دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
اسارت اجرا در چنبره متن
ـ نویسنده : سیروس کهورینژاد
ـ کارگردان :امیر دژاکام
ـ بازیگران : شیرین بینا - رضا ایرانمنش - نادیا فرجی - کوروش زارعی و ...
ـ مکان اجرا : سالن اصلی تئاتر شهر
گروه تئاتر ماهان از آغاز فعالیت ، سعی در اجرای نمایشهای ایرانی داشته و تاکنون شاید ، هفتاد درصد کارهای اجرا شده این گروه ، همسو با افکار و عقاید ایرانی بوده است.
رویاهای خلیجفارس که در بخش ویژه بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور یافته ، به قلم سیروس کهورینژاد به نگارش درآمده و امیر دژاکام آن را کارگردانی کرده است.
متن نمایش که با دراماتورژی ایوب آقاخانی ، تزئین یافته هنوز نتوانسته آنگونه که باید به درام قابل قبولی تبدیل شود. نام نمایش تداعیگر خاطرات تلخ و شیرین خلیجفارس است ، خاطراتی که در طی تاریخ این خلیج همیشه فارس به خود دیده و تاخت و تازهایی که بیگانگان بر آن داشتهاند.
سیروس کهورینژاد اگر با استناد به تاریخ و رویدادهای آن ، این نمایش را به نگارش در میآورد و تخیلات و ذهنیات خویش را در آن میگنجاند ، شاید از گسستگی هایی که در حال حاضر وجود دارد ، رهایی مییافت و متن به درام معتبرتری تغییر شکل میداد.
آدمهای نمایش فاقد هویت و شناسنامهاند و به جز دو سه نفر ، مابقی به تیپ نزدیکترند . حال و هوای متن به چند موضوع اشاره دارد و هر یک در فرازهایی ، ابتر تجلی مییابند.
امیر دژاکام سعی و تلاش فراوانی کرده تا در اجرا ، ضعفهای متن را بپوشاند ، اما عیوب نوشتاری آنچنان گسترده بوده که او را نیز در چنبره خود اسیر و عبیر کرده است. متن گاه به سبک و سیاق سوژههای هندی گرایش مییابد و گاه به اوهام و خیالات اشاره دارد و گاه نیز به تاخت و تاز بیگانگان میپردازد. هر یک از این سوژهها ، میتواند بنای یک درام مجزا را پیریزی کند ، اما نویسنده در لابلای هر یک از این سوژهها ، سرگردان و پریشان میماند و بدون نتیجهگیری و بدون پردازش حسابگرانه ، به سمت و سوی دیگری پرتاب میشود.
امیر دژاکام ، کارگردانی خلاق و توانمند است و در این اثر نمایشی نیز از خلاقیتهای درونی ، تا آنجا که توانسته بهره گرفته است. حضور تصاویر همزمان با بازی بازیگران در پلی بک به نشانه تکثرگرایی صورت پذیرفته و بر جذابیت های اجرایی افزوده است.
ریتم کند اجرایی نیز صدمه زیادی را بر اجرا وارد میکند ، اگرچه کارگردان سعی دارد با حرکاتی کمیک ، چنین ضعفی را بپوشاند و خستگیهای احتمالی دریافتگران را بکاهد ، اما بداهه برخی از بازیگران در حرکت و کلام ، نه تنها سرپوش بر ضعف نمینهد ، بلکه وضعیت اجرایی را به سمت چند گانگی میکشاند و ضعف عمده تری را عیان می سازد. کارگردان باید در حرکت و کلام امیر کربلایی ، توقفی جدی مبذول دارد تا کار به سمت و سوی لودگی سوق نیابد. حرکات حسین محباهری میتواند الگویی مثبت و سازنده برای این بازیگر جوان باشد و بازیهای خود را غرق در حرکات مبتذل ننماید.
نادیا فرجی و سیروس همتی نیز در این اثر ، بازیهای روان و یک دستی را ارائه میدهند و میکوشند تیپهای خاصی را تجلی دهند. سیروس همتی نیز باید هوشیارانه در حرکات کمیک پرسه زند تا بازی او به هزل و هجو کشانده نشود. مرجان قمری ، بازی سنگین و باوقاری دارد و در راستای درک فردی و با توجه به راهنماییهای کارگردان، شایسته و مطلوب ظاهر میشود.
کوروش زارعی ، حرکات زیبایی را به نمایش درمیآورد و با صلابت و استوار ، تجلی مییابد. مرتضی آقا حسینی در میمیک چهره باید دقت و وسواس بیشتری به خرج دهد و علیرغم چابکی حرکات و بیان رسا ضعف عمدهای در میمیک دارد. حضور رضا ایرانمنش و شیرین بینا ، دو بازیگر صاحبنام عرصه سینما و تلویزیون غنیمتی است که باید قدرشان را دانست و ارج و قربشان نهاد. طراحی صحنه و لباس ، زیبنده چنین اجرایی است ، اما باید در حذف زوایدی که مورد استفاده بهینه ای نیست ، کوشید. نورپردازی با امکانات وسیع سالن اصلی ، آن چنانکه باید به درخشش مطلوبی دست نمییابد.
قاسم غریضی اگرچه حضوری کوتاه دارد و در بیان دچار لکنتی واقعی است ، اما حضور درخشان او ، تاثیری مثبت بر اجرا میگذارد.
پردیس افکاری ایفاگر نقش بیبی گل با تسلط کامل بر حرکت و بیان ، بازی مطلوبی را عیان میسازد. این بازیگر باید در زمینه بیان تمرین و ممارست بیشتری بنماید تا از ناکامی تلفظ بعضی از حروف در امان بماند.
حرکات موزون مستتر در اجرا ، آنگونه که باید ، درخشان جلوهگر نمیشود و در فراز هایی ، جذابیت اجرایی را کاهش میدهد. عدم کنترل بهزاد جاودانفرد در حرکات انفرادی ، بسیار مشهود است و بیش از آنکه به سمت و سوی زیبایی رهسپار شود ، حرکات ناموزونی را شکل میدهد. موسیقی ، یکی از ارکان اصلی وتاثیرگذار نمایش رویاهای خلیج فارس است و نشاط و انبساط خاطر دریافتگران را افزایش میدهد. امیر دژاکام در اجرای عمومی باید به طولانیبودن زمان نمایش ، اندیشمندانه بنگرد و ریتم کار را از کندی برهاند تا خستگیهای احتمالی دریافتگران ، آنان را از دیدن نمایشی خاص ، محروم ننماید.
کامل نوروزی
منبع : روزنامه رسالت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست