جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
مجله ویستا
شیخ مفید(ره)
● گفتار استاد:
«شیخ مفید نامش محمد بن محمد بن نعمان،هم متكلم است و هم فقیه.ابن الندیمدر فن دوم از مقاله پنجم«الفهرست»كه درباره متكلمین شیعه بحث میكند،از اوبه عنوان«ابن المعلم»یاد میكند و ستایش مینماید. او در سال ۳۳۸ متولد و درسال۴۱۳ درگذشته است.كتاب معروف او در فقه به نام«مقنعه»است و چاپشده و موجود است.شیخ مفید از چهرههای بسیار درخشان شیعه در جهان اسلاممیباشد.ابویعلی جعفری كه داماد مفید بوده است،گفته:«مفید شبها مختصریمیخوابید،باقی را به نماز یا مطالعه یا تدریس یا تلاوت قرآن مجید میگذرانید.» شیخ مفید شاگرد ابن ابی عقیل است.» (۱)
● شیخ مفید و روزگار زندگی او:
شیخ مفید(ره) متولد ۳۳۸-متوفی۴۱۳ ه.ق
از قیام نافرجام مختار بن ابی عبیده ثقفی به بعد،همه حركت محرومانضد ستمگران،به نام طرفداری از«آل رسول(علیهم السلام) »آغاز گردیده است.بدین معنی كهمخالفتبا حكومتهای وقتبا هواداران خاندان رسالت از امامیه،كیسانیه،زیدیه،راوندیه، و دیگر فرقهها برای تحقق یك نیت صورت گرفته است و آن برانداختنحكومت نژادی عباسی و تاسیس حكومتبر اساس عدل قرآنی بوده است كه در آنعرب و غیر عرب مساوی بوده باشند.در آن روزگار مهمترین كانون قیام،«خراسان»بود. مردم این سرزمین زیر پرچم تشیع گرد آمده بودند،و میخواستند حكومت را ازآل ابی سفیان به آل علی(علیهم السلام)بازگردانند. روزی كه محمد بن علی بن عبد الله بن عباس،داعیان خود را به خراسان فرستاد،به آنها سپرد كه از شخص خاصی نام نبرند،بلكهمردم را به«الرضا من آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)»بخوانند.سرانجام این نهضت آن شد كه آلعباس بر خلافت غلبه یافت و بنی الحسن و بنی الحسین(علیهم السلام)محروم ماندند.اما سیرتیكه خلفای عباسی از آغاز كار یا اندكی پس از استقرار حكومت پیش گرفتند،آن نبود كهتودههای محروم میخواستند،آنچه به دنبال این نهضت تحقق یافت،حكومت نژادیدیگری بود كه در آن تیره عباسی جای تیره اموی را اشغال میكرد.با این تفاوت كه دراین حكومت عنصر ایرانی داخل در قوه اجرایی گردیده بود.بیجهت نیست كه سال۳۵۲ معز الدوله دیلمی زنان شیعه را گفت تا روهای خود را سیاه كنند و با گریبان چاكدر بازار بغداد بیایند و فقهای اهل سنت آن سال را«سنهٔ البدعهٔ»(سال بدعت)نامیدند.
آنان با این وضع حقوق از دست رفته را مطالبه مینمودند.
● بازگشتبه خویشتن:
پس از این آزمایش تلخ و پس از این دوره سیاه بود كه متفكران شیعه به خودآمدند و به این فكر افتادند كه نخست اندیشههای فكری و اعتقادی شیعه را به مردمبیاموزند و آنان را با عدالت و مساوات و احكام اسلامی آشناتر سازند.از قرن دومهجری به بعد،متكلمان شیعه و شاگردان امام باقر و امام صادق(علیهما السلام)كوشیدند اصول معتقدات تشیع را بر پایه منطق عقلی و منطق كلام پیاده نمایند.از اینتاریخ تا سال۴۴۷ هجری،یعنی به سال ورود طغرل سلجوقی به بغداد و برانداختنآخرین فرمانروای شیعه آل بویه،«الملك الرحیم»،دانشمندان شیعه با استناد به ظاهرقرآن كریم و با استفاده از اخبار اهل بیت(علیهم السلام)عالیترین مكتب اندیشه بشری و اسلامیرا ارائه دادهاند كه تا آن روز در دنیای اسلام بیسابقه بود. اصول فلسفی و اعتقادی اینمذهب را آن چنان پیریزی نمودند كه نه تنها در طول تاریخ زنده بماند،بلكه پیوستهپیشروی خود را حفظ كند و چارهیاب و پاسخگوی مشكلات اجتماعی باشد. از یك سو اصل«عدالت»را در زمره اصول اعتقادی درآوردند و از سوی دیگرعقل را جزء منابع استنباط احكام كلی شناساندند.در زمینه اعتقاد و عمل هر دو،حكومت عقل را به رسمیتشناختند.عصر ظهور شیخ مفید و هم ردیفان او در چنینموقعیت ویژه بود.
این نوع حركت مكتبی توسط فقهاء و متكلمین و اندیشمندان اسلامی متوقفنگردید،بلكه پیوسته تعقیب و پیگیری شد تا به وسیله فقیهان پارسایی مانندابن ادریس،علامه حلی،محقق حلی،شیخ علی كركی،پسرش شیخ عبد العال و شیخعلی منشار،شیخ بهائی و دهها تن عالم دیگر در صحنه فقاهت ظاهر شدند و فقه شیعهرا از عبادات و معاملات كه به وسیله صدوق و كلینی و مفید و شیخ طوسی پیریزیشده بود،به مرحله كاملتری رساندند.درست است كه پس از یورش مغول به مراكزعلمی،اندك وقفهای در حوزههای علمی مدارس دینی به وجود آمد،ولی پس از فترتدوران مغول از نو،طبقات بعدی فقهاء مانند:شهید اول و دوم،مقدس اردبیلی،بعدهاعلامه وحید بهبهانی،شیخ جعفر آل كاشف الغطاء،شیخ محمد حسن صاحب جواهر،و میرزای بزرگ شیرازی و شیخ مرتضی انصاری،فقه اسلام احیاء شده و رونق گرفت تابه عصر كنونی رسید كه در معرفی شخصیتهای آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت. (۲)
شیخ بزرگوار ما در آن بحران برخوردهای اعتقادی و سیاسی و حركتهایسرنوشتساز در حومه بغداد دیده به جهان گشود و دانشهای ابتدایی را در خانواده وزادگاه خویش به پایان برد.او كه در یك خانواده عمیق و اصیل در تشیع از سلاله نیكانو پاكان به وجود آمده بود و سراسر خاندان او مالامال از عشق به اهل بیت رسالت(علیهم السلام)بودهاند،راهی بغداد گردید.از اساتید و دانشمندان مدارس بغداد نیز كسب علم و دانشنمود تا در علم كلام،فقه و اصول،سرآمد دانشمندان گردید.
● مكتب مفید:
پیش از مفید،علم كلام و اصول فقه در میان دانشمندان اهل سنت رونقی به سزاداشت.فقها و متكلمین بسیاری در اطراف بغداد گرد آمده و در رشتههای گوناگوناصول عقائد،سرگرم بحث و مناظره بودند.
هر چند علم كلام پیش از مفید نیز در میان شیعیان سابقه داشته است،ولی در اثرمحدودیتی كه در كار شیعیان از نظر سیاسی بود،این موضوع از مرحله تالیف و تدوینكتاب تجاوز نمیكرد.پیش از مفید شیخ صدوق كه رئیس شیعیان بود سبك سادهای رادر تصنیف و تالیف به وجود آورده بود و آن را به صورت املاء به صورت ساده بهمستمعین القاء مینمود. مفید نیز در پیگیری مكتب استاد كوشید و با استفاده از مبانیعلم كلام و اصول فقه،راه بحث و استدلال را به روی شیعیان باز كرد و تلاشهایی را كهمتقدمین مانند ابن جنید اسكافی و قبل از او ابن عقیل فقیه معروف شیعه و عیاشیریخته بودند،به صورت دلپذیری درآورد.به گفته نجاشی كتاب كوچكی در اصول فقهتصنیف كرد كه مشتمل بر تمام مباحث آن بود.
● مفید از دیدگاه دانشمندان شیعه:
۱) گفتار نجاشی:
نجاشی،شاگرد نامدار و مورد اعتماد شیخ مفید در حق اوگوید: «محمد بن محمد بن نعمان بن عبد السلام بن جابر بن نعمان بن سعید بن جبیر،شیخ و استاد ما-كه رضوان خدا بر او باد-فضل او در فقه و حدیث،و ثقه بودن اومشهورتر از آن است كه توصیف شود.او تالیفات متعددی دارد كه از آنهاست: المقنعهٔ،الاركان فی دعائم الدین،الایضاح و الافصاح در امامت،الارشاد العیون و المحاسنو...» (۳)
۲) گفتار طوسی:
شیخ طوسی شاگرد ارزنده مكتب او،درباره او در فهرستمینویسد: «محمد بن محمد بن نعمان،معروف به ابن المعلم،از متكلمان امامیه است.درعصر خویش ریاست و مرجعیتشیعه به او منتهی گردید.در فقه و كلام بر هر كسدیگر مقدم بود.حافظه خوب و ذهن دقیق داشت و در پاسخ به سؤالات حاضر جواببود.او بیش از ۲۰۰ جلد كتاب كوچك و بزرگ دارد...» (۴)
۳) گفتار ابویعلی جعفری:
فقیه بزرگوار ابویعلی جعفری كه عنوان دامادی وجانشینی شیخ را نیز دارد،در حق استاد خویش گوید: «او اندكی از شب را میخوابید و باقی شبانه روز را یا نماز میخواند یا مطالعهمیكرد یا درس میگفتیا قرآن تلاوت میكرد...» (۵)
تمام دانشمندان كه به نوعی به شرح حال او پرداختهاند،او را با جلالت قدر وعظمت علمی توصیف نمودهاند.
● نظر دانشمندان اهل سنت:
علاوه بر دانشمندان شیعه،بزرگان و مورخین اهل سنت نیز او را با علم و فضل وتقوی ستودهاند:
۱) گفتار ابن حجر عسقلانی:
ابن حجر عسقلانی درباره او گوید: «او بسیار عابد و زاهد و اهل خشوع و تهجد بود و مداومتبر علم و دانشداشت.جماعتبسیاری از محضر او بهره بردند.او بر تمام شیعیان حق دارد.پدرش درواسط زندگی میكرد و به آموزگاری میپرداخت.او در عكبری كشته شد.گفته میشودكه عضد الدوله به ملاقات او میشتافت و هنگام مرض به عیادت او میرفت.» (۶)
۲) گفتار ابن عماد حنبلی:
عماد حنبلی،یكی دیگر از دانشمندان اهل سنت ازتاریخ ابن ابی طی حلبی در مورد او نقل كرده است: «او بزرگی از بزرگان امامیه و رئیس بخش فقه و كلام و مباحثه میباشد.او باپیروان هر عقیده به مباحثه و مناظره میپرداخت.موقعیتشایان توجهی در تشكیلاتدولت آل بویه داشت.او صدقه فراوان میداد.بسیار اهل خشوع و تهجد،و اهل نماز وروزه و خوش لباس بود.او مورد زیارت و ملاقات عضد الدوله قرار میگرفت.جثه اوچهار شانه و لاغر و گندمگون بود.نزدیك۷۶ سال عمر كرد و بیش از ۲۰۰ جلد تالیفدارد.تشییع جنازه او شهرت دارد.در تشییع او بیش از ۸۰ هزار نفر از شیعیان شركتجستند و درگذشت او در ماه رمضان بود.رحمتخدا بر او باد...» (۷)
۳) گفتار یافعی:
یافعی،یكی دیگر از دانشمندان اهل سنت،در وقایع سال۴۱۳نوشته است: «در آن سال بود كه عالم بزرگ شیعه وفات نمود.او صاحب تالیفات فراوان وشیخ بزرگ امامیه،معروف به «مفید» و «ابن المعلم» بود.او در علم كلام،فقه و جدلتبحر داشت و در مناظرات با هر صاحب عقیده شركت میجست و در تشكیلاتآل بویه با جلالت و احترام زندگی میكرد.» (۸)
● اساتید او:
مرحوم نوری در خاتمه مستدرك،۵۰ تن از استادان مفید را نام میبرد.البتهتعداد آنها بیش از اینهاست.از معروفترین آنان:ابن قولویه قمی،صدوق،ابن ولیدقمی،ابوغالب،ابن جنید اسكافی،ابو علی صولی بصری،ابو عبد الله صفوانی و... میباشند.
● شاگردان او:
تعداد كثیری از دانشجویان علوم اسلامی از مكتب پر فیض او بهره بردهاند كهسرآمد آنان سید مرتضی علم الهدی،برادر سید رضی،شیخ طوسی،نجاشی،ابو الفتحكراچكی،ابویعلی جعفر بن سالار و عبد الغنی از مفاخر شاگردان اویند...» (۹)
● تالیفات او:
نجاشی ۱۷۱ جلد كتاب از تالیفات شیخ را ذكر كرده است كه اسامی برخی از آنهابه این ترتیب است:
۱) در فقه:المقنعه،الفرائض الشرعیهٔ و احكام النساء
۲) در علوم قرآنی:الكلام فی دلائل القرآن،وجوه اعجاز القرآن،النصرهٔ فیفضل القرآن،البیان فی تالیف القرآن(او یكی از پركارترین افراد این رشته بود.طالبانتفصیل میتوانند به كتاب طبقات مفسران شیعه ج ۲،تالیف مؤلف مراجعه نمایند.)
۳) در علم كلام و عقائد:اوائل المقالات،نقض فضیله المعتزله،الافصاح،الایضاح،الاركان و... (۱۰)
● وفات او:
شیخ بزرگوار ما در سال۴۱۳ در بغداد،پس از ۷۵ سال تلاش و خدمت ارزندهدرگذشت و مورد تجلیل فراوان مردم و قدردانی علما و فضلا قرار گرفت.و به تعبیرشاگرد بزرگوارش شیخ طوسی كه خود حاضر در صحنه بوده است،روز وفات او ازكثرت دوست و دشمن برای ادای نماز و گریستن بر او،همانند و نظیر نداشته است.
هشتاد هزار تن از شیعیان او را تشییع كردند و سید مرتضی علم الهدی بر او نماز گزاردو در حرم مطهر امام جواد(علیه السلام) پائین پای آن حضرت و نزدیك قبر استادش ابن قولویهمدفون گردید.
رحمهٔ الله علیه رحمهٔ واسعه.
پینوشتها:
۱) آشنایی با علوم اسلامی،ص ۲۹۴.
۲) بخشی از تحلیل آقای دكتر جعفر شهیدی در آرام نامه،ص ۵۲.
۳) رجال نجاشی،ص۳۹۹،چاپ جامعه مدرسین قم.
۴) معجم رجال الحدیث،ج۱۷،ص۲۰۶.
۵) فهرست ابن ندیم،ص۲۶۶ و۲۳۹،چاپ الاستقامه.
۶) لسان المیزان،ج ۵،ص ۳۶۸.
۷) شذرات الذهب،ج۳،ص۱۹۹.
۸) مرآهٔ الجنان یافعی.
۹) مكتب اسلام،سال اول،شماره۳،مقاله دانشمند محترم علی دوانی.
۱۰) رجال نجاشی،ص ۴۰۰ تا۴۰۳.
منبع : فقهای نامدار شیعه صفحه ۶۴ ، عقیقی بخشایشی
۱) آشنایی با علوم اسلامی،ص ۲۹۴.
۲) بخشی از تحلیل آقای دكتر جعفر شهیدی در آرام نامه،ص ۵۲.
۳) رجال نجاشی،ص۳۹۹،چاپ جامعه مدرسین قم.
۴) معجم رجال الحدیث،ج۱۷،ص۲۰۶.
۵) فهرست ابن ندیم،ص۲۶۶ و۲۳۹،چاپ الاستقامه.
۶) لسان المیزان،ج ۵،ص ۳۶۸.
۷) شذرات الذهب،ج۳،ص۱۹۹.
۸) مرآهٔ الجنان یافعی.
۹) مكتب اسلام،سال اول،شماره۳،مقاله دانشمند محترم علی دوانی.
۱۰) رجال نجاشی،ص ۴۰۰ تا۴۰۳.
منبع : فقهای نامدار شیعه صفحه ۶۴ ، عقیقی بخشایشی
منبع : مجمع جهانی شیعه شناس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست