چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
از ”فن تدبیر منزل“ تا ”اقتصاد خانواده“
درباره اهمیت بنیان خانواده در شکلگیری و قوام یافتن جوامع، تحلیلهای فراوانی از منظرهائی چوان روانشناسی، جامعهشناسی، مردمشناسی و... ارائه شده است که هر کدام بهگونهای بر نقش تعیین کننده این نهاد در چگونگی بافت و ساخت اجتماعی تأکید کردهاند. چه آن زمان که هزاران سال قبل، چند خانواده در کنار رودخانهای بساط زندگی پهن میکردند و چه اکنون که دنیای فرامدرن، خانوادهها را کوچک و کوچکتر ساخته است. همواره نظامهای اجتماعی، تا حدود زیادی، بازتابی از نحوه تعامل انسانها در درون خانوادهها بودهاند. از اینرو همه اندیشمندان و متفکرانی که در شاخهای از علومانسانی فعالیت میکردهاند، ناگزیر و گاه ناخواسته به تأمل درباره روابط خانوادگی پرداختهاند، نگاهی به تاریخ اندیشه، از یونان باستان تاکنون، گواهی بر این سخن است.خانواده اولین و کوچکترین واحدی است که انسانها در آن به آزمایش و تجربه بزرگترین مقولات میپردازند. بر این اساس، ”اقتصاد“ در خانواده، همچون ”هر چیز دیگر“ در خانواده از آن جهت امری گرانقدر شمرده میشود که میتواند نموداری از وضعیت این متغیر در کل کشور و یا حتی مقیاسهای بزرگتر باشد.
نمونهای از فیلسوفان باستان
۱) شکلگیری و اهداف خانواده
ارسطو (ارسطا طالیس، ۳۸۴-۳۲۲ ق.م) از جمله فیلسوفان یونان باستان است که به تأمل در اینباره پرداخت و موارد مورد تأکید او تا مدتها دستمایهای برای تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. او در اولین جمله کتاب معروفش ”سیاست“ استدلال میکند که ”هر اجتماعی به قصد خیر برپا میشود“. از اینرو کارکرد اصلی خانواده، شهر یا هر اجتماع دیگر، تحقق خیر و فضیلت است. شکلگیری خانوادهها، در اندیشه ارسطو بهواسطه این ضرورت است که انسانها ـ بهخصوص دو جنس مخالف ـ ”نمیتوانند بدون یکدیگر زندگی کند“.پس، نیاز به زیست و زندگی مشترک از سوئی و بهرهمندی از فضیلت از سوی دیگر، بنیان خانواده را پیریزی میکند، بنابراین تشکیل خانواده و اضافه شدن بر تعداد آنها، ”امری طبیعی“ تلقی میشد.از طرفی، برخی نیازهای مشترک و مرتبط به یکدیگر، از جمله امنیت منجر به نزدیکی هرچه بیشتر جغرافیائی این خانوادهها، میشود. مهمترین کارکرد و دستاورد این اجتماعات کوچک یا دهکدهها، رفع نیازهای مشترک است تا بدین ترتیب گونهای ابتدائی از تقسیم و تخصیص کار، پدید آید. افزایش جمعیت، شرایط آب و هوائی و همچنین در امان ماندن از هجوم بیگانگان باعث شد که این دهکدهها فاصله کمتری از هم داشته باشند. در نتیجه اجتماع بزرگتری بهنام ”شهر“ پدید آمد. در تمام این مراحل نباید از یاد برد که هدف و کارکرد اساسی این واحدهای کوچک و بزرگ، در اندیشه ارسطو، برپائی خیر و فضیلت است. پس، این نهادها نه فقط برای ”زیستن“ که برای ”بهزیستن“ بهوجود آمدهاند.
۲) اقتصاد خانواده
ارسطو درباره نحوه اداره اقتصادی خانواده، بین دو موضوع ”فن تدبیر منزل“ و ”فن بهدست آوردن مال“ فرق قائل میشود و تلاش برای جمعآوری مال و ثروت را برعهده ”شهریار“ خانواده قرار میدهد، که خواه ”پارچهباف“ باشد یا ”پیکرتراش“، مهمترین فرد در تحصیل روزی شناخته میشود. اما ”فن تدبیر منزل“ نحوهٔ استفاده و بهکارگیری مجموعه وسایلی است که برای زندگی و بهزیستن کسب شدهاند.
”آشکار است که فن تدبیر منزل با فن بهدست آوردن مال یکی نیست، این یک، فقط وسایل زندگی را فراهم میکند و آن یک، یعنی تدبیر منزل، وسایلی را که فراهم شده است بهکار میبندد“.اما آنچه که برای بهزیستن کسب میشود نه فقط مال و ثروت که مهمتر از آن، فراهم آمدن هر آن چیزی است که لازمه زندگی است. پس در اندیشه ارسطو، حتی در اداره اقتصادی خانواده نیز باید آن خیر و فضیلت، که ”ثروت راستین“ نامیده میشود، لحاظ شود.
۳) اقتصاد خانواده در گذر تاریخ
از زمان ارسطو تاکنون، اقتصاد خانواده و حتی بنیان تشکیل آن، دگرگون شده است. بر این باور شاید لزومی در پرداختن به اندیشه متفکران اعصار گذشته در این باب احساس نشود، اما بازنگریستن در آراء این اندیشمندان جوهره و ذات برخی نهادها را همچون خانواده و موارد مربوط به آن مثل اقتصاد آن چنان آشکار میسازد که شاخ و برگهائی را که در طول زمانی بر آنها اضافه شده، به یکباره هرس میکند. بنابراین، ”از فن تدبیر منزل“ تا ”اقتصاد خانواده“ اگرچه راه و زمان طولانی سپری شده اما اقتصاد خانواده، با اندکی تسامح همان فن تدبیر منزل همراه با فن بهدست آوردن مال است. بدیهی است که ابزارهای انسان امروزی برای بهزیستن با ابزارهای انسان قرون گذشته، تفاوتهای شگرفی یافته، اما اگر مهمترین اهداف آنها را در ”بهزیستن“ و ”نیل به خیر و فضیلت“ بدانیم ـ یعنی زندگی در رفاه اقتصادی بیشتر همراه با پایبندی به برخی اصول اعتقادی ـ تقدس این اهداف دستخوش دگرگونی نشده است؛ هر چند رنگ و ظاهری متفاوت یافته یا تعابیر متفاوتی از آنها ارائه شده است.بهعنوان نمونه، همانطور که اشاره رفت، ارسطو قرنها قابل از میلاد مسیح بر بهزیستن و تدبیر منزل تأمل میکند. ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر حق برخورداری از استاندارد موردنیاز زندگی برای تندرستی و رفاه خود و خانواده از جمله خوراک، پوشاک، مسکن و مراقبتهای پزشکی و خدمات اجتماعی تأکید میکند.اما قسمت غمانگیز و تراژدیک این گذار تاریخی آنجا آغاز میشود که علیرغم این همه پای فشاریهای علمی و اخلاقی درباره اقتصاد، خانواده، استاندارد زندگی و مقولاتی دیگر از این دست، هنوز هم هستند انسانهائی که فرسنگها پائینتر از خط فقر زندگی میکنند و همانطور نیز میمیرند.
یوحنا نجدی
منبع : ماهنامه اقتصاد خانواده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست