جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا

نظارت - Stakeout


نظارت - Stakeout
سال تولید : ۱۹۸۷
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : تاچ‌استون
کارگردان : جان بدهم.
فیلمنامه‌نویس : جیم کوف.
فیلمبردار : جان سیل.
آهنگساز(موسیقی متن) : آرتور روبینستاین
هنرپیشگان : ریچارد دریفوس، امیلیو استه‌وز، مادلین استو، ایدان کوئین، دان لاریا، فارست ویتاکر، ایان تریسی، ارل بیلینگز، جکسن دیویز، ج.ج. ماکارو و اسکات آندرسن.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۷ دقیقه.


«ریچارد استیک مونتگامری» (کوئین)، که بیماری روانی است، از زندان می‌گریزد و به کمک پسر عمه عصبی‌اش، «کی‌لور» (تریسی) به سوی سیاتل و خانه محبوبه‌اش، «ماریا» (استو) (که بدون اطلاع «ماریا»، پولی را آنجا پنهان کرده) به‌راه می‌افتد. کارآگاه «کریس لسه» (دریفوس) و همکارس، «بیل ریمرز» (استه‌وز) که مأمورند شب‌ها خانه ار تحت نظر داشته باشند، تصمیم دارند اگر سر و کله «مونتگامری» پیدا شد، خودشان او را بگیرند و قضیه را به FBI - که مسئول پرونده است - گزارش ندهند؛ در حالی که شیفت روز بر عهده رقبای قدیمی‌شان، «فیل» (لاریا) و «جک» (ویتاکر) است. «کریس» که به تازگی محبوبه‌اش رهایش کرده، دنبال «ماریا» می‌افتد. خودش را تعمیر کار تلفن جا می‌زند و برای کار گذاشتن وسیله استراق سمع به خانه او می‌رود. و به‌زودی، وقتی «کریس» گرفتاری کوچکِ برادر «ماریا»، «رینالدو» (آندرسن)، را با پلیس رفع می‌کند، دوستی عمیقی بین‌شان شکل می‌گیرد. «کریس» شبی را با «ماریا» می‌گذراند و شیفت روز از خروج او از خانه، فیلم ویدئوئی می‌گیرد، ولی «بیل»، او را از سرافکندگی نجات می‌دهد. «مونتگامری» و «کی‌لور» به سیاتل می‌رسند و در دام می‌افتند، و پس از تیراندازی، اتوموبیل‌شان به درون رودخانه سقوط می‌کند. همه فکر می‌کنند «مونتگامری» مرده و تحت نظر گرفتن خانه منتفی می‌شود. «ماریا» که با پی بردن به موضوع، از کوره در رفته به خانه باز می‌گردد و «مونتگامری» را آنجا می‌بیند. «کریس» دنبالش می‌آید و پس از حوادثی، «کریس» و «بیل» به چنگ «استیک» می‌افتند، ولی فرار می‌کنند. در جنگ و گریزهای بعدی، «بیل» موفق می‌شود «بی.سی.» (ماکارو) را که برای فراری دادن «مونتگامری» و پول‌های آمده - بکشد، و «کریس» و «ماریا» در یک کارگاه چوب‌بری از شر «مونتگامری» خلاص می‌شوند. با دمیدن سپیده، «ماریا»، «کریس» را می‌بخشد.
* یک فیلم مفرح خانوادگی که بدهم میان دو وجه پلیسی و کمدی آن تعادل دل‌پذیری برقرار کرده است. اینجا دریفوس، در یکی از بهترین نقش‌های خود، می‌درخشد و قابلیت بسیار خود را در زمینه کمدی به نمایش می‌گذارد. فیلم‌نامه کوف با اینکه غافلگیری‌های اندکی دارد، از ساختمان محکمی بهره می‌برد و در روایت دچار دست‌انداز نیست. دنباله: نظارت دیگر (بدهم، 1993 با همکاری دریفوس و استه‌وز).