سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
مجله ویستا
زن در مفاهیم بدیع قرآنی
![زن در مفاهیم بدیع قرآنی](/mag/i/2/7kvv1.jpg)
●تفاوت اصل آفرینش مفاهیم نو از قرآن كریم با بدعت قرائتهای نوین از قرآن چیست؟ و جایگاه قاعده محكم و متشابه در این مقوله چیست؟
▪ استاد منصوری لاریجانی:
قرآن كریم هر لحظه منظری نو و جلوهای نوین در چشمانداز عاشقانش قرار میدهد. اصلا قرآن سخن انسانها نیست كه محصور زمان و مكان شود، بلكه كلام خداست و یكی از نشانههای اعجاز قرآن تازگی و طراوت همیشگی آن است، نه تنها تازه و باطراوت است بلكه همواره لطائف و مفاهیم نو به بشر عرضه میكند. فلذا انسان با هر تحلیل عقلانی به قرآن بپردازد با دریایی از مفاهیم و معانی عمیق مواجه میشود. مولای متقیان حضرت علی (ع) در نهجالبلاغه درباره عظمت اعجاز قرآن میفرماید: « ظاهرُهُ أنیق و باطنه عمیق». انیق یعنی ظاهر الفاظ و كلمات و نوع چینش آنها در آیات بسیار زیبا و اعجاب آور است بهطوری كه از اهل فن و ادیب مؤدب دل میبرد و در عین حال، باطن او عمیق. یعنی قرآن دو بطون و لایه لایه است. انسان هر لایه و طبقهای از معانی را طیمیكند مجددا با طبقهای دیگر مواجه میشود. در احادیث ما هفت بطن و بعضا تا هفتاد بطن برای قرآن ذكر كردهاند. به قول مولوی:
حرف قرآن را مبین كه ظاهر است زیر ظاهر باطنی هم قاهر است
زیر آن باطن بود بطن دوم میشود در او خردها جمله گم
بنابراین، انسان باید غواص بحر قرآن شود تا در آن دُرّ معانی را صید كند والاّ قرائتهای مفهومی و عقلانی صرف نه تنها انسان را محرم قرآن نمیكند، بلكه مانع و حجاب معانی هم میشو قرآن علاوه بر حوزه معانی و مفاهیم، حوزه محكمات هم دارد، یعنی محكمات قللی رفیع و بیّن و روشن هستند و مفاهیم عقل بشری در صراحت آن راهی ندارد. بدین ترتیب، قرائتهای نوین از قرآن در حوزه مفاهیم هستند كه در آئینه محكمات تعریف میشوند.
● گزیده تفسیر راهنما ذیل آیه ۵۷از سوره آلعمران:
۵ - قرآن مشتمل بر آیات محكم و متشابه است: « منه آیات محكمات ... و اخر متشهابهات»
۶ - آیات محكم، اصل و اساس قرآن است: « منه آیات محكمات هن ام الكتاب» به اصل و اساس هر چیز« اُمّ» گفته میشود. (مفردات راغب).
۷ - آیات محكم قرآن، مرجع فهم و تفسیر آیات متشابه است: « منه آیات محكمات هن ام الكتاب و اخر متشابهات» «ام» در لغت عرب به هر چه مرجع چیز دیگری باشد گفته میشود. (روحالمعانی، ج ۳ ، ص ۷۰ )
۸- برداشت از آیات متشابه، بدون ارجاع آنها به آیات محكم جایز نیست: « فاما الذین فی قلوبهم زیغ فیتبعون ما تشابه منه»
۹- امكان دستاویز قرار دادن حق در جهت باطل وجود دارد. « فیتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنهٔ»
۱۰- پیوستگی و انسجام آیات محكم قرآن: « منه آیات محكمات هن ام الكتاب» از تعبیر به « ام» كه مفرد است، میتوان استفاده كرد كه كلیه آیات محكم قرآن، پیوسته و دارای انسجام است.
۱۱- افراد منحرف (كجاندیشان)، دنبال كننده آیات متشابه، برای ایجاد فتنه هستند. « فاما الذین فی قلوبهم زیغ فیتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنهٔ»
۱۲- قلبهای منحرف، منشأ فساد و فتنه هستند. « فأمّا الذین فی قلوبهم زیغ فیتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنهٔ»
۱۳- سوء استفاده منحرفان از قرآن، در جهت ایجاد فتنه: « فاما الذین فی قلوبهم زیغ ما تشابه منه ابتغاء الفتنهٔ»
۱۵- عدم جواز فتنه جویی و تأویل نادرست از قرآن « فاما الذین فی قلوبهم زیغ ... ابتغاء الفتنهٔ و ابتغاء تأویله»
۱۶-منحرفان، به منظور تأویل محكمات، متشابهات را دنبال میكنند: « فاما الذین فی قلوبهم زیغ ... ابتغاء الفتنهٔ و ابتغاء تأویله» بنابراین كه ضمیر در « تأویله» ارجاع به « ام الكتاب » شود كه عبارت است از آیات محكم.
۳۰ - كارایی هر یك از آیات محكم و متشابه، در تربیت انسان: « كل من عند ربنا» هر كدام از آیات محكم و متشابه، ناشی از مقام ربوبیت خدا ( من عند ربنا) است. بنابراین هر دو دسته، برای تربیت است.
۳۱ - كجاندیشی و گرایش قلب به باطل ،مانع از ژرفنگری در علم است. « فاما الذین فی قلوبهم زیغ ... والراسخون فی العلم» از مقابله دو گروه ( كجاندیشان و راسخان در علم) استفاده شده است.
۳۲- وجود معارفی در قرآن كه فهم آن تنها در اختیار گروه خاصی است: «و ما یعلم تأویله الا اللَّه والراسخون فی العلم».
۳۳ـ رسوخ در علم، زمینه ایجاد روحیه تسلیم در برابر خدا و آیات اوست: « والراسخون فی العلم یقولون امنا به»، و همچنین لحن آیه، دلالت بر تسلیم ایشان دارد.
۳۴ - جز خردمندان، كسی قدرت درك ویژگیهای آیات محكم و متشابه را ندارد: « و ما یذكّر الا اولوالباب» ظاهرا مراد از متعلق »ما یذكّر«، مطالب عنوان شده در همین آیه است.
۴۱- لزوم ایمان توأم با عمل به آیات محكم و ایمان به آیات متشابه بدون مبنا قرار دادن آن برای عمل: « منه آیات محكمات و اخر متشابهات» امام صادق (ع) : « ان القرآن فیه محكم و متشابه فاما المحكم فنؤمن به و نعمل به و ندین و اما متشابه فنؤمن به ولا نعمل به« و هو قول اللَّه تبارك و تعالی: «فاما الذین فی قلوبهم....».
●اشتراكات زن و زمین (كشتزار) در قرآن و وجه تسمیه ازدواج به « میثاق غلیظ» چیست؟
▪استاد منصوری لاریجانی:
در مورد اشتراك زمین با زن در واژه « حرث» باید گفت كلمه حرث مصدر است و به معنای زراعت میباشد. نه به معنای زمین. زمین از آن جهت كه حاصلخیز و زنده برای پرورش دانهها و بذرهاست، او را حرث گویند. زن پرورشگاه بذر انسانهاست. چنانكه در آیه ۲۲۳سوره بقره میخوانیم: « نساءكم حرث لكم فأتوا حرثكم انّی شئتم». بدین ترتیب مزرعه آدمیت است نه تنها آدم، یعنی نه تنها تكوین جسم بلكه تعالی روح فرزند هم از زمان صورتبندی در رحم مادر آغاز میشود. پس بهتر است حرث را محل تجلی و دمیدن روح از ناحیه خدا در انسان بدانیم و اگر زن نشد قطعا نسل آدمی منقطع میشود. همان طور كه اگر كشتزار نباشد بذری در خاك نشو و نما نمیكند. اگر زنان از مجموعه جامعه حذف شوند، هیچ انسانی در كره خاكی بر جای نخواهد ماند. پس « حرث» به مفهوم جدید عبارت است از هویت و جوهر حیات بشریت میثاق غلیظ همان عهد و پیمانی است كه در هنگام عقد ازدواج از شوهر میگیرند و این در آیه ۲۱سوره نساء آمده است: « و اخذن منكم میثاقا غلیظا». البته انحصار صریح این حق به زن حكایت از اهمیت مقام زن در اسلام دارد، زیرا اسلام میخواهد زن به عنوان زیباترین گوهر خلقت مورد بیتوجهی مرد قرار نگیرد. از این جهت، با گرفتن پیمان سخت از مرد او را ملتزم به رعایت حقوق زن میكند. امام باقر (ع) میثاق غلیظ را پیمان خوشرفتاری و مهربانی مرد نسبت به زن میداند.
● گزیدهای از تفسیر راهنما ذیل آیه ۲۲۳از سوره بقره:
۱- زن، كشتزار بذر انسان است: « نساؤكم حرث لكم»
۲ - عقیم نبودن، از ویژگیهای زن شایسته و كامل است: « نساءكم حرث لكم». از خصوصیات مهم زن، قابلیت بارور شدن او برای بقای نسل است. بنابراین، چنانچه زن نازا باشد، فاقد این ویژگی مهم است و طبعا چنین زنی از جهت طبیعی كامل نخواهد بود.
۳- توالد و تناسل، از فلسفههای مهم آمیزش جنسی است: « نساؤكم حرث لكم فأتوا حرثكم انی شئتم و قدموا لانفسكم». اولا از بین تمامی اهداف آمیزش، تنها به توالد و تناسل (حرث) اشاره میكند و ثانیا مراد از جمله « و قدموا لانفسكم»، بنابر نظر برخی از مفسران، فرزند است
۴- جواز آمیزش با همسران، به هر صورت و كیفیتی: « نساؤكم حرث لكم فأتوا حرثكم انی شئتم» بنابراین كه « انی« به معنای « كیف» باشد.
۸- لزوم دقت در انتخاب همسر و مراعات آداب آمیزش، برای بوجود آمدن فرزندان صالح: «نساءكم حرث لكم .... و قدموا لانفسكم». دقت كشاورز در انتخاب زمین مورد كشت و نیز سعی تمام در بوجود آوردن شرایطی برای به ثمر نشاندن محصولی عالی، از وجوه مشابهت بین همسر و كشتزار است كه میتواند مورد نظر آیه باشد.
۹- لزوم بهرهگیری از روابط زناشویی و خانوادگی، در جهت ذخیره و تقدیم اعمال خیر برای آخرت: «فأتوا حرثكم انی شئتم و قدّموا لانفسكم» از اینكه در پی سخن از »حرث« بودن زنان، توصیه به پیش فرستادن اعمال خیر شده است استنباط میشود كه زندگی از نظر قرآن باید در مس رسیدن به بهرههای اخروی و انجام اعمال نیك قرار گیرد.
۱۳- هشدار الهی به مردان، نسبت به رعایت احكام الهی در محیط خانواده: « نساؤكم حرث لكم... و اتقواللَّه واعلموا انكم ملاقوه » امر به تقوا و توجه دادن انسانها به ملاقات خدا (روز پاداش و كیفر) پس از بیان احكامی درباره زندگی، میتواند هشداری باشد به آنان كه احكام الهی را مراعات نمیكنند. [ii][۲]
گزیدهای از تفسیر راهنما ذیل آیه ۲۱از سوره نساء:
۸- لزوم پایبندی به تعهدات و پیمانها: « و كیف تأخذونه.... و اخذن منكم میثاقا غلیظا».
۹- بازپسگیری مهریه زنان، شكستن پیمان محكمی است كه همسران با شوهران خویش بستهاند: «وكیف تأخذونه و قدافضی بعضكم الی بعض و اخذن منكم میثاقا غلیظا».
۱۰- برانگیختن وجدان انسانی از روشهای قرآن برای ایجاد تعهد نسبت به رعایت پیمانهای زناشویی است: « و كیف تأخذونه .... و اخذن منكم میثاقا غلیظا»
۱۱- مهریه، حقی برای زن در قبال آمیزش و پیمان زناشویی است: « و كیف تأخذونه و قدافضی» جمله « وقدافضی» كه كنایه از آمیزش است، و جمله « اخذن منكم» كه دلالت بر عقد زناشویی میكند، بیانگر این است كه زن در قبال آن دو، مالك مهریه است.
۱۲-عقد نكاح پیمان استواری است كه زن از مرد گرفته است: « واخذن منكم میثاقا غلیظا». امام محمدباقر (ع) درباره میثاق در آیه فوق فرمود: « المیثاق، الكلمهٔ التی عقد بها النكاح...»۱۳- هشدار الهی به مردان، نسبت به رعایت احكام الهی در محیط خانواده: « نساؤكم حرث لكم... و اتقواللَّه واعلموا انكم ملاقوه » امر به تقوا و توجه دادن انسانها به ملاقات خدا (روز پاداش و كیفر) پس از بیان احكامی درباره زندگی، میتواند هشداری باشد به آنان كه احكام الهی را مراعات نمیكنند. [ii][۲]
● گزیدهای از تفسیر راهنما ذیل آیه ۲۱از سوره نساء:
۸- لزوم پایبندی به تعهدات و پیمانها: « و كیف تأخذونه.... و اخذن منكم میثاقا غلیظا».
۹- بازپسگیری مهریه زنان، شكستن پیمان محكمی است كه همسران با شوهران خویش بستهاند: «وكیف تأخذونه و قدافضی بعضكم الی بعض و اخذن منكم میثاقا غلیظا».
۱۰- برانگیختن وجدان انسانی از روشهای قرآن برای ایجاد تعهد نسبت به رعایت پیمانهای زناشویی است: « و كیف تأخذونه .... و اخذن منكم میثاقا غلیظا»
۱۱- مهریه، حقی برای زن در قبال آمیزش و پیمان زناشویی است: « و كیف تأخذونه و قدافضی» جمله « وقدافضی» كه كنایه از آمیزش است، و جمله « اخذن منكم» كه دلالت بر عقد زناشویی میكند، بیانگر این است كه زن در قبال آن دو، مالك مهریه است.
۱۲-عقد نكاح پیمان استواری است كه زن از مرد گرفته است: « واخذن منكم میثاقا غلیظا». امام محمدباقر (ع) درباره میثاق در آیه فوق فرمود: « المیثاق، الكلمهٔ التی عقد بها النكاح...»
۱۳- زندگی پسندیده با همسر یا آزاد گذاردن وی با رفتار نیك، پیمان زن از مرد به هنگام ازدواج است: « و اخذن منكم میثاقا غلیظا». از امام محمد باقر (ع) درباره « میثاق» در آیه فوق چنین نقل شده است كه: « المیثاق الغلیظ، هو العهد المأخوذ علی الزوج حالهٔ العقد من امساك بمعروف او تسریح باحسان».
● روششناسی قرآن در حوزهمفاهیم مربوط به زن در عرصه خانوادگی و سیاسی - اجتماعی چیست و جایگاه ویژه زن در قرآن چگونه تبیین شده است ؟
▪استاد منصوری لاریجانی:
در قرآن كریم، نه در حوزه مفاهیم، بلكه در قالب احكام معین به حقوق خانوادگی و اجتماعی و سیاسی زن كاملا توجه شده است. زن از آنجا كه مظهر عطوفت و مهربانی است به راحتی میتواند بین اعضای خانواده روابط سالمی برقرار كند و بسیاری از مشكلات را با حوصله و خوش رفاری حل و فصل نماید. روی گشاده و باز او آتش خشم شوهر را به راحتی خاموش میكند و آثار ناشی از خستگی كار روزانه را از چهره مرد میزداید و ناسازگاریهای موجود بین فرزندان را به مدارا و همیاری مبدل میسازد. به هر حال، دلسوزی و حسن خلق زن به راحتی اركان خانورا حفظ میكند. به همین دلیل، خداوند متعال تأكید میكند كه زن باید دامن خود را كه مظهر پاكی، صفا و حریم حفظ اخلاق و روابط صمیمی خانواده است به خوبی حفظ كند و نسبت به شوهر فروتن و خوش رفتار باشد: « فالصّالحات قانتات حافظات للغیب بما حفظ اللَّه» زنان در مقابحقوقی كه خداوند برای آنها مقرر فرموده است باید نیكوكار و فروتن در مقابل همسر بوده و نگهبان دامان خود و اموال شوهر خویش باشند. اسلام از جهات مهمی به حقوق زن و اعطای هویت مستقل به او در برابر مرد توجه كرده است. به طوری كه زن میتواند آزادانه در مسائل سیاسی،اجتماعی و اقتصادی مشاركت داشته باشد و رأی و نظر او در تصمیمگیریهای مهم سیاسی و تدابیر اجتماعی در كنار آرا و نظرات مردان قابل توجه است. هیچ كس نمیتواند حق مشاركت عمومی و نظرات آنها را زیر پا بگذارد یا خواست و عقیده خود را بر آنان تحمیل نماید. نگاهی كوتاه به نقش حضرت زهرا (س)در عرصه سیاست و دفاع از حریم ولایت و همچنین نقش حضرت زینب (س) در ادامه نهضت عاشورا از مصادیق روشن حضور و مشاركت زنان در عرصه سیاسی و اجتماعی بحساب میآیند و همچنین تعریف حضور زن در نظام جمهوری اسلامی و حضور فعال آنان در همه عرصهها قابل توجه است. اما روش قرآن و اسلام در تعریف این حضور منوط به حفظ حرمت و شخصیت معنوی زن است كه زنان مسلمان و حتی سایر زنان عالم باید بر این توجه و عنایت الهی همواره شاكر باشند.
از كرامتهای خاص زن اینكه قرآن او را كانون آرامش خانواده و اجتماع میداند « و من آیاته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوالیها و جعل بینكم مودّهًٔ و رحمهًٔ ان فی ذلك لآیات لقوم یتفكرون» و از آیات لطف خدا آن است كه برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید كه مایه آرامش و انس و رأفت شما واقع شود و این برای مردم با فكر، دلیل علم و حكمت آشكار حق است.
به راستی حكمت زیبای حق این است كه اگر زن از بهداشت روانی واخلاقی برخوردار باشد، زندگی آرام و سالمی را بنا میكند و در اعماق وجود مرد و فرزندان بذر مهر و مهربانی میپاشد، به همین دلیل، زن از جمله آیات خداوندی محسوب میشود. بدین ترتیب، اگر بگوییم كه زن با ظهور اسلام هویت پیدا كرده و از حقوق فردی و اجتماعی بهرهمند شده است سخنی به عدل و انصاف گفتهایم. نگاهی هر چند محدود و مختصر به تاریخ حیات زن و برخورد مكاتب و اقوام گذشته با موجودیت زن، كمّ و كیف ادعای ما را روشنتر میكند. در دوران توحش، ارزش و منزلت زن ردیف حیوانات اهلی و ابزار كار و تولید بوده است و زمانی هم برای ارضای شهوات و كارهای پست از او بهره میجستند و در مقابل این همه كار طاقت فرسا از كمترین حقوق خانوادگی و اجتماعی محروم بود. نه اختیاری در خانه و تصرف ثروت داشت و نه نقشی در تربیت فرزندان و نه از نعمت علم و دانش بهرهمند بود. بلكه همچون ابزاری بیاراده در دست مردان اسیر بود و به انجام كارهای مغایر با اقتضای فطرت خویش مجبور میشد. متأسفانه در دوران قبایل نیمه وحشی اعتقادات شومی نسبت به زن وجود داشت و افراد قبایل عمل به آن را از وظایف مذهبی خود می دانستند. صاحبان و مروّجان این تفكر نه تنها حقوق و حرمت زن را نادیده میگرفتند، بلكه در اصل وجود زن نیز قضاوتی ناروا داشتند. به طوری كه او را آفریده شیطان میدانستند و روح انسانی و آخرتی برای او قائل نبودند و او را مظهر پلیدی و ابزار اغوای شیطان میپنداشت از این جهت آزار و اذیت او رإ بهترین عمل در پیشگاه معبود خویش قلمداد میكردند و به دلیل همین تفكر بود كه دختران را زنده به گور میكردند تا دامنه شیطان گسترش نیابد. در كشورهای اروپایی اگر چه زن انسان شناخته شد اما به شكل ناجوانمردانهتری به اسارت جدید گرفتار آمد و همچنان از مزایای اجتماعی محروم ماند، به طوری كه از حقوق فردی بیبهره بود، حق انتخاب شوهر نداشت و هر كسی را كه والدین دختر میپسندیدند او هم به ناچار باید به شوهری میپذیرفت و حتی تصرفی در اموال و اولاد خود نداشت و در كارهای سخت محیط خانواد امور زراعی به عنوان ابزار از او استفاده میشد. « هانری هشتم» طبق فرمانی زنان را از مطالعه كتاب مقدس ممنوع داشت و طبق قانونی كه حدود سال ۱۸۵۰وضع گردید زنان در شمار اتباع كشور به حساب نمیآمدند، حقوق شخصی نداشتند و مالك اموال خود و حتی لباسهایی كه به تن داشتند نبودند. در كشورهای فرانسه و ژاپن اموال موروثی را خاص پسران و در غیاب آنها نوادگان و در صورتی كه فرزند ذكور نباشد متعلق به ذكور دیگر طبقات فامیل میدانند و اموالی كه شخص متوفا در اثر كسب و كوشش به دست آورده نیز متعلق به پسران است، ولی در صورتی كه پسریوجود نداشته باشد در اختیار دختران قرار میگیرد. مشروط به اینكه دختران ازدواج نكرده یا از شوهرانشان طلاق گرفته باشند كه این بر اساس ماده ۱۹۷۰قانون در ژاپن است، به این ترتیب دختران سهم الارث ناچیزی دارند. بعد از انقلاب صنعتی و توسعه كارخانهها و دستگاههای تولیدی، صاحبان سرمایه با كمبود نیروی انسانی مواجه شدند و نیروی زن را در این راستا برای تأمین كمبودها بسیار عظیم یافتند. لذا با طرح شعار آزادی زن، زنان را از محیط خانواده به شهرها و مراكز صنعتی كشانیدند. دیری نپایید كه كار خسته كننده و طاقتفرسا در كنار دسگاههای عظیم صنعتی و استفاده نامشروع و آمیزش ناروای مردان، زنان را از هر نوع دلخوشی و سلامت اخلاقی و عاطفی محروم ساخت. شاید همین چند نمونه برای شناخت اوضاع تأسف بار در دنیای گذشته و امروز غرب كافی باشد. با این زمینه ذهنی، اگر به جایگاه زن در اسلام بپردازی بهتر میتوانیم در مورد آنچه اسلام به مظلومترین قربانی تاریخ بخشیده است قضاوت كنیم. به طوری كه موقعیت زن در این دو اندیشه از عدم است تا وجود، از قعر حقارت است تا قله عزت، از ظلمت است تا نور و بالاخره از بندگی است تا آزادگی. نكته جالب توجه اینكه اسلام درسرزمینی پیام آزادی و اصالت زن را بر پیامبرش نازل كرد كه خرید و فروش زن به عنوان بخشی از ابزار و وسایل زندگی امری متداول بود و دختر داشتن در اغلب قبایل عرب برای خانوادهها مایه ننگ و سرافكندگی بود و زنده به گور كردن دختران معصوم مایه افتخار و عزت. نفوذ افكار قبایل نیمه وحشی نیز مردان را در تحقیر و سركوب زنان تشویق میكرد. در چنین فضایی اسلام ظهور میكند و اولین گام او در احیای حقوق زن و اصالت و تساوی او در خلقت با مردان است. پیامبر گرامی اسلام (ص) از جانب خدا فریاد بر میآورد كه: «پروردگار شما همه را از نفس و آفرید و از همان ریشه، نهال وجودی زن را بیاراست.» با این پیام، عملا به دفاع از حقوق زن در مقابل افكار پوسیده و شومی میپردازد كه زن را مخلوق شیطان دانسته و روح انسانی برای او قایل نبودند. در حالی كه بر اساس قواعد حقوقی حاكم بر خانواده زن جایگاه خاصی دارد كه از جمله آن برخورد خوب و خوشرفتاری با آنان است. چنانچه در آیه ۱۹از سوره نساء میفرماید: « و عاشروهن بالمعروف«. یعنی به زنان با احترام برخورد كنید و حرمت آنان را هیچ گاه نشكنید. یا میماید مرد باید حافظ و تكیه گاه مطمئنی برای زن باشد: « الرّجال قوّامون علی النساء». این آیه بدین معنا نیست كه زن در محیط خانه استقلالی نداشته باشد. مفهومش این است كه قوام زندگی جمعی را باید بیدغدغه برای زن فراهم كرد. همان طور كه زن بر اساس اصل مودّت باید نیازهای اخلاقی و عاطفی خانواده را تأمین كند و امانتداری و صداقت و حسن خلق از سوی زن، شیرازه خانواده را تشكیل میدهد. محور صلح خانواده، زن است و مردم باید آن را قدر بدانند و حریم آن را نشكنند. چنان كه در سوره طلاق آن را نهی كرده است: « ولا تمسكوهنّ ضرارا لتعوا». از همه مهمتر، قرآن زن را زینت مرد و مرد را زینت زن قلمداد میكند و هویتی یگانه به آنها میبخشد. چنانكه فرمود: « هنّ لباس لكم و انتم لباس لهنَّ» (بقره - آیه ۲۸ )
پی نوشت ها:
[i][۱] همان گونه كه قرآنآشنایان آگاهد تفسیر راهنما اثر استاد گرامی آیت اللَّه هاشمی رفسنجانی به صورت متن نگارشی مسلسل نیست، بلكه به صورت نكات استخراجی از آیات، در ذیل هر آیه شماره بندی شده است و ما در این اقتراح صرفا نكات مرتبط با پاسخ هر سؤال را برگزیدهایم.
[ii][۲] قرآن صراحتاَ به مردان هشدار می دهد كه نسبت به رعایت احكام الهی در محیط خانواده ، تقوا را رعایت كنند.
[i][۱] همان گونه كه قرآنآشنایان آگاهد تفسیر راهنما اثر استاد گرامی آیت اللَّه هاشمی رفسنجانی به صورت متن نگارشی مسلسل نیست، بلكه به صورت نكات استخراجی از آیات، در ذیل هر آیه شماره بندی شده است و ما در این اقتراح صرفا نكات مرتبط با پاسخ هر سؤال را برگزیدهایم.
[ii][۲] قرآن صراحتاَ به مردان هشدار می دهد كه نسبت به رعایت احكام الهی در محیط خانواده ، تقوا را رعایت كنند.
منبع : مجمع جهانی شیعه شناس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست