دهه ۱۹۸۰ ما نظریه شستوشوی مغزی را رد کردیم; مستندات این واقعیت در بسیاری از اسنادی که از سوی مجامع آکادمیک که بیشتر دلمشغول این بحثبودهاند، وجود دارد متعاقب آن دادگاهها نیز این نظریه را رد کردند . رهآورد آن انکار اولیه آن بود که در طی ۱۵ سال گذشته مطالعات ادیان جدید از آن بحث گذشت و بدون اینکه اشارهای به نظریههای شستوشوی مغزی داشته باشد، کارش را ادامه داد . دوم اینکه از نظر قانونی نیز دادگاه بر ضد اعمال فن بازپروری حکم صادر کردهاند. فن بازپروری، تاکتیکی فراقانونی مبنی بر ربودن فردی از افراد یک گروه و قرار دادن وی در تحت فشار شدید روانی برای تبریجستن از گروه بود. این فن روندی اجباری (غیرداوطلبانه) بود که به گفته دکتر ملتون «مراقبتی بود که از خود مریضی بدتر است.»
این واقعیاتی بود درباره نظریه ای که امروز دیگر اثر چندانی از آن در جهان علمیباقی نمانده و تنها طرفداران محدودی که قدرت دفاع از این نظریه را هم ندارند، به آن معتقدند.
اکنون روشن شده است که نظریهی شستشوی مغزی هیچ فایدهای در ایجاد بصیرت دربارهی جهان متمایز گروههای دینی جدید ندارد.
اما عجیب این است که با وجود در دسترس بودن همه این اطلاعات، دستگاههای اطلاعاتی بعضی از حکومتهای اسلامیبرای برخورد با جریانهای اجتماعی و جنبشهای معنوی جدید از این نظریه پیروی کرده و میکنند. غافل از اینکه این تئوری در همان زمان مطرح شدن در آمریکا هم نه تنها موفقیتی نداشته بلکه برخی کارشناسان عقیده دارند که گسترش ادیان جدید در سالهای بعد ناشی از تاثیرات پیش بینی نشده بکارگیری همین تئوری است.
رها حق طلب
نویسنده: یکی از اعضای جمعیت الیاسین
منبع : کتاب« فرقهها، جنبشهای معنوی و ضدفرقه» / تهران /۱۳۸۷/ به کوشش: جمعی از محققان جمیعت الیاسین
نویسنده: یکی از اعضای جمعیت الیاسین
منبع : کتاب« فرقهها، جنبشهای معنوی و ضدفرقه» / تهران /۱۳۸۷/ به کوشش: جمعی از محققان جمیعت الیاسین
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست