پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

آن سوی رانگون - BEYOND RANGOON


آن سوی رانگون - BEYOND RANGOON
سال تولید : ۱۹۹۵
کشور تولیدکننده : انگلستان و امریکا
محصول : جان بورمن، اریک پلسکو، شان ریرسن و باری اسپایکینگز
کارگردان : جان بورمن
فیلمنامه‌نویس : الکس لاسکر و بیل روبین استاین
فیلمبردار : جان سیل
آهنگساز(موسیقی متن) : هانس زیمر
هنرپیشگان : پاتریشا آرکت، یو اونگ‌ کو، فرانسس مک دورمند، اسپالدینگ گری، تیارا جاکلینا، ویکتور سلزاک و جیت مراد
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۰ دقیقه


ـ سال ۱۹۸۸. ̎دکتر لارا بومن̎ ( آرکت) مستأصلانه دنبال رهی می‌گردد تا از ایالات متحد و خاطرهٔ قتل شوهر و پسرش فرار کند. او همراه با خواهرش، ̎اندی̎ (مک دورمند) به برمه می‌رود ـ آن هم درست زمانی که اعتراضات آرام مردم علیه دولت نظامی، چرخشی خشن به خود گرفته است. ̎اندی̎ و سایر مسافران با عجله از کشور فرار می‌کنند ولی ̎لارا ̎ که گذرنامهٔ خود را گم کرده، مجبور می‌شود در کشور بماند. یک معلم سابق (کو) به او پیشنهاد می‌کند که او را تا مرز تایلند، یعنی جائی که هر دو امید دارند بتوانند از برمه فرار کنند، راهنمائی کند.
ـ تلاش بورمن برای رسیدن به موقعیت قدیمی‌اش در دههٔ ۱۹۷۰، به تکرار فرمول امتحان پس داد‌ه‌اش رسیده؛ بردن قهرمانش در دل شرایط و روابطی که نمی‌شناسد و استفاده از طبیعتی بکر و وحشی و البته کنایه‌های سیاسی و منطقه‌ای. اما اجرای تمام عیار این فرمول هم دیگر در سال ۱۹۹۵ جواب‌گو نیست. فیلم بورمن یک میدان‌های کشتار (رولند جافی، ۱۹۸۴) دست چندم است. پایان کلیشه‌ای و دلسوزانهٔ آن، میخ آخر تابوت فیلم است و بازی آرکت عملاً هیچ تناسبی با موقعیت و شرایطی که در آن گیر افتاده ندارد. جالب‌ترین بخش‌های فیلم همان اشارات مستقیم سیاسی و استفادهٔ گاه و بی‌گاه از شخصیت‌های واقعی سیاسی برمه در همان دورهٔ زمانی است.