سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
دانشکدههای مجازی و مدارس هوشمند
فنآوریهای اینترنتی، با سرعت چشمگیری در حال گسترش است و پدیده «آموزش با تکیه بر فنآوریهای اینترنتی» اکنون موضوع توجه و رقابت فزاینده بیشتر دانشکدهها و مدارس دنیا قرار گرفته است . بنا به پیشبینی «سازمان جهانی داده» ، در سال ۲۰۰۴، آموزش سنتی نسبتبه آموزش نوین درصدی معادل ۲۵ به ۷۵ را خواهد یافت . از سوی دیگر، دولت جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر توجه فراوانی به لزوم توسعه زیرساختهای ارتباطی - اطلاعاتی خود نموده و مایل است گسترش استفاده از فنآوریهای اطلاعاتی را به طور جدی پیگیرد . بر این اساس، به نظر میرسد آن دسته از سازمانها و موسسات حوزوی که به نحوی به امر آموزش، اشتغال دارند و نیز رسالت عرضه آموزههای دینی در سطح فراگیران جهانی را برای خود قائل میباشند، نظیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان حوزهها و مدارس علمیه خارج از کشور، مرکز جهانی علوم اسلامی، جامعه الزهرا، مجمع جهانی اهل بیت و . . . لازم است تاملی اساسی در موضوع تحولات آموزشی سالهای اخیر و امکان آموزش در قالبهای نوین بنمایند . مقاله حاضر در شش بخش به معرفی پدیده «آموزش از طریق اینترنت» میپردازد .
الف) مقدمه آموزش از طریق اینترنت، تحول یافتهترین نوع از انواع «آموزش از راه دور» است . «آموزش از راه دور» ، (Distance education) هر نوع آموزشی است که میان استاد و دانشجویی که به لحاظ جغرافیایی از یکدیگر دور هستند، رخ میدهد . این نوع آموزش که از دهه ۶۰ در شکل آموزش از طریق پست و ارسال بستههای آموزشی نوشتاری و صوتی شروع شد، در دهههای بعد، از طریق فناوری ویدئو، تلویزیونهای کابلی و پخش ماهوارهای تکامل یافت . اکنون این آموزش با بکارگیری فن آوریهای اینترنت، نظیر صفحات پیام، (Message boards) اتاقهای چت، (Chat rooms) ، میز ویدئو، (Desktop - video) یا کنفرانس کامپیوتری (۱، ((conferencing Computer) فضای مجازی، (Virtual) آموزش را بسیار کارآمدتر از فضای واقعی آموزش بازسازی نموده و پیشرفتهترین فناوریهای اطلاعات و ارتباطات را در خدمت آموزش قرار داده است آموزش از طریق اینترنت، بیش از یک دهه از عمر آن میگذرد و در این مدت کوتاه نیز، تحولات بسیاری به خود دیده است . در سالهای اخیر انفجاری از تمایل به آموزش از طریق اینترنت پدیدار گشته است . در سطح مراکز دانشگاهی، این اظهار تمایل، مرهون پدید آمدن دو عقیده است:
▪ باور هیات علمی دانشگاهها مبنی بر توانایی تکنولوژی بر اصلاح آموزش;
▪ درک ناگهانی مدیران دانشگاهها مبنی بر اینکه آموزش از طریق اینترنت تولید کننده حجم بالایی از ثروت (سود بازگشتی) است و ظرفیتبالقوه تولید بیشتر ثروت را نیز دارد .(۲) امروزه، وب سایتهای بسیاری، قالبهای جذاب، نظیر گزینههای تعاملی، انیمیشن، ویدئو، ناراتیو و متن نوشتاری را به کار گرفتهاند تا دانشجویان را با یک منبع خودآموز، ( Self - helplearning) که مکمل کتابهای درسی سنتی است، تدارک کنند . اکنون برخی از سازمانهای آموزشی اطلاع رسانی و تبلیغی کشور، مایلاند نگاهی تاملآمیز به وضعیت جدید انداخته و با نظر به حجم رقیبانی که وارد عرصه آموزش جهانی شدهاند و نیز نوع فعالیتهای آموزشی نو و میزان بهرهوری در این نوع فعالیتهای آموزشی، در کارنامه فعالیتخود بازبینی کنند . در حال حاضر، سازمانهای یاد شده، تقریبا در بیشتر نقاط کشور و نیز کشورهای مختلف جهان، حضور داشته و در همه این مناطق، تاسیس مدرسه یا مرکز تبلیغی و تجهیز آن، ارسال ماموران اعزامی - به عنوان مدیر، استاد و یا کارگزار - جذب دانشجو و طلبه، نگهداری و مراقبت از مکانها و ساختمانهای ذیربط، تامین و حمایت دانشجویان و طلاب و . . . ، از وظایف اجتنابناپذیر این سازمانها تلقی میشود . انجام این وظایف، هزینههای ریالی و ارزی سرسام آوری را نیز به سازمانهای مزبور تحمیل مینماید . ضمن اینکه ضریب آسیب پذیری فعالیت این گونه مراکز در مناطق مختلف، قابل اعتنا و هشدار دهنده است .
اکنون این پرسش به وضوح هویدا میشود که آیا در مقایسه با فراگیران شرکتکننده در این نوع مراکز، انجام هزینههای مربوط دارای توجیه جدی است ؟ آیا فراگیران و دانشپژوهان این مراکز، فراگیران واقعی آموزشهای مربوطه و یا معارف اسلامیاند یا انگیزههای ثانوی دیگری آنها را جذب این مراکز نموده است ؟ پس از گذراندن دوره آموزش، چه نوع کاربری و بهرهوری از آموزشها و برنامههای ارائه شده، متوجه فراگیران مزبور میباشد ؟ آیا کشوری که مدرسه در آن تاسیس شده و نوع آموزشی که برای فراگیران آن کشور در نظر گرفته شده، بر پایه مطالعات کارشناسی و مقدماتی دقیقی انتخاب شده است ؟ به نظر میرسد پاسخ بسیاری از پرسشها، نظیر آنچه در محورهای پیشگفته اشاره شد، در تغییر شیوهها و الگوهای آموزشی و حرکتبه سوی راهاندازی «آموزش از طریق اینترنت» میسر خواهد بود . آغاز این نوع آموزش، مستلزم تنها هزینهای معادل یک سال اداره و نگهداری یکی از مدارس و یا مراکز فرهنگی و اطلاعرسانی حاضر در خارج از کشور است; حال آنکه اولا موانع جغرافیایی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و . . . اصولا موضوعیتخود را از دست میدهد و فراگیرانی که پیش از این دچار هر گونه موانع یاد شده بودند، اکنون میتوانند به جمع دانشجویان آموزش از طریق اینترنتبه پیوندند . از سوی دیگر، در این نوع آموزش تعداد فراگیرانی که با انگیزههای غیر آموزشی جذب میشوند، به حداقل میرسد و صفحه وب، در حداکثر ظرفیت، با فراگیران واقعی خود ارتباط مییابد .
همچنین، افزایش دامنه کمی فراگیران نیز، با وضعیت موجود آموزش، تبلیغ و یا اطلاع رسانی حضوری در مدارس و مراکز فرهنگی قابل مقایسه نیست . در وضعیت فعلی، برخی مراکز خارج از کشور به رغم هزینه سنگینی که بر سازمانهای ذیربط تحمیل میکنند، با مخاطبانی کمتر از مجموع انگشتان دو دست اداره میشوند، حال آنکه شاید که در مناطق مربوط به این مراکز، فراگیران بسیار بیشتری وجود دارند که به دلیل وجود موانع نامبرده، قادر به بهرهگیری دورههای آموزش حضوری نمیباشند . همه دلایل پیش گفته و دلایل دیگری که شرح آن در اینجا میسر نیست، شاهد این نکته است که رویکرد سازمانهای یاد شده به ارائه دورههای آموزش از طریق اینترنت در شرایط فعلی، امری کاملا موجه و قابل دفاع به نظر میرسد . ب . آناتومی دورههای آموزشی روی شبکه،
۱) On-line محتوای این دورههای آموزشی، همانند کلاسهای حضوری، (On - campus) است که در محل دانشگاه ارائه میشود; اما شیوه ارائه مطالب متفاوت است . به جای حضور هفتگی دانشجو در جلسات کلاس دانشگاه، فراگیر، دوره را به عنوان یک تجربه - learning Asynchronous میگذراند; یعنی یادگیری از هر جا در هر زمان، با به کارگیری کامپیوتر خود .
۲) فراگیران در یک فضای یادگیری فعال، (Active learning) کار میکنند که به مثابه یک محیط یادگیری مبتنی بر همکاری و تشریک مساعی متقابل، (Collaborative) شناخته میشود; به گونهای که یک فراگیر با فراگیر دیگر جفت میشود تا عنداللزوم حمایتهای آنی را دریافت کند . بنابراین، ارتباطات یک جنبه حیاتی برای برنامه آموزش است و فرد نباید حس کند که در انزوا قرار دارد .
۳) وجود یک استاد زنده و پاسخگو، امری ضروری است . از آنجا که انسانها در صحبت چهره به چهره تکامل یافتهاند، انطباق با اشکال نوین ارتباطی، مستلزم صرف کار ذهنی بسیار است . در استفاده تلفن ما میتوانیم بشنویم اما نمیبینیم، پس مغز ما برای ارتباط بیشتر تلاش میکند . در پست الکترونیکی، (E-mail) وضعیتیک رتبه خرابتر است; زیرا نه میبینیم و نه میشنویم . مطالعات اخیر نشان میدهد که در پست الکترونیکی ۵ تا ۱۵ بار بیشتر طول میکشد تا پیام مشابهی در مقایسه با صحبت چهره به چهره منتقل شود . بنابراین، داشتن یک شخص زنده که فراگیران بتوانند در طول ساعات کاری، با او صحبت کنند در یادگیری بسیار مؤثر است .
۴) با احتمال بسیار بالا، فراگیران تریبون بحث و مناظره، (Discussionforum) را برای ارتباطات کلاسی به کار میبرند . آنها تشویق میشوند پرسشهایی را برانگیزانند و پاسخهایی به یکدیگر دهند . استادان نیز ساعتهای کاری روی شبکه، ( online) دارند که در طول آن در دفاتر خود هستند و از طریق تلفن، فاکس و بحث «زنده» در تریبون، در دسترساند .
۵) استادان همچنین یک جلسه مشاوره و راهنمایی برای فراگیر، (orientation Student) تنظیم میکنند که در طول آن فراگیر قبل از اینکه دوره خود را آغاز کند، یاد میگیرد چگونه از طریق دورههای مبتنی بر وب، مطالعه کند که «اثر بخش» ، ( Effective) و «کارآمد» ، (Efficient) باشد
۶) برای موفقیت در یک دوره مبتنی بر وب، فراگیر باید «انگیزهمند» ، (Motivated) و «خودجهتیاب» ، (Selfdirected) باشد . موارد زیر حداقل آیتمهایی است که برای این امر لازم است: برای کودنها، (Goof - offs) نیست که در صدد به دست آوردن آسان مدرکاند . فراگیران مجازی باید آماده باشند که دست کم زمان انجام تکالیف را به اندازه دورههای سنتی، صرف کنند .
۲- ۶) «خودنظمبخشی» ، ; (Self - disciplined) بر عهده فراگیر است که زمان خود را برای انجام بسامان تکالیف، تنظیم کند . فراگیر باید خلاق باشد و با برنامههای خود، خوب سازگار شود .
۳- ۶) «خوداتکایی» ;reliance) _ (Self توانا بودن فراگیر برای حل مسئله یا پژوهش در اطلاعات، به طور مستقل، یک ضرورت است . پرسشها از طریق پست الکترونیکی میتواند پاسخ گیرد، اما وقت گیر است .
۴- ۶) «مهارتهای دقیق خواندن» ، ; (Careful reading skills) از آنجا که سخنرانیهای کلاسی عمدتا با کلمات مکتوب جایگزین میشود، فراگیران نیازمند آنند که خوانندگانی دقیق باشند و در حین خواندن به آرامی تفکر کنند .
۵- ۶) «مهارتهای کامپیوتری» ، ; (Computer skills) فراگیران باید در به کارگیری کامپیوتر و اینترنت راحتباشند . این امر، شامل استفاده از E-mail Word processing downloading, web browsing میشود
۷) یادگیری روی شبکه، شخص را قادر میسازد اطلاعات را از منابع مختلف، در هر زمانی و در هر جا استخراج کند . کسی لازم نیستشرم کند از اینکه چیزی را نمیداند یا اینکه مدت زمانی طول میکشد تا بر اطلاعات جدید تسلط یابد . یادگیری از طریق وب، زیر چشم قضاوت و داوری دیگران قرار نمی گیرد و فرد به تنهایی مسیر خود را میجوید . به کارگیری مزایای این فنآوری برای گسترش فرصتهای یادگیری به ویژه مهم است; زیرا ما در زمانی زندگی میکنیم که یادگیری یک ضرورت است، نه یک امر لوکس .(۳)
ج) مزایای آموزش از طریق اینترنت آموزش از طریق شبکه اینترنت، به سرعت رشد تحولات اینترنت، در حال گسترش است، و دانشگاههای بسیاری در این راه سرمایهگذاری اساسی کردهاند . بزرگترین مزیت آموزش روی شبکه، (on-line) ، تعاملی بودن، (Interactive) آن است; خواه به لحاظ سطح تعامل و یا به لحاظ شرایط و وضعیت آن . برای مثال، برخی، ایدههای خود را از طریق اتاق چت مجازی، ( Virtualchatroom) عرضه میکنند، برخی دیگر پرسش خود را پست الکترونیکی، (E-mail) میکنند و . . . . به علاوه، هزینه فنآوری آموزشی technology) (Learning به شدت کاهش یافته، هزینه عمده فنآوری آموزشی به هزینههای اولیه سختافزاری (کامپیوتر، ویدئو، دوربینها، امکانات ماهوارهای و) . . . و نرمافزاری (برنامههای کامپیوتری) محدود میشود که در مقایسه با هزینههای آموزش چهره به چهره، (facetoface) ناچیز است . هزینههای حفظ و نگهداری و حتی هزینههای توسعهای نیز با هزینههای موجود در آموزش مستقیم، قابل مقایسه نیست . مزیت دیگر این نوع آموزش جلب مخاطبان خارجی و مخاطبان دور از مراکز آموزشی (۴) است . موانع جغرافیایی، سیاسی، ملیت، نژاد و دیگر عوامل محدود کننده در آموزشهای مستقیم، در این نوع آموزش رنگ میبازد و اصولا استاد و دانشجو، از هر فاصله جغرافیایی و به رغم هر گونه محدودیتهای سیاسی، ملیتی، نژادی و . . . میتوانند در یک کلاس مجازی شرکت جویند . از دیگر مزایای این نوع آموزش، امکان ارائه پاسخ سریعتر به لحاظ زمان پاسخگویی است (۵). در این آموزش، فنآوری چنان رابطه میان دانشجو و استاد یا بخشهای طراحی شده پاسخگو را تنگاتنگ میسازد که گویا همواره دانشجو و استاد در کلاس درس حاضرند . به کارگیری بهتر کارشناسان و متخصصان، مزیت دیگر این نوع آموزش است; به گونهای که میتوان از کارشناسان محدود و البته متنوع با بهرهوری و بازدهی بالا بهره گرفت . سرانجام، معیارهای اندازهگیری و سنجش عملکرد در این نوع آموزش با شفافیت و معناداری بالایی وجود دارد و به نحو شایستهای میتوان عملکرد آموزش را مورد سنجش قرار داد .(۶) مزایایی که برشمرده شد، برخی مزایای کلی این نوع آموزش بود . میتوان برخی مزایای ویژه فراگیران را نیز مورد اشاره قرار داد:
▪ اینکه لازم نیست استاد، محتوای آموزشی را به دست فراگیر برساند و یا فرایند یادگیری را اعتبار بخشد; استاد ارائه دهنده مجموعهای از امکانات آموزشی است و این فراگیر است که خود اقدام به شرکت در هر یک از بخشهای مورد علاقه میکند .
▪ فراگیر خودجهتیاب، (Self - directed) است و از طریق تعامل با سیستم آموزشی، مسیر خود را باز مییابد .
▪ یک مشاور راهنما همواره به عنوان یک منبع در دسترس است و فراگیر میتواند به او مراجعه کند و از او راه جوید .
▪ فرصت و امکان یادگیری، در طول ۲۴ ساعت در روز و ۳۶۵ روز در سال در دسترس میباشد .
▪ توانایی یادگیری در محل کار یا منزل، بنابر اینکه فراگیر در سلوک شخصی خود کدامیک را ترجیح دهد، میتواند متغیر باشد .
▪ آموزش از راه دور، فراگیر را قادر میسازد تا از ابتدا آموزش ببیند یا صرفا آن بخش از دانش خود را که مایل است، از طریق مرور کردن تازه کند . در این نوع آموزش، هزینه سفر و دیگر هزینههای ملزوم، حذف میشود .(۷) این نوع آموزش برای بازار کار و استخدام کنندگان نیز مزایایی در بر دارد که در این نوشتار از آن صرفنظر میشود . کسانی که با توجه بسیار به موضوع آموزش از طریق وب مخالفت نمودهاند، جدیدترین اشکال خود را معطوف بدین امر میدانند که این آموزش، نمیتواند جایگزین آموزش مستقیم، (face - to - face) شود و قادر نیستبه طور شایسته، آنگونه که در آموزش مستقیم ممکن است، خدمت کند . آقای استول به گفته پروفسور آرشام استدلال میکند: مدارس باید راههایی را برای اصلاح آموزش واقعی به کار ببرند، به جای آنکه بر فن آوری کامپیوتر سرمایه گذاری کنند و یا بر ارتباطات از راه دور در آموزش تکیه کنند . به علاوه به عقیده استول، کامپیوتر همانند یک عصای زیر بغل، (Crutch) است که زمان و منابع را، آنگونه که در برنامهها آمده، تغییر میدهد و به فراگیر تعلیم میدهد که فکر کند و اطلاعات را ارزیابی و آنگونه که میخواهد دست چین کند . این آموزش با دانش، همان رفتاری را میکند که با فرآیند تولید کرده است; یعنی ابزار درست و بخشهای درست را وقتی که نیاز دارید، به شما تحویل میدهد . همچنین این آموزش، نوعی فرآیند فشرده است که باید وقت زیادی از زمان توسعهیافته دانشکده را بدان اختصاص داد . ایرادات آقای استول و دیگر اشکالات مشابه، روند سریع گسترش آموزش مبتنی بر وب را کند نکرده است . پروفسور حسین از طریق Web در دانشگاه بالتیمور (۸)، حاصل سالها آموزش خود از طریق وب را در جهت توضیح و دفاع از این نوع آموزش به کار میگیرد . به گفته آرشام، در طول قرن بیستم تحولات بسیاری با ظهور پدیدههایی همچون فیلم، رادیو، صفحات مغناطیسی، پخش تلویزیونی، نوار صوتی، نوار تصویری، دستگاههای آموزشی برنامهریزی شده و . . . رخ داد; به نحوی که علاقهمندان این پدیدهها در هر مرحله اعلام میکردند پایان عمر مدرسه، کالج و دانشگاه فرا رسیده است; اما در حقیقت تاثیر اینها بر فرآیند تعلیم و یادگیری کم بوده است . در عین حال، تحولات در عرصه فن آوری کاغذ و چاپ، تاثیر بسیاری داشته است; به گونهای که بحث چهره به چهره و منابع کاغذی هنوز بر تعلیمات عمومی سلطه دارد . نیز رسانه صوتی - تصویری تا حدی در امر آموزش مورد توجه واقع شده است، اما این بحث در ادبیات طراحی آموزشی پابرجاست که آیا ویژگیهای رسانهای منحصر به فردی وجود دارد که بتواند یادگیری را ارتقا دهد؟ آرشام، پاسخ این پرسش را در ویژگیهای خیره کننده و تحولآفرین امکانات وب جستجو میکند . وی به طور خلاصه چنین اذعان میکند که یک کلاس آموزشی مبتنی بر وب، یک تجربه آموزشی بسیار مؤثر، (More effective) است; زیرا فراگیر از فرآیند یادگیری مشارکت میکند و حاصل توجه شخصی خود را دریافت میکند، گرچه استاد و فراگیر در مناطق مختلف هستند . این مشارکت در یادگیری، به خودی خود، یک تجربه یادگیری مثبت است .
فضای یادگیری مبتنی بر وب، امکان تعامل بسیار مؤثرتری را میان فراگیران و استاد فراهم میآورد .(۹) بنابراین، میتواند همانند محیط کلاس درس سنتی مؤثر باشد; جایی که فضا، نشستن و غیره میتوانست ناکافی باشد . در عین حال، پروفسور آرشام هشدار میدهد که رفتن به سوی آموزش مبتنی بر وب، با کمرویی و ترس سازگار نیست; اینکه صرفا مواد به دست آمده از طریق وب در تعلیم به کار رود، چه ثمری خواهد داشت؟ باید بپرسیم چگونه تلاشهایمان در این راستا میتواند مؤثر باشد؟ اگر نمیتوانید با استفاده از فن آوری، بهتر تعلیم دهید، آن را به کار نبرید! باید پیشاپیش یک طرح دقیق داشت تا این نوع آموزش، یک تجربه معنادار برای تعلیم دهنده و فراگیر گردد . در آموزش سنتی، تاکید اساسی بر فراگیری محتوا یعنی «یادگیری چه» ، (What) بود; اما عصر اطلاعات به مردمانی نیاز دارد که رقبای یکدیگر در امر یادگیریاند، و از این رو فرآیند یادگیری، یعنی «چگونه یاد گرفتن» ، (How) را میآموزند . گرچه یادگیری در یک محیط و بستر اجتماعی رخ میدهد، ولی در آینده نزدیک ما یک جامعه آموزشی خواهیم بود که در آن تعلیم یک امر قابل دسترس جهانی است .
بدینسان، مواد آموزشی باید تغییرات مستمر را در دنیا در درون خود باز تاباند . در حالی که میبینیم برخی اساتید، متن سخنرانیهای ده سال پیش خود را هنوز ارائه میدهند، برخی، وقت کلاس را به ارائه کاری از سوی دانشجو سپری میکنند و برخی نیز با دادن نمرات خوب، تکرار موفقیتخود را به نمایش میگذارند; بدون اینکه آزمون واقعی به عمل آید یا پروژهای به دانشجو واگذار شود . در آموزش از طریق اینترنت میتوان معیارها و سنجههای بهتری را برای اندازهگیری و سنجش عملکرد به کار برد، همان گونه که میتوان عملکرد بهتری را، نسبتبه کلاسهای درس سنتی، از اساتید انتظار داشت; چنانکه پروفسور آرشام مؤثرترین و بهترین شیوه را بر پایه تجربیات خود learn_to_ Learning معرفی میکند; یعنی از دانشجویان میخواهد تکالیف خود را بر مبنای برنامه منظم هفتگی انجام دهند; سپس از روی اشتباهات خود را، وقتی استاد بازخورد و نتایج کار آنها را میفرستد، یاد بگیرند و بیاموزند .(۱۰) بنابراین در این نوع آموزش، باید اهداف و بازخورد کاملا آشکار باشند تا بتوان دوره آموزشی را مدیریت کرد . باید تعهد و وفاداری نسبتبه تمامیت تعامل از راه دور وجود داشته باشد و استاد استراتژی مؤثری را به کار برد تا دیالوگ و گفتگو میان طرفین را ارتقا دهد و در عوض، درگیر شدن به مسائل شخصی افراد را به حداقل برساند . به جای ارزیابی متون در دسترس و انتخاب بهترین (که نقش سنتی استادان بود)، استاد باید حجم عظیم امکانات را بررسی نموده، منطقیترین آنها را به فراگیر پیشنهاد دهد; یعنی مواد ارزشمند را از مواد غیر مفید جدا سازد; حتی بسیاری محققان هم قادر نیستند از قسمت کوچکی از مواد تخصصی در دسترس خود، استفاده نمایند . در عین حال باید به فراگیران، امکان انتخابهای مختلف را داد; بیشتر دانشجویان این نوع آموزش، سختترین تکالیف را بر میگزینند تا هماوردی، ( Challenge) کنند، که این نوع واکنش، در آموزش سنتی اصولا دیده نمیشد .
د) عوامل و زمینههای محدودکننده آموزش از طریق اینترنت
۱) باید اشاره کرد که آموزش از طریق وب، زمان بسیاری از استاد را صرف میکند . در واقع استاد مربوط، همواره باید در دسترس باشد . دانشجو در این فرآیند، انتظار پاسخ مستمر دارد . استاد در این نوع آموزش نیازمند دو یا سه برابر وقت در مقایسه با آموزش چهره به چهره، (face - to - face) است .
۲) وقتی آموزش به طریق چهره به چهره صورت نمیگیرد، باید توانائیهای فراگیر را با وظیفه مربوطه سازگار و منطبق کرد . استاد در این فرآیند، از میزان هوشیاری فراگیر و حرکت چشمان او آگاه نیست و برای او معلوم نیست که فراگیر، موضوع را میگیرد یا نه . بنابراین اگر انگیزه کافی به فراگیر ندهد، بزودی خسته میشود و اگر انگیزه بیش از حد به او بدهد، وی در زیر بار آن غرق میشود . پس باید طیف گستردهای از گزینهها را در اختیار فراگیر بگذارد
۳) آگاهی از فهمیدن فراگیر امری بسیار مهم و البته دشوار است . صرف پست الکترونیکی، (E-mail) احساسات و دغدغهها را به استاد منتقل نمیکند . پاسخ به پرسشهای فراگیر، دست کم توجه استاد به فراگیر را نشان میدهد . تجویز یک قالب و یک اندازه برای همه فراگیران، روش نامطلوبی است; زیرا تفاوتهای فردی در میان افراد، فراوان است . مشکل این است که بتوان فهمید تعامل، (interaction) چه زمانی در ذهن فراگیر رخ میدهد . آیا میتوان اولین لحظه درگیر شدن ذهنی فراگیر را شناسایی کرد؟
۴) آموزش روی وب به مشارکت محتاج است و بدون آن امکانپذیر نیست . مشارکت میان استاد و فراگیر، مشارکت میان دوره آموزشی و واقعیات امری ضروری است . از آنجا که استاد نمیتواند فراگیران را ببیند، ناگزیر استسطح بالایی از مشارکت را حفظ کند (۱۱). وقتی یک سخنرانی، (lecture) یا اشکال دیگر اطلاعات ارائه میشود، تشویق نمودن فراگیر به اینکه واکنش نشان دهد و تجربه ویژه خود را تولید کند، در توفیق دوره آموزشی بسیار مؤثر است . سایتهایی که صرفا موادی را تهیه کرده و روی شبکه ریختهاند و قادر به طراحی و ارائه مشارکتآمیز مواد خود نیستند، نمیتوانند از مؤثر بودن ارائه مطالب خود سخنی به میان آورند! داشتن مواد دورههای آموزشی روی شبکه، جوهره اساسی دورههای روی شبکه را شکل نمیدهد، بلکه اشتیاق استاد به مواظبت کردن، انگیزه بخشیدن و تحریک نمودن و اطمینان از اینکه دانشجویان مواد آموزشی را دریافتهاند، انرژی واقعی را به این دورهها میدهد .
۵) احتمال دور افتادن از فرآیند آموزش و شخصی شدن آموزش بسیار جدی است . ضمن اینکه تعامل، (interaction) در این نوع آموزش یک اصل اجتنابناپذیر و بلکه یک الزام است و باید تعهد و وفاداری نسبتبه تمامیت تعامل از راه دور وجود داشته باشد و نیز استاد استراتژیهای مؤثری را برای ارتقای دیالوگ متقابل به کار برد . در عین حال، استاد باید در گیر شدن با مسائل و موضوعات شخصی فراگیر را به حداقل برساند و به گونهای روند امر را سامان دهد که در دام گفتگو در باب موضوعات مورد نظر شخص فراگیر نیفتد . خطر اصلی این است که اهداف اصلی آموزش، مورد مصالحه قرار گیرد و مغفول واقع شود . مشکل دیگر در همین زمینه این است که ممکن است چند دانشجوی معدود، دیالوگ را به دست گیرند و نهایتا دیالوگ تبدیل به مونولوگ و سخنرانی یکطرفه شود .
۶) تا اهداف آموزش و باز خوردهای آن آشکار و شفاف نشوند (۱۲)، سخت میتوان دوره آموزشی را مدیریت کرد .
۷) نمیتوان انتظار داشت فراگیران مجازی، آنچه را که استاد میخواهد انجام دهند، بدون اینکه قول ارائه مدرک، (Credit) برای آنچه انجام میدهند، به آنان داده شود . در همین زمینه باید اضافه کرد که انسانی کردن و صفت انسانی بخشیدن به موضوعات آموزشی، امر بسیار مهمی است . فرآیند آموزش باید برای فراگیران، ارزش خاصی داشته باشد; در غیر این صورت کار روی شبکه به یک کار فرعی و اضافی یا حتی یک سرگرمی بدل میشود .
۸) دانشجویان شرکت کننده در این دورهها، دانشجویان ویژهای هستند . در واقع، اینگونه دورهها، مشتریان خاص خود را دارد . لزوم داشتن عناصری نظیر جدیت، خود نظم بخشی، خود اتکایی، مهارتهای دقیق خواندن و مهارتهای کامپیوتری، فراگیران این دورهها را محدود به افراد ویژهای میکند .(۱۳) ه . رهیافت استفاده از کامپیوتر در آموزش از طریق اینترنت کاربرد کامپیوتر در آموزش از راه دور را میتوان در یکی از چهار مقوله زیر طبقه بندی نمود:
۱) (CAI) آموزش با معاونت کامپیوتر (۱۴) ; در این وضعیت کامپیوتر به عنوان یک ماشین آموزشی خود در برگیرنده، (Self - contained) به منظور ارائه دروس ناپیوسته و مجزا و در جهت نیل به اهداف آموزشی ویژه اما محدود به کار میرود . چندین وضعیتبرای CAI وجود دارد که عبارتاند از: تمرین و تکرار، مشاوره و نظارت، شبیهسازی، بازی و حل مسئله .
۲) (CMI) آموزش با مدیریت کامپیوتر (۱۵) ; در این وضعیت، شاخه بندی کامپیوتر، ذخیره سازی آن و تواناییهای بازیابی آن به منظور سازماندهی آموزش و ثبت و ضبط سوابق و پیشرفت فراگیران مورد استفاده قرار میگیرد .
۳) (CMC) ارتباطات با میانجی کامپیوتر (۱۶) ; این وضعیت آن دسته از کاربردهای کامپیوتر را توصیف میکند که ارتباطات را تسهیل میکند; نظیر پست الکترونیکی، کنفرانس کامپیوتری و تابلوهای الکترونیکی .
۴) (CBM) چند رسانهای مبتنی بر کامپیوتر (۱۷) ; هایپر کارد و هایپر مدیا و ابزار کامپیوتری قدرتمند، و انعطاف پذیری که در حال توسعه نیز هستند، در سالهای اخیر توجه تعلیم دهندگان از راه دور را به خود جلب نموده است . و هدف اصلی در این وضعیت، درهم کردن صداها و تصاویر مختلف و فنآوریهای کامپیوتری در یک پدیده واحد، به گونهای است که به سهولت قابل دسترسی باشد .(۱۸) به نظر میرسد آنچه در فرآیند آموزش در این نوشتار مورد نظر است، بهرهگیری از رهیافت دوم و سوم در زمینه استفاده از کامپیوتر میباشد . و مدل آموزشی ارائه شونده، ضمن بهره برداری از مدیریت کامپیوتر، امکان استفاده از مواد آموزشی، بخشهای تصویری و صوتی، دسترسی به استاد از طریق تلفن و کامپیوتر، کنفرانس کامپیوتری و . . . را برای فراگیران فراهم میآورد . در عین حال، اگر استفاده از رهیافت اول و چهارم نیز مورد نظر مدیران ارشد سازمان باشد، با رهیافتهای پیشین قابل جمع است و سطح کیفی و کمی آموزشهای ارائه شونده را به مراتب پیچیدهتر و گستردهتر خواهد ساخت . و . عناصر اصلی یک برنامه آموزشی موفق (۱۹)
▪ عنصر یک برنامه آموزشی موفق این است که برنامه مزبور، دارای یک طرح روشن باشد . در این طرح، اهداف برنامه معین شده است . همچنین طرح مزبور با توصیف مخاطبان بالقوه آغاز مینماید; برای مثال اینکه برنامه در صدد است چه سطح آموزشی را ارائه دهد، و کدام گروه سنی را مد نظر گرفته و آیا برنامه مرحله بندی شده و دامنه جغرافیایی فراگیران چیست و . . . اینها همگی بر مهمترین ملاحظات طراحی که عبارتاند از خود دورههای آموزشی، شیوه ارائه دورهها، و پلات فورم ارائه، تاثیر خواهند گذاشت .
▪ عنصر دوم اینکه پلات فورم ارائه دوره آموزشی، تحقق اهداف دوره و ساختار آن را عملی سازد . در واقع پلات فورم باید ارائه محتوا و روش دوره را تدارک نماید: چگونه استاد عرضه دوره را طراحی میکند؟ آیا مباحثات و پروژههای کلاسی، نقش مهمی در دوره بازی میکنند؟ اگر چنین است، پلات فورم باید کنفرانس نمودن را تدارک نماید و نه صرفا مبادله اطلاعات را پلات فورم باید به اندازهای قوی باشد که چند رسانهای بودن را تدارک کند و ترجیحا سیستمهای اجرایی چندگانه را در نظر گیرد .
▪ تجهیزات و زیر ساخت، قابل اعتماد و نیرومند باشند . از آنجا که آموزش مزبور به شدت بر تکنولوژی تکیه میکند، تجهیزات یعنی ایستگاههای کاری، سرورها و تجهیزات کنفرانس از طریق ویدئو باید قابل اعتماد باشند و زیر ساخت، یعنی شبکه، اتصال اینترنتی و خطوط تلفن باید نیرومند باشند .
▪ آنگاه که مشکلی رخ میدهد، تدارک تکنولوژیک به فوریت انجام گیرد . از آنجا که وقوع مشکلات فنی اجتنابناپذیر است، برنامه باید یک تیم فنی تدارک کننده با وظیفه حفظ سطح بالای زیر ساخت و فعال بودن آن، در اختیار داشته باشد .
▪ استادان وقف مفهوم آموزش مزبور شوند و در تعلیم و تربیت این نوع آموزش خبره گردند . استادان، بازیگران کلیدی در برنامه آموزش از راه دور هستند . آنها باید حقیقتا وقف موفقیتبرنامه شوند، زیرا ناگزیر آنها ساعات طولانی از عمر خود را صرف پاسخ به فراگیران میکنند; ارائه دروس و ویدئو را طراحی میکنند و در مورد بهترین روشهای ارائه دوره تحقیق میکنند .
▪ استادها با تکنولوژی مشکلی نداشته باشند . استادها باید در طول دوره و در میان مراحل مختلف، آموزش مرحلهای ببینند; به گونهای که با تکنولوژی احساس راحتی کنند .
▪ مدل آموزشی، طیفی از تکنیکها را مشارکت دهد . بدینسان، آموزش مبتنی بر منابع است; به گونهای که فراگیران در ایتخود هر آنچه را که برای موفق شدن بدان نیازمندند، در اختیار دارند; اعم از مواد، سرفصلهای دوره، دسترسی به تکنولوژی و دسترسی به استاد از طریق کامپیوتر یا تلفن .
▪ کارکنان محلی از طریق تسهیل برنامهها و ارائه خدمات و تدارکات سایت، معاونت و همکاری در فرآیند مزبور را تحقق بخشند . برای مثال مدیران و مشاوران راهنما به طور کلی مسئولیت تبلیغ دورهها و جذب فراگیران را به انجام رسانند .
▪ برنامه آموزشی، به طور مستمر از جهت اثر بخشی مورد مراقبت و ارزیابی قرار گیرد .
پی نوشتها: در دفتر مجله موجود می باشد .
دکتر عباس زارع
دکتر عباس زارع
منبع : مرکز اسلامی آموزش از راه دور
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس بابک زنجانی روز کارگر دولت دولت سیزدهم حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف
قوه قضاییه هواشناسی تهران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سلامت شورای شهر تهران قتل دستگیری پلیس شورای شهر
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو سایپا ایران خودرو بازار خودرو دلار قیمت طلا تورم مالیات بانک مرکزی ارز
تلویزیون سریال سینمای ایران سینما فیلم موسیقی تئاتر دفاع مقدس رسانه ملی بازیگر کتاب محمدرضا گلزار
سازمان سنجش ناسا شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش عالی
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه عربستان اوکراین ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت تبلیغات اپل همراه اول پهپاد گوگل روزنامه آیفون
داروخانه کاهش وزن بارداری مشروبات الکلی خواب دیابت طول عمر قهوه سلامت روان فروش اینترنتی دارو