جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
مجله ویستا
ایمنترین خودروهای ۲۰۰۸
در سال ۲۰۰۸، بیشترین تعداد خودروهای موجود در فهرست سالیانه خودروهای ایمن که توسط انستیتوی صنعت بیمه تهیه میشود، از کمپانیهای «فورد» و «هوندا» هستند.
در مجموع، ۳۴ خودرو به عنوان ایمنترین خودروهای سال ۲۰۰۸ انتخاب و معرفی شدهاند. این تعداد در سال ۲۰۰۷، صرفاً ۱۳ خودرو بوده است. تعداد خودروهای جدیدی که توسط صنعت بیمه، ایمنترین خودروها نامیده شدند، تقریبا سه برابر تعداد معرفی شده در سال گذشته است. دلیل این امر، فشار صنعت بیمه بر سازندگان خودرو در جهت گستردهتر کردن استفاده از بعضی تجهیزات ایمنی بوده است. از جمله موارد درخواست شده توسط شرکتهای بیمه برای واجد شرایط بودن شرکتکنندگان، تجهیز خودروهای سواری و باری به سیستم الکترونیک کنترل تعادل یا ESC بوده است. لازم به ذکر است که بسیاری از کمپانیهای خودروسازی این فناوری ضدچپشدگی را قبل از اینکه مقررات دولتی درباره لزوم بهکارگیری آن در محصولات سال ۲۰۱۲ وضع شود، در محصولات خود بهکار برده بودند. به گفته «آدریان لون»، مدیرکل انستیتوی بیمه، خودروها باید بهگونهای طراحی شوند که سرنشینان در زمان تصادف، از بیشترین محافظت ممکن برخوردار شوند، اکنون با داشتن فناوری ESC، امکان پیشگیری از تصادفات ایجاد شده است. لون میافزاید: در صورت مجهز شدن تمام خودروها به سیستم ESC، سالانه از ۰۰۰/۱۰ مورد تصادف مرگآور پیشگیری خواهد شد.
● کنترل تعادل، کلید موفقیت
کمپانی فورد با دو خودروی سواری تارو[۱] و مرکوری سیب[۲] خود که دارای سیستم ESC اختیاری هستند و خودروهای اسپرت سایز متوسط «(Ebge Forb)» تاروس ایکس[۳] و لینکلن[۴] در این فهرست حضور دارد. خودروهای سایز متوسط کانورتیبل ولوو (Volvo c۷۰) مدل s۸۰ و SUV XC۹۰ نیز بخشی از واحد فورد- ولوو هستند که در این فهرست دیده میشوند.
کمپانی فورد قبلا اعلام کرده بود که سیستم کنترل تعادل را تا پایان سال ۲۰۰۹ بر روی تمام محصولات خط تولید خود قرار خواهد داد. هفت خودروی کمپانی هوندا و بخش آکورا (Acura) نیز در فهرست وجود دارند که عبارتند از: هوندا آکورد (Accord Honda)، اودیسه (Odyssey)، پایلوت (V-CR Pilot)، المنت (Element) و خودروهای اسپرت MDX Acura و RDX. از زمان تولید مدل ۲۰۰۷ به بعد، هوندا سیستم کنترل تعادل را بر روی تمام مدلهای اسپرت SUV، وانت و مینی ونهای خود نصب کرده و اکنون وجود این سیستم بر روی مدل آکورد، استاندارد شده است.
هنگامی که کنترل خودرو از دست راننده خارج شده یا احتمال آن وجود داشته باشد، کنترل الکترونیک تعادل، مشکل را حس کرده و برای هر چرخ، ترمز میگیرد تا خودرو را ثابت و متعادل نگه دارد، از چپ شدن آن پیشگیری کند.
این فناوری برای پیشگیری از سر خوردن در مسیرهای صیقلی و لغزنده به رانندگان کمک میکند تا در صورت انحراف از مسیر کنترل خودرو را به دست گیرند و از برخورد با خودروی دیگر یا هر مورد پیشبینی نشده مشابه پیشگیری کنند. کمپانیهای سوبارو و هیوندای هر یک چهار خودرو در فهرست دارند: سوبارو لگیسی و ایمپرزا با سیستم ESC اختیاری، سوبارو تریبکاو فورستر با ESC، هیوندای انتوراژ و سانتافه و وراکروز که همه پس از آگوست ۲۰۰۷ ساخته شدهاند. کمپانی کیا (Kia) نیز که زیرمجموعه هیوندای است مینیون سدونا را در فهرست دارد.
● امنیت در همه جا بهتر میشود
امسال برای اولین بار، وانتها برای برنده شدن واجد شرایط شناخته شدهاند. زیرا انستیتوی بیمه آزمایشهای ضربه از پهلو را برای بسیاری از مدلها اجرا کرده است. تویوتا «توندرا» که دارای کنترل تعادل استاندارد و کیسه هوای جانبی است، اولین وانتی است که از طرف انستیتو معرفی شد. تویوتا، مدل «هایلندر» را نیز در فهرست دارد، در عین حال کمپانی «آئودی» شرکت تابعه فولکس واگن نیز با مدلهای سواری A۳، A۴ و A۶ در این لیست حضور دارد. با ظهور کیسههای هوای چندتایی، بسیاری از خودروها در آزمونهای تصادف از روبهروی انستیتو رتبه «خوب» را کسب کردند.
در نتیجه اکنون تفاوت ایمنی هر خودرو در تصادف از پشت و پهلو، به عنوان عامل تعیینکننده مدلهای برتر در فهرست ابتدایی پذیرفتهشدگان در نظر گرفته میشود. به گفته این انستیتو، در صورت تقویت و بهسازی طراحی بالشتک بالای صندلی مسافران که برای محافظت از ضربههای شلاقی در اثر تصادف از عقب، ضروری است، تویوتا میتوانست ۱۰ خودرو دیگر نیز در فهرست داشته باشد، فولکس واگن نیز میتوانست ۴ برنده دیگر به فهرست اضافه کند. «بیل کوانگ» سخنگوی تویوتا گفته است که خودروهای سال ۲۰۰۸ این کمپانی دارای بالشتکهای متحرک و حساسی خواهد بود که در زمان وقوع تصادف از عقب، برای کاستن از شدت ضربه به پشت سر سرنشین نزدیکتر خواهد شد. کوانگ افزود: این امر امنیت زیادی را برای مشتریانی فراهم میکند که در دنیای واقعی زندگی میکنند.
▪ دیگر خودروهای موجود در فهرست عبارتند از:
ساد ۳-۹ (Saad)، بیامدابلیو (BMW) مدل X۳ و X۵، مرسدس کلاس امو ساتورن وو (Vue Saturn) که پس از دسامبر ۲۰۰۷ تولید شده است. به گفته انستیتوی بیمه، وجود این جوایز به مشتریان کمک خواهد کرد تا بدون نیاز به بررسی نتایج آزمایشهای تصادف و غیره، به مقایسه خودروها بپردازند.
استراتژیهای متصور در این یادداشت عبارتند از:
▪ ایمنتر کردن خودروها قبل از اجباری شدن برخی الزامات در خودروسازی از طریق:
- تجهیز خودروهای باری و سواری به سیستم الکترونیک کنترل تعادل (ESC)
- تجهیز خودروها به کیسههای هوای جانبی
- طراحی بالشتک بالای صندلی مسافران
نویسنده : مریم شهمیرزادی
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست