جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

بالیوود / هالیوود - BOLLYWOOD / HOLLYWOOD


بالیوود / هالیوود - BOLLYWOOD / HOLLYWOOD
سال تولید : ۲۰۰۲
کشور تولیدکننده : کانادا
محصول : دیوید همیلتن
کارگردان : دیپ مهتا
فیلمنامه‌نویس : دیپ مهتا
فیلمبردار : داگلاس کوک
آهنگساز(موسیقی متن) : ساندیپ چووتا
هنرپیشگان : راهول کانا، لیزا ری، ریشما مالیک، جاز مان، موشومی چاترجی، دینا پاتاک، جسیکا پاره و رانجیت چودهوری
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۵ دقیقه


̎راهول̎ (کانا) میلیونر هندی/ کانادائی، برخلاف توصیه‌های مادر و مادربزرگش، با ̎کیمبرلی̎ (پاره)، ستارهٔ سفیدپوست موسیقی پاپ دوست می‌شود؛ ولی ̎کیمبرلی̎ در تصادف اتوموبیلی جان خود را از دست می‌دهد و ̎راهول̎ را آشفته و درهم شکسته باقی می‌گذارد. مادر ̎راهول̎ (چاترجی) از فرصت استفاده و اعلام می‌کند پیش از آن‌که خواهرش اجازهٔ ازدواج داشته باشد، ̎راهول̎ باید دختری هندی را به همسری انتخاب کند. اما قضیه وقتی به مشکل برمی‌خورد که معلوم می‌شود خواهرش مدتی است نامزد کرده و حامله است. ̎راهول̎، تحت فشار، از ̎سو̎ (ری) یک ̎هم‌راه̎ حرفه‌ای کمک می‌گیرد تا نقش نامزد هندی‌اش را بازی کند. ̎راهول̎ فکر می‌کند ̎سو̎ دختری با اصل و نسب آمریکای لاتینی است و ضمناً خود ̎سو̎ اظهار می‌دارد که علاقه‌ای به مردان هندی سنتی ندارد. ̎سو̎ در جریان تهیه و تدارک مراسم ازدواج خواهر ̎راهول̎، رفته رفته با تمامی اعضاء خانواده ـ از جمله مادربزرگ انعطاف‌پذیر ̎راهول̎ ـ دوست می‌شود. پس از حرکاتی موزون و خواندن ترانه‌هائی، ̎سو̎ هویت واقعی خود را فاش می‌کند و ̎راهول̎ و ̎سو̎ دل‌باختهٔ هم می‌شوند.
● یک‌جور زنگ تفریح و در واقع استراحت برای مهتا در وقفه‌ای که به دلیل ممانعت دولت هند با کار او میان ساخت بخش دوم و سوم سه‌گانه‌اش (آتش، ۱۹۹۶، زمین، ۱۹۹۸ و آب، ۲۰۰۵) افتاد، حاصلی به نام بالیوود/ هالیوود دارد. فیلمی که مؤلفه‌های آشنای هر دو سینما را انتخاب می‌کند و به نوعی با هجو آنها هم سعی می‌کند فیلمی قصه‌گو و تماشاگرپسند باشد و هم بتواند با حفظ نگاه از بالا، تماشاگران خاص‌تر مهتا را راضی کند. کاری که دغدغهٔ خیلی از فیلم‌سازان جریان سینمای متفاوت بوده و کم‌تر هم با موفقیت‌ هم‌راه شده است. در مورد مهتا اتفاق تازه‌ای نمی‌افتد. فیلم از یک‌سو با الگوی زن زیبای گری مارشال (۱۹۹۰) حرکت می‌کند و از سوئی مانند فیلم‌های جریان اصلی بالیوود پر از رقص و آواز است و کاملاً پیداست که پیدا کردن خط مشترک میان این دو سینما اصلاً کار ساده‌ای نیست. برای همین فیلم مهتا نه گیشه را دارد و نه مخاطبان خاص را. یک شکست کامل برای اثبات این نکته که مهتا بهتر است در همان زمینهٔ شناخته‌ شده‌اش فعالیت کند.